Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik vind het wel een geslaagde klassieke lijn. Het is duidelijk nog niet klaar en productie rijp maar het zou als urban retrofiets wel eens erg goed kunnen aanslaan bij de eco-hipsters. Zeker als ze de verkoop prijs van €9500 waar kunnen maken.
 
Alleen hoop ik niet dat er serieus koppel uit die motor komt, want dan frommelt hij de hele achterbrug op als een vloeitje. Mijn fiets lijkt nog steviger gebouwd.
 
Alleen hoop ik niet dat er serieus koppel uit die motor komt, want dan frommelt hij de hele achterbrug op als een vloeitje. Mijn fiets lijkt nog steviger gebouwd.
Met die naafmotor zal dat geen probleem zijn. Maar ik denk niet dat je even snel een links-rechts combinatie moet doen. Dan heb je ineens dat CB350 gevoel weer terug.
 
Hier een patentregistratie van Kawasaki voor een ingewikkeld koelsysteem voor een elektrische motorfiets.

Is Kawasaki Near To Producing An Electric Motorcycle?


Ze zijn er dus weldegelijk mee bezig. Verder kun je er eigenlijk alleen uit halen dat het om een motor met hoog vermogen moet gaan.
Verder zegt het bericht weinig, alleen dat ze ermee bezig zijn. Trek je dus ook niets aan van die knullige tekening.
 
Voor aanstaande zaterdag een proef/test rit gepland op de Energica ee9.*D*D
Na een aantal jaar geleden al eens op een Zero te hebben gereden ben ik al enthousiast geworden over electrisch motorrijden, dus ben benieuwd of het enthousiasme er nog steeds is na een rondje op de Energica. Het zou dan zomaar kunnen, dat er dan binnen niet al te lange tijd eentje bij mij voor de deur komt te staan. :P

Tijd voor een stukje terugkoppeling n.a.v. mijn bericht van even geleden.
Afgelopen zaterdag dus proefgereden op de ee9 van Energica. Zoals ik eigenlijk wel had verwacht (gebaseerd op eerdere ervaring), rijd het toch wel heel erg lekker, dat hoef ik de meeste hier niet meer wijs te maken. :+
Waar ik vooral naar heb gekeken tijdens de proefrit is het rijden op de snelweg, want hoe je het ook went of keert, de meeste km's voor het woon-werk-verkeer zijn snelwegkilometers, en juist op dit punt zat nog mijn enige twijfel. Het rijden op de snelweg (met minder wind bescherming t.o.v. mij V-Strom) vond ik heel erg goed te doen, en heb niet het idee dat ik op dat gebied veel ga inleveren. Sterker nog, het hoge gewicht i.c.m. minder kuip/ruit, maakt het motorrijden met zijwind (vlagen) een stuk relaxter.

Dus na de proefrit was het voor mij duidelijk: Dit wil ik!
Inmiddels zijn ook al de juiste raders in werking gezet, de esseesse9 gaat er komen, en wel in de vorm van een zakelijke lease!
De V-Strom heb ik inmiddels te koop aangeboden, en ik kan niet wachten om straks electrisch rond te rijden. :]:]
 
Laatst bewerkt:
Wat leuk te horen. Ik kan inderdaad beamen dat een SS9 redelijk zijwind-ongevoelig is, reed gisteren op de N11 nog achter een 1200GS die wat meer zwalkte. Edit: ik heb wel de Ohlins... })
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of dat voor de DL1000 uit '14 ook nog geldt, maar de veren in de voorvork van een DL1000 uit 2002 zijn wat aan de slappe kant. Ik had bij een beetje windkracht 6 á 7 al vrij veel moeite op dat ding, maar na vervanging door Hyperpro is dat geen enkel probleem meer. De DL snijdt er gemakkelijker doorheen dan m'n ZRX. Maar hey, die Energica is natuurlijk wel veel vetter. ;)
 
Wat leuk te horen. Ik kan inderdaad beamen dat een SS9 redelijk zijwind-ongevoelig is, reed gisteren op de N11 nog achter een 1200GS die wat meer zwalkte. Edit: ik heb wel de Ohlins... })

Baas boven baas ;-)
Maar verwacht dat ie zonder de Ohlins ook redelijk zijwind-ongevoelig is.
 
Hier een patentregistratie van Kawasaki voor een ingewikkeld koelsysteem voor een elektrische motorfiets.

Is Kawasaki Near To Producing An Electric Motorcycle?


Ze zijn er dus weldegelijk mee bezig. Verder kun je er eigenlijk alleen uit halen dat het om een motor met hoog vermogen moet gaan.
Verder zegt het bericht weinig, alleen dat ze ermee bezig zijn. Trek je dus ook niets aan van die knullige tekening.

Ik ben benieuwd. Als de 'grote merken' er gaan mee beginnen gaat het wel snel gaan denk ik. Benieuwd ook wat zulke concurrentie met bv. Zero en Energetica gaan doen.
 
Ik ben benieuwd. Als de 'grote merken' er gaan mee beginnen gaat het wel snel gaan denk ik. Benieuwd ook wat zulke concurrentie met bv. Zero en Energetica gaan doen.
:^

Fabrieken die weten hoe je dit in de markt zet, en groter (kunnen) (moeten) denken.
Hoewel Zero nu wel stappen maakt, zelfs via Google Ads.

Ik verwacht een flinke daling van de prijs. 8-)

Nu allemaal alvast geld opzij leggen voor de mooie oldskool motorfietsen die vrij gaan komen voor een prikkie. :+
 
Dit jaar had Dorna een mooie primeur, een elektrische raceklasse met topcoureurs. :9

energica-egogp.jpg


Er was afgelopen nacht echter een gigantische brand in Jerez. 8)7

Ramp in Jerez: Alle MotoE bikes en equipment door brand verwoest
 
Laatst bewerkt:
Dus als het hard waait ligt het verbruik veel hoger, maar eigenlijk valt 't wel mee? :P
Wind tegen, verbruik stijgt, wind mee, verbruik daalt. Maar er is nooit 100% compensatie. Je wint met de wind mee nooit helemaal terug wat je verliest bij wind tegen.
Als er zijn die een "100% compemsatie" gemeten hebben ligt dat gewoon aan het feit dat je meer wind mee hebt gehad dan wind tegen, en misschien nog andere factoren. Het is een haast onmogelijk perfect meetbaar gegeven.
Die verlies en winst factoren zijn er net zo bij een verbrandingsmotor, en zullen niet minder of meer zijn dan bij een elektrische.
Test het maar eens uit, rijd 90km/u zonder iets voor u (bij windstilte), en doe dan hetzelfde pal achter een vrachtwagen. Je benzineverbruik daalt enorm, tot de helft zelfs. Ga je nu op diezelfde open weg rijden zonder die vrachtwagen vóór u, met een tegenwind van 90km/u (wat 180km/u wordt voor jou), zal je verbruik (bijna) verdubbelen. Verdubbeling en halvering "klinkt" als 100% compensatie, maar is het niet. Hetzelfde heb je met bergop en bergaf rijden, het compenseert, maar niet volledig.
Test dit overigens NIET op openbare wegen! Maar die testen zijn al eens gedaan op afgesloten wegen.

Persoonlijk denk ik dat wind eerder een voordeel is bij elektrisch rijden dan een nadeel.
Enkele dagen geleden had ik zulke sterke rugwind dat ik voorbijgestoken werd door takjes en blaadjes, en mijn gas volledig moest dichtdraaien, en nog ging ik sneller dan 70km/u, echter mijn benzinemotor verbruikt dan nog steeds benzine, een elektromotor verbruikt dan echter géén elektriciteit meer, integendeel, als die erop voorzien is, laadt die zelfs een (beetje) bij. Weet niet of dat zo is bij elektrische motoren, maar voor de huidige hoge prijzen zou dat wel mogen vind ik.

Over prijzen ... persoonlijk denk ik ook, dat als de "grote merken" ook gaan beginnen met zich meer toe te leggen op elektrische motoren (en dáár hoop ik op!), zullen de prijzen van Zero en Energica volgens mij een vrije val maken. Nu zijn die enkel zo duur omdat enerzijds de verkoopsaantallen nog niet zo hoog liggen, maar vooral omdat ze quasi geen concurrentie hebben. De productie van een elektro motorfiets is niet meer dan die van een benzine motor. Bij de VAG groep (auto's) staan er de komende jaren duizenden banen op het spel in Europa, omdat de constructeur zich gaat focussen op elektrische auto's, en daar 30% minder personeel voor nodig is wegens het veel gemakkelijkere productieproces. Zal bij motoren niet anders zijn.

Stomme vergelijking: als ik de enige bakker ben in Vlaams Brabant, verkoop ik mijn brood aan 4,50€, zitten er hier nog 5 andere bakkers in de buurt, houd ik mij an de gekende 2,30€.
 
In het artikel over de brand vannacht in Jerez wordt er ook sterk getwijfeld of er genoeg productiecapaciteit is bij Energica om genoeg motorfietsen voor de volgende race te krijgen.

Als je minder vermogen hebt dan ga je er bij harde tegenwind wel meer gebruiken.
Maandag was ik met mijn hoge A2 motor onderweg naar Vlissingen (266 km met open vlaktes) , en op een gegeven moment zag ik mijzelf bijna volgas geven om snelheid te houden. :+
 
Hebben jullie deze trouwens nog gezien?

Honda CR Electric
Kymco SuperNEX

De Honda CR Electric is wel strak ontworpen, maar ik ga er vanuit dat het bereik niet denderend groot is. Het lijkt erg compact voor een grote accu. Het is echter geen elektromotor uit eigen ontwikkeling.

De Kymco SuperNEX ziet er wel heeeeeel nice uit. Ik heb altijd goede ervaringen gehad met Kymco scooters, zeer goede bouwkwaliteit (2x Kymco Agility 50 en een Super8, in totaal heb ik daar zo'n 63k kilometers mee gemaakt) maar daarna nooit naar Kymco motoren over gegaan omdat ik geen zin had in een motorscooter en de K-Pipe... Laten we het daar niet over hebben. Helaas zou die SuperNEX nog "enkele jaren in het vooruitschiet zitten". Het lijkt er wel op dat Kymco met dit model toch echt kan doorbreken bij de grote groep motorrijders. In ieder geval bij jonge motorrijders die net van hun bezorgscooter komen. Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken.

hondaheader2.png

DSC_0192-copy.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan