Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Kijk in godsnaam uit!!! Jouw auto kan exploderen, jouw familie tot in generaties achtervolgt worden en al jouw eten smaakt ineens naar poep.
En dan vraag je anderen,bij een ander topic serieus te reageren 🤔
Om hier vervolgens de pias uit te hangen 🤷‍♂️
Geloofwaardig :t
 
M'n scootertje rijdt ondanks de voorschriften van Kymco prima op e10. Nu de B12 langer stilstaat heb ik maar wel e0 getankt voor de zekerheid. Overigens rijdt ie uitstekend op e10. Van de zomer wel wat brandstoflekkage gehad door een verduurd stukje benzineslang. Logisch na 16 jaar of komt dat door monsterlijke e10? Roept u maar!
 
Sinds ik een half jaar terug lpg heb ingebouwd heb ik geen benzine meer getankt.
Daar zit dus e10 in, ik ben benieuwd of ik daar problemen mee krijg.
Ik doe de koude start wel op benzine dus ik weet dat het spul nog brand.
Motorblok is injectie.
Hoe lang duurt het bij jouw auto dan voordat hij op LPG overschakelt?
Bij mij rijdt hij wel een minuut of 3 op benzine voordat hij switcht.
 
Hoe lang duurt het bij jouw auto dan voordat hij op LPG overschakelt?
Bij mij rijdt hij wel een minuut of 3 op benzine voordat hij switcht.

Het is geen auto, maar een motor. (geheel ontopic :P )
Ik heb het er zelf in gebouwd en overschakelen doe ik handmatig.
Dat kan vrij snel, ik denk meestal na 0,5 tot 1 minuut.
En de benzinetank is 60 liter dus daar doe ik wel even mee.
 
Gastank ingebouwd in bagageruimte van de zijspan, neem ik aan?

Trouwens overgaan bij starten van benzine op gas hangt ook sterk af van de buitentemp (= temp koelwater bij starten)
Jarenlang met LPG-auto gereden. De koelwater-temp moet hoog genoeg zijn voor de verdamper.
Bij heet weer overschakelen ging soms bijna direct. Bij flinke kou wel eens pas na meer dan 1 km.
 
Gastank ingebouwd in bagageruimte van de zijspan, neem ik aan?

Trouwens overgaan bij starten van benzine op gas hangt ook sterk af van de buitentemp (= temp koelwater bij starten)
Jarenlang met LPG-auto gereden. De koelwater-temp moet hoog genoeg zijn voor de verdamper.
Bij heet weer overschakelen ging soms bijna direct. Bij flinke kou wel eens pas na meer dan 1 km.

Ja klopt tank zit in de bak.
Ik heb een oud/ conventioneel systeem.
Naar lpg schakelen heeft niks met buitentemperatuur te maken, natuurlijk heeft de verdamper warmte nodig. Maar niet zo heel veel.
Een oude auto kan ook koud prima op lpg starten. Hij heeft zelfs geen choke nodig.
Op lpg starten doe ik om 2 redenen niet:
- hij loopt wat rommeliger/ lager stationair.
- om het benzinesysteem gangbaar te houden.

De motor geeft ook bij koude start direct genoeg warmte om de verdamper niet te laten bevriezen. Moet hij wel goed aangesloten zijn en de koeling/ thermostaat in orde zijn.
 
Screenshot_20221209_182017.jpg

Zo; even la voiture volgekieperd en twee 25L jerrycans gevuld met E5 Super in de koffer..

De RON98 E5 kost in de Pruus €1,74...bij ons gaf Shell net voor hun Vpower €2,06 aan..
Dus het loont, óndanks de gezakte benzineprijzen, nog steeds om over de grens te tanken..
 
Ik tank alleen E0. Maw V-power, Supreme of Ultimate.
Mijn vraag is, zit er ook niet een heel klein beetje ethanol :X in de RON98-E5 benzine? Grrrrrrrrrr :(
In Duitsland zeg je bij Jet kost 98-E5 €1.74

Hier vlakbij in NL kost BP Ultimate €1.88/7 (NU)
In Kleef kost Shell V-power €1.87/9 en de 98-E5 €1.66/9 (NU)

Dus heel goedkoop is Jet dan ook weer niet.
Voor Duitse premium hoef ik voor die 0.8 ct/L echt niet naar de Heimat. (Pruus , zoals jij dat noemt)
 
Mijn oude Jag heeft geen druppel benzine in de tanks en start altijd probleemloos op LPG en loopt direct goed. Ik heb er wel handgas op gemaakt zodat hij koud niet erg langzaam stationair loopt.

Er zit een jaren 70 Necam systeem op dat er maar kort is geweest, maar prima werkt.
 

Bijlagen

  • SANY0208.JPG
    SANY0208.JPG
    328,6 KB · Weergaven: 14
Mijn oude Jag heeft geen druppel benzine in de tanks en start altijd probleemloos op LPG en loopt direct goed. Ik heb er wel handgas op gemaakt zodat hij koud niet erg langzaam stationair loopt.

Er zit een jaren 70 Necam systeem op dat er maar kort is geweest, maar prima werkt.
Ooit in verder verleden reden we ook op LPG waar er helemaal geen systeem was voor vanzelf overschakelen benzine-gas.
Je drukte alleen zelf op benzine als de gastank leeg was. Starten deed je gewoon direct op LPG.
 
Ooit in verder verleden reden we ook op LPG waar er helemaal geen systeem was voor vanzelf overschakelen benzine-gas.
Je drukte alleen zelf op benzine als de gastank leeg was. Starten deed je gewoon direct op LPG.
Heb ik ook, gewoon een schakelaar met drie standen.
 
Ooit in verder verleden reden we ook op LPG waar er helemaal geen systeem was voor vanzelf overschakelen benzine-gas.
Je drukte alleen zelf op benzine als de gastank leeg was. Starten deed je gewoon direct op LPG.

Dus nu zeg je zelf dat je wel op lpg kunt starten, en in een eerdere post van jou zei je dat de verdamper warm genoeg moest zijn.
Wat is het nu?
 
Nouja, afgelopen 2 mond slechts voor 55 euro/maand getankt…..alleen voor mijn hybride de auto hè. Anders zit normaliter op de 150 euro in de maand.
 
Dus nu zeg je zelf dat je wel op lpg kunt starten, en in een eerdere post van jou zei je dat de verdamper warm genoeg moest zijn.
Wat is het nu?
2 verschillende auto's.
De eerste was nog (illegaal) LPG, die we zelf hadden ingebouwd.
Overschakelen deed je met een knop onder het dashboard. (bijv als de gastank leeg was)

De latere auto zat de hele installatie reeds officieel ingebouwd.
Dat was opstart met benzine waarna auto-overstappen op gas.
En vlgs mij zat er echt wel een sensor voor koelwatertemp die overschakelen aanstuurde.
Bij kou pas een paar straten verder, terwijl bij heet weer vrijwel direct.
 
Terug
Bovenaan Onderaan