Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Als, als, als mijn zus een piemel had was het mijn broer geweest.
Die restrictieve regelgeving komt er toch wel. Over 15 jaar worden we smerig nagewezen als je met zo'n stinkende verbrandingsmotor langs rijdt. Dan verbazen we ons net zo over de uitstoot als we nu bij een stoomtrein doen. Voorlopig worden alle berekeningen positief bijgesteld voor elektrische voertuigen. Dat gaat alleen maar beter worden naarmate de opwekking groener gaat worden.

Dat verklaart overigens nog steeds niet waarom die negatievelingen met Telegraaf onzin op alle presentaties van elektrische voertuigen blijven reageren.
 
Hoe meer elektrische voertuigen er komen, hoe meer restricties er opgelegd zullen worden aan het gebruik van andere voertuigen.
En als later "ineens" blijkt dat de berekening van de CO2- en andere discutabele stoffen- footprint niet klopt, dan is dat toch wel erg teleurstellend.
De praktische bezwaren in het gebruik heb ik nog niet eens meegeteld.
De mensen die telkens van die onzin spuien zijn degenen die niet weten waar ze het over hebben, dat zijn degenen die de verbrandingsmotor zien als het meest ultieme stuk hi tech dat er ooit zal bestaan, degenen die zeggen dat ze in het verkeerde tijdperk zijn geboren omdat ze beweren nooit en te nimmer elektrisch te willen rijden.

Tja, en wie nooit elektrisch gaat rijden zal er nooit achter komen dat er vooral veel voordelen aan zitten.

Ach, de tijd zal hen inhalen.
 
Net als de mensen die denken dat elektrisch rijden de Heilige Graal is.....
Dan ben ik benieuwd wat jouw toekomstbeeld is. Waardoor zullen elektrische fietsen achterhaald worden denk je? Zou er ooit een kernreactor zo klein worden dat hij tussen twee wielen past? Zouden we een vloeistof kunnen ontwikkelen die niet uit fossiele bronnen komt en emissievrij verbrand?
 
Net als de mensen die denken dat elektrisch rijden de Heilige Graal is.....

Ik rij ook "No Stroke" maar ik moet zeggen dat het toch echt wel heel lekker rijd zeg.
Persoonlijk denk ik dan ook dat qua rijgedrag dit echt wel beter is dan ICE. constant koppel enz.

Heilige Graal zeker niet, gewicht, accu gedoe en laden geeft nu nog ellende maar dat wordt vast wel beter.
De ICE heeft ook een groei meegemaakt en is nu vele malen beter dan 50 jaar geleden.

Dat zal met EV ook gebeuren en over 50 jaar is er waarschijnlijk wel weer wat nieuws, zo werkt het nu eenmaal.
 
Net als de mensen die denken dat elektrisch rijden de Heilige Graal is.....
Ik denk dat je dat anders moet formuleren in, early adapers die de nadelen van de korte range en zeer hoge aanschafprijs wegredeneren met argumenten dat je heel snel bij kan laden op weg naar je werk en dat je gratis koffie kunt krijgen bij een laadbeurt enz. Of die het geen punt vinden om vrij grote consessies te doen door bij tegenvallende omstandigheden minder snel te gaan rijden om toch thuis te komen. Ik snap dat, je gaat je keuzes verdedigen, dat deed ik ook met de zonnepanelen die ik jaren terug op mijn dak plaatste. \ik zou het met de wetenschap van nu nooit gedaan hebben.
 
Ik denk dat je dat anders moet formuleren in, early adapers die de nadelen van de korte range en zeer hoge aanschafprijs wegredeneren met argumenten dat je heel snel bij kan laden op weg naar je werk en dat je gratis koffie kunt krijgen bij een laadbeurt enz. Of die het geen punt vinden om vrij grote consessies te doen door bij tegenvallende omstandigheden minder snel te gaan rijden om toch thuis te komen. Ik snap dat, je gaat je keuzes verdedigen, dat deed ik ook met de zonnepanelen die ik jaren terug op mijn dak plaatste. \ik zou het met de wetenschap van nu nooit gedaan hebben.

Ik ben dan weer erg blij met mijn zonnepanelen, dus die snap ik niet? Of ben je verkeerd voorgelicht?
Mijn zonnepanelen liggen dan wel ideaal, pal zuid met vrij zicht, zit op 5 jaar nu maar bijna terugverdiend, goede jaren gehad.

Mijn zonneboiler voor water zou ik dan nu niet meer doen.
Duur in aanleg, wanneer de boiler warm is (83 graden) doet de installatie niets meer, beetje water rondpompen en die opbrengst gaat dus verloren.
Met die hele warme dagen is dat echt zonde, om 12 uur ofzo staat alles vol en zit hij de rest van de hete dag te niksen, echt zonde.
Onderhoud, in 5 jaar nu al driemaal monteur bij moeten halen ivm problemen, uiteraard buiten de garantie. Het is gewoon complexer. pompen, boiler, expansie vat, antivries vloeistof, gesloten systeem enz.
Die verdien ik nooit meer terug.

Maar zonnepanelen, als het kon had ik er zelfs meer gelegd. Zeker nu met de EV erbij.

En het is sowieso qua motor maatwerk.
Wat doe je er mee, heb je aftrekposten (zakelijk) past het in je plaatje.
Daar moet je goed naar kijken.

Voor een af en toe prive toerrit is een EV motor als particulier uiteraard niet interessant nu.
Woon-werk wel perfect mits het in je plaatje past. Kortom altijd goed kijken wat je wilt enz.
 
Ik denk dat je dat anders moet formuleren in, early adapers die de nadelen van de korte range en zeer hoge aanschafprijs wegredeneren met argumenten dat je heel snel bij kan laden op weg naar je werk en dat je gratis koffie kunt krijgen bij een laadbeurt enz. Of die het geen punt vinden om vrij grote consessies te doen door bij tegenvallende omstandigheden minder snel te gaan rijden om toch thuis te komen. Ik snap dat, je gaat je keuzes verdedigen, dat deed ik ook met de zonnepanelen die ik jaren terug op mijn dak plaatste. \ik zou het met de wetenschap van nu nooit gedaan hebben.
Ik denk dat je dat toch verkeerd ziet...

Niet zo vreemd ook als je altijd alleen maar vanuit de theorie redeneert en nooit zelf ervaring opdoet. Sterker nog, je leest blijkbaar bijdragen van mensen die wél ervaring hebben, die hier helemaal geen problemen mee hebben en toch weet jij het beter...

Kijk, ik kan ook niets zeggen, ik kan me gewoon terugtrekken en jou in je eigen sop laten gaarkoken, ik vermoed dat sommige andere elektrische rijders die we hier al een tijd missen dat al lang doen.
Wees blij dát er nog mensen zijn die hier uit ervaring vertellen zodat jij er van kunt leren.

En nog wat, je kunt nog zoveel kritiek hebben op early adopters maar zonder hen komt het nooit verder.
Zonder early adopters gaat geen fabrikant elektrische motoren bouwen, als er geen vraag is naar elektrische motoren kan een Zero niet bestaan, laat staan groeien. Zonder early adopters zou ook Energica niet bestaan, tenminste niet lang.
Andere, bestaande, fabrikanten doen sowieso niets dus is er geen ontwikkeling.

Zo blijven we dus fijn doorgaan op dezelfde weg met alleen maar zuigermotoren en heeft niemand last van de tekortkomingen van de eerste generatie elektrische motoren want die bestaat gewoon nog niet.
En dan hebben we ook geen mopperaars op een forum die hier alleen maar komen om alles wat elektrisch rijdt af te kraken; kijk, en dat is dan wel een voordeel dat we nu missen.
 
Realisten of mopperaars. Maar bedankt voor je input.
Voor mij teveel haken en ogen nog. Mogelijk ooit nog eens.
 
Ik denk dat je dat toch verkeerd ziet...

Niet zo vreemd ook als je altijd alleen maar vanuit de theorie redeneert en nooit zelf ervaring opdoet. Sterker nog, je leest blijkbaar bijdragen van mensen die wél ervaring hebben, die hier helemaal geen problemen mee hebben en toch weet jij het beter...

Kijk, ik kan ook niets zeggen, ik kan me gewoon terugtrekken en jou in je eigen sop laten gaarkoken, ik vermoed dat sommige andere elektrische rijders die we hier al een tijd missen dat al lang doen.
Wees blij dát er nog mensen zijn die hier uit ervaring vertellen zodat jij er van kunt leren.

En nog wat, je kunt nog zoveel kritiek hebben op early adopters maar zonder hen komt het nooit verder.
Zonder early adopters gaat geen fabrikant elektrische motoren bouwen, als er geen vraag is naar elektrische motoren kan een Zero niet bestaan, laat staan groeien. Zonder early adopters zou ook Energica niet bestaan, tenminste niet lang.
Andere, bestaande, fabrikanten doen sowieso niets dus is er geen ontwikkeling.

Zo blijven we dus fijn doorgaan op dezelfde weg met alleen maar zuigermotoren en heeft niemand last van de tekortkomingen van de eerste generatie elektrische motoren want die bestaat gewoon nog niet.
En dan hebben we ook geen mopperaars op een forum die hier alleen maar komen om alles wat elektrisch rijdt af te kraken; kijk, en dat is dan wel een voordeel dat we nu missen.
Maar wat wordt er dan ontwikkeld? Een elektromotor is een zeer eenvoudig apparaat, dat bovendien al heel lang bestaat. Frequentieregelaars bestaan ook al een tijdje. Het enige dat wel nieuw ontwikkeld is, is de batterijtechnologie. Maar dat hebben Energica en Zero niet zelf gedaan.
 
Zonder bedrijven als Tesla die de lat meteen al vrij hoog gelegd hebben waren volgens mij de vermogens van de elektromotoren en actieradius niet snel op het huidige niveau gekomen. Ook zal men waarschijnlijk het actief koelen en verwarmen van de accu nog te duur gevonden hebben. Met als gevolg accu’s die minder lang meegaan minder snel laden minder vermogen en actieradius. De acceptatie van elektrische voertuigen zal dan ook veel lager zijn als b.v. de eerste Nissan Leaf de reverentie auto was.
vergeet niet dat de huishoud apparaten met een normale stekker maximaal 2,2 kW zijn en in een elektrische auto 150 kW hoewel ruim voldoende niet veel gevonden wordt.

De elektrische motor lift mooi mee op deze ontwikkelingen. De actieradius vind ik nog wel een nadeel. Maar dat heeft ook te maken dat in het gebied in Duitsland waar ik regelmatig kom nog maar weinig laadpalen en vrijwel geen snellaadpalen te vinden zijn.

Zo was ik vandaag met de auto ook blij dat bij de klant een laadpaal aanwezig was. Anders had mijn terugreis duidelijk langer geduurd. Gelukkig hebben steeds meer klanten van ons laadpalen.
 
Ik denk dat elke traditionele motorfietsfabrikant al weet hoe hun e- modellen er uit gaan zien.
Dat denk je... Qua uiterlijk zou best kunnen, de techniek kan zomaar een ander verhaal zijn.

Voorbeeldje vanuit de autowereld, omdat ze daar nu eenmaal minder ver achterlopen.

Ik volg een beetje de elektrische ontwikkelingen op autogebied. Als er één ding pijnlijk duidelijk is geworden de afgelopen tijd is het wel dat het helemaal niet meevalt om een goede elektrische auto te ontwikkelen. De tijd dat de grote oude fabrikanten Tesla uitlachten is pijnlijk voorbij. De grote bazen geven nu ronduit toe dat Tesla het als enige heel erg goed gedaan heeft.

Kijk eens hoe het wereldconcern Volkswagen is vergaan, ze hadden rond 2013 een heel groot woord en zouden in 2018 wereldwijd de grootste fabrikant zijn van elektrische auto’s.
Wat is daarvan terechtgekomen ? Helemaal totaal niets.
We zijn inmiddels dik twee jaar verder en nu hebben ze dan eindelijk de eerste exemplaren uitgeleverd van hun eerste serieuze model maar de software is nog niet af, dat viel toch wel een beetje behoorlijk tegen... Een elektrische auto ontwerpen is blijkbaar toch iets meer dan allerhande componenten in een carrosserie proppen.
 
Maar wat wordt er dan ontwikkeld? Een elektromotor is een zeer eenvoudig apparaat, dat bovendien al heel lang bestaat. Frequentieregelaars bestaan ook al een tijdje. Het enige dat wel nieuw ontwikkeld is, is de batterijtechnologie. Maar dat hebben Energica en Zero niet zelf gedaan.
Als het zo simpel is dan bouw jij toch even de perfecte elektrische motor ? Ik ben benieuwd...

Ik herinner me Lightning, met de LS218 hebben ze een recordfiets neergezet.
Met de Strike dachten ze een betaalbare versie te ontwerpen. Ze hebben de kennis, ze hebben ervaring en toch presteert die Strike niet.
Misschien kun jij ze helpen ? Het is immers zo simpel allemaal...
 
Dat denk je... Qua uiterlijk zou best kunnen, de techniek kan zomaar een ander verhaal zijn.

Voorbeeldje vanuit de autowereld, omdat ze daar nu eenmaal minder ver achterlopen.

Ik volg een beetje de elektrische ontwikkelingen op autogebied. Als er één ding pijnlijk duidelijk is geworden de afgelopen tijd is het wel dat het helemaal niet meevalt om een goede elektrische auto te ontwikkelen. De tijd dat de grote oude fabrikanten Tesla uitlachten is pijnlijk voorbij. De grote bazen geven nu ronduit toe dat Tesla het als enige heel erg goed gedaan heeft.

Kijk eens hoe het wereldconcern Volkswagen is vergaan, ze hadden rond 2013 een heel groot woord en zouden in 2018 wereldwijd de grootste fabrikant zijn van elektrische auto’s.
Wat is daarvan terechtgekomen ? Helemaal totaal niets.
We zijn inmiddels dik twee jaar verder en nu hebben ze dan eindelijk de eerste exemplaren uitgeleverd van hun eerste serieuze model maar de software is nog niet af, dat viel toch wel een beetje behoorlijk tegen... Een elektrische auto ontwerpen is blijkbaar toch iets meer dan allerhande componenten in een carrosserie proppen.
Je snapt dat een vw concern draait op ordinair geld verdienen. Zolang er geen stuiver aan te verdienen valt, stappen ze niet in. De startups en early adopters vangen de klappen, zodat de de established OEMs later in kunnen stappen in de gecreeerde interesse. Dat wachten ze gewoon af. Met motorfietsen zal het net zo gaan.
 
Maar wat wordt er dan ontwikkeld? Een elektromotor is een zeer eenvoudig apparaat, dat bovendien al heel lang bestaat. Frequentieregelaars bestaan ook al een tijdje. Het enige dat wel nieuw ontwikkeld is, is de batterijtechnologie. Maar dat hebben Energica en Zero niet zelf gedaan.
Dit is uiteraard de grootste onzin. In de permanente magneet motoren gebeurt ontzettend veel, en nog meer in de wereld van de aansturing (mede door de immers zeer snelle ontwikkelingen in semiconductors.)

Accu’s blijven juist het heikelpunt, omdat dat chemische ontwikkelingen zijn en die gaan juist helaas langzamer.

-edit- Je kan een elektromotor zeer eenvoudig uitleggen, echter het goed ontwerpen en ontwikkelen van een goede elektromotor is echt alles behalve zeer eenvoudig. Het is een onwijs multidimensionaal probleem en er is geen beste oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Je snapt dat een vw concern draait op ordinair geld verdienen. Zolang er geen stuiver aan te verdienen valt, stappen ze niet in. De startups en early adopters vangen de klappen, zodat de de established OEMs later in kunnen stappen in de gecreeerde interesse. Dat wachten ze gewoon af. Met motorfietsen zal het net zo gaan.
Dat wachten ze helemaal niet af, ze hebben juist enorme haast vanwege de enorme CO2 boete die ze boven het hoofd hangt.
 
Dat wachten ze helemaal niet af, ze hebben juist enorme haast vanwege de enorme CO2 boete die ze boven het hoofd hangt.
Toen tesla met hun eerste serieuze modellen aankwam zaten zij echt niet de haren uit het hoofd te trekken hoor. Dat hebben ze 100% zeker wel afgewacht.
 
Klopt, die fout hebben ze destijds helemaal zelf gemaakt en daar hebben ze nu enorm spijt van.

Inmiddels is de situatie totaal veranderd, nu moeten ze zo snel mogelijk, zo veel mogelijk elektrische auto’s produceren en verkopen om hun gemiddelde uitstoot naar beneden te krijgen. Daarom hebben ze nu zo’n spijt dat ze er destijds zo naast zaten.
 
Klopt, die fout hebben ze destijds helemaal zelf gemaakt en daar hebben ze nu enorm spijt van.

Inmiddels is de situatie totaal veranderd, nu moeten ze zo snel mogelijk, zo veel mogelijk elektrische auto’s produceren en verkopen om hun gemiddelde uitstoot naar beneden te krijgen. Daarom hebben ze nu zo’n spijt dat ze er destijds zo naast zaten.
Nee hoor, dan hadden ze modellen geproduceerd die gedoemd waren te falen door gebrek aan aandacht en er financieel aan geleden. Nu kon tesla dus de klappen vangen. Feit is dat je de sweet spot moet vinden, en met het ID platform project konden er genoeg resources aan besteed worden om het goed uit te voeren. En dat terwijl er in de tussentijd een groeiende populairiteit is in elektrisch rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan