Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

De nieuwe Zero geven ze weer meer range, bijladen onderweg is standaard eigenlijk niet zinnig(vind ik) , te traag tenzij je een goede lader er bij koopt/inbouwt, zoals enkele hier op het forum gedaan hebben.
 
Ik zou een Toypta Aygo kopen voor dit werk.

Die is toch niet elektrisch? Buiten het feit dat ik veel te veel dingen moet laten als ik auto wil rijden wil ik juist duurzamer en goedkoper vervoer. Als ik een auto moet aanschaffen zodat ik elektrisch naar mijn werk kan, blijf ik mijn Diversion gewoon rijden.

De nieuwe Zero geven ze weer meer range, bijladen onderweg is standaard eigenlijk niet zinnig(vind ik) , te traag tenzij je een goede lader er bij koopt/inbouwt, zoals enkele hier op het forum gedaan hebben.

Ik vind dat eigenlijk ook. Elke dag opladen vind ik prima, maar als ik allerlei kunstgrepen uit moet gaan halen om bij mijn vriendin te komen maakt dat het wel lastig om over te stappen op elektrisch vervoer.
 
Die is toch niet elektrisch? Buiten het feit dat ik veel te veel dingen moet laten als ik auto wil rijden wil ik juist duurzamer en goedkoper vervoer. Als ik een auto moet aanschaffen zodat ik elektrisch naar mijn werk kan, blijf ik mijn Diversion gewoon rijden.
Na 70 km in de vrieskou op de motor lijkt het mij niet meer prettig werken. Daar is een auto meer geschikt.
Ik rijd alleen voor de lol, ook met koud weer. Vandaag had ik het zo koud na een rit van 2 uur dat ik in bad ben gaan liggen.
 
Met mijn Zero vind ik 130 km enkele reis geen probleem maar ik heb een powertank en ik rijd doorgaans geen 130 of 140 km/h.
En wat betreft comfortabel vervoer in de winter; ik heb nu twee winters doorgereden met de Zero, comfortabel kan ik hem niet vinden maar het is dan ook een naked bike.
Het is dus sowieso geen comfortabele motor en in de winter helemaal niet want rijden is een koude bedoening. Dik inpakken en met verwarmde handschoenen, dan gaat het wel.
Wat betreft de teruglopende range in de winter; ik heb er weinig van gemerkt maar ik stal de motor thuis én op het werk binnen, de batterij heeft dus niet veel tijd om koud te worden.
 
Ja, woon-werk is 70km ongeveer. Maar naar vriendin elke week is 130 en een beetje enkele reis. Voor ww ben ik niet bang, ook al kan ik op het werk niet opladen. Maar de lange stukken ben ik wel bang voor. Wordt dat onderweg bijladen op een Fastned-station of moet het gewoon kunnen?

35km enkele reis woon-werk is inderdaad geen probleem op welke fiets dan ook. 130 km snelweg zal op een Zero met grote accu wel lukken als je een beetje aan de snelheid denkt. Met een Energica zul je tussen de 11 en 25 minuten moeten DC snelladen.
 
Zijn er eigenlijk al elektrische motoren waarop je een beetje comfortabel in de winter kunt forensen? Ik woon zo'n 35km van mijn werk, dus denk dat ik wel heen en weer kan, maar 130km voornamelijk snelweg gaat m met een Zero niet worden begrijp ik. Aan de hand van de reacties over luchtweerstand kan ik me voorstellen dat een fatsoenlijk kuipwerk en dus stroomlijn veel zou kunnen schelen?
Woon-werk is een werkelijk ideale afstand voor een elektrische motorfiets. Comfortabel... nou nee, het is een naked, het is een motor, het kan koud zijn. Maar voor 35 km's... who cares? Handvatverwarming raad ik wel aan. Die 70 km kan je zo gek doen als je zelf wil, maar bij die 130 zal je economisch moeten gaan rijden. Dus rond de 100 km per uur.
 
35km enkele reis woon-werk is inderdaad geen probleem op welke fiets dan ook. 130 km snelweg zal op een Zero met grote accu wel lukken als je een beetje aan de snelheid denkt. Met een Energica zul je tussen de 11 en 25 minuten moeten DC snelladen.
Oja die extra batterij, was ik vergeten. Dan red je het makkelijk, lijkt mij! Ik rekende met mijn standaard Zero SR (van 2016).
 
Ik heb al Gerbing handschoenen en goed pak, dus van kou heb ik geen last zolang het geen -5/-6 of kouder is. Maar wat ik onder comfortabel versta is zonder dat je continu in de werveling van auto's voor je zit te schudden.

Een Energica vind ik op zich wel een mooi ding, ruitje erbij en klaar. Ga het eens in de gaten houden, zag tijdens het Duckduckgo'en dat er ook mogelijkheden zijn om een elektrische motor te privateleasen, dan zou het pas echt interessant worden. Ben nu namelijk zo'n €200 per maand kwijt aan benzine en dat heb je natuurlijk niet met een elektrieke.

Oh, mijn motor staat altijd buiten, dus hij/zij heeft letterlijk de hele winter om koud te worden.
 
Geinig! Na Brammo dan toch weer een fabrikant die een elektrische motorfiets met versnellingen produceert. Van mij hoeft dat niet zonodig maar menig motorrijder denkt niet zonder te kunnen dus het lijkt niet onverstandig van ze. :)
 
Geinig! Na Brammo dan toch weer een fabrikant die een elektrische motorfiets met versnellingen produceert. Van mij hoeft dat niet zonodig maar menig motorrijder denkt niet zonder te kunnen dus het lijkt niet onverstandig van ze. :)
Voor mij hoeft het niet, maar het mag wel. Toch geef ik de voorkeur aan automaat.

Was onlangs nog een beetje aan het googlen op de BMW C Evolution motorscooter.
Maar als je die met een rijbereik van 160km (ipv 100km) wil, betaal je 1600€ extra ... dan komt die op bijna 17.000€ ... voor een motorscooter? Nee, dat is me écht te veel -O-
 
Voor mij hoeft het niet, maar het mag wel. Toch geef ik de voorkeur aan automaat.

Was onlangs nog een beetje aan het googlen op de BMW C Evolution motorscooter.
Maar als je die met een rijbereik van 160km (ipv 100km) wil, betaal je 1600€ extra ... dan komt die op bijna 17.000€ ... voor een motorscooter? Nee, dat is me écht te veel -O-
Jammer he, dat ding is loeizwaar, traag en heeft amper bereik. Ik denk dat BMW eigenlijk geen concurrent voor zijn eigen motoren wil bouwen, maar onderwijl toch wel alvast wat ervaring wil opdoen. Of misschien draagt het bij aan een milieudoelstelling oid. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat die scooter serieus in de markt is gezet.
 
Jammer he, dat ding is loeizwaar, traag en heeft amper bereik. Ik denk dat BMW eigenlijk geen concurrent voor zijn eigen motoren wil bouwen, maar onderwijl toch wel alvast wat ervaring wil opdoen. Of misschien draagt het bij aan een milieudoelstelling oid. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat die scooter serieus in de markt is gezet.
Heb een beetje dezelfde mening/gedachte. Voor dat geld vind ik wel een wat leukere elektro motorfiets denk ik!
 
De BMW is voor mij destijds ook afgevallen voor bovengenoemde redenen, maar echt traag is 'ie ook weer niet. Dan evt een gebruikte Eva scoren, kun je tenminste snelladen.

De filosofie van de 6-bak op die Kymco (mooie fiets) fascineert me wel. Waarom een 6-bak, gewoon omdat die beschikbaar zijn? Zou het gebruiken van een bak de specs van de motor drastich versimpelen?
 
Net even die link naar dat Kymco artikel geopend ... oeh! Wat een mooi beest! :9~
op de koplampen na, maar dat is slechts een detail.
Als die nu ook een deftige actieradius zou hebben bij normaal* gebruik, en een haalbare prijs ... al lijkt het mij geen goedkoop motortje te worden ...

* en dus niet wanneer je regelmatig die topsnelheid eruit perst natuurlijk :P
0-100 in 2,9 seconden :9
 
De BMW is voor mij destijds ook afgevallen voor bovengenoemde redenen, maar echt traag is 'ie ook weer niet. Dan evt een gebruikte Eva scoren, kun je tenminste snelladen.

De filosofie van de 6-bak op die Kymco (mooie fiets) fascineert me wel. Waarom een 6-bak, gewoon omdat die beschikbaar zijn? Zou het gebruiken van een bak de specs van de motor drastich versimpelen?
Mwoahh.. 0-100 in bijna 7 seconden.... met een motor bungel je dan echt ergens onderaan. Dan wordt het nog bijna oppassen voor Golfjes GTI :X
 
... Waarom een 6-bak, gewoon omdat die beschikbaar zijn? Zou het gebruiken van een bak de specs van de motor drastich versimpelen?...

Ik heb wel een vermoeden.

Kymco zelf zegt dat schakelen bij de beleving van het motorrijden hoort.... Pfff. Wat ze bedoelen is dat motorrijders conservatief zijn en zo weinig mogelijk verandering willen.
Als er een koppelingshendel mist zijn ze al in paniek, denken ze aan een scooter en die dingen zijn melaats.

Afgelopen week stond er iemand bij mijn motor te kijken toen ik aan kwam lopen. Vroeg ie: "is dit een automaat ?" Dat er nog veel meer anders is buiten een missend koppelingshendel was hem niet opgevallen....
 
Met versnellingen/vertragingen vergroot je het vermogen. Alleen heeft een elektromotor praktisch altijd hetzelfde vermogen en maakt het dus niet uit of ie meer of minder toeren maakt. Het enige dat je voorkomt is dat de motor 10miljoen toeren maakt voor de luchtweerstand wint van de motor.
 
koppel bedoel je.

Hoe gaat het nu met de lage temperaturen?
(die van mij overwinterd in de garage, de div900 mag de pekel happen)
 
https://www.autobahn.eu/11069/kymco-verrast-met-supernex-een-elektrische-supersport/

Ziet er ook wel skattig uit als zij hem gaan maken. Maar dan moet dat piepgeluid natuurlijk wel vervangen worden door een zware bromtoon. })
Vreed apparaat :Y en als zo'n groot merk zoiets ècht op de markt brengt dan zullen de prijzen vast wel flink dalen.
Misschien de eerste 1-2 jaar met weinig concurrentie en het opstarten van de productie nog niet. O-)

KYMCO SuperNEX.jpg

Kymco SuperNEX. :}
 
Met versnellingen/vertragingen vergroot je het vermogen. Alleen heeft een elektromotor praktisch altijd hetzelfde vermogen en maakt het dus niet uit of ie meer of minder toeren maakt. Het enige dat je voorkomt is dat de motor 10miljoen toeren maakt voor de luchtweerstand wint van de motor.

Ik zal de laatste zijn die nog terug wil naar een ouderwetse versnellingsbak want mijn eigen motor bewijst dat die dingen overbodig geworden zijn.
Toch klopt niet wat je zegt, afgezien van het feit dat je “vermogen” schrijft waar je “koppel” bedoelt.

Het toerental van een elektromotor heeft dan niet zoveel invloed op het koppel, het vermogen is rechtevenredig met dat koppel MAAL het toerental. Dus met meer toeren kan ie meer vermogen leveren. En met een versnellingsbak kun je het toerental zo kiezen dat het optimaal is voor díe snelheid. Daar kán een versnellingsbak nut hebben.

Maar dan heb je heus geen 6 gangen nodig en je hoeft ook heus niet zoals met een verbrandingsmotor door al die versnellingen te ploegen om de top te bereiken. Hier zie je dat ze nog denken in verbrandingsmotoren.

Het aantal benodigde versnellingen heeft een relatie met de powerband breedte, hoe smaller, hoe meer versnellingen je nodig hebt om hem goed in die powerband te houden.
Bij een elektromotor is die powerband zo breed dat een vaste overbrenging al goed is.
 
Het is wellicht nog niet voor niets een concept.
Wel voer voor discussie in ieder geval. :9
 
Versnellingen op een woon werk fiets als een Zero is onzin. Maar ik kan me voorstellen dat je op een heel snelle fiets een lage en een hoge overbrenging wil hebben. een tot 100 km/h en een versnelling voor daarboven.
Maar dan denk ik dat je meestal; in de hoogste versnelling rijdt omdat het rustiger rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan