• Hoi Bezoeker, we hebben nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het Techniek forum. Lees hier meer.

Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

IJzervreter

MF veteraan
29 apr 2004
16.050
149
Dat is een indrukwekkend ding! 115 km rang en een top van 100 en vergelijkbaar met een 250cc scooter. Zou bruikbaar voor me zijn als ik alles binnendoor ga rijden.
 

Sjiefke

MF veteraan
28 mrt 2007
3.207
14
Zuid-Limburg
www.youtube.com
Zo belangrijk is het allemaal niet. Maar als ik zelf zo'n motor particulier zou kopen zou ik wel een beetje bezorgt zijn of ik er later nog wel iets voor terug zou krijgen. Het is tenslotte geen goedkope motor...

Daarnaast is het met dit soort jonge bedrijven ook nog maar de vraag of ze nog bestaan over 5 jaar. Wel zo belangrijk voor de restwaarde als onderdelen niet meer makkelijk te verkrijgen zijn bv.

Maar niemand heeft een glazen bol. De toekomst zal uitwijzen wat een goede koop is geweest. Eerst plezier maken denk ik. De afschrijving merk je toch pas als je hem (n)ooit weer zou verkopen... :P
 

IJzervreter

MF veteraan
29 apr 2004
16.050
149
Je vat het te persoonlijk op, niet doen. Het is nog (steeds ) niet naar mijn smaak en wensen. Niet goed genoeg voor mijn praktische gebruiksdoel. Ik hoef niet stoer te doen. Dat zou je weten als je me kende.
 

IJzervreter

MF veteraan
29 apr 2004
16.050
149
Ik zal hier niet meer reageren, ben serieus geïnteresseerd maar word kennelijk gezien als "hater"omdat ik realist ben.
 

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.546
89
56
Het groene hart
Bezoek site
Is een Zero zo apart ? Is een Energica zo apart ?

Menigeen zíet niet eens dat ze elektrisch zijn....

En wat rijdt er nog meer elektrisch rond, de Brammo Empulse ziet er uit als een gewone motorfiets, ze hebben allemaal zelfs een neptank terwijl er nergens brandstof in gaat.
De BMW C-Evolution is nog het meest apart qua uiterlijk maar spuit hem zwart of rood en niemand die nog iets opvalt.

Als je elektrisch wilt rijden is er gewoon nog weinig keus, met dank aan de grote fabrikanten die blijkbaar in diepe coma zijn. Ongeveer alles wat nu te koop is komt van nieuwe producenten, die hebben wél visie.

Bij benzinemotoren is er een enorme keus, er zijn niche markten met daarin weer niches, echt voor iedereen is er wel wat te krijgen.
Bij elektrisch moet dat allemaal nog komen, daar is niet zoveel keus maar wees blij met de keus die er ís, wees blij dát er nieuwe producenten zijn die wél doen wat de grote jongens tot nu toe vertikken.

Wees blij met die nieuwe elektrische motorfietsen en kijk eens door minder belangrijke dingen héén.

Anders kan het nog wel eens heel wat langer gaan duren voordat je elektrisch kunt gaan rijden en dat zou zonde zijn want het rijdt juist zo fantastisch.
 
Laatst bewerkt:

Straatpiloot

Die hard MF'er
6 jul 2009
607
7
Het ligt er geheel aan wat je van een motorfiets wilt wat bepaald wat belangrijk voor iemand is. voor een hobby ding is dat vaak de looks.
wil je er wat anders mee, dan spelen de andere zaken een grotere rol.
Ik vind persoonlijk de SR/F een hele mooie machine en heb destijds zelf voor de Empulse gekozen vanwege de looks.
 

RobBouman

MF'er
14 jun 2018
68
11
29
Drachten
Bezoek site
@Sjiefke Voor de afschrijving is het simpelweg gokken. Ik heb samen met Electric Motorcycles het product opgezet voor zakelijke lease, maar daar er géén tweedehands markt is, heb je zelf vrij veel invloed op de restwaarden. Je bent nog niet gebonden aan het pad dat er al ligt, wat een voordeel kan zijn, maar ook zeker een nadeel.

Mijn werkgever heeft sinds het begin van elektrische auto's flink lopen pionieren, en daarmee durven we ook wel zo'n stap te nemen, maar tricky blijft het toch. Zo hebben we een bepaalde 'cap' opgezet waar we vooralsnog niet boven willen gaan. Maximum looptijd van 48 maanden - het product is nieuw, ontwikkelingen gaan al vrij rap (elk jaar upgrade Zero) en dat vernaggeld je verwachte restwaarde - en bijvoorbeeld een maximum kilometrage van 100.000.

Als je nagaat dat kilometers ondergeschikt is bij elektrische voertuigen (EV auto's laten wij bijv. rustig tot 250.000 doorrijden), is het een compleet nieuw model.

Bij lease bepaal je simpelweg op basis van procenten de afschrijving, waarbij je wel enige reserve inbouwt voor de verwachte ontwikkelingen gedurende de looptijd.

Blijft spannend, daarom is het ook 'ons' risico bij leasen :-)
 
  • Like
Waarderingen: Hybride en Artemecion

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.546
89
56
Het groene hart
Bezoek site
Als die mensen dat uiterlijk zo belangrijk vinden dan moeten ze ook maar met de gevolgen leven... Dan gaat die fantastisch rijdende motor aan hun neus voorbij omdat ze niet verder kijken dan de buitenkant.

Ik had destijds mijn eerste Honda scooter ook kunnen laten staan vanwege het uiterlijk; blij dat ik dat niet gedaan heb want het was de fijnste benzinemotor die ik gehad heb, zeker voor wat ik er toen mee deed. Wat is nou belangrijk...
Mensen kunnen nog zoveel zeggen en vinden, ik rijd er mee.
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
6.916
72
33
Neerkant
Als die mensen dat uiterlijk zo belangrijk vinden dan moeten ze ook maar met de gevolgen leven... Dan gaat die fantastisch rijdende motor aan hun neus voorbij omdat ze niet verder kijken dan de buitenkant.

Ik had destijds mijn eerste Honda scooter ook kunnen laten staan vanwege het uiterlijk; blij dat ik dat niet gedaan heb want het was de fijnste benzinemotor die ik gehad heb, zeker voor wat ik er toen mee deed. Wat is nou belangrijk...
Mensen kunnen nog zoveel zeggen en vinden, ik rijd er mee.
Tja die mensen zijn er nu eenmaal die uiterlijk het belangrijkste vinden. Dat zie je bij motoren, auto’s, huizen en ook vrouwen (of mannen)
Kennelijk heb jij wat moeite om je in te leven in dat soort mensen, terwijl ik denk dat dit de grootste groep kopers is.
Als je producten wilt verkopen zul je ze moeten maken zoals de kopers hem willen, klant is koning.
 

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.072
36.673
...
Als je producten wilt verkopen zul je ze moeten maken zoals de kopers hem willen, klant is koning.
Klopt :Y

Ik houd ook wel van een mooi uiterlijk op mijn motor, al is het praktische belangrijker.

Maar mijn grootste punt is dat elektrisch rijden op dit moment nog steeds gevoelig duurder is in totaliteit. Als dat niet het geval was, zou ik nog wel een naked overwegen, al is dat maar omdat er niet veel anders beschikbaar is dat enigszins betaalbaar is, voor zover een "gewone" Zero betaalbaar genoemd kan worden.
En ik vraag me nog steeds af waarom ze bij Zero nog steeds niets anders maken dan nakeds, er is gewoon amper keuze. Gelukkig zijn er wel meerdere kleuren beschikbaar, anders zou het nog een nazaat van de Ford T geweest kunnen zijn :P
 
  • Like
Waarderingen: rustige motorrijder