Even de meest gebruikte afkortingen / uitdrukkingen bij elkaar gesprokkeld:....
Wat ik wel een puntje van kritiek vind is het veelvuldig gebruik van afkortingen, de afkortingen soc en soh heb ik inmiddels maar opgezocht omdat ik ook een batterij tester regelmatig gebruik . de afkorting ICE heb ik al vaak gelezen maar moet toch vaak denken aan versiering op/in auto's en een hoge snelheidstrein
...
(ook voor anderen handig)
- AC: Alternating Current. Een elektrische lading die volgens een bepaalde frequentie van richting verandert (wisselstroom).
- De meeste EV's rijden met een 3 fase motor, snelheid wordt gemaakt door de frequentie te regelen.
- AC-laadpalen. Laadpalen die wisselstroom leveren aan het voertuig, waarna het voertuig die zelf omzet in gelijkstroom.
- In de volksmond langzaam laden.
- BEV: Battery Electric Vehicle. Een elektrische auto die energie haalt uit een herlaadbare batterij.
- FEV: Full Electric Vehicle
- BEV en FEV is eigenlijk gewoon EV nu in de volksmond.
- CHAdeMO: Charge de Move. Een Japanse laadkabel standard met een maximale laadsnelheid van 62,5 kW.
- In Europa is CSS nu gekozen, de eerste Leaf had bv een CHAdeMO zie je nog steeds bij snellaad palen deze stekker.
- CSS: Combined Charging System. Laadkabels met een Mennekes-aansluiting bovenaan en twee extra DC-pinnen. Geschikt voor een laadvermogen tot 350 kW.
- Standaard nu. 350 kW is ondertussen hoger.
- Mennekes-stekker / Type-2: De gewone laadstekker
- Oma-lader (Granny): De verloopkabel die je zelf meebrengt en waarmee je oplaadt via het normale stopcontact
- DC: Direct Current. Een elektrische lading die steeds dezelfde richting volgt (gelijkstroom).
- Accu uiteraard. On-board omvormer laad de accu, beperkte snelheid ivm warmte en omzetting.
- DC-laadpalen. Laadpalen die gelijkstroom leveren. Door hun hoge laadsnelheid worden ze ook snelladers genoemd.
- DOD: Depth of Discharge. Hoeveel energie er uit de batterij werd gehaald.
- EV: Electric Vehicle. Een voertuig dat één of meerdere elektromotoren gebruikt.
- HEV: Hybrid Electric Vehicle. Een voertuig met een combinatie van een verbrandingsmotor en een elektrische aandrijving.
- ICE: Internal Combustion Engine. Klassieke verbrandingsmotoren op diesel of benzine.
- PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Een hybride voertuig waarbij de batterij vanuit een externe bron wordt opgeladen.
- kW: kilowatt. Een praktische eenheid van vermogen (1.000 watt).
- kWh: kilowattuur. Het energieverbruik van een toestel. Wordt ook gebruikt om de snelheid van het laadproces aan te geven.
- LiOn: Lithium-ion. Een veelgebruike samenstelling van batterijen voor elektrische auto’s.
- Zijn wel meerdere types/soorten
- RFID: Radio-frequency identification. Een technologie die door sommige laadpalen gebruikt wordt om het laadproces te starten en te betalen.
- SOC: State of Charge. De beschikbare capaciteit van de batterij, uitgedrukt als percentage.
- Wh/km: wattuur per kilometer. Een manier om het verbruik van elektrische auto’s met elkaar te vergelijken.
- WLTP: Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure. Een procedure om het rijbereik van elektrische auto’s te testen.
- ZEV: Zero Emission Vehicle. Voertuigen zonder schadelijke uitstoten, zoals een BEV.
- FCEV: Brandstofcel (Fuelcell) Elektrisch Voertuig.
- betekent dit dat er een elektrische motor aanwezig is voor de aandrijving, maar dat de stroom niet wordt opgeslagen in een grote batterij. (waterstof bv)
- REEV: Range Extended Electric Vehicle. Elektrisch voertuig met Range Extender
- MHEV: Mild Hybrid Electric Vehicle
- Het ontwerp van dit aandrijfsysteem is hetzelfde als voor de HEV. Het verschil zit in afmetingen en vermogen van de gebruikte elektromotor - het is veel zwakker. Zijn belangrijkste rol is om de motor te starten en de functie van de dynamo over te nemen.
- EREV: Electric Extended Range Vehicle
- EREV is het type auto met verhoogde апасом Cursus, dat is ook de keerzijde van MHEV. De verbrandingsmotor werkt in dit geval als een "versneller" en laadt de batterijen op, terwijl de elektrische eenheid is de belangrijkste drijvende kracht .
LPR Long Rest Periode: Menu stand in de winterstalling, Het BMS houdt de spanning en de conditie van de accu optimaal.
BMS: Battery Management Systeem, het programma dat je accu in de gaten houdt, temperatuur, status enz
Balanceren: Het BMS probeert alle cellen weer in dezelfde staat te krijgen. Dit kan afwijken na verloop van tijd omdat een cel bv iets sneller ontlaad/laad dan een andere en dan krijg je na een poosje grotere verschillen en dat wil je niet.
Limp mode: Accu te leeg, BMS schakelt over naar Limp hierdoor kun je nog rijden naar een veilige plek en/of laadpaal zonder stil te staan, dit gaat met zeer lage snelheid en koppel. (Ook wel Schildpadmodes genoemd bij sommige auto's)
Recuperatie / Regeneratie: Setting om energie van snelheidsvermidering weer om te zetten naar energie voor laden accu
Ok vast nog wel wat vergeten