Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Volgens mij zit er bij mijn Zero DS uit 2013 al zo'n stekker. Laadt nog steeds 1,3 kW, maar kan wel aan de laadpaal.

Nog nooit geprobeerd. Dat soort ritjes maak ik op de benzines.
Ja klopt, ik heb zo’n verloopsnoer en samen met de Quick Charger kan ik dan 2,3 kW laden.
Voor een korte stop en terug naar huis is dat natuurlijk veel te langzaam.
Sorry, wat ik bedoel is redelijk snel laden. Dat je zeg maar in een uur weer op pad kunt, dat vind ik snel genoeg.

Voor woon-werk is dit prima maar daar ben ik mee gestopt en nu betrap ik me erop dat ik graag weer eens een langere tocht wil maken; via de snelweg heen, mooie tocht rijden en via de snelweg terug. En als ik dan toch bezig ben, de motor moet ook beter rijden op slecht wegdek.
Experia is mooi, ik weet het maar zoveel wil ik er niet meer aan uitgeven zeker omdat ik nu niet zo veel meer rijd.
 
Elektrisch moet je ook niet rijden omdat het elektrisch is of het milieu oid.
Bij bepaalde toepassingen werkt het gewoon heel goed, daarvoor moet je het doen. In alle andere gevallen gewoon een ICE.
 
Dat zullen we niet helemaal eens worden vrees ik. Maakt niet uit, ieder is anders.

Ik heb best wat concessies gedaan om elektrisch te rijden want ik koos voor elektrische aandrijving net als dat een ander kiest voor een volle kuip, voor een cardan, voor een DSG bak of wat dan ook.

Een sportmotor was niet wat ik zocht voor woon-werk maar hé, het was het enige dat in de buurt kwam en ik wilde het gewoon proberen.
Op brandstof zijn er motoren te kust en te keur maar elektrisch was er gewoon weinig keus en dat is nauwelijks veranderd. De vooruitgang op dat gebied valt me na al die tijd eigenlijk ronduit tegen. Ik had gehoopt op wat meer diversiteit en dat we op DC zouden kunnen laden.

Ondanks de veelheid aan nieuwe merken zijn er nog steeds bijna geen motoren die ook maar de buurt komen van de prestaties en range van mijn inmiddels 10 jaar oude Zero.
Wat dat aangaat was het toen een heel goede keus….
 
Volgens mij zit er bij mijn Zero DS uit 2013 al zo'n stekker. Laadt nog steeds 1,3 kW, maar kan wel aan de laadpaal.

Nog nooit geprobeerd. Dat soort ritjes maak ik op de benzines.
Dat is geen CCS, want CCS is alleen voor DC snelladen. Op jouw Zero zit denk ik nog een Type1 AC laadaansluiting, de oude AC standaard. Op de nieuwere modellen zit Type2, wat gangbaar is voor alle auto's en openbare laadpalen.
Vraagje.

Heb ik wellicht iets gemist, zijn er behalve Energica nog andere elektrische motoren of motorscooters geschikt voor CCS ?

Ik heb de Zero al 8 jaar, voornamelijk gebruikt voor woon-werk en middagtochten, ik zie het er anders nog van komen dat ik noodgedwongen terug moet naar benzine omdat ik nu ook langere tochten wil maken.
Zover ik weet alleen Energica's en Livewire. Met 12kW AC laden met de huidige Zero's ben je overigens snel genoeg weer onderweg hoor. Ik rij regelmatig bijna 300km per dag met de SR/S met in totaal een uurtje bijladen.
 
Ja klopt, ik heb zo’n verloopsnoer en samen met de Quick Charger kan ik dan 2,3 kW laden.
Voor een korte stop en terug naar huis is dat natuurlijk veel te langzaam.
Sorry, wat ik bedoel is redelijk snel laden. Dat je zeg maar in een uur weer op pad kunt, dat vind ik snel genoeg.

Voor woon-werk is dit prima maar daar ben ik mee gestopt en nu betrap ik me erop dat ik graag weer eens een langere tocht wil maken; via de snelweg heen, mooie tocht rijden en via de snelweg terug. En als ik dan toch bezig ben, de motor moet ook beter rijden op slecht wegdek.
Experia is mooi, ik weet het maar zoveel wil ik er niet meer aan uitgeven zeker omdat ik nu niet zo veel meer rijd.
Ik zit hier dus ook mee, ik zou graag even een kwartiertje stoppen bij CCS. dan kan je zelfs met een relatief kleine accu al heel veel bijladen.

Zero zit nog steeds op 110 (of 115?) Volt te werken. CCS werkt op 400V.

Zelfs met een 13,4kWh Energica kan je in een kwartier al veel laden, hij zal 20 of 25kW pieken dus dan heb je toch in een kwartiertje al 50% erbij geladen. Dan hoef je niet heel lang stil te staan.

Met die 2,3kW (die heb ik inderdaad ook) moet je daarvoor echt gewoon al 2-3 uur wachten. Als je 'even' wilt laden heb je daar heeeeelemaal niks aan. Waarom Zero nog steeds niet op 400V is gaan werken is voor mij dan ook totaal niet te begrijpen.
 
Is deze producent hier al gekend ?:

Rezon Motorcycles | Charging forward, riding ahead | Rezon electric motorcycle

Specificaties zien erop papier al niet slecht uit: 15kwh batterij, 140 km/u max speed, A1-klasse, 0-100 6 sec.
15kwh is zeker 3 uur rijplezier op B-wegen.

Prijs is voor die specs is ook niet slecht: 11899 euro. Rekeninghoudend met verbruik en ondehoud, kan je met deze prijs concureren met een ICE.

Hopelijk slagen ze er in om echt motorfietsen te bouwen en te leveren.

Spijtig dat de grotere namen (Honda, Kawasaki,...) niet in deze klasse meespelen.
 
9.4kWh trek ik in een half uurtje naar t werk driekwart leeg. Wel incl 5km snelweg waar ik dan 112 rij (harder houdt hij niet vol).
Ja, imo zou je minstens 20kWh moeten hebben. Ik doe iets van 70Wh/km, dus 15kWh heb je in 200km leeg, dat is met rustig rijden. Dus als je echt stevig gaat jagen sta je nog veel eerder zonder...

Accu's accu's accu's, dat is waar ontwikkeling in moet gaan zitten voor elektrische motoren.

Hetzelfde met auto's overigens, kleine EV's hebben beperkte range omdat je niet zo'n grote (lange) bodem hebt voor cellen
 
Eigenlijk wel grappig om te zien hoe bij EV's het verbruik van een auto en een motor héél erg veel verschillen terwijl dat bij ICE voertuigen veel minder het geval is.

Mijn motoren, uitgezonderd de NX250, verbruiken allemaal ongeveer 1:13 - 1:18.
Mijn 24 jaar oude Volvo S40 1.8 verbruikt iets van 1:13,5.
Niet zo'n groot verschil tussen motor en auto dus.

Erwin schrijft dat zijn EV motor iets van 10 km / kWh doet.
Mijn e-tron doet 4 km / kWh en verbruikt dus 2.5 keer zo veel ...
 
Laatst bewerkt:
Ja, imo zou je minstens 20kWh moeten hebben. Ik doe iets van 70Wh/km, dus 15kWh heb je in 200km leeg, dat is met rustig rijden. Dus als je echt stevig gaat jagen sta je nog veel eerder zonder...

Accu's accu's accu's, dat is waar ontwikkeling in moet gaan zitten voor elektrische motoren.

Hetzelfde met auto's overigens, kleine EV's hebben beperkte range omdat je niet zo'n grote (lange) bodem hebt voor cellen
Natuurlijk is een behoorlijke batterijcapaciteit mooi, het is vooral comfortabel. Je hoeft minder plannen, je bent vrijer in je routes etc.
Zelf vind ik nu het laden eigenlijk belangrijker; ik heb capaciteit genoeg om een heel eind te rijden, het zadel is de beperkende factor. Maar dan ben ik een eind van huis en wil ook nog een keer terug dezelfde dag. Als ie nou gewoon kon snelladen net als de auto dan was ie veel breder inzetbaar. Dan kon ik er gewoon lange trips mee maken.

Begrijp me niet verkeerd, ik mopper niet. Ik wist dit toen ik hem kocht maar na zoveel tijd wil je hem anders gebruiken en dan komt de beperking boven.
 
9.4kWh trek ik in een half uurtje naar t werk driekwart leeg. Wel incl 5km snelweg waar ik dan 112 rij (harder houdt hij niet vol).
Hangt sterk af van de weg. Mijn woon-werk-traject doe ik 7 keer met 1 batterijlading. Dat is 7 x 36km= ±250 km met 12 kwh netto (=Zero DS 2022). Dat is wel een weg vol flitspalen, trajectcontroles, snelheidsremmers, ....
Op de gemiddelde B-weg(max rond 70-90 km/u) haal ik eerder 200km. Op de autosnelweg is het eerder 150km.

Als deze motorfiets 13 a 14 kwh netto zou halen is 180 a 200 km zeker haalbaar. En op B-wegen dat toch richting 3 uur rijden. (inclusief verkeerslichten en dergelijke). In de voormiddag 3 uur rijden, laden tijdens de middagpauze, in de namiddag nog eens 3 uur rijden. Dan heb je toch al wel wat in het zadel gezeten.
 
Natuurlijk is een behoorlijke batterijcapaciteit mooi, het is vooral comfortabel. Je hoeft minder plannen, je bent vrijer in je routes etc.
Zelf vind ik nu het laden eigenlijk belangrijker; ik heb capaciteit genoeg om een heel eind te rijden, het zadel is de beperkende factor. Maar dan ben ik een eind van huis en wil ook nog een keer terug dezelfde dag. Als ie nou gewoon kon snelladen net als de auto dan was ie veel breder inzetbaar. Dan kon ik er gewoon lange trips mee maken.

Begrijp me niet verkeerd, ik mopper niet. Ik wist dit toen ik hem kocht maar na zoveel tijd wil je hem anders gebruiken en dan komt de beperking boven.

Vind ik ook.
Ikzelf heb geen nood aan een grotere batterij dan 15kwh. Wat ik wel handig zou vinden is sneller laden. 12kw lijkt mij dan toch wel de ondergrens. Dan ben je met een uurtje laden terug vol.
25kw zoals de energica's moet ook weer niet (dan is de batterij ook snel oververhit), maar 3 a 6 kw zoals de meeste AC-laders, is toch wel aan de lage kant.
Dat geldt ook voor auto's: ik ben van een auto die max 150kw laadt naar een auto gegaan die 225kw laadt. Dat is een zeer groot verschil.
 
Eigenlijk wel grappig om te zien hoe bij EV's het verbruik van een auto en een motor héél erg veel verschillen terwijl dat bij ICE voertuigen vele minder het geval is.

Mijn motoren, uitgezonderd de NX250, verbruiken allemaal ongeveer 1:13 - 1:18.
Mijn 24 jaar oude Volvo S40 1.8 verbruikt iets van 1:13,5.
Niet zo'n groot verschil tussen motor en auto dus.

Erwin schrijft dat zijn EV motor iets van 10 km / kWh doet.
Mijn e-tron doet 4 km / kWh en verbruikt dus 2.5 keer zo veel ...
Klopt inderdaad, dat viel mij ook op

Mijn MT-07 reed iets van 5L/100km en mijn Cuore deed dat ook makkelijk. (heb nu een Polo TSI op LPG)

Maar een Tesla Model S doet iets van 200Wh/km, mijn motor gemiddeld 65Wh/km zelfs.

hoe dat komt?

Een verbrandingsmotor is efficient op lage toeren met een relatief grote verbrandingskamer - daarom kunnen long haul trucks ook bijna een rendement halen van 45% (1000RPM draaien ze maar, met een bijna 13L motor - een truck van Girteka doet iets van 20L/100km met bijna 40 ton bij)

En een motor van een motorfiets moet heel veel toeren kunnen draaien, plus het is een benzinemotor (met multipointinjectie - minder efficient) en een benzinemotor heeft uberhaupt een lager rendement dan een dieselmotor. Maar door het hoge toerenbereik is hij veel minder efficient (kleine verbrandingskamers en weinig tijd voor een goed (arm) mengsel). Want een armmengsel benzinemotor is het efficientst. En juist met veel gas geven moet hij flink verrijken, anders zou je de katalysator opstoken.

Terwijl een elektrische motorfiets dat allemaal niet heeft. Dan zie je dat je een minder groot frontaaloppervlak dan een auto hebt (aerodynamisch ben je niet echt want met flink doorrijden loopt het verbruik snel op, Cw is eerder 0,6 daar waar een EQS 0,23 heeft ofzo). Maar dan zie je dus dat je qua natuurkunde met een motorfiets (met Nederlandse legale snelheden iig) flink zuiniger onderweg bent!


Daarom vind ik mijn Zero ook zo'n prachtig stukje techniek. Nu nog snelladen erbij, een 2x zo grote accuu (mijne is nominaal maar 10kWh - ongeveer 1,1L benzine) en ik ben helemaal het heertje! Qua aandrijflijn en gasrespons vind ik het echt heerlijk
 
Natuurlijk is een behoorlijke batterijcapaciteit mooi, het is vooral comfortabel. Je hoeft minder plannen, je bent vrijer in je routes etc.
Zelf vind ik nu het laden eigenlijk belangrijker; ik heb capaciteit genoeg om een heel eind te rijden, het zadel is de beperkende factor. Maar dan ben ik een eind van huis en wil ook nog een keer terug dezelfde dag. Als ie nou gewoon kon snelladen net als de auto dan was ie veel breder inzetbaar. Dan kon ik er gewoon lange trips mee maken.

Begrijp me niet verkeerd, ik mopper niet. Ik wist dit toen ik hem kocht maar na zoveel tijd wil je hem anders gebruiken en dan komt de beperking boven.
Zeker, ik wil ook snelladen. Dat is juist heel erg belangrijk. Zo niet het belangrijkste.

Het liefst snelladen, maar ook met 10kWh extra.

Hoeveel heeft jouw Zero? Mijne heeft met 11.4kWh echt veel te weinig. Ik wil enkel toch wel 115km snelweg kunnen doen, dat is van mij naar mijn ouders. Niet mega ver, maar dat haal ik niet :')

Ik haal het wel, maar dan rijd je niet als een motorrijder, maar als een prius rijder van 65+ En daarom rijd ik geen motor natuurlijk :p

Terwijl ik nooit meer een andere motorfiets wil dan een elektrische, ik vind het fantastisch.
Ook dit geluid, super. En je hindert er niemand mee!
 
Het is ook zo dat benzine motoren bijna allemaal relatief hoog vermogen zijn voor wat ze moeten doen.

Je bent nu een MT07 met een Cuore aan het vergelijken... Lullig gezegd maar in een Cuore voel je jezelf vergrijzen natuurlijk.
Een MT07 mag je rustig vergelijken met een sportwagen.

Een snelle google leerde mij dat die 0-100 is 14.1 seconde doet. Pak er eens een motor bij die zo traag is (als je die vinden kunt) en je komt snel in de 1 op 35 ipv de 1 op 20 van de MT07.
Zou ik bijvoorbeeld net zo traag door het verkeer bewegen als de gemiddelde Cuore dan zou ik op de Versys 300 van Madame ook makkelijk voorbij de 1 op 30 komen op all-road banden en hoge rechtop zit.
Die kleine truttige motortjes in het verre oosten lopen een leuk stuk op de 1 op 50.
 
Het is ook zo dat benzine motoren bijna allemaal relatief hoog vermogen zijn voor wat ze moeten doen.

Je bent nu een MT07 met een Cuore aan het vergelijken... Lullig gezegd maar in een Cuore voel je jezelf vergrijzen natuurlijk.
Een MT07 mag je rustig vergelijken met een sportwagen.

Een snelle google leerde mij dat die 0-100 is 14.1 seconde doet. Pak er eens een motor bij die zo traag is (als je die vinden kunt) en je komt snel in de 1 op 35 ipv de 1 op 20 van de MT07.
Zou ik bijvoorbeeld net zo traag door het verkeer bewegen als de gemiddelde Cuore dan zou ik op de Versys 300 van Madame ook makkelijk voorbij de 1 op 30 komen op all-road banden en hoge rechtop zit.
Die kleine truttige motortjes in het verre oosten lopen een leuk stuk op de 1 op 50.
Neen broeder, ik bedoel dat ik met beiden 120kmh over de snelweg reed.

In puur dezelfde toepassing.

Als je met een elektrische motorfiets rustig rijdt, is hij zuinig. Het type verbrandingsmotor wat een motorfiets heeft is per definitie niet efficient. (door het grote toerenbereik etc - puur natuurkundig gezien)

En ja de cuore is traag, maar its more fun to drive a slow car fast than a fast car slow. Ik schakelde bij dat ding altijd bij 6500RPM (na warmrijden), in de derde versnelling nog wielspin bij nat weer _O-
 
Maar een motorblok met gigantisch vermogen over gebruikt ook meer dan nodig.
In weze vergelijk je nu een BMW M5 met een Cuore.

Op die snelweg rijdt zo'n Kawasaki 300 ook makkelijk 1 op 30.
 
Ze komen hier nooit door de emissie eisen, maar die Bajaj Pulsar die mijn gids in Nepal had reed gewoon leuk over de 1 op 100.
Zal bij 120 wel tegenvallen, maar 60 a 80 hebben we toch veel gereden.

Edit:
Ik had toen zo'n Chinees enduro achtig 250cc'tje. Vroegen ze nog of ik het niet erg vond dat het een zuiplap was... Nouja dat ging ik wel zien. Enfin na 400 km brande het lampje van het 11 a 12 L tankje nog niet _O-
 
Laatst bewerkt:
Zeker, ik wil ook snelladen. Dat is juist heel erg belangrijk. Zo niet het belangrijkste.

Het liefst snelladen, maar ook met 10kWh extra.

Hoeveel heeft jouw Zero? Mijne heeft met 11.4kWh echt veel te weinig. Ik wil enkel toch wel 115km snelweg kunnen doen, dat is van mij naar mijn ouders. Niet mega ver, maar dat haal ik niet :')

Ik haal het wel, maar dan rijd je niet als een motorrijder, maar als een prius rijder van 65+ En daarom rijd ik geen motor natuurlijk :p

Terwijl ik nooit meer een andere motorfiets wil dan een elektrische, ik vind het fantastisch.
Ook dit geluid, super. En je hindert er niemand mee!
De mijne is een Zero S - ZF11.4 met powertank, je zou verwachten 14,2 maar samen is dat netto bruikbaar 13,0 kWh.

Doorgaans met woon-werk zat ik op een range van rond 140 km, dat komt neer op iets minder dan 10 kWh/100 km.
Met toeren heb ik eens 215 km range gehaald, de dame kwam eens 235 km ver, geëxtrapoleerd natuurlijk.
Gewoon in dit land, wat mooie smalle kronkelwegen aan elkaar geregen.

Ik hoef niet continu de klinkers uit de straat te trekken; vloeiend rijden vind ik veel fijner en dat gaat heel mooi met een elektrische motor, hij past goed bij mijn rijstijl en ik zou dat dan ook missen.
 
De mijne is een Zero S - ZF11.4 met powertank, je zou verwachten 14,2 maar samen is dat netto bruikbaar 13,0 kWh.

Doorgaans met woon-werk zat ik op een range van rond 140 km, dat komt neer op iets minder dan 10 kWh/100 km.
Met toeren heb ik eens 215 km range gehaald, de dame kwam eens 235 km ver, geëxtrapoleerd natuurlijk.
Gewoon in dit land, wat mooie smalle kronkelwegen aan elkaar geregen.

Ik hoef niet continu de klinkers uit de straat te trekken; vloeiend rijden vind ik veel fijner en dat gaat heel mooi met een elektrische motor, hij past goed bij mijn rijstijl en ik zou dat dan ook missen.
Hoge topsnelheid vind ik ook niet belangrijk. Maar de tussensprints 80-120 en 50-100 of uberhaupt 0-100 vind ik fantastisch. Je knalt echt van zijn plaats. Heerlijk. En dat zonder geluid.

Maar ik wist niet dat je een S had inderdaad, die 3kWh extra van de powertank doet al aardig wat!

Newzeroland had iets met diginow laders om de S/SR die wij hebben te snelladen. Dat bedrijf bestaat helaas niet meer. Wellicht zijn er alternatieven? Ik snap je wel. Zelfs met mijn huidige accu zou ik halverwege een 10-15 min CCS prima vinden, even ergens een hapje eten of een bakkie doen en je rijdt weer lekker door!
 
Terug
Bovenaan Onderaan