Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Want je hebt bepaald wat de actieradius voor de politie moet zijn, begrijp ik?
in alle eerlijkheid: nee. (denk dat @Deputy Duc dat eerder weet dan ik)
maar ik kan wel 1 bij 1 optellen en bij 2 uitkomen.
misschien was ´reality check´ ook niet het juiste woord, en had daar ´gedachtenkronkel´ moeten staan :$ (zal ik aanpassen)

elders op dit forum heb ik al eens een discussie gelezen over de nieuwe BMW's voor onze blauwbloezen.
er werd toen nogal gewichtig gedaan over het gewicht van de uitrusting die op een politiemotor word meegenomen, plus het feit dat er in de ogen van velen ook andere alternatieven waren dan BMW.
maar die vielen vaak door zaken als bijv. geen cardan etc af als kanidaat.

vanuit EV oogpunt loop je dan tegen het feit aan, dat gewicht stroom kost (als BMW een electrische variant zou hebben, zal de politie versie per km meer stroom kwijt zijn dan de standaard versie)
daar komt ook het verbruik van de elektronica (communicatiesystemen, blauwe lichten) nog bij.
een politiemotor word over t algemeen intensief gebruikt, en legt veel kilometers af.

het feit dat E-motoren nog niet voldoende range hebben voor de echte toertochten (of i.i.g. niet zonder een paar ´verplichte´ terrasjes met laadpaal), i.c.m. de lange oplaad tijd, maakt dat als je hele dagen in het zadel wilt zitten als agent, het belangrijk dat de motor in kwestie over een zo groot mogelijk accupakket beschikt om zowel de kilometers als ook de stroom-consumptie van de apparatuur te halen.
maar hoe groter die accu, hoe meer gewicht die toevoegt aan het totaalgewicht van de motorfiets (endus ook weer meer stroom kost bij t optrekken etc.)...
 
in alle eerlijkheid: nee. (denk dat @Deputy Duc dat eerder weet dan ik)
maar ik kan wel 1 bij 1 optellen en bij 2 uitkomen.
misschien was ´reality check´ ook niet het juiste woord, en had daar ´gedachtenkronkel´ moeten staan :$ (zal ik aanpassen)

elders op dit forum heb ik al eens een discussie gelezen over de nieuwe BMW's voor onze blauwbloezen.
er werd toen nogal gewichtig gedaan over het gewicht van de uitrusting die op een politiemotor word meegenomen, plus het feit dat er in de ogen van velen ook andere alternatieven waren dan BMW.
maar die vielen vaak door zaken als bijv. geen cardan etc af als kanidaat.

vanuit EV oogpunt loop je dan tegen het feit aan, dat gewicht stroom kost (als BMW een electrische variant zou hebben, zal de politie versie per km meer stroom kwijt zijn dan de standaard versie)
daar komt ook het verbruik van de elektronica (communicatiesystemen, blauwe lichten) nog bij.
een politiemotor word over t algemeen intensief gebruikt, en legt veel kilometers af.

het feit dat E-motoren nog niet voldoende range hebben voor de echte toertochten (of i.i.g. niet zonder een paar ´verplichte´ terrasjes met laadpaal), i.c.m. de lange oplaad tijd, maakt dat als je hele dagen in het zadel wilt zitten als agent, het belangrijk dat de motor in kwestie over een zo groot mogelijk accupakket beschikt om zowel de kilometers als ook de stroom-consumptie van de apparatuur te halen.
maar hoe groter die accu, hoe meer gewicht die toevoegt aan het totaalgewicht van de motorfiets (endus ook weer meer stroom kost bij t optrekken etc.)...
Er zijn uiteraard wel meer taken dan die een grote actieradius op buitenwegen vergen.
Maar ik volg je naar mijn idee correcte gedachtenkronkel vanaf het begin. :Y
 
Er zijn uiteraard wel meer taken dan die een grote actieradius op buitenwegen vergen.
Maar ik volg je naar mijn idee correcte gedachtenkronkel vanaf het begin. :Y
Ik denk zelf dat ze het beste tot hun recht komen in (binnen)steden.
Niet zo zeer in buitengebieden, maar wel weer in natuurgebieden.
Dus ja, een beperkte/specifieke inzet.
 
Zojuist mijn Zero SR/S in ontvangst genomen.. De Zero DS en RGNT No1 Classic zijn onderweg naar een nieuwe eigenaar. Laat het goede weer nou maar echt komen!
 

Bijlagen

  • SRS.jpeg
    SRS.jpeg
    549,5 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Ik denk zelf dat ze het beste tot hun recht komen in (binnen)steden.
Niet zo zeer in buitengebieden, maar wel weer in natuurgebieden.
Dus ja, een beperkte/specifieke inzet.
Ik denk dat een lichtere Zero FXE die een beetje op een endurootje lijkt voor in de binnensteden prima zou zijn, ze wilden echter een volledig uitgeruste motorfiets met mobilofoon en topkoffer met uitrusting. Ze kwamen toen uit op een Zero S14,4 volgens mij. Ik denk dat het nog te snel te vroeg was. De verwachtingen waren hoog en in de praktijk wil niemand er op rijden als er ook keus is uit een Yamaha.MT700 of BMW 700GS
 
Die is toch echt vrij simpel. Voor mij is een motor een mechanisch iets. Iets waar je brandstof in stopt. Een elektromotor is voor mij gewoon een aandrijving of krachtbron.
 
Een electrische motorfiets is toch het toppunt van mechatronica? 😎

Maar ik volg hem wel. ;)
 
Ik heb op zo een ding gereden. Het werkt. Maar het geeft mij niet het plezier van door de versnellingsbak schakelen, het geluid, de vrijheid van 300 km rijden en dan bij elk benzinestation na 5-6 minuten weer klaar voor de volgende 300 km. Mijn motor is voor mij meer dan een vervoermiddel. Als je blij wordt van een elektrische motor, van mij mag je. Het is gewoon niets voor mij.
 
Ik heb op zo een ding gereden. Het werkt. Maar het geeft mij niet het plezier van door de versnellingsbak schakelen, het geluid, de vrijheid van 300 km rijden en dan bij elk benzinestation na 5-6 minuten weer klaar voor de volgende 300 km. Mijn motor is voor mij meer dan een vervoermiddel. Als je blij wordt van een elektrische motor, van mij mag je. Het is gewoon niets voor mij.
Prima!
 
Ik geniet enorm van de techniek.
Juist het elektrische er van.
Maar ik vind alles op stroom gaaf.
Al vanaf de basisschool was Nikola Tesla mijn idool.
En zonder het eerder te weten was ik zelf ook met draadloze overdracht van electriciteit bezig geweest als achtjarige.
Heb toen de fietsaccu uitgevonden.
Ik ging door de grond toen die op TV kwam bij Frits Bom.
Een volwassene had hetzelfde idee! :+

Niet iedereen is hetzelfde. ;) :t
 
In mijn optiek niet. Ik spreek liever van een krachtbron of aandrijving
Je hebt nu weer niet goed gekeken naar het oorsprongkelijke bericht.
Er wordt namelijk gesproken over "gemotoriseerde tweewieler". Jou opmerking dat, als ik het goed begrijp JIJ het alleen een motorfiets vind als er een verbrandingsmotor in zit. Is een mening die niets met de vraag te maken heeft.

Wil je trouwens uitdagen om een een proefrit te maken op een Energica. Ik durf erom te wedden dat jij je mening bijsteld.
Heel veel mensen hebben dezelfde ideeën, maar zeggen dat zonder werkelijke ervaring met het rijden op een elektrische motorfiets. Vooroordelen noemen we dat ;)
 
Je hebt nu weer niet goed gekeken naar het oorsprongkelijke bericht.
Er wordt namelijk gesproken over "gemotoriseerde tweewieler". Jou opmerking dat, als ik het goed begrijp JIJ het alleen een motorfiets vind als er een verbrandingsmotor in zit. Is een mening die niets met de vraag te maken heeft.

Wil je trouwens uitdagen om een een proefrit te maken op een Energica. Ik durf erom te wedden dat jij je mening bijsteld.
Heel veel mensen hebben dezelfde ideeën, maar zeggen dat zonder werkelijke ervaring met het rijden op een elektrische motorfiets. Vooroordelen noemen we dat ;)
Dep en ik hadden als eerste elektrische motor ervaring te doen met een Zero Ds .Dat is nu onze referentie. Ik had jou toch voorbij horen gieren op de A10 A8?
 
Je hebt nu weer niet goed gekeken naar het oorsprongkelijke bericht.
Er wordt namelijk gesproken over "gemotoriseerde tweewieler". Jou opmerking dat, als ik het goed begrijp JIJ het alleen een motorfiets vind als er een verbrandingsmotor in zit. Is een mening die niets met de vraag te maken heeft.

Wil je trouwens uitdagen om een een proefrit te maken op een Energica. Ik durf erom te wedden dat jij je mening bijsteld.
Heel veel mensen hebben dezelfde ideeën, maar zeggen dat zonder werkelijke ervaring met het rijden op een elektrische motorfiets. Vooroordelen noemen we dat ;)
Ik heb met de Zero DS gereden. Maar als jij eeen Energica kan regelen wil ik daar best een mee rijden hoor.

En nee, ik vind niet dat een motorfiets met elektrische aandrijving geen motorfiets is. Het gaat mij om de krachtbron. In MIJN optiek, en dat is dus puur persoonlijk, hoort een motor te grommen, lucht en brandstof naar binnen te zuigen, een toerental dat stijgt terwijl je snelheid toeneemt, dan schakelen en opnieuw beginnen. Die beleving mis ik gewoon bij een elektrisch aangedreven voertuig. Maar ik ben dan ook een dinosaurus. Zoals MotorZeeRob aleens heeft opgemerkt, de nieuwe generaties denken daar heel verschillend over. Zo heb ik met afgrijzen "onze" Kreidlers en Zündapps vervangen zien worden door scooters. Scooters! En nu beweegt de jeugd zich voort op die in mijn ogen volslagen debiele elektrische stepjes. Ik word oud.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan