Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Hoe gaat het nu met de lage temperaturen?
(die van mij overwinterd in de garage, de div900 mag de pekel happen)

Mijn Energica slaapt onder een hoes en blijft in dienst. Qua range geen dramatische verschillen, wel merk ik dat de accu (als 'ie steenkoud is na een dag niet gebruiken) wat eerder uit balans raakt doordat de aangegeven SOC zich meer dan anders herstelt na uit-en aanzetten. Ook wordt het continuvermogen dan wat eerder afgeroomd bij lagere batterijstanden, maar het forensen gaat gewoon goed. Nu proberen de accu op temperatuur te houden, laden beter plannen... Energica gaat in januari software aanpassen om meer te kunnen managen met laden, kijken of dat ook helpt.
 
Laden met een tijdschakelaar, zou dat helpen ? Dan stel je die tijdschakelaar zo in dat ie net klaar is als je weg wilt, heeft ie nog wat warmte van het laden.
 
ik laad de Brammo ook met een tijdschakelaar, werkt prima.
maar ik doe dat zodat ik het nacht tarief gebruik en om de stoppenkast niet te zwaar te belasten (s'nachts staat er verder niks aan.)
 
Modern én sixties tegelijk, Cezeta 506. Info op de website Čezeta - Luxury Electric Motorcycle Scooters

Onze 506-2 op een oldtimermeeting, in Parijs en samen met onze '15 Zero DS in Zeeland.


40172390_1065979073579595_2733647981260570624_n.jpgDSCN4435.JPGDSCN4474.JPGDSCN4510.JPG
 
koppel bedoel je.

Hoe gaat het nu met de lage temperaturen?
(die van mij overwinterd in de garage, de div900 mag de pekel happen)
Ik heb een keer gehad dat ik bij straffe tegenwind, kou en neerslag, niet boven de 100 kwam. Dat was wel even schrikken. Onder ideale omstandigheden kan ik de 160 aantikken, en 140/150 lukt vrijwel altijd.
Ik denk dat het toen echt aan de combinatie van kou en wind lag. Veder merk ik er inderdaad niet veel van qua range. Ook niet met handvatverwarming aan.
 
THE URAL ALL-ELECTRIC PROTOTYPE

Weer eens een totaal ander model.
Heeft ook wel wat qua looks, voelt wat meer old-skool / scrambler.
Zit ook genoeg ruimte aan om te sleutelen.


Grote vraag is natuurlijk of die ook als niet zijspan beschikbaar komt.
En wat de zijspan doet met de radius.


URAL_Electric_9.jpg
 
:^ De eerste auto's waren ook koetsen met een motor. Duurde even voordat men doorhad (of dat het publiek klaar was voor) dat een auto geen koetsvorm hoeft te hebben.
 
Hoi Allemaal!

Ik ben me al enige tijd aan het verdiepen in Electrisch motorrijden en zou graag wat meer ervaring willen horen van de eigenaren zelf.

ik heb deze vraag ook in het Zero topic gesteld, maar ben ook benieuwd naar andere merken!

Ik heb wat vragen.
-wat heeft je doen besluiten om een elektrische motor aan te schaffen. Waarom dit merk specifiek.

-gebruiken jullie heb woonwerk of ook voor fun?

- wat zijn je oplaad kosten en merk je die aan je stroomrekening thuis?

- Wat zijn de onderhoudskosten jaarlijks ?

-is iemand wel is op vakantie geweest met de Zero? (het verhaal van Trui Hamoulli heb ik gelezen)

- hebben jullie nog een benzine motor erbij? en zouden jullie weer een benzine motor aanschaffen?

last but not least, hoe zit het nou echt met de actieradius, en de oplaadtijd. hoe werkt het in de praktijk. Halen jullie de opgegeven data van de fabrikant? Wat is het verschil met winter en zomer?

ik snap dat het een lap tekst is, en niet iedereen zin heeft in mijn vragen maar ik denk wel dat electrisch rijden iets is waar we niet om heen kunnen en wil daarom wat info om me voor te bereiden op een overstap. Ik heb me al ingeschreven voor een test ritje voor een Zero.

bedankt voor de genen die de tijd willen nemen voor mijn vragen!
 
Hoi, leuk dat je interesse toont in het elektrisch motorrijden. Ik heb voor een Energcia gekozen, hoofdzakelijk om de DC snellaadfunctie. Gebruik is voornamelijk woon-werk (nooit meer tanken:)), maar ik gebruik 'm ook voor fun. Ik ga ermee door het hele land; heb de elfwegentocht gereden en vorig jaar met benzinemotoren meegedaan met 3-daagse trip naar de Harz, het kan gewoon. Het is een beetje plannen met snelladers bij de koffiepauzes. Oplaadkosten: ik heb de energierekening met 3 tientjes verhoogd, laad gratis op het werk. Beurtje bij de Energica is om de 10dkm een litertje olie, koelvloeistof en nieuwe remvloeistof. Ik heb geen plek over voor nog een benzinemotor, daarom wilde ik een elektrische die kon DC snelladen om m'n tripjes te kunnen blijven doen. Range: 80-150km, zeer afhankelijk van je rechterhand: 130 knallen met veel wind vreet energie. Oplaadtijd: 3,5 uur voor een lege accu aan het stopcontact, of 20 minuten van 20% naar 80% bij bijv FastNed. Vandaag nog 5,21 kWh geladen in 14:30 min, dat is 21,5 kW gemiddeld. In de winter berekent de computer een dikke 10% minder capaciteit. Succes met je proefrit ga ook zeker een Energica proberen, prijzen voor 2019 zijn verlaagd.
 
Range: 80-150km, zeer afhankelijk van je rechterhand: 130 knallen met veel wind vreet energie. Oplaadtijd: 3,5 uur voor een lege accu aan het stopcontact, of 20 minuten van 20% naar 80% bij bijv FastNed.

Als ik dat combineer, stel dat ik met 110 kmu naar zuid Frankrijk wil rijden via snelweg om daar vakantie te houden.
Zelfs al staan de snelladers precies gunstig. Dan sta je na elk uur zo'n drie kwartier pauze te houden. Of maak ik een denkfout? :?
 
goed gedacht, helaas kun je elektrische motorfietsen nog niet als toerbuffel inzetten.
woon-werk daar in tegen gaat perfect.
 
Hoi, leuk dat je interesse toont in het elektrisch motorrijden. Ik heb voor een Energcia gekozen, hoofdzakelijk om de DC snellaadfunctie. Gebruik is voornamelijk woon-werk (nooit meer tanken:)), maar ik gebruik 'm ook voor fun. Ik ga ermee door het hele land; heb de elfwegentocht gereden en vorig jaar met benzinemotoren meegedaan met 3-daagse trip naar de Harz, het kan gewoon. Het is een beetje plannen met snelladers bij de koffiepauzes. Oplaadkosten: ik heb de energierekening met 3 tientjes verhoogd, laad gratis op het werk. Beurtje bij de Energica is om de 10dkm een litertje olie, koelvloeistof en nieuwe remvloeistof. Ik heb geen plek over voor nog een benzinemotor, daarom wilde ik een elektrische die kon DC snelladen om m'n tripjes te kunnen blijven doen. Range: 80-150km, zeer afhankelijk van je rechterhand: 130 knallen met veel wind vreet energie. Oplaadtijd: 3,5 uur voor een lege accu aan het stopcontact, of 20 minuten van 20% naar 80% bij bijv FastNed. Vandaag nog 5,21 kWh geladen in 14:30 min, dat is 21,5 kW gemiddeld. In de winter berekent de computer een dikke 10% minder capaciteit. Succes met je proefrit ga ook zeker een Energica proberen, prijzen voor 2019 zijn verlaagd.
hey

bedankt voor je reactie. Heb je zelf ook bijv een zero geprobeerd?

Hoe doe je dat dan bijv met je tripjes als je met mensen die een Benzine motor rijden rijd. Ik neem aan dat je vaker aan de lader moet dan hun tanken.

De DC lader van de energica lijkt me een groot voordeel ten opzichte van de Zero. Het snelle laden
 
Ik denk eerder elk uur een kwartiertje stoppen.
Op een kwartier laden rij je max 67km bij de gestelde waardes.

Bovendien kun je zulke accu's niet van leeg naar vol laden in één lineaire streep. Dus kan zo maar zijn dat de laatste 30km bereik erbij laadt in net zo veel tijd als de eerste 100 kilometer.

Effe voor de duidelijkheid, ik ben hier niet om te zeiken. En vooral als ik er langs zit hoor ik het graag.

Wat bijvoorbeeld wel prima kan volgens mij is om lekker binnenweggetjes te pakken midden op de dag anderhalf uur pauze nemen. En dan vanaf avondmaal aan de lader voor de nacht
Dan tuf je in een weekje makkelijk 1500 km weg. :]
 
Marchel van Electric motorcycles reed 1000 km in een dag met een Energica...

De truc is niet vol laden. Hoe voller, hoe kleiner het potentiaalverschil met de lader en dus hoe langzamer het laden gaat.
Gebruik je het gedeelte zo grofweg tussen 20% en 80% dan sta je het kortst bij de lader.
 
Marchel van Electric motorcycles reed 1000 km in een dag met een Energica...

De truc is niet vol laden. Hoe voller, hoe kleiner het potentiaalverschil met de lader en dus hoe langzamer het laden gaat.
Gebruik je het gedeelte zo grofweg tussen 20% en 80% dan sta je het kortst bij de lader.
Snap ik. Is alleen andere toepassing.
Hij wou een punt maken of zo, maar niet een leuk motor dagje. Hij heeft lijkt me ook 8 keer twintig minuten naast een snellader gestaan. Of op z'n best in de tankshop gestaan.
Als ik dat zou willen zou ik de twee meest luxe wegrestaurants zoeken met een gunstige tussenafstand. En dan zo vaak mogelijk heen en weer tuffen. :P
 
hey

bedankt voor je reactie. Heb je zelf ook bijv een zero geprobeerd?

Hoe doe je dat dan bijv met je tripjes als je met mensen die een Benzine motor rijden rijd. Ik neem aan dat je vaker aan de lader moet dan hun tanken.

De DC lader van de energica lijkt me een groot voordeel ten opzichte van de Zero. Het snelle laden


Ik heb twee dagen een Zero SR meegehad voor woon-werk. Over de tripjes het volgende: Op de snelwegen ben ik met een E-biker opgereden naar bestemming in Duitsland. Als je als E-biker met een groep plofmotoren (GS, Versys, Pan, etc) lange ritten over de snelweg wilt meerijden worden jij en zij doodongelukkig, is dan gewoon een ander reistempo, punt.

Zodra je binnenweggetjes pakt in je bestemmingsgebied, zakt je verbruik enorm, je rijdt immers vaak door dorpjes, je hoeft verder echt niet ontzettend zuinig te rijden. Vaak willen mensen na een uurtje sturen, (dan heb je mss en kilometer of zestig gereden) wel even een korte pauze, dan deden we geplande splash&dash bij snellader, bijvoorbeeld Ikea. We hebben maar één keer AC geladen, dat was bij een lunchpauze, anders heeft AC laden geen enkele zin. Soms is het beetje plannen, dan ging de groep tanken en wij reden door naar een snellader. We hebben de trip wel goed voorbereid, dat is voorwaarde om met plofmotoren mee te rijden zonder frustratie. Eén iemand zei: jemig, overal waar we stoppen zijn snelladers, geen toeval...O-). Persoonlijk vind ik dat plannen wel leuk. In Duitsland zie je trouwens ook veel 20kW snelladers, die geven dan maar 18kW:/

@roestendoenze, bovenstaand verhaal komt wel overeen met wat je zei, alleen is de regel: Je kunt beter 3x15 minuten snelladen dan lang laden, om in de sweet spot van de laadcurve te blijven.
 
Op een kwartier laden rij je max 67km bij de gestelde waardes.
Ik zou zeggen huur eens een energica voor een lang weekend, en tuffen maar. Laadpas zit er vaak bij dus je kunt het prima uitproberen. Van fastnet naar fastnet. Dat vond ik trouwens in de praktijk vervelender dan ik in eerste instantie dacht, want als ik lekker aan het rondtoeren ben, zit ik vaak ver uit de buurt van een snelweg. Fastnet kan dan ineens best ver weg zijn.
 
Ik zou zeggen huur eens een energica voor een lang weekend, en tuffen maar. Laadpas zit er vaak bij dus je kunt het prima uitproberen. Van fastnet naar fastnet. Dat vond ik trouwens in de praktijk vervelender dan ik in eerste instantie dacht, want als ik lekker aan het rondtoeren ben, zit ik vaak ver uit de buurt van een snelweg. Fastnet kan dan ineens best ver weg zijn.
Die energica heeft net wat meer accu's aan boord dus dan kom je inderdaad verder op een kwartier laden.

Wat gesteld wordt dat langzaam laden op ac voor korte tijd weinig zin heeft dan kun je de middagpauze idd toch maar beter bij de snellader plannen.

Voor mij intussen wel duidelijk dat er een koekblik met aanhanger bij moet voor verre vakanties. Dan kun je 's nachts laden op je standplaats en mooie rondrit maken in de ochtend o.i.d.
Thuis aan de zonnepanelen en praktische ritjes doen is veruit de meest optimale toepassing volgens mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan