Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik denk toch dat Highking gelijk heeft. Het is geen enkele moeite om over te stappen naar 175cc. Het klinkt als een maatregel die zijn doel voorbij schiet.
 
Ik denk toch dat Highking gelijk heeft. Het is geen enkele moeite om over te stappen naar 175cc. Het klinkt als een maatregel die zijn doel voorbij schiet.
Ik denk dat 't motivatie is om 151cc brommers uit te brengen die je vervolgens wel iets van 150 in de typenaam geeft. Mooi de regel omzeilt. :t
Maar gezien het huidige aanbod elektrische brommers in die klasse zou Hybride ook best eens gelijk kunnen krijgen.
 
150 cc lijkt licht, alleen hier kan men schijnbaar niet met minder dan 1200 cc toe om zich te verplaatsen door de binnenstad.
Dubbel. Het barst van de lichte scootertjes in Amsterdam (dat zijn er echt vele malen meer dan motorfietsen) maar ik ben met je eens dat mensen zich enorm blindstaren op groot en zwaar. Ik vind zelf de Versys-X 300 een geinig ding, en toen ik daarover een topic opende stonden de eerste 2 pagina's grotendeels vol met opmerkingen als "da's een brommer, die mot ik niet". Terwijl dat ding redelijk vlot de 150 haalt...
 
Dubbel. Het barst van de lichte scootertjes in Amsterdam (dat zijn er echt vele malen meer dan motorfietsen) maar ik ben met je eens dat mensen zich enorm blindstaren op groot en zwaar. Ik vind zelf de Versys-X 300 een geinig ding, en toen ik daarover een topic opende stonden de eerste 2 pagina's grotendeels vol met opmerkingen als "da's een brommer, die mot ik niet". Terwijl dat ding redelijk vlot de 150 haalt...
Ik heb een BMW G310GS naast mijn S1000RR. En ook bij de kleine BMW heb ik regelmatig bewonderaars bij het tankstation.
Vaak rijden ze zelf ook motor en zijn niet eens bekend met de A2 categorie. ;)

Bij stoplichten ben ik toch vaak het eerste weg, en bochten hebben we het niet eens over.. :9 :]
Twee jaar geleden heb ik in overleg met de afnemer een temperatuurbeveiliging voor waterstofpompstations uitgezocht en geleverd.
Ik denk dat ze geen klant in Noorwegen hadden. Hoop ik althans :') (normaal had ik ze gelijk gebeld, toch weer een verkoopkans).
 
Wellicht zitten er enorme voordelen aan de 150 cc? Zoals dat hier een 50cc gezien wordt als brommer heeft dat nog al wat invloed op rijbewijs, verzekering en wegenbelasting enz.
 
In onderstaand artikel maken ze de rekensom elektrisch versus brandstof rijden:

https://www.motornieuws.be/be/nieuws/eerste-test-zero-motorcycles-sr-f-are-friends-electric-5746
Hun conclusie is
Wie 5.000 km per jaar rijdt doet er dus ruim 10 jaar over om het verschil terug te verdienen. Wie 10.000 km rijdt, iets minder dan 7 jaar.

Ze vertrekken daarbij van een andere naked (de Kawasaki Z900) die 9.199 EUR minder kost dan de elektrische Zero SR/F.

Veel hangt natuurlijk af van het aantal kilometers en de gekozen motor. Daarom ter illustratie mijn situatie:

Ik vervang mijn R1200 GS die full option rond de 21k kost, de meerprijs van het premium model is dan nog "maar" < 2.000 EUR. En dan heb ik nog niet eens de nog duurdere GSA of RT. Als je echt naked met naked wilt vergelijken dan kun je nog stellen dat je moet vertrekken van de R1200 R maar full option is die evengoed 21k.

Het aantal kilometers schommelt in mijn geval nav klanten (locatie), thuiswerk en regime (van 5/5 -> 4/5). Ik heb op 3 jaar 65.000 km dus kun je stellen gemiddeld 21.666 km per jaar.

Onderhoud voor de boxer is elke 10k afwisselend een klein (215 EUR) en groot (415 EUR) onderhoud. Daarin zitten geen banden, die kost blijft ook gewoon lopen. Er zit wel al remvloeistof in wat natuurlijk ook blijft maar dat compenseert wel deels door de cardanolie die vaker vervangen moet worden dan de riem. Dan zit je dus met een onderhoudskost van 630 EUR per jaar.

Voor verbruik rekenen ze verder met 6L/100km, mijn boordcomputer zegt 5.6L/100km dus ook hier kunnen we met die 6L rekenen en vergelijken. Voor 21.666 km per jaar betaal je dus bijna 1.300 EUR brandstof per jaar.
Terwijl elektriciteitskost op 3 EUR/150 km staat in dat artikel dus op jaarbasis 433 EUR.

Het verschil, wat je wint per jaar is dus in verbruik 1300-433 = 867 EUR per jaar + 630 EUR onderhoudskosten per jaar is al 1.497 EUR per jaar. Of al na minder dan 1,5 jaar win je op de elektrische motor.

Wat ik nu wel niet meereken is de slijtage van de accu, wat is zo'n motor nog waard na 5 jaar? Een GS zal zijn waarde wel beter bewaren. Maar goed een Z900 waarmee ze zelf vergelijken zal dan ook weer sneller afschrijven.

Mijn Conclusie is sowieso wel dat je dus best een dure motor kunt vervangen met hoge onderhoudskosten en best veel kilometers maakt.

Nu als je goedkoop wilt rondrijden koop je natuurlijk geen nieuwe motor van > 20k, dus ook geen zero en ja dan klopt hun verhaal wel.
 
@Hans2183 Nette uiteenzetting. Je kunt je afschrijving al wel redelijk bepalen met een brandstofmotor, kijk immers maar wat er nu in het land te koop staan van jouw model. Ga hier circa 15% onder zitten, en je hebt doorgaans de werkelijke prijs waarvoor iemand hem verkoopt (je krijgt toch nooit de vraagprijs).

Men denkt alleen dat een EV motor/auto geen onderhoud nodig heeft, maar het is wel degelijk van belang. Ik heb samen met Energica en Zero gekeken naar de onderhoudsintervallen en kosten daarvan, en het zal ongetwijfeld minder dan zijn met brandstofmotor maar ze zijn er wel.

Jouw R1200 GS - puur omdat je hierboven zoveel info geeft - is op jaarbasis dus zo'n € 630 - € 650 aan (RO-component) onderhoud kwijt. Wat zal een bandje kosten, € 200,- incl. btw? Interval van 10.000 even uitgaande van rustig rijden en goede kwaliteit banden, ben je per jaar hier ook € 800,- (immers 4 banden) aan kwijt. Op jaarbasis 20.000 kilometer rijden met jouw R1200 GS kost dus aan ROB-component zo'n € 1.400. Mijn berekening voor de Energica komt op€ 1.200 per jaar met deze kilometers voor ROB, dus daar bespaar je jaarlijks € 200,-.

Qua brandstof is het inderdaad lachen. Daar bespaar je wel flink, vooral als je de EV motor zakelijk rijdt en op de zaak kan laden. Dan laad je lekker 12 ct. per kWh of zo. Uitgaande van 20.000 km per jaar, een range van 120 kilometer gemiddeld (Energica EsseEsse9) en een accupakket van effectief 13,8kWh, betekent 166,67 keer in een jaar van 0 naar 100% laden. 166,67 maal 13,8kWh = 2.300kWh te laden. Reken eens 80% zakelijk laden a 12ct. per kWh en 10% thuis a 22 ct. per kWh en 10% FastNed (nood) a 59ct. per kWh, dan kom je op jaarbasis uit op € 407,10 aan laadkosten. Met jouw motor bespaar je daar dus bijna € 900,-. Komt aardig overeen met wat men daar in dat artikel aangaf :-)

In jouw "Verschil" stukje geef je echter aan dat je bespaart op brandstof (klopt) en 630 op onderhoud (dus EV motor heeft géén onderhoud?).

Mijn conclusie is dat je op brandstof én op onderhoud dus circa 900 + 200 = € 1.100 per jaar bespaart.

Verzekering zal nagenoeg gelijk zijn, dus daar vind je de besparing niet.
Een brandstofmotor is waardevaster, een EV wordt keihard ontwikkeld, geregeld updates qua modellen, accu's etc. dus de huidige modellen worden sneller oud (daarom is m'n leasetermijn ook maar max. 36 maanden :D). Een EV motor schrijft derhalve vermoedelijk sneller af, maar ik weet niet of dat de totale besparing opheft.
H.S.B. op basis van Friesland is € 10,- per maand, dus € 120,- per jaar wat je nog eens extra bespaart omdat een EV motor dit niet heeft (1.100 + 120 = € 1.220)

Best een leuk vergelijk zo te maken wel. Als je een motor zakelijk mág rijden, is een EV prima te doen mits het past bij je range. Maar die range anxiety is ook alweer achterhaald, 't gaat er voornamelijk om hoe snel je weer kunt bijladen!
 
@Hans2183 ...

Best een leuk vergelijk zo te maken wel. Als je een motor zakelijk mág rijden, is een EV prima te doen mits het past bij je range. Maar die range anxiety is ook alweer achterhaald, 't gaat er voornamelijk om hoe snel je weer kunt bijladen!

Duidelijk niet eens, dit is bij mij nog steeds de M van MoSCoW of te wel een Must have.
Waarom moet ik wanneer ik elke dag van mijn klus terug kom ergens 5-10 minuten bij een FastNet station gaan staan ik wil gewoon naar huis.
(banden zijn toch gelijk :? die slijten eerder sneller met dat koppel wanneer je elec. rijd)

En bij de klus laden, ja moet wel kunnen dat betekend nu al zeer vroeg beginnen anders zit alles vol, ik zie er vandaag of morgen wel een matpartij van komen tussen de vol elektrische auto's en de hybride auto. Allemaal aan de stekker, vanmorgen ook weer een iPace die niet aan de stekker kon, lekker schelden op de hybrides. (beetje terecht ook wel, die hebben nog een plof uitwijk, hij niet)
En boos kijken naar die ene BMW C-evo scooter die natuurlijk ook vol is na 2 a 3 uur maar dan toch die plek vasthoudt.
Wanneer het aantal auto's zo snel stijgt als nu zijn er gewoon te weinig palen bij de klanten.

En nee ik parkeer niet binnen of andere exotische oplossingen, ik wil gewoon heen en weer kunnen en dat vind ik zelf geen rare eis.
Ik denk dat ik wel zakelijk behoorlijk gunstig zit aan de rekenkant door de extra voordelen, die waarschijnlijk over 3 jaar wel een stukje afgebouwd zullen zijn.

Kortom de Must have is heen en weer naar de klant. En dat is gewoon bagger bij de motoren op dit moment. Bij de auto's is het ondertussen ruim voldoende dus ik heb goede hoop.
Eerst maar weer 3 jaar ploffen, laat ik nu net naar een GS kijken wegens de hoge restwaarde ;)
Ik hoop dat er over 3 jaar wat beters is.
 
Is en blijft ook situatie afhankelijk. Ik zou bijna een maand op een accu heen en weer kunnen naar kantoor zonder bijladen. Niet iedereen heeft 50-100km enkele reis.
 
En bij de klus laden, ja moet wel kunnen dat betekend nu al zeer vroeg beginnen anders zit alles vol, ik zie er vandaag of morgen wel een matpartij van komen tussen de vol elektrische auto's en de hybride auto. Allemaal aan de stekker, vanmorgen ook weer een iPace die niet aan de stekker kon, lekker schelden op de hybrides. (beetje terecht ook wel, die hebben nog een plof uitwijk, hij niet)
En boos kijken naar die ene BMW C-evo scooter die natuurlijk ook vol is na 2 a 3 uur maar dan toch die plek vasthoudt.

Hoe vroeg zou je dan moeten beginnen om nog een plekkie te hebben?

Zo te lezen werk je ergens waar een hoop kleine kinderen werken als ik het gedrag van de EV rijders zo lees. Ik werk op het moment bij een opdracht waarbij er maar een enkele EU aansluiting is bij de werknemers parkeerplaatsen, deze moet ik delen met een collega met een hybride, en dat gaat zonder problemen. Zodra mijn fiets vol is koppel ik hem af en kan mijn collega laden. #zokanhetook.
 
Hoe vroeg zou je dan moeten beginnen om nog een plekkie te hebben?

Zo te lezen werk je ergens waar een hoop kleine kinderen werken als ik het gedrag van de EV rijders zo lees. Ik werk op het moment bij een opdracht waarbij er maar een enkele EU aansluiting is bij de werknemers parkeerplaatsen, deze moet ik delen met een collega met een hybride, en dat gaat zonder problemen. Zodra mijn fiets vol is koppel ik hem af en kan mijn collega laden. #zokanhetook.

Ik denk zeker om 07:00 beginnen, dan moet ik heel vroeg op B|

Misschien is de huidige klus een slecht voorbeeld, ik zit nu in de energie sector en de opdrachtgever stimuleert e-rijden, kortom er staan veel palen dichtbij en laden is gratis :}. Dat is gewoon heel netjes en mooi. Echt top.
Benzine rijders moeten dus verder weg parkeren. En de gemiddelde EV rijder die ik spreek laad dus andersom, thuis niet en op het werk wel. En de hybride rijders ik spreek boeit het niet zo maar willen wel graag dichtbij parkeren :')

Kortom de EV rijder is ook gewoon een Nederlander, grappig om te zien. Dus de situatie is niet standaard. Bij betaalde palen zal het aantal hybride rijders wel snel erg dalen denk ik zo.

Maar ok situatie blijft dat er steeds meer EV's komen en de palen niet zo snel gaan, dan moet je dus idd ergens even 10 minuten gaan staan om bij te tanken.
Dat wil ik niet het lijkt me heerlijk om niet te tanken maar gewoon thuis te stekkeren en 's morgens motor pakken en weer weg te zetten, heerlijk lijkt me dat.
Vandaar de eis, 200 km bereik. Ik vind het zelf geen vreemde eis. (en ik heb ook wel op de klus gezet met 150 km enkele reis, dat veranderd, maar ik probeer eigenlijk altijd onder de 100 km enkele reis te blijven)

Ook typisch, ik kocht mijn huidige Honda CrossTourer DCT en toen zat iedereen te klagen dat de tank zo klein was en het rijbereik veel te laag voor een All-Road machine. tov de GS is dat ook zo, maar wanneer ik rij als een vol idioot en volledig los ga kan ik nog steeds 300 km rijden hoor. Dat is voor mij iig ok. In de praktijk kom ik gewoon op ruim 350 km. Nu is de nieuwe standaard blijkbaar is 100 km rijden voor iedereen genoeg :?

tov de prijsberekening de BMW 1250 GS doet nu vol options gewoon ruim 24k en doe je er een stijlpakket bij zit je bijna op 26k :X8)7dus dat stijgt ook lekker zeg.

Maar ik ga er vanuit dat ik over 3 jaar wel EV kan, de auto's zijn ondertussen allemaal ruim voldoende in bereik en de motoren gaan daar ook komen, ik ben niet de enige met deze eis en dat weten de fabrikanten ook, dus er wordt volgens mij druk over nagedacht hoe sneller laden en hoe meer range.
Kortom hij komt er echt wel. :Y
 
Duidelijk niet eens, dit is bij mij nog steeds de M van MoSCoW of te wel een Must have.
Waarom moet ik wanneer ik elke dag van mijn klus terug kom ergens 5-10 minuten bij een FastNet station gaan staan ik wil gewoon naar huis.
(banden zijn toch gelijk :? die slijten eerder sneller met dat koppel wanneer je elec. rijd)

En bij de klus laden, ja moet wel kunnen dat betekend nu al zeer vroeg beginnen anders zit alles vol, ik zie er vandaag of morgen wel een matpartij van komen tussen de vol elektrische auto's en de hybride auto. Allemaal aan de stekker, vanmorgen ook weer een iPace die niet aan de stekker kon, lekker schelden op de hybrides. (beetje terecht ook wel, die hebben nog een plof uitwijk, hij niet)
En boos kijken naar die ene BMW C-evo scooter die natuurlijk ook vol is na 2 a 3 uur maar dan toch die plek vasthoudt.
Wanneer het aantal auto's zo snel stijgt als nu zijn er gewoon te weinig palen bij de klanten.

En nee ik parkeer niet binnen of andere exotische oplossingen, ik wil gewoon heen en weer kunnen en dat vind ik zelf geen rare eis.
Ik denk dat ik wel zakelijk behoorlijk gunstig zit aan de rekenkant door de extra voordelen, die waarschijnlijk over 3 jaar wel een stukje afgebouwd zullen zijn.

Kortom de Must have is heen en weer naar de klant. En dat is gewoon bagger bij de motoren op dit moment. Bij de auto's is het ondertussen ruim voldoende dus ik heb goede hoop.
Eerst maar weer 3 jaar ploffen, laat ik nu net naar een GS kijken wegens de hoge restwaarde ;)
Ik hoop dat er over 3 jaar wat beters is.

Uiteraard is het situatie afhankelijk. Ook ik ben wel eens naar een relatie op weg (bijv. @Artemecion) en dan wéét je gewoon dat je het niet haalt op een range. Had graag op een motor zijn kant op gereden, maar praktisch is dat niet haalbaar, dus wijken we uit naar wat wel haalbaar is (hybride auto). De leverancier van de EV motor echter rijdt gewoon met z'n Tesla Model X 90D mét aanhanger volgeladen met 6 EV motoren (gemiddeld 200 kg per stuk) het hele land door.

Overigens.. Een EV motor hoeft niet per se aan de laadpaal hè. Zit gewoon een stekker bij, is hij ook met 3 a 4 uurtjes vol. Als je ergens op projectbasis werkt, lijkt me dat je daar wel tenminste 3 uur aanwezig bent.

Ik ben wel benieuwd naar de Solidstate battery's waar ze nu zo hard aan ontwikkelen. Worden motoren weer wat duurder van, maar de range... Brr, minimaal dubbel én sneller laden. #toekomstmuziek
 
Ik denk zeker om 07:00 beginnen, dan moet ik heel vroeg op B|

Misschien is de huidige klus een slecht voorbeeld, ik zit nu in de energie sector en de opdrachtgever stimuleert e-rijden, kortom er staan veel palen dichtbij en laden is gratis :}. Dat is gewoon heel netjes en mooi. Echt top.
Benzine rijders moeten dus verder weg parkeren. En de gemiddelde EV rijder die ik spreek laad dus andersom, thuis niet en op het werk wel. En de hybride rijders ik spreek boeit het niet zo maar willen wel graag dichtbij parkeren :')

Kortom de EV rijder is ook gewoon een Nederlander, grappig om te zien. Dus de situatie is niet standaard. Bij betaalde palen zal het aantal hybride rijders wel snel erg dalen denk ik zo.

Maar ok situatie blijft dat er steeds meer EV's komen en de palen niet zo snel gaan, dan moet je dus idd ergens even 10 minuten gaan staan om bij te tanken.
Dat wil ik niet het lijkt me heerlijk om niet te tanken maar gewoon thuis te stekkeren en 's morgens motor pakken en weer weg te zetten, heerlijk lijkt me dat.
Vandaar de eis, 200 km bereik. Ik vind het zelf geen vreemde eis. (en ik heb ook wel op de klus gezet met 150 km enkele reis, dat veranderd, maar ik probeer eigenlijk altijd onder de 100 km enkele reis te blijven)

Ook typisch, ik kocht mijn huidige Honda CrossTourer DCT en toen zat iedereen te klagen dat de tank zo klein was en het rijbereik veel te laag voor een All-Road machine. tov de GS is dat ook zo, maar wanneer ik rij als een vol idioot en volledig los ga kan ik nog steeds 300 km rijden hoor. Dat is voor mij iig ok. In de praktijk kom ik gewoon op ruim 350 km. Nu is de nieuwe standaard blijkbaar is 100 km rijden voor iedereen genoeg :?

tov de prijsberekening de BMW 1250 GS doet nu vol options gewoon ruim 24k en doe je er een stijlpakket bij zit je bijna op 26k :X8)7dus dat stijgt ook lekker zeg.

Maar ik ga er vanuit dat ik over 3 jaar wel EV kan, de auto's zijn ondertussen allemaal ruim voldoende in bereik en de motoren gaan daar ook komen, ik ben niet de enige met deze eis en dat weten de fabrikanten ook, dus er wordt volgens mij druk over nagedacht hoe sneller laden en hoe meer range.
Kortom hij komt er echt wel. :Y

Dat zal dan inderdaad een "slecht" voorbeeld zijn. Als ik hier om 8 uur binnen kom ben ik bijna altijd de eerste die hem aan de prik zet. En ja, de opdrachtgevers zijn totaal niet te vergelijken, maar ook hier is de stroom gratis.

De nieuwe, wat jij standaard noemt, van 100 km is blijkbaar bij lange na niet genoeg voor iedereen als ik een beetje door de topics lees. Voor mij is dat het wel, en heb tot op heden nog geen spijt van mijn overstap naar volledig electrisch.
 
Balen als een stekker voorlopig met de huidige range.:) Die Ego is goed gelukt zeg, vooral in het rood.
 
.....Dat is voor mij iig ok. In de praktijk kom ik gewoon op ruim 350 km. Nu is de nieuwe standaard blijkbaar is 100 km rijden voor iedereen genoeg :?
Ho ho, tanken en laden zijn niet hetzelfde.

Als ik elke 150 km benzine zou moeten tanken bij het tankstation dan is dat een enorme afknapper, zo’n motor hoef ik niet.

Maar laden doe ik thuis, snoertje er in en klaar.
Dan is het (voor mij althans) totaal geen probleem als ie niet meer dan 150 Km (of zelfs 100 Km) kan rijden op een laadbeurtje.
 
Ho ho, tanken en laden zijn niet hetzelfde.

Als ik elke 150 km benzine zou moeten tanken bij het tankstation dan is dat een enorme afknapper, zo’n motor hoef ik niet.

Maar laden doe ik thuis, snoertje er in en klaar.
Dan is het (voor mij althans) totaal geen probleem als ie niet meer dan 150 Km (of zelfs 100 Km) kan rijden op een laadbeurtje.
Ben je nu echt zo flauw, of is je elektromotor echt je stokpaard,...man man. Daar heeft hij het toch niet over.
 
Hij heeft het over onderweg laden, jij over thuis. Dat scheelt erg veel.

Thuis (of op je werk) laden kost je immers nagenoeg geen tijd. Onderweg laden wel.
 
Hij heeft het over onderweg laden, jij over thuis. Dat scheelt erg veel.

Thuis (of op je werk) laden kost je immers nagenoeg geen tijd. Onderweg laden wel.

Want... dat kwartiertje bij FastNed (en dan heb je 'm van 10% naar 80% hè, wat natuurlijk niet verplicht is, kan ook minder lang) heb je op een dag niet? Je zal maar voor een ongeluk komen te staan op de weg en niet kunnen doorrijden, direct ontslag?
 
Curieuze reactie weer...

Maar vertel, waar heeft ie het volgens jouw wel over ?
Als thuis laden hem een range gaf van 300 km zou hij daar nooit over zeuren denk ik. Je wil toch wel begrijpen dat mensen niet onderweg verplicht willen stoppen op hun dagelijks reis naar werk. En dan geen 5 minuten maar minstens 20 minuten en dan kom jij met een voorbeeld dat je lekker thuis de stekker er in doet en dat dat helemaal geen moeite kost .

Hoe vaak leg jij aan mensen uit hoe schommelen gaat, op een schommel._O-_O-
 
Want... dat kwartiertje bij FastNed (en dan heb je 'm van 10% naar 80% hè, wat natuurlijk niet verplicht is, kan ook minder lang) heb je op een dag niet? Je zal maar voor een ongeluk komen te staan op de weg en niet kunnen doorrijden, direct ontslag?
Ook al zo,n letterlijk type,...
 
Terug
Bovenaan Onderaan