Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

ik lees hier her en der wat over dat er wel behoefte is aan veel fastnet stations (logisch) , maar kom ook regelmatig tegen dat het snelladen de accuduur(levensduur) flink naar beneden haalt.
Is het dan wel wenselijk om telkens snel te gaan laden, ook als dit flink invloed zal hebben op de levensduur van de toch best dure accu's? Vooral op een motor met een kleinere accupack (minder range) kan ik mij voorstellen dat er meer behoefte is aan snel laden.
 
ik lees hier her en der wat over dat er wel behoefte is aan veel fastnet stations (logisch) , maar kom ook regelmatig tegen dat het snelladen de accuduur(levensduur) flink naar beneden haalt.
Is het dan wel wenselijk om telkens snel te gaan laden, ook als dit flink invloed zal hebben op de levensduur van de toch best dure accu's? Vooral op een motor met een kleinere accupack (minder range) kan ik mij voorstellen dat er meer behoefte is aan snel laden.

Ik heb daar ook wat over gelezen, en geen idee hoeveel daar van waar is.
Ik moet nog even geduld hebben voordat mijn EV is geleverd, maar ik zie bij voorbaat FastNed niet als optie voor "Telkens" gaan laden.
In de praktijk verwacht ik alleen bij FastNed te staan op dagen dat ik een toertochtje ga rijden, en dat zal minder als 10% van de gereden kilometers zijn.
Ik verwacht zelf niet dat dit erg nadelig gaat zijn voor de accuduur.
 
Voor zover ik weet is het snelladen op zich niet het probleem. De hitte die ontstaat bij het laden is de boosdoener, als de warmte goed weg kan hoeft snelladen dus geen probleem te zijn.
Daarom zitten er verticale koelribben op de batterijbehuizing van de SR/F.

En dan nog, hoe vaak doe je dat in vergelijking met al die Schiphol taxi’s, voor zover ik zie komen die alleen maar bij de snellader.
 
DC snelladen doe je niet dagelijks, dat is om incidenteel verder te komen dan de normale range en dan liefst alleen genoeg om de bestemming te halen. Ik schat dat ik ongeveer 10% van mijn kWh's DC geladen (20dkm) en merk geen verschil tussen de accu van mijn EsseEsse9 en die van de leen-Eva (7k op teller) die ik wegens onderhoud mee heb.

Als de accutemperaturen oplopen, boven 30°C en flink doorrijden, merk je dat de volle 22kW na meerdere laadsessies niet meer wordt toegestaan; dit om de accu te beschermen. Tijdens het rijden koelt het accupakket doordat bij de Energica er een geperforeerde plaat tussen de accuhelften zit.
 
Het is niet de eerste keer dat er met een grote doorbraak in batterijtechnologie geschermd wordt. Innolith beseft dat de beloften eerst door een onafhankelijke keuringsinstantie moeten worden geverifieerd voor het bedrijf de batterijen aan autofabrikanten kan gaan verkopen. En zover is het vooralsnog niet.
 

Ziet er veel belovend uit.
Zou mooi zijn als dat met een jaar of 5 op de markt is.
 
Nog een budget bike.


63D0F08E-D367-44AB-9ACC-D4C44A571D31.jpeg
 
Ik zag hem bij het stuk die ze schreven over HD dealers die in afwachting van de LiveWire elektrische palen aan het plaatsen waren. Leuk klein fietsje, dit soort fiets zou ik gewoon 'voor erbij' aanschaffen. Leuk om af en toe mee te rijden, de stad in of binnendoor naar mijn ouders in Amsterdam. Hier komt er dan wel BTW bij maar geen BPM waardoor de prijs hier ook maar €2640 hoeft te kosten. Iets meer i.v.m. invoerrechten, transport naar de dealer en rijklaar maken maar dan nog zou je hem voor onder de 3k aan de man kunnen brengen.

En ja, voor dit bedrag heb je ook benzinefietsen (Mash, Benelli) maar dat blijft benzine, dus brandstofkosten, hogere onderhoudskosten en laten we eerlijk zijn, het 'elektrische' heeft toch een lonkende factor.
 
Op een ding dat de 80 nog niet haalt? Ik zou zeggen beperk dat ding op 50 en noem 't een bromfiets...
Ik had begrepen ergens gelezen te hebben dat hij de 50mph wel moest halen, maar dat blijkt inderdaad een stukje lager te zijn. Als hij de 80 km/h kon halen dan was het geen probleem, binnendoor mag je toch niet harder rijden op de routes die ik voor ogen had maar 75 max. vind ik toch wat te laag (en dus gevaarlijk).
 
Ik vind dat dus precies het probleem met de elektrische motorfietsen. Leuk voor binnendoor/in de stad of evt snelweg in de Randstad.
Tot nu toe zie ik alleen Energica iets produceren dat in de richting van zwaardere plofmotoren komt. En dat constateerde ik een jaar of 3 geleden al.
Schiet niet op zo.
 
ik lees hier her en der wat over dat er wel behoefte is aan veel fastnet stations (logisch) , maar kom ook regelmatig tegen dat het snelladen de accuduur(levensduur) flink naar beneden haalt.
Is het dan wel wenselijk om telkens snel te gaan laden, ook als dit flink invloed zal hebben op de levensduur van de toch best dure accu's? Vooral op een motor met een kleinere accupack (minder range) kan ik mij voorstellen dat er meer behoefte is aan snel laden.
Bij tesla zijn er door gebruikers praktijkgegevens bijgehouden, dan kwam (dacht ik) eigenlijk het tegenovergestelde uit. Daar kwam uit dat mensen die 2x in de week aan de (tesla) snellader hingen minder achteruitgang hadden van de accu;'s dan mensen die alleen maar thuis laden.
 
Ik kwam nog een paar plaatjes tegen van de creatie van Eric Buell,





63CF0C87-E06C-4FBF-91F7-9B8532EF4733.jpeg



De rechterkant, toch een enkelzijdige achterbrug.

Met een naafmotor.... Aparte keus gezien het hoge onafgeveerde gewicht en de reputatie van Buell als gooi en smijtfiets.


6A69FEBF-BAD4-4E6E-AB91-723802CFDFBB.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam nog een paar plaatjes tegen van de creatie van Eric Buell,





Bekijk bijlage 1384734


De rechterkant, toch een enkelzijdige achterbrug.

Met een naafmotor.... Aparte keus gezien het hoge onafgeveerde gewicht en de reputatie van Buell als gooi en smijtfiets.
Dat gaat niet veel worden met remmen en inveren aan de voorkant.
Een naafmotor is leuk voor een 11kW scooter maar als je serieus vermogen wil gebruiken is het een dom idee. Dit kan niet serieus zijn, dit is middelbare school werk.
 
Dus na de proefrit was het voor mij duidelijk: Dit wil ik!
Inmiddels zijn ook al de juiste raders in werking gezet, de esseesse9 gaat er komen, en wel in de vorm van een zakelijke lease!

Tijd voor een klein update!
Nog een week geduld hebben en dan is het zo ver, en wordt de ee9 geleverd! *O**O**O*
Inmiddels staan ook al de eerste uitstapjes samen met plof motoren op de agenda, ik ben benieuwd.
Er wordt i.i.g. meegedacht zodat er tijdens de lunch kan worden geladen. :)
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor een klein update!
Nog een week geduld hebben en dan is het zo ver, en wordt de ee9 geleverd! *O**O**O*
Inmiddels staan ook al de eerste uitstapjes samen met plof motoren op de agenda, ik ben beniewd.
Er wordt i.i.g. meegedacht zodat er tijdens de lunch kan worden geladen. :)


Die mooie blauwe met Ohlins vering??
 
Met wat voor een soort afschrijving wordt rekening gehouden bij de lease. Lijkt me erg moeilijk te bepalen voor zo'n unieke motorfiets...
 
Terug
Bovenaan Onderaan