Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Ik ben toch wel benieuwd naar een wetsartikel waar dit is geregeld en om welke overheidsdienst het dan gaat.
Wij tanken al meer dan 10jaar daar heb nooit iets van gehoord?
Verder heerst er een vrije markt als Nederland dat gaat doen dan zijn ze van het padje af.

Hoeveel NLDers bij de belgische tabakshop staan is niet normaal en daar wordt ook nooit iets van gezegd.

Ik weet niet hoe het zit in NL, maar als dit in B was, zou je "besparing" slechts van korte duur zijn.

Als je zo goedkoop getankt hebt, weten ze je wel te vinden adhv je bankkaart (pinpas). Het verschil wordt je later nog wel aangerekend.

Zonder boete, want je deed het zonder het door te hebben ... jaja, zal wel
🙄


Maar als je er 300L getankt hebt terwijl je niet over een voertuig beschikt met zulk een grote tank, kan de rechter het beschouwen als bewuste daad, en wordt het plots diefstal en/of belastingontduiking.
Al is de kans erg klein dat het zover komt. Maar het te weinig betaalde krijg je nog wel aangerekend, zelfs als dat maanden duurt.

Wie gaat dit controleren, weet jij hoeveel werk dit is om alles terug te halen en de eigenaren van het bedrijf gaan echt niet mee met zulke onzin je weet niet eens waar je over hebt. Weet jij hoeveel werk dit is in NL op de achtergrond voor dat beetje te beboeten?

Verder ga ik niet op in op politieke dingen dat is offtopic
 
Laatst bewerkt:
Dus als een auto dealer perongeluk een auto voor 20k goedkoper aan je verkoopt.

Dan mag je de rest later doen in termijnen of een regeling?

Coulance hè:) zo zijn ze in België.
 
Het begin van dit topic weer eens gelezen, we gingen er toen vanuit dat E10 bagger is en er snel wondermiddeltjes in de tank gemixt moet worden om problemen te voorkomen.
Misschien een pol maken, dan weten we hoe we er over denken O-)
 
Laatst bewerkt:
Pol heeft geen zin; er zullen altijd twee kampen blijven..de voor- en tegenstanders.

Wat kunnen we na een aantal jaar dat E10 op de markt is met zekerheid zeggen:

- E10 is goedkoper dan E5,
- E10 heeft een lagere calorische waarde dan E5, dus kom je minder ver op dezelfde hoeveelheid brandstof bij eenzelfde gebruik,
- E10 is aggressiever en hygroscopischer dan E5 maw; het bindt water sneller aan zich.
Dit kán op termijn problemen geven met het brandstofsysteem..
LET OP; E5 heeft dat effect ook, maar minder.
E0 (op pompsticker staat E5, want dat moet wettelijk) is ethanolvrij.
- E10 laat zich slechter mengen met tweetakt olie, aangeraden wordt E5 wil je jouw rengeteng van pre-mix voorzien,
- E10 kan alleen in daarvoor geschikte voertuigen, zie www.e10check.nl ,
Zelfs dan is het geen garantie voor succes...
- E10 bij regelmatig gebruik geeft zelden problemen, lange termijn is (nog) onzeker.
- bij twijfel E5..
- gecarburateurde voertuigen E5, al zal een (deel-)tankje E10 niet meteen kwaad doen.
 
Ik vind het vooral een mooi verhaal....
Maar ik lees al jaren de Fabeltjeskrant niet meer..

Stel; er zou (wat) diesel in de Euro95 zitten.
Dan zou een benzine-/ottomotor wat gaan roken, en mogelijk wat bokken omdat de verbranding niet optimaal is.
Maar vastlopen? Flushen?
Nee...

Of de mengverhouding benzine-diesel moet >95/5 zijn.. dus >5% diesel

Omgekeerd (dus <5% benzine door de diesel) is feitelijk ouderwetsche "winterdiesel"...en werd vroeger (K/L-jectronic) zelfs aangeraden onder 5 graden..
 
Laatst bewerkt:
Wat kunnen we na een aantal jaar dat E10 op de markt is met zekerheid zeggen:

- E10 heeft een lagere calorische waarde dan E5, dus kom je minder ver op dezelfde hoeveelheid brandstof bij eenzelfde gebruik,

E0 (op pompsticker staat E5, want dat moet wettelijk) is ethanolvrij.
Een lagere calorische waarde wil niet zeggen dat een motor meer verbruikt, ook niet bij dezelfde rijstijl. Zo simpel is het helaas niet.
E5 is niet ethanolvrij, daarom mag er ook geen E0 sticker op.
 
Dat soort verhalen zijn vaak echt flauwekul. Ik denk als je gaat peilen bij alle auto's die op de A1 voorbij hectometerpaal 96,7 zijn gereden er toch zeker 10 voertuigen binnen een week een lekke band hebben gekregen....dus dat hectometerplaatje is behekst!!!!
 
E5 is niet ethanolvrij, daarom mag er ook geen E0 sticker op.
Dat staat er ook niet ;)

Een lagere calorische waarde houdt wel in dat een motor meer gaat verbruiken om dezelfde prestatie te kunnen leveren als op E5 of E0...
Maar inderdaad; NIET dat dus je verbruik standaard meer wordt omdat je E10 tankt ipv E5.
 
Ik vind het vooral een mooi verhaal....
Maar ik lees al jaren de Fabeltjeskrant niet meer..

Stel; er zou (wat) diesel in de Euro95 zitten.
Dan zou een benzine-/ottomotor wat gaan roken, en mogelijk wat bokken omdat de verbranding niet optimaal is.
Maar vastlopen? Flushen?
Nee...

Of de mengverhouding benzine-diesel moet >95/5 zijn.. dus >5% diesel

Omgekeerd (dus <5% benzine door de diesel) is feitelijk ouderwetsche "winterdiesel"...en werd vroeger (K/L-jectronic) zelfs aangeraden onder 5 graden..
Ik heb ooit per ongeluk diesel getankt in m,n 2takt,tank zat nog voor ongeveer een kwart vol met
gewone benzine,vond het al zo goed koop tanken,gelukkig liep de motor er nog op,moest hem alleen wel
boven de 5000 toeren houden,maar het leek achter me wel een laaghangende mistbank,zo ben ik naar
huis gereden,tank leeggemaakt en verse benzine er weer in het heeft nog een tijd geduurd voordat de rook
weer normaal was,wij hebben ook wel motoren in de werkplaats gehad van klanten die Diesel hadden getankt,
sommige waren nog te starten,maar er zaten er ook bij die niks meer deden,maar motorschade daardoor nog niet meegemaakt,
wel gelezen op forums dat een motor kapot gelopen was na tanken doordat er water bij zat,dat kan dus wel.
 
Laatst bewerkt:
Maar het kan wel.
Heb je hem al gebeld of iets?

Na vragen en onderzoek dan weet je het.

Allemaal maar speculeren en het afdoen als een prul verhaal vind ik al helemaal slap.
 
Ik vind het vooral een mooi verhaal....
Maar ik lees al jaren de Fabeltjeskrant niet meer..

Stel; er zou (wat) diesel in de Euro95 zitten.
Dan zou een benzine-/ottomotor wat gaan roken, en mogelijk wat bokken omdat de verbranding niet optimaal is.
Maar vastlopen? Flushen?
Nee...

Of de mengverhouding benzine-diesel moet >95/5 zijn.. dus >5% diesel

Omgekeerd (dus <5% benzine door de diesel) is feitelijk ouderwetsche "winterdiesel"...en werd vroeger (K/L-jectronic) zelfs aangeraden onder 5 graden..
Dus je verzint wat, en dat ga je goed praten;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan