Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Wat een vreselijk geluid inderdaad. Ik rijd nooit met oordoppen, maar zou het op zo’n machine serieus overwegen 🤔
Ik rij een Energica EsseEsse 9 en draag absoluut oordoppen. Ik vind het geluid niet mooi, maar ik heb sowieso een hekel aan alle luide geluiden. Het geniale aan moderne elektrische auto’s is dat ze zo stil zijn. Ik vind het stiekem een beetje jammer dat je de Energica zo goed hoort. Maar ja, geen ruimte voor isolatie.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij een Energica EsseEsse 9 en draag absoluut oordoppen. Ik vind het geluid niet mooi, maar ik heb sowieso een hekel aan alle luide geluiden. Het geniale aan moderne elektrische auto’s is dat ze zo stil zijn. Ik vind het stiekem een beetje jammer dat je de Energica zo goed hoort. Maar ja, geen ruimte voor isolatie.
De CEO ( Livia Cevolini ) heeft in een interview ooit eens gezegd dat het een bewuste keuze was en dat ze het typische geluid mooi vond.
(staat wel ergens op youtube)

Ik zelf denk dat er ook wel een commercieel tintje achter zit, de gearing zit met 2 rechte tandwielen en dat is de hoofdoorzaak van het geluid.
Schuine vertanding had dit echt een heel stuk verminderd, maar ja dan wordt je gearing ineens een stuk lastiger te maken (lees duurder)

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, ik vind het geluid ook wel wat hebben en eigenlijk wel leuk.
Had iets zachter gemogen, dat wel.
 
Misschien het verkeerde draadje maar wel een klein beetje relevant. Van de week wilde ik een avondje gaan toeren en ik dacht, ik pak mijn Honda NC30, hmmm, accu leeg, druppellader vergeten. Nou dan pak ik mijn Aprilia, hmmm, accu leeg, druppellader vergeten. Dus toch maar de Energica mee dan.
Stroom probleempje en ook weer niet :-)
 
Net een review van dr Energica Experia gelezen in het laatste nummer van het belgische blad 'Motorrijder'.

Gaaf ding hoor.
Actieradius in de praktijk plm. 250 km.
102 pk / 115 Nm.
Wel nog wat zwaar maar ook weer niet onoverkomelijk: 260 kg rijklaar.

Maar ja, die prijs hè: €25.590,- ex. BTW in BE, €28.995,- in NL ...

Als het in de buurt van de 15k zou zijn, zou ik het serieus overwegen. KTM en Transalp eruit, spaarrekening nog iets verder leegtrekken en gaan ...

20220805_115327.jpg


20220805_115952.jpg
 
Nog meer nieuws over electrische motoren in het blad 'Motorrijder'.

Een prototype van Triumph, de TE-1.
175 pk / 109 Nm / 220 kg rijklaar.
3,6 sec. naar de 100 ... MIJL per uur.
Echte actieradius 161 km, laadtijd van 10-80 procent nog geen twintig minuten.

Acceleratie en actieradius moesten nog verder geoptimaliseerd worden ...

20220805_172941.jpg
 
langzaam afkopen en vermoorden van de concurrentie :+

die moto-E fiets van ducati is toch echt wel een mooi ding, ik vind zowiezo de moto-E races wel leuk om naar te kijken
 
‘In de afgelopen zeven jaar hebben we zeven platforms gecreëerd met zeventien verschillende motorfietsen. Dat was een enorme inspanning, en dus willen we nu proberen de vruchten van al dit werk te plukken door ons op deze modellen te richten,’ legt Dawiec uit. ‘Zeker, als je het mij persoonlijk vraagt, denk ik dat we binnenkort aan wat nieuws moeten denken, maar voor nu zijn we op zoek naar stabiliteit om marktpercentages te winnen in de segmenten waarin we momenteel aanwezig zijn.’

Dat leest toch niet als urgent hoor, integendeel zelfs. Maar goed, of dat wat uit maakt… de Nederlandse dealer is ook gewoon Energica dealer: Bike-Barn | BIKE YOUR PASSION
 
Na 18.000 km nog altijd dik tevreden van deze Energica SS9+. Ik doe niet meer de 35k per jaar dus kan niet meer zo aan de tand voelen als met m'n voorgaande boxers. Het zadel dat water zoog is met wat product voor schoenen gefixed en de schakelaars links geven geen valse signalen meer met wat vet. De trillende voorkant bij het remmen is opgelost met nieuwe banden... Het ding blijft gewoon echt gaan en doen wat het moet doen.



Als ik dan toch nadelen moet zoeken;

1. Als ik meer dan 400 km wil rijden gaat het vanaf de 2de laadbeurt allemaal wat trager door de warmteontwikkeling. Al helemaal als je dat dan ook over de snelweg doet.

2. De schakelaar voor de pinkers loopt nog altijd heel stroef, soms blijft die hangen. Nu en dan wat vet bij pompen helpt maar is geen blijvende oplossing dus. Voor een motor van > 20k mochten er betere schakelaars op zitten. Zoals bij BMW bv wel kan.

En dan zijn er nog issues zoals de cruise control knoppen die moeilijk te bedienen zijn (opnieuw, BMW kan 't wel). En de ketting onderhouden die tijd vraagt. Ik hoop die ketting op z'n volgende onderhoudsbeurt te vervangen door een onderhoudsvrije (of -arme, afhankelijk van wie 't vraagt). Keyless heb ik niet dus ook geen last van die issues. 3 kW AC laden is snel genoeg en DC laders genoeg waar ik rij.
 
Als ik dan toch nadelen moet zoeken;

1. Als ik meer dan 400 km wil rijden gaat het vanaf de 2de laadbeurt allemaal wat trager door de warmteontwikkeling. Al helemaal als je dat dan ook over de snelweg doet.
Accu koeling kan inderdaad beter.
2. De schakelaar voor de pinkers loopt nog altijd heel stroef, soms blijft die hangen. Nu en dan wat vet bij pompen helpt maar is geen blijvende oplossing dus. Voor een motor van > 20k mochten er betere schakelaars op zitten.
Het is een Italiaan, je hebt al de luxe versie: deze doet het soms ;)
En dan zijn er nog issues zoals de cruise control knoppen die moeilijk te bedienen zijn (opnieuw, BMW kan 't wel).
Lastige positie eens, ondertussen wel aan gewend en bedienen gaat redelijk vlot.
Ik irriteer mij meer aan het doorschieten, wanneer ik even gas bij geef om in te halen duikt hij wel 5-7 km onder de ingestelde snelheid voor hij weer oppakt. Ook niet van deze tijd.
En de ketting onderhouden die tijd vraagt. Ik hoop die ketting op z'n volgende onderhoudsbeurt te vervangen door een onderhoudsvrije (of -arme, afhankelijk van wie 't vraagt).
Hoor er tegengestelde verhalen over, ik ben benieuwd naar die van jou.
Keyless heb ik niet dus ook geen last van die issues.
Het is alleen de melding, verder geen impact, kortom negeren, wel irritant dat ze het er blijkbaar met een firmware update inkrijgen en dan er niet meer uit. zucht.
3 kW AC laden is snel genoeg en DC laders genoeg waar ik rij.
Eens.
 
9 jaar geleden gekocht, vanuit een faillissement, een motorscooter Vectrix VX-1. Actieradius was, met slechte GP accu's, maar 40 km.
Na 3 jaar een nieuwe zelfbouw accu(1296 x Samsung 18165 accu's) er in gezet. Actieradius na ombouw +/-140 km.(bij 90 km/u).
Na vele fijne kilometers is de software van de motorcontroller "Beyond repair", de fabriek failliet en de motorscooter gisteren gesloopt.;(

kopie imga3140.jpg
IMG_0133.jpg



In die tijd was er niet veel keuze in elektrische motorfietsen, nu wordt het langzaam aan wel beter,..... maar toch, die prijzen.....
 
9 jaar geleden gekocht, vanuit een faillissement, een motorscooter Vectrix VX-1. Actieradius was, met slechte GP accu's, maar 40 km.
Na 3 jaar een nieuwe zelfbouw accu(1296 x Samsung 18165 accu's) er in gezet. Actieradius na ombouw +/-140 km.(bij 90 km/u).
Na vele fijne kilometers is de software van de motorcontroller "Beyond repair", de fabriek failliet en de motorscooter gisteren gesloopt.;(

Bekijk bijlage 1791820 Bekijk bijlage 1791821


In die tijd was er niet veel keuze in elektrische motorfietsen, nu wordt het langzaam aan wel beter,..... maar toch, die prijzen.....

Hmm, Vraag eens in een electronica / programmeer forum please. Als de Chip waar de programma op zit nog goed is, kan je de programma eruit trekken, dan in een nieuwe chip uploaden (zover ik weet zijn ze niet beschermd...). Zoek een nieuwe chip dat dezelfde ingangen en uitgangen heeft. Als je dan de rest van de electronica proberen na te maken of repareert zo nodig 1:1, heb je weer een werkende motor controller. niet proberen is niet weten.... is wel wat werk....
 
Er is een tijdje geweest dat die dingen echt gedumpt werden op de markt. Ik heb er toen ook met veel interesse naar gekeken maar uiteindelijk toch de stap niet gezet.
 
Dat is nog geen prototype, het is alleen een SolidWorks tekening.
En op zoek naar investeerders.
Dat duurt nog 5 jaar voordat er iets uitkomt, tegen die tijd heeft een Indiase of Chinese club dit allang op de markt gezet.

Bovendien zet ik bij de de compactheid van het getekende accupakket als een serieus vraagteken.
 
Hmm, Vraag eens in een electronica / programmeer forum please. Als de Chip waar de programma op zit nog goed is, kan je de programma eruit trekken, dan in een nieuwe chip uploaden (zover ik weet zijn ze niet beschermd...). Zoek een nieuwe chip dat dezelfde ingangen en uitgangen heeft. Als je dan de rest van de electronica proberen na te maken of repareert zo nodig 1:1, heb je weer een werkende motor controller. niet proberen is niet weten.... is wel wat werk....
of een andere motorcontroller monteren, bij de lichtere motoren zijn ze meestal zelf lerend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan