Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Hoe gaan we het tekort aan grondstoffen aanpakken, of bestaat dat ook niet meer??
Nog een interessante kwestie; grondstoffen voor kwaliteits permanente magneten zijn ook schaars als er zoveel EVs gebouwd moeten worden. Ik ben een groot fan van elektrische mobiliteit maar het komt met zijn eigen uitdagingen.
 
Nog een interessante kwestie; grondstoffen voor kwaliteits permanente magneten zijn ook schaars als er zoveel EVs gebouwd moeten worden. Ik ben een groot fan van elektrische mobiliteit maar het komt met zijn eigen uitdagingen.
Daarom, alles op elektrisch gooien gaat niet werken.
 
Het is een onwijs multidimensionaal probleem en er is geen beste oplossing.
_O-_O-_O-

Wees niet bang, er wordt aan het probleem gewerkt. O-)

1600455509581.png
 
Laatst bewerkt:

Interessante vergelijking, door een redacteur die zeer actief motor rijdt en vaak een testverslag in zijn krant heeft.

Als je het niet kunt lezen zal ik het hele verhaal hier posten.
 
Het is een premium artikel, dus je moet inloggen om het te kunnen lezen, dus post ik het hier:


Doordat het coronavirus ons blijft achtervolgen kan het openbaar vervoer slechts gedeeltelijk worden benut. Dagelijks in de auto in de file naar je werk wil je ook niet. Een motor wordt door steeds meer forensen als een goed alternatief gezien.
Maar wat is nu beter? Een ’traditionele’ benzine-file-vreter of een moderne elektrische motorfiets? We plussen en minnen met de Kawasaki Z650 en Zero SR/F. Beide door hun makers aangeprezen als misschien wel de beste woon-werk motoren op het moment.
Eerst even wat cijfers. De Kawasaki heeft 68 pk en een trekkracht van 64 Nm. Dat is ruim voldoende om met de snelle jongens mee te komen en de 200 kilometer per uur aan te tikken. De Kawa weegt 187 kilo, kost acht mille en produceert een beschaafd, maar prachtig geluid. De tank van 15 liter brengt je bij normaal sportief weggedrag zo’n 350 kilometer ver. Per kilometer betaal je zo’n 6,5 cent aan benzine. De wegenbelasting kost ongeveer tien euro per maand, voor de verzekering ben je 65 euro per maand kwijt (allrisk, nul schadevrije jaren).
De elektrische Zero SR/F is net als de Z650 een naked bike. De Zero produceert 110 pk en heeft een trekkracht van maar liefst 190 Nm. Ter vergelijking: dat is meer dan een gemiddelde middenklasse auto die vier keer zoveel weegt. Nu is de Zero met 220 kilo ook niet bepaald een lichtgewicht. Volgens de fabrikant kun je met deze Zero 259 kilometer ver komen met een volle accu. En als je er een speciale ’powertank’ inzet zelfs 320 kilometer. Bij wat sportiever weggebruik blijken die afstanden onhaalbaar. Bij een vergelijkbare rijstijl als op de Kawa kom je zo’n 150 kilometer ver, wat vrijwel altijd voldoende is voor woon-werkverkeer. Rij je ’slim-elektrisch’ op de ecomodus, dan is een grotere afstand wel haalbaar. Dat hij geen geluid maakt is voor mensen die juist van een ronkende motor houden wel even wennen. De Zero kost 21.140 euro.
Stopcontact
De Zero thuis, in je eigen normale stopcontact aftanken duurt zo’n zeven uur en kost circa twee euro. Per kilometer betaal je zo’n 1,3 cent aan stroom. Langs de snelweg elektra tanken is aanzienlijk duurder, dat hebben we niet gedaan. Je betaalt voor e-motorfietsen geen wegenbelasting, de verzekering kost circa 170 euro per maand (allrisk, nul schadevrije jaren).
Elektrisch rijden heeft in ons land tal van forse belastingtechnische voordelen en daarnaast hoef je ook nauwelijks te denken aan onderhoud, wat wel geldt voor de Kawa. Behalve dan de banden en de remmen, daar hebben ze allebei mee te maken natuurlijk.
Als je alles gaat doorrekenen, en we gaan uit van dagelijks woon-werkafstand van honderd kilometer, dan levert de Zero een jaarlijks voordeel op van circa 2000 euro ten opzichte van de Z650. Als je de elektrische motor zakelijk koopt, is de overheid extreem vriendelijk voor de portemonnee. Het Rijk betaalt uiteindelijk zo’n twee derde van de aanschaf. De Zero komt dan uit op een bedrag dat je neertelt voor een Z650 en de baas betaalt met een beetje goede wil ook je forse verzekeringspremie.
In de praktijk
Tot zover de cijfertjes. Maar hoe rijden ze? De Kawa doet precies wat je van deze motor mag verwachten voor deze prijs. Of misschien zelfs wel meer. De motor is heerlijk wendbaar, uiterst vriendelijk te berijden en doet niets verkeerd. Werkelijk ideaal voor in de file of drukke stad. Verder is de motor erg basic, er zit niets extra’s op en ook de voorvering is niet instelbaar. Comfortabel is de Japanner niet. Na een dik uur rijden gaat je zitvlees echt pijn doen. Gelukkig zijn we dan meestal al op het werk. Voor een duo-rijder is het zitje erg krap en nog minder comfortabel dan het zadel van de rijder. Maar er is wel voldoende plek om een tas achterop te binden. Met de Z650 koop je veel motor voor weinig geld. Deze Kawa slaagt overduidelijk voor de test ’ideale woonwerk-motor’.
Dan de Zero. Dat de Amerikaan erg zwaar is, voel je al snel als je langzaam tussen wat slordig geparkeerde auto’s door stuurt. Op de snelweg in de sportmodus knalt de Zero als een komeet weg. Er zijn weinig sportmotoren die zo vloeiend en extreem accelereren naar 200 kilometer per uur.
Nadeel van deze pret is wel dat de accu zienderogen aan capaciteit inlevert. Dit zeer sportief rijgedrag brengt je maximaal 100 kilometer ver, wat betekent ’s avonds na je werk naar huis lopen. In de eco-modus gaat alles wel erg langzaam, harder dan 120 lukt niet. Maar je komt wel een stuk verder. We kiezen de tussenweg met de ’streetmodus’, sportief maar niet ’te’.
Comfortabel
Je kunt tal van zaken instellen op de Zero en het dashboard is overzichtelijk. Zeker op provinciale wegen rijdt de fluisterstille comfortabele Amerikaan erg relaxed. ’Schakelen’ doet deze automaat zonder enig schokje zelfs perfect.
Maar is het de ideale woonwerk-motor? Eigenlijk overklast de elektrische Amerikaan zichzelf met zijn enorme koppel. Dit extreme vermogen heb je direct volledig tot je beschikking. Leuk om heel snel weg te zijn bij het verkeerslicht, maar in druk (stads)verkeer niet ideaal want het kan je ook erg onaangenaam verrassen. Daarnaast laat de motor zich lastig corrigeren bij lage snelheid. Dat opgeteld bij de forse prijs en beperkte actieradius brengt mij aan het twijfelen of ik deze motor als particulier wel zou kopen voor woonwerk-verkeer.
Zero heeft een forse stap gezet naar een goed alternatief voor de bestaande benzinemotor, maar ik wacht nog even voordat ik overstap. Voor de particuliere motorrijder is, als je gaat plussen en minnen, deze geruisloze elektrische motor voor woon/werkverkeer gewoon te duur. En voor de minder ervaren motorrijders ook best extreem. De Kawasaki Z650 is een logischere keuze. Het is een ander verhaal voor de ervaren zakelijke rijder omdat er zoveel subsidie zit op elektrisch vervoer. Als je ’zaak’ betaalt is de Zero SR/F meteen een stuk interessanter en sowieso al snel goedkoper.
Michiel Snik
 
En weet je wat nou juist goed voor het milieu is, zo lang mogelijk door blijven rijden in een voertuig.
En dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn.

Het geldt alleen voor voertuigen die nauwelijks worden gebruikt. Voor auto’s die normaal gebruikt worden ligt de hoeveelheid energie benodigd voor de produktie van de auto tussen 10% en 25% van wat ie in z’n autoleven aan brandstof verbruikt.
Afhankelijk van de soort brandstof en hoeveel ermee gereden wordt. Verreweg de meeste energie die de auto verbruikt gaat via de tankmond.

Als je volgende auto 10% tot 25% (afhankelijk van dezelfde factoren) zuiniger is loont het al om je oude auto meteen te slopen.
 
Dus jij wilt met droge ogen beweren dat iemand die 40 auto's in zijn leven heeft versleten beter bezig is al iemand die net zijn 4e heeft gekocht......hou toch op.
Het beste zou zijn om auto's zo duurzaam te maken dat je er je hele leven mee kunt doen maar dat is economisch gezien natuurlijk helemaal niet interessant......maar wel goed voor het milieu.
 
Laatst bewerkt:
Raar artikel... Welke automaat... Schakelt zonder enig schokje. Allemachtig.

Dat 'automaat' staat tussen aanhalingstekens en is dus niet letterlijk bedoeld. Maar als dat het enige is wat je opvalt dan zeg ik hhhmmmm.

Michiel schrijft mooie artikelen en reist de hele wereld over om motoren te testen.
 
Als het zo simpel is dan bouw jij toch even de perfecte elektrische motor ? Ik ben benieuwd...

Ik herinner me Lightning, met de LS218 hebben ze een recordfiets neergezet.
Met de Strike dachten ze een betaalbare versie te ontwerpen. Ze hebben de kennis, ze hebben ervaring en toch presteert die Strike niet.
Misschien kun jij ze helpen ? Het is immers zo simpel allemaal...
Kijk eens bij de scheepvaart. Azipods met vermogens tot 22MW zijn heel gewoon, en zeer compact gebouwd.
 
Dus jij wilt met droge ogen beweren dat iemand die 40 auto's in zijn leven heeft versleten beter bezig is al iemand die net zijn 4e heeft gekocht......hou toch op.
Het beste zou zijn om auto's zo duurzaam te maken dat je er je hele leven mee kunt doen maar dat is economisch gezien natuurlijk helemaal niet interessant......maar wel goed voor het milieu.

Dat is ook geen vergelijking, dat is ook helemaal niet wat ik zeg.

Wat ik zeg is dat blijkbaar 75% tot liefst 90% van de uitstoot van een auto -over het totaal- uit de uitlaat komt.

Natuurlijk is het beter als een auto langer meegaat, logisch.
 
Dat 'automaat' staat tussen aanhalingstekens en is dus niet letterlijk bedoeld. Maar als dat het enige is wat je opvalt dan zeg ik hhhmmmm.

Michiel schrijft mooie artikelen en reist de hele wereld over om motoren te testen.

Het staat er alsof er een CVT in zit, en dat is niet het enige rare aan dit artikel.

Wat ik vooral vreemd vind is dat ie blijkbaar een kostenvergelijking wil maken maar dan een goedkope benzinemotor vergelijkt met één van de duurste Zero modellen. Dat geeft een heel vertekend beeld.

Net als dat ik een kostenvergelijking maak tussen mijn Zero en een MV Agusta. Dan is het ineens totaal andersom.



Maar je kunt er wel 100 kilometer op een batterij mee rijden volgens het artikel.
Als je als een idioot rijdt, vast.

Maar wat jij niet wilt begrijpen is dat je het verbruik en dus de range helemaal zelf in de hand hebt. Je gaat er ook anders naar kijken, je gaat er anders mee om, het wordt een sport om goed uit te komen met de range.
 
Dat is ook geen vergelijking, dat is ook helemaal niet wat ik zeg.

Wat ik zeg is dat blijkbaar 75% tot liefst 90% van de uitstoot van een auto -over het totaal- uit de uitlaat komt.

Natuurlijk is het beter als een auto langer meegaat, logisch.
Maar dat is wel wat ik zeg, mooi dat we het eens zijn.
 
Oké dan zijn we het niet eens, vond het eigenlijk ook al gek.
Dus auto's blijven kopen en goeie wegmieteren helpt het milieu........not!
Hoe minder er geproduceerd worden hoe beter voor het milieu, daar doet die uitstoot niks meer aan af, de productie en sloop van al die auto's is veel slechter.
 
Mooi om te zien dat je zo begaan bent met het milieu, maar dat staat een beetje haaks op je 'Two Stroke' liefde?
Ik denk ook dat als we nu allemaal nog in auto's uit de 70'of 80' er jaren rond zouden rijden het toch een beetje slechter is voor het milieu.
Op een bepaald moment moet je oude meuk gewoon afschrijven.
 
Er is zoveel nuance aan te brengen in deze stellingen. in het algemeen geldt: spullen zorgen voor de grootste CO2 toename. Bij grote sprongen in efficiency zou je sneller kunnen vervangen. Als je maar 1000 km per jaar op een tweetakt rijdt, boeit het niet. Maar iemand die een eind negentiger BMW 740i youngtimer zakelijk rijdt, komt mijns inziens niet weg met de stelling dat 'ie CO2 bespaart door oude dingen lang te gebruiken.
 
Wat ik een beetje jammer vind nog altijd, dat het steeds ofwel een kanon moet zijn met loeiveel koppel en pk (en gewicht en prijs), ofwel een veredelde brommer die amper 90 km/u haalt met vaak flut onderdelen kwaliteit.

Is er nou niemand die een 35pk achtige machine wil produceren, die tussen de dure en goedkope in wil zitten?
 
Tja, ons, en ook mijn gevoel zegt dat het zonde is een goed voertuig weg te doen, ook als er een veel zuiniger voor in de plaats komt.

Maar dat is gevoel, kijk hier waar berekeningen van het TNO op uitkomen. En dan gaat het natuurlijk om elektrisch versus benzine.


97901CBB-D609-421B-8D79-79A0FB535A88.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan