- 29 apr 2004
- 31.971
- 18.020
Een soort Guzzi motor in een Fiatje of Alfa, zonder gekheid een hi tec 900 cc tweecilinder motortje met of zonder turbo die een Punto, Panda 500 Alfa of Lancia aandrijft. Kunnen allemaal op E10 (ontopic)Wat is twin-air……
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Een soort Guzzi motor in een Fiatje of Alfa, zonder gekheid een hi tec 900 cc tweecilinder motortje met of zonder turbo die een Punto, Panda 500 Alfa of Lancia aandrijft. Kunnen allemaal op E10 (ontopic)Wat is twin-air……
Ok, in mijn oude Italiaan komt geen E10 in….ook omdat hij lang stilstaat, laatste rit was nl 4 augustus….Een soort Guzzi motor in een Fiatje of Alfa, zonder gekheid een hi tec 900 cc tweecilinder motortje met of zonder turbo die een Punto, Panda 500 Alfa of Lancia aandrijft. Kunnen allemaal op E10 (ontopic)
Ik weet vrijwel 100% zeker dat jij het brandstofverbruik niet kent.Ik vind de Giulia ook prachtig maar ik vind het brandstofverbruik niet meer van deze tijd eigenlijk. Ik rij toch liever in iets zuinigers rond.
Weer zo'n verzonnen verhaal. Maar goede de Kever is waarschijnlijk een fantastische wagen.Ik heb vroeger een Volkswagen Kever gehad, daar had ik nooit wat mee, dus dan is een Golf 1.4 TSI uit 2008 ook goed?
Je moet het helemaal zelf weten hoor, ik zou je dan alleen even adviseren om je goed in te lezen in de Twinair motor van Fiat. Die motoren vervuilen extreem snel van binnen waardoor olie kanalen verstopt raken en de lagers te weinig smering krijgen. Het is niet de vraag óf ze kapot lopen, maar wanneer. Succes.
Maar weer ontopic...
Als de fabrikant al aangeeft dat E10 voor scooter geschikt is, dan kan je daar wel van uit gaan.Dat is wel heel kort door de bocht, vooral omdat de handleiding het expliciet toestaat en er een E10 sticker bij de tankdop zit.
Volgens de wegenwacht moet je van de twee cilinder panda afblijven,gaan snel kapot.Ik ben een enorme Alfa/Italiaans rijden fan, maar heb nog nooit in die moderne TwinAir aangedreven auto's gereden. Volgens mij zijn het prima autootjes.
Mee eens. Alleen ligt die afweging (“wat brengt het”) wel iets anders als de berijder net 16 jaar is en de benzine moet betalen van het minimum supermarkt vakkenvulsalaris. Dan is ruim 20 ct per liter meer best wel geld.Als de fabrikant al aangeeft dat E10 voor scooter geschikt is, dan kan je daar wel van uit gaan.
Maar wat ga je besparen door iets goedkoper ethanol te tanken? Die paar liters die je op jaarbasis verstookt brengt nix.
Oudere bromfietsen en scooters zou ik zeker geen E10 in de tank gooien.
Ik had het blok van mijn brommertje uit elkaar. Daarom ook nieuwe keerringen geplaatst.
Toen bleek dat de keerringen ook leverbaar waren geschikt voor ethanol. Deze gemonteerd, ietsje duurder.
Niet dat ik E10 zal gaan tanken, maar je weet 't nooit.
Maar jij tankt toch ook in het buitenlandOk, in mijn oude Italiaan komt geen E10 in….ook omdat hij lang stilstaat, laatste rit was nl 4 augustus….
Als het uitkomt dan altijd daar tanken…..maar de laatste keer was een paar weken geleden, Voor de VFR in Hörstel ‘super’ E5 getankt. en nu heb ik nog een halve tank nog van over….. Duc met superplus weet ik niet meer, te lang geleden maar ik zal straks ff de tankdop omhoog draaien en een blik er in werpen……Maar jij tankt toch ook in het buitenland
Ik betaal in België minder voor E5 als hier voor E10.
Waarvoor zou ik die bocht tanken?
Heb de ethanol liever in mijn drankjes
Ik begrijp dat een 16-jarige ook op de heel kleintjes zal letten. Jawel, een liter drab is iets goedkoper.a
Mee eens. Alleen ligt die afweging (“wat brengt het”) wel iets anders als de berijder net 16 jaar is en de benzine moet betalen van het minimum supermarkt vakkenvulsalaris. Dan is ruim 20 ct per liter meer best wel geld.
Toch hebben we het zo gedaan, geen spijt van gehad. Sowieso rijdt alles met een motor op 2 wielen hier op E5.
Omdat e10 troep is.Van een scooter met een e10 sticker kun je toch ook verwachten dat het een aangepast systeem is?
Waarom wordt dan toch de schuld bij e10 gelegd als er iets kapot is?
Dus in de tijd dat er euro 92 in het benzine klepje van de auto/motor /brommer stond ging jij naar spanje om octaan 92 te tanken ?Zou niet weten wat ik daar moet vragen. Fabrikanten zijn duidelijk wat wel en niet kan, en verder gewoon logisch verstand gebruiken en kijken wat in de praktijk goed werkt.
Omdat e10 troep is.
Dus in de tijd dat er euro 92 in het benzine klepje van de auto/motor /brommer stond ging jij naar spanje om octaan 92 te tanken ?
ja en, zijn die motoren dan ook in de EU daarop aangepast?86% van het wagenpark van Brazilië rijdt men al 25 jaar met een mix van teminste 25% (E25) tot maar liefst 100% (E100) hydraad-bio ethanol brandstof. Voertuigen zijn voorzien van een flex-fuel systeem, gewoon van bekende voertuigen van grote autobouwers.. ook motoren zijn hierop aangepast, die kunnen op elk soort brandstof rijden van E0 tot E100.. Niks aan de hand
En hier wordt men voor pauper uitgemaakt als je 90% benzine tankt i.p.v 95%
Met E85 heb je echt de 30% meerverbruik die sommige hier claimen van E10In Zweden rijden ze tot 85% ethanol in de spriet.
Vermogen weg en sprietverbruik behoorlijk omhoog daardoor hebben we mogen merken in de huurbak.
Ja tuurlijk wel ! Als ik dom was tankte ik wel e10 he ( grapje )Snap je écht niet wat ik bedoel?
Maakt niet uit. Ook zonder ethanol loopt de motor slechter en veel onzuiniger.Er zit op dit moment nauwelijks ethanol in de brandstof omdat ethanol erg schaars is door de oorlog
Bij E5 kan dat. Maar E10 heeft wettelijk minimum gehalte van 7,5% aan ethanol.Er zit op dit moment nauwelijks ethanol in de brandstof omdat ethanol erg schaars is door de oorlog
Bij E5 kan dat. Maar E10 heeft wettelijk minimum gehalte van 7,5% aan ethanol.
Kwam ik in september ook tot de ontdekking. Leuke verrassing!Pomphouders moeten 25ct p/l korting voorschieten.
Best vreemd als je 30liter tankt en je 7,50 minder moet te betalen dan de pomp aangeeft.