Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik was pas via MF bij een projectmanager van parkeergarages op visite. Die zag het hele probleem niet zo. :)

Brandweer denkt daar anders over ;)
En eerlijk is eerlijk, ik ben ook voor EV's maar wanneer zo'n accu gaat, dan gaat hij ook serieus en de hitte is hoger dan bij een benzine brand.

Er zullen steeds meer EV's komen dus er moet hier gewoon goed over worden nagedacht door fabrikanten hoe dit in de hand te houden.

Laden en ontladen lijkt me eenvoudig ook met elektronica/software te beschermen.
Maar ongevallen en cellen die stukgaan moet je wat voor ontwikkelen dat kan beter.

Problemen zijn er om opgelost te worden, ontkennen heeft geen zin en daar heb je later last van.
 
Ik was pas via MF bij een projectmanager van parkeergarages op visite. Die zag het hele probleem niet zo. :)
De kelder op mijn werk waar ik bijna als enige wél mag parkeren is verboden voor brandstof motorfietsen en -brommers, vanwege.... brandgevaar. Er is in het verleden brand geweest met benzinevoertuigen.

Ik ga ze hier niet op wijzen.

Het is een uitgebreid rapport, dan denk je al gauw dat het dus allemaal wel zal kloppen en ik ga het ook niet controleren.
Wat ik alweer zie gebeuren is dat de tegenstanders van schoon, zuinig en milieuvriendelijk vervoer dit aangrijpen voor de zoveelste haatcampagne. Dan kom je die plaatjes tot in lengte van dagen overal tegen en niemand die erbij vermeldt dat er per gereden kilometer ELF maal zoveel branden zijn bij brandstofvoertuigen.

Als het klopt is het prima dat het aandacht krijgt, maar zelf ga ik er niet anders mee om.
 
Laatst bewerkt:
Er is een nieuw type brandblusser ontwikkeld speciaal voor Li-Ion batterijbrand.

Hier een advertentie van zo’n produkt en meteen in de eerste zin staat een leugen, het zal weer eens niet...

Met de komst van elektrische voertuigen is de kans op een brand aanzienlijk vergroot. Accu's zitten tegenwoordig in auto's, scooters & boten....

......De 6 liter Lithium schuimblusser is speciaal ontwikkeld om veilig en erkend Lithium accu's te blussen. De Lithium schuimblusser 6 liter van Brandblusser XL is inzetbaar voor het type A branden. Lithium brandblussers zijn een nieuw type brandblusser die er om bekend dat ze weinig tot geen nevenschade aanrichten bij het blussen van een elektrische voertuig brand. De 6 liter Lithium schuimblusser van Brandblusser XL is geschikt voor de brandklasse: A....

Bron: Lithium Brandblusser - 6 Liter
 
Er is een nieuw type brandblusser ontwikkeld speciaal voor Li-Ion batterijbrand.

Hier een advertentie van zo’n produkt en meteen in de eerste zin staat een leugen, het zal weer eens niet...

Bron: Lithium Brandblusser - 6 Liter

Mooi voorbeeld van een zaak waar je sowieso weg moet blijven.
Geen verstand en alleen gericht op omzet.

Onderstaande omschrijving voor een brandblusser en hoe te handelen is een stuk beter:


Duidelijk ook dat het gebeurd bij verkeerde behandeling:
Maar Li-Ion accu’s hebben ook een belangrijk nadeel: de chemische stoffen in de accu kunnen spontaan ontbranden als de accu beschadigd raakt, overbelast of verkeerd opgeladen wordt.

Kans is klein en ik ben er ook niet bang voor.
Alleen bij een ongeluk moet je wel opletten denk ik zo, zeker als brandweer. Beschadiging kan echt mis gaan.
 
Dit bracht mij op het idee hier een apart topic over te maken.

Kom je valse informatie, leugens, of gewoon een artikel met onjuistheden tegen, post het hier:

 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Duidelijk ook dat het gebeurd bij verkeerde behandeling:

Kans is klein en ik ben er ook niet bang voor.
Alleen bij een ongeluk moet je wel opletten denk ik zo, zeker als brandweer. Beschadiging kan echt mis gaan.
Ik liet vorige week een powerbank vallen, toch even gewacht met opladen totdat ik weer thuis was. :Y
En iemand een lichte Li-ion startaccu aangeraden, maar die zag op een Engels forum dat er een Ducati bijna in de brand was gegaan.

stepjeslank.jpg


Die is misschien ook wel snoeihard gevallen of verkeerd opgeladen. :Y
(Het verhaal was nog sterker, hij had gehoord dat deze accu's niet in een 1198 mogen, en was onderweg naar de leverancier op hem te wisselen _O- )

Conventionele accu's zijn ook niet ideaal.
Op MF stond vorige week iemand waarbij een gewone loodaccu was ontploft.
Ook in een Ducati. ;)
 
Yup loodaccu's en knalgas. Gebeurd niet snel, maar kan ook.
Gewoon oppassen en goed behandelen.
Goed advies voor elke accu.
 
Ik heb 6 jaar terug toen ik nog bij een ontwikkelaar van een range extender werkte al contact gehad met Tesla over het gebruik van range extenders. Tesla NL was toen zeer geïnteresseerd en stelde direct een auto beschikbaar maar ze werden binnen 2 weken terug gefloten door Tesla US. De auto moest per direct retour en alle uitgewisselde documentatie moest ook retour.

Dit betrof wel een verbrandingsmotor maar een geheel nieuw concept, klein, compact en een volledige integratie van motor, generator en controller. Nieuw motor principe zonder kruk-as en haast geen bewegende delen.
 
En dan iets heel anders, hebben jullie deze al gezien?



Komt uit de groep van Eric Buell. Veel ervaring, lekker eigenwijs en nu electrisch.
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat de eerste exemplaren van de Flluid binnenkort in NL geleverd gaan worden.
 
En dan iets heel anders, hebben jullie deze al gezien?



Komt uit de groep van Eric Buell. Veel ervaring, lekker eigenwijs en nu electrisch.
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat de eerste exemplaren van de Flluid binnenkort in NL geleverd gaan worden.
Buell vond ik leuk, deze vind ik hum,.. erg lelijk.
 
En dan iets heel anders, hebben jullie deze al gezien?



Komt uit de groep van Eric Buell. Veel ervaring, lekker eigenwijs en nu electrisch.
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat de eerste exemplaren van de Flluid binnenkort in NL geleverd gaan worden.

Hmm.. Motor in achterwiel - onafgeveerd gewicht?

750Nm koppel! - beetje marketing blabla - koppel aan achterwiel is altijd hoger dan aan "krukas".
Beetje de E-bike reclame truuk: vergeten dat een klassieke ICM een versnellingsbak / overbrengingsverhouding heeft tov koppel aan achterwiel.

Vind hem niet lelijk. Zou redelijke ww machine kunnen zijn.
 
Hmm.. Motor in achterwiel - onafgeveerd gewicht?
Dat vind ik ook nogal een zwaktebod van Buell. Ik weet dat het een stuk makkelijker en goedkoper te produceren is maar dit mag niet opwegen tegen de rijkwaliteiten.
Eerst maar eens afwachten wat de eerste rijtesten opleveren.
 
...750Nm koppel! - beetje marketing blabla - koppel aan achterwiel is altijd hoger dan aan "krukas".
Beetje de E-bike reclame truuk: vergeten dat een klassieke ICM een versnellingsbak / overbrengingsverhouding heeft tov koppel aan achterwiel....
Net als dat de ICE clan altijd vergeet te melden dat je bij een versnellingsbak telkens de aandrijving moet onderbreken en dat alleen een geoefend coureur de geadverteerde acceleratie kan halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan