Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Overigens, dat spul van Energica ziet er best goed uit.
Ja, vooral van de Ego werd ik helemaal gek een jaar of zeven geleden.
Onlangs stond ik toevallig bij een Experia, en de look and feel is echt van een degelijke en goed afgewerkte motorfiets.
Alleen wat zwaar op de hand..
PSX_20230510_222257.jpg

(Dat vond de voorvork ook..)
 
Ik heb met de Zero DS gereden. Maar als jij eeen Energica kan regelen wil ik daar best een mee rijden hoor.

En nee, ik vind niet dat een motorfiets met elektrische aandrijving geen motorfiets is. Het gaat mij om de krachtbron. In MIJN optiek, en dat is dus puur persoonlijk, hoort een motor te grommen, lucht en brandstof naar binnen te zuigen, een toerental dat stijgt terwijl je snelheid toeneemt, dan schakelen en opnieuw beginnen. Die beleving mis ik gewoon bij een elektrisch aangedreven voertuig. Maar ik ben dan ook een dinosaurus. Zoals MotorZeeRob aleens heeft opgemerkt, de nieuwe generaties denken daar heel verschillend over. Zo heb ik met afgrijzen "onze" Kreidlers en Zündapps vervangen zien worden door scooters. Scooters! En nu beweegt de jeugd zich voort op die in mijn ogen volslagen debiele elektrische stepjes. Ik word oud.....
In de electrische motoren zijn er veel keuzes, ik heb toen de Zero's er net waren ook een keer proef gereden. Vond dat toen net een bromfiets. Ondertussen zijn ze behoorlijk goed door ontwikkeld en zijn het volwassen motoren.

Wat betreft de leeftijd, ik ben niet van de generatie van de stepjes, ik kom ook uit de tijd van de Kreidlers en de oefenvergunningen.

Mijn Enegica rij ik trouwens zakelijk, dat levert voor de belastingen een behoorlijk aantal aftrekposten op.

Een proefrit kan je kostenloos regelen op : Vraag proefrit aan – Energica Motor Company of rij eens langs een dealer. Als je in de regio Amsterdam woont, kan ik je Bikerexperiance aanbevelen. Floris is een fijne dealer.
 
Laatst bewerkt:
Ja, vooral van de Ego werd ik helemaal gek een jaar of zeven geleden.
Onlangs stond ik toevallig bij een Experia, en de look and feel is echt van een degelijke en goed afgewerkte motorfiets.
Alleen wat zwaar op de hand..
Bekijk bijlage 1880243
(Dat vond de voorvork ook..)
Aaa je bent bij Bas geweest.
Ze wegen wel wat, maar ook hier weer, ervaar het zelf eens. Uit eigen ervaring kan ik zeggen. je merkt echt niet dat je met zoveel gewicht met rijden.
Als ik vrienden bijvoorbeeld een proefritje laat maken en daarna vraag, wat denk je dat hij weeg, schatten ze dat altijd veel te laag in.
 
Je merkt er tijdens het rijden echt heel weinig van. En door de achteruit versnelling heb je ook geen last met stapvoets manoeuvreren.
 
Aaa je bent bij Bas geweest.
Ze wegen wel wat, maar ook hier weer, ervaar het zelf eens. Uit eigen ervaring kan ik zeggen. je merkt echt niet dat je met zoveel gewicht met rijden.
Als ik vrienden bijvoorbeeld een proefritje laat maken en daarna vraag, wat denk je dat hij weeg, schatten ze dat altijd veel te laag in.
Ja, maar bij het testen zag ik 'het lood' onderin wel behoorlijk veel stress geven op de voorvering.
Met en zonder afstellen.
Daar schrok ik wel van.

Ik heb nu geen dagelijkse woon~werk motor nodig, en heb ook geen zakelijk belang.
Ik ben voor. ;)

Er stond eind vorig jaar op MP heel kort de nieuwste Zero met volle kuip voor onder de veertien mille. 8)7
Toen dacht ik wel even.. zal ik..

Het wachten is überhaupt op meer concurrentie.
Kymco zou in 2021 met de RevoNEX komen uit een gloednieuw te bouwen fabriek in Italië.
Maar het is stil aan de horizon.

Voor wat rijden op de openbare weg een R3 gekocht naast de S1000RR (meer circuit).
Beiden rijklaar afgetraind naar ca. 152 en 192 kilo. :]
 
In de electrische motoren zijn er veel keuzes, ik heb toen de Zero's er net waren ook een keer proef gereden. Vond dat toen net een bromfiets. Ondertussen zijn ze behoorlijk goed door ontwikkeld en zijn het volwassen motoren.

Wat betreft de leeftijd, ik ben niet van de generatie van de stepjes, ik kom ook uit de tijd van de Kreidlers en de oefenvergunningen.

Mijn Enegica rij ik trouwens zakelijk, dat levert voor de belastingen een behoorlijk aantal aftrekposten op.

Een proefrit kan je kostenloos regelen op : Vraag proefrit aan – Energica Motor Company of rij eens langs een dealer. Als je in de regio Amsterdam woont, kan ik je Bikerexperiance aanbevelen. Floris is een fijne dealer.
Jij daagt mij uit om een Energica te proberen, en dan mag ik dat zelf gaan regelen? Ik moet zeggen, het is niet mijn gewoonte om een proefrit te gaan regelen als ik niet serieus geïnteresseerd ben, dus deze laat ik voorbij gaan. Ik rijd mijn motor niet zakelijk, en ook zie ik mijn motor niet als een aftrekpost. Eerder als een kostenpost. Een elektrische motor geeft mij gewoon niet de ervaring en het plezier wat ik zoek. Sterker nog, zelfs een verbrandingsmotor met automatische versnellingsbak,of die je schakelt met flippers zou ik niet overwegen. Na mijn ervaring met de Zero begrijp ik dat je een elektrische motor kiest uit rationele overwegingen. Of uit financiële. Zelfs uit idealistische overwegingen. Maar ik rijd motor uit emotionele overwegingen.
 
Jij daagt mij uit om een Energica te proberen, en dan mag ik dat zelf gaan regelen? Ik moet zeggen, het is niet mijn gewoonte om een proefrit te gaan regelen als ik niet serieus geïnteresseerd ben, dus deze laat ik voorbij gaan. Ik rijd mijn motor niet zakelijk, en ook zie ik mijn motor niet als een aftrekpost. Eerder als een kostenpost. Een elektrische motor geeft mij gewoon niet de ervaring en het plezier wat ik zoek. Sterker nog, zelfs een verbrandingsmotor met automatische versnellingsbak,of die je schakelt met flippers zou ik niet overwegen. Na mijn ervaring met de Zero begrijp ik dat je een elektrische motor kiest uit rationele overwegingen. Of uit financiële. Zelfs uit idealistische overwegingen. Maar ik rijd motor uit emotionele overwegingen.
Ik ook, maar toch ga ik voor elektrisch. Misschien hebben we andere emoties? 👍🏻
 
Ongetwijfeld. Laat ik duidelijk maken dat ik niets tegen elektrisch rijden heb. Het is gewoon niet mijn ding. Financieel is het voor mij niet aantrekkelijk, en ik heb ook geen gewetensbezwaren met betrekking tot milieu/klimaat als ik op een van mijn motoren stap. Het argument dat die dingen foeilelijk zijn valt bij Energica dan wel weer weg.
 
Ik ook, maar toch ga ik voor elektrisch. Misschien hebben we andere emoties? 👍🏻
Ik heb ook andere emoties bij auto rijden dan bij motor rijden. Ik zal sneller een elektrische auto kopen en rijden dan een motorfiets. Moet nog steeds opmerken dat er echt nog heel weinig keus is qua motorfietsen. Nog steeds
grote consessies tussen prijs looks en prestaties.
 
Ja in 2015 dacht ik nog een paar jaar en dan zal het wel een betaalbaar alternatief zijn :D
Maar een motor vanaf ca 30 000, nee in geen 30 000 jaar.

Ik denk ook dat ik eerder een elektrische auto heb dan een motor, maar ook daar zie ik nog wel problemen.
Ik had er een tijdje geleden een mee van het werk, en moest ca 225 km rijden, nou bij 100 km wist ik al dat ga ik niet halen.
Ga je naar een fastnet, zijn alle palen bezet, en daarna bleek dat ding ook niet super snel te laden ca 1% per minuut.
Tot zover mijn ervaring :D

Oh ja op de terug weg (gelukkig de volgende dag) had ik kennelijk wind mee toen heb ik het met nog 8% gehaald.
 
Na mijn ervaring met de Zero begrijp ik dat je een elektrische motor kiest uit rationele overwegingen. Of uit financiële. Zelfs uit idealistische overwegingen.
Nu begrijp ik waarom voorbijgangers (als ze vragen stellen over mn motor) ook gelijk met milieu gebroddel komen (alsof ik t daarvoor doe). B|
Maar ik rijd motor uit emotionele overwegingen.
Idem dito. :)
En waarom zou dat geen drijfveer voor elektrisch kunnen zijn?
Ieder zn meug, gelukkig heb ik t nog niet meegemaakt dat motorrijders onderling op de vuist gaan om de keuze van hun motor ;)
 
Laatst bewerkt:
Jij daagt mij uit om een Energica te proberen, en dan mag ik dat zelf gaan regelen? Ik moet zeggen, het is niet mijn gewoonte om een proefrit te gaan regelen als ik niet serieus geïnteresseerd ben, dus deze laat ik voorbij gaan. Ik rijd mijn motor niet zakelijk, en ook zie ik mijn motor niet als een aftrekpost. Eerder als een kostenpost. Een elektrische motor geeft mij gewoon niet de ervaring en het plezier wat ik zoek. Sterker nog, zelfs een verbrandingsmotor met automatische versnellingsbak,of die je schakelt met flippers zou ik niet overwegen. Na mijn ervaring met de Zero begrijp ik dat je een elektrische motor kiest uit rationele overwegingen. Of uit financiële. Zelfs uit idealistische overwegingen. Maar ik rijd motor uit emotionele overwegingen.

Ik ben ook een dino ;) (ik rij nu 43 jaar motor)
Maar ik geniet gewoon overal van, de beleving en emotie is gewoon anders, maar ik vind dat hij er wel is.
Ik vond de oude 2-takt machines machtig mooi. (de echte rijstkoker gt750, man wat een machine toen)
Ik vond de sound van mijn oude CBX 6-pitter ook geweldig (het remmen en de wegligging dan weer niet)
Genoten van mijn Z1-900 kwaak, die stuurde toen wel heel lekker tov de CBX
enz enz
Ja echt wel genieten en inderdaad schakelen enz was ook leuk.

Veel later de DCT VFR1200X gekocht, eerst een proefrit nee laat maar.
Volgens de dealer moest ik hem echt rijden, dus proefrit van minimaal 400 km was de opdracht.
Na 400 km de DCT besteld, ook heel leuk. Heel anders als schakelen maar ook leuk om en in auto te rijden en in manual door het max koppel/toeren tal te jakkeren. Daar heb ik ook 130.000 km veel plezier aan gehad.

En inderdaad ik vond de Energica ook mooi, maar de eerste accu vond ik niet voldoende. Bij de nieuwe accu toch een proefrit gedaan en toen was ik weer om.
Het constante koppel het soepele rijden enz. Weer genieten en echt vrolijk afstappen, ik wist niet dat ik er zo vrolijk van zou worden.

Het is gewoon anders genieten. Kortom ik snap zeker dat iemand van een ice geniet (doe ik ook) en ik snap ook dat iemand van een e motor geniet. De rijervaring is gewoon anders en dat kan allebei leuk zijn.
Of niet dat snap ik dan ook wel weer.

Het is en persoonlijk en motor afhankelijk.
Ik heb bv de eerste Honda Pan-European gereden toen hij net uit kwam, daar moest ik op rijden van de dealer die hem het staan (reed toen de CBR1000 (de eerste dikke ;)))
Dat vond ik echt helemaal niets, zithouding karakter enz. Terwijl er echt tig rijders zijn die er mee weglopen.

Kortom voor mij is e rijden zeker wat qua beleving :t
Ik rij er mee veel plezier op, ik kom weer regelmatig in Amsterdam, maar nu lach ik bij binnen rijden, dat was wel eens anders :+

(budget is sowieso een dingetje maar dat geld voor alles, andere discussie)
 
Nu begrijp ik waarom voorbijgangers (als ze vragen stellen over mn motor) ook gelijk met milieu gebroddel komen (alsof ik t daarvoor doe). B|

Idem dito. :)
En waarom zou dat geen drijfveer voor elektrisch kunnen zijn?
Ieder zn meug, gelukkig heb ik t nog niet meegemaakt dat motorrijders onderling op de vuist gaan om de keuze van hun motor ;)
Gelukkig niet. Zelfs met dino's die afwijzend staan tegenover elektrisch wordt netjes gediscussieerd. Zie ik in andere topics wel eens anders gaan.
 
De grootste winst van het elektrisch rijden voor het milieu wordt volgens mij bereikt door dat velen hun fossiele brandstof scooter inruilen voor een elektrische fiets/brommer. Zeker in een stad als Amsterdam zie je nu meer elektrische (big wheel) fietsen rijden dan scooters.
 
Jij daagt mij uit om een Energica te proberen, en dan mag ik dat zelf gaan regelen?
Ja, hoe had je het anders verwacht? Je moet er iets voor doen. Even de link gebruiken of bellen met een dealer. Ik kan toch moeilijk voor jou een afspraak gaan maken :?
De dealers zijn echt wel willend om je een proefrit te laten maken, ook als je aangeeft niet direct een motor te willen kopen maar alleen eens het rijden op een Energica te ervaren.
 
Nou ja, als ik word "uitgedaagd" verwacht ik dat het een en ander geregeld is. Mijn nieuwsgierigheid is niet zo groot dat ik er tijd en moeite in wil steken.
 
Nou ja, als ik word "uitgedaagd" verwacht ik dat het een en ander geregeld is. Mijn nieuwsgierigheid is niet zo groot dat ik er tijd en moeite in wil steken.
Die verwachting kan ik niet volgen. Als ik iemand uitdaag om iets te doen, betekend dat hij iets moet doen.
Maar het is me duidelijk, je wilt het gewoon niet. Ik stop met discuseren met jou.
 
Nu begrijp ik waarom voorbijgangers (als ze vragen stellen over mn motor) ook gelijk met milieu gebroddel komen (alsof ik t daarvoor doe). B|

Idem dito. :)
En waarom zou dat geen drijfveer voor elektrisch kunnen zijn?
Ieder zn meug, gelukkig heb ik t nog niet meegemaakt dat motorrijders onderling op de vuist gaan om de keuze van hun motor ;)
Sommigen doen dat. Je ziet het veel bij overheden en gemeenten die dan elektrische voertuigen aanschaffen voor het milieu. Ook welgestelde idealisten doen het in die reden. Bij motorfietsen is het eigenlijk nog logischer om te vragen gezien de prijs kwaliteitsverhouding van deze voertuigen.
 
Sommigen doen dat. Je ziet het veel bij overheden en gemeenten die dan elektrische voertuigen aanschaffen voor het milieu. Ook welgestelde idealisten doen het in die reden. Bij motorfietsen is het eigenlijk nog logischer om te vragen gezien de prijs kwaliteitsverhouding van deze voertuigen.
klopt, alleen was het zakelijk belang wel flink van invloed op de prijs/kwaliteit verhouding ;)

Op dit moment maakt het zakelijk niet meer uit benzine/e-motor zelfde voordelen, maar mijn offerte was nog opgesteld in 2019 en toen waren er nog extra aftrekposten voor e-motoren.

Particulier had ik hem niet gekocht, maar ook niet een BMW of Duc van 30k dus dat maakt niet uit.
 
Die verwachting kan ik niet volgen. Als ik iemand uitdaag om iets te doen, betekend dat hij iets moet doen.
Maar het is me duidelijk, je wilt het gewoon niet. Ik stop met discuseren met jou.
Denk dat ik bij uitdaging het idee had van uitnodiging. Dat ik iets moet doen is duidelijk. Rijden en er iets van vinden. Dit is toch wel iets anders.

Maar wie weet, als ik eens wat tijd heb, zal ik die dealer eens bellen. Als ik eerlijk zeg dat ik niet van plan ben zo een ding aan te schaffen, maar er alleen eens mee wil rijden, en hij heeft geen bezwaar....Dan zou ik best die Experia willen proberen.
 
Ik was gisteren op de DCR, zag 3 Energica's van start gaan (2 Ribelle's en 1x Ego).
Weet niet wat er precies mis ging maar zowel de Ego als de Ribelle kwamen halverwege binnen. Een Ribelle heeft geloof ik nog wel de finish gehaald. De Ego draaide wel hele nette rondetijden van 1.58m maar leek wel steeds langzamer uit de GT te accelereren naarmate de race vorderde.
Iemand circuit ervaring met deze fietsen, krijgt de accu 't te zwaar te verduren waardoor t vermogen afneemt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan