Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

In de casus ketting versus tandriem is er misschien binnenkort in Europa de Evoke te koop.
Ik vind het een leuke naked uit China voor ronde de 10 duizend met een eigen ontwikkelde elektromotor in het achterwiel.
Dus geen ketting, riem of wat dan ook.
zie www.evoke-Benelux.eu
 
Mja, da's met alles eigenlijk wel he? Injectie? Sinds jaren '90 gemeengoed in auto's... motoren? Sinds een jaar of 10/15...
ABS? Er is geen auto uit het huidige millenium te vinden zonder. Bij luxere wagens ook al sinds de jaren '90 gemeengoed.
Zo kunnen we vast nog wel even doorgaan. Zoals DKP zegt is de afzetmarkt nou eenmaal een stuk groter.

Er speelt meer... Veel motorrijders wíllen helemaal geen nieuwe ontwikkelingen en anderen alleen binnen heel strikte grenzen.
Bij supersportmotoren kun je 95% van de technische gegevens van de volgende generatie al invullen voordat dat ding geïntroduceerd is. Bijna alles blijft hetzelfde, alleen hier en daar een grammetje er af, toerental iets omhoog, ander kleurtje (maar niet té anders) en dat is het.

Choppers zijn nog erger, alles moet altijd meer zijn van hetzelfde, dat staat al decennia stil, ontwikkeling is daar een vies woord.
Ik herinner me dat Triumph bij bepaalde modellen het gasklephuis van de injectie vermomde als carburateur... Niet te geloven toch ?
Maar de klant is wel degene die de ontwikkeling betaalt, niet zo raar dus dat motoren achterlopen en dat wordt nu de auto een snelle ontwikkeling doormaakt richting elektrisch in hoog tempo erger.
 
In de casus ketting versus tandriem is er misschien binnenkort in Europa de Evoke te koop.
Ik vind het een leuke naked uit China voor ronde de 10 duizend met een eigen ontwikkelde elektromotor in het achterwiel.
Dus geen ketting, riem of wat dan ook.
zie www.evoke-Benelux.eu
Ik heb ze een maand terug gemaild voor informatie,....wacht er nu nog op. (nul reactie)
 
Er speelt meer... Veel motorrijders wíllen helemaal geen nieuwe ontwikkelingen en anderen alleen binnen heel strikte grenzen.
Bij supersportmotoren kun je 95% van de technische gegevens van de volgende generatie al invullen voordat dat ding geïntroduceerd is. Bijna alles blijft hetzelfde, alleen hier en daar een grammetje er af, toerental iets omhoog, ander kleurtje (maar niet té anders) en dat is het.

Choppers zijn nog erger, alles moet altijd meer zijn van hetzelfde, dat staat al decennia stil, ontwikkeling is daar een vies woord.
Ik herinner me dat Triumph bij bepaalde modellen het gasklephuis van de injectie vermomde als carburateur... Niet te geloven toch ?
Maar de klant is wel degene die de ontwikkeling betaalt, niet zo raar dus dat motoren achterlopen en dat wordt nu de auto een snelle ontwikkeling doormaakt richting elektrisch in hoog tempo erger.

Het draait vooral om "beleving".
Wat dat betreft is de motorwereld vooral nog zo conservatief als de pest.
Valt me ook op in 1 op 1 gesprekken over m'n Energica. Zo'n beetje de eerste vraag: "Mis je het uitlaatgeluid niet?"
(in dat opzicht is het gegeven dat je aan de Energica niet kunt afzien dattie elektrisch is, wel weer een pluspunt voor de goegemeente)
 
Het draait vooral om "beleving".
Wat dat betreft is de motorwereld vooral nog zo conservatief als de pest.
Valt me ook op in 1 op 1 gesprekken over m'n Energica. Zo'n beetje de eerste vraag: "Mis je het uitlaatgeluid niet?"
(in dat opzicht is het gegeven dat je aan de Energica niet kunt afzien dattie elektrisch is, wel weer een pluspunt voor de goegemeente)
Twee zaken die mij juist wél aanspreken bij elektrisch:
De stilte (in bebouwde kom, want eens boven de 50km/u is het toch alleen maar windgeruis),
En, het feit dat die "automaat" is! Want daarin heb je bij de verbrandingsmotoren nu ook niet veel keuze in (tenzij je een motorscooter neemt uiteraard).

Maar je hebt wel gelijk ... op mijn werk ook in gesprekken met collega's, "ik zou dat gebrul missen" is zowet de meest gebruikte uitspraak tégen elektrisch rijden, maar diezelfde klagen wel over de benzineprijs.
En als ik zeg dat ik graag automaat zou rijden, "haha, jij bent geen echte motorrijder!" is dan de standaard uitroep, door collega's die zelf de motor laten staan van zodra er regen verwacht wordt of als het onder de 12°C duikt ...
 
Een elektromotor is in mijn ogen gewoon rationeel, gewoon vervoer dat doe je niet voor de lol/hobby. Motoren zijn toch voor de meeste mensen een ding wat je bij mooi weer even pakt voor een ritje of vakantie (gemiddeld 2 a 3000km per jaar) Forenzen rijden over het algemeen vaker op rationele motoren waarbij het uiterlijk en prestaties ondergeschikt zijn aan praktische inzetbaarheid. Of ze hebben er twee een scootertje voor woonwerk en een Ducati voor een mooi ritje.
 
Ik vind het geluid van m'n motor, 790 Duke, prachtig en is dan ook een deel van de beleving. Maar elektrisch lijkt me ook mooi, dezelfde power maar dan bij nagenoeg 'geen' geluid lijkt me ook een bijzondere ervaring. En zoals gezegd, een deel van de beleving.

Het is misschien een vreemd concept voor sommigen maar het is best mogelijk om beide technieken (en alles wat daarbij/daaromtrent komt kijken) te kunnen waarderen.:Y

Helaas zit er voor mij geen elektrische motor in (zakelijk gebruik en moet nog wel eens naar klanten relatief ver weg). De limieten van de techniek maken het voor mij nog praktisch onmogelijk. Hopelijk wordt dat vraagstuk (range en laadtijd) nog relatief snel opgelost (en dan heb ik het niet eens over de kosten). Tot die tijd zal ik nog blijven genieten van het heerlijke geluid van m'n 2 cil Dukie met mooie roffel en gepruttel als je het gas dicht draait :9 Kijken of er hierna dan een elektrische komt..
 
De super Soco heeft trouwens ook zo'n hub in het achterwiel. Ook zo'n licht dingetje. Maar wel al gewoon te koop. Staan er hier meerdere van in de showroom.

Edit : en er kwam net ene voorbij. De eerste die ik in het verkeer zag.
 

Bijlagen

  • BAAAFFFA-53FC-431A-B09D-89266B51772B.jpeg
    BAAAFFFA-53FC-431A-B09D-89266B51772B.jpeg
    240,4 KB · Weergaven: 10
  • E1A8C91D-4CA8-4E69-A621-C3DA317CAA23.jpeg
    E1A8C91D-4CA8-4E69-A621-C3DA317CAA23.jpeg
    223,2 KB · Weergaven: 9
  • 3853A63F-71FD-46A5-89F8-24D78E6E573B.jpeg
    3853A63F-71FD-46A5-89F8-24D78E6E573B.jpeg
    204,8 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Weer een nieuwe lichte motor, een 100 km/h model van Sur Ron.
Er is een importeur van dit merk in Nederland, kon hem alleen niet terugvinden...
Edit. Gevonden, het gaat om Electric Motorbikes – Clean e-mobility

Deze heeft geen naafmotor, de motor hangt voor het achterwiel in de achterbrug.




E9C2365C-ACF3-4BFC-BF47-E2E294A4AD25.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk wordt dat vraagstuk (range en laadtijd) nog relatief snel opgelost (en dan heb ik het niet eens over de kosten). Tot die tijd zal ik nog blijven genieten van het heerlijke geluid van m'n 2 cil Dukie met mooie roffel en gepruttel als je het gas dicht draait :9 Kijken of er hierna dan een elektrische komt..

Laadtijd is bij Energica al goed voor elkaar met DC snelladen, maar ik ben met je eens dat de accucapaciteit, zeker voor gebruik op lange stukken, altijd hoger mag:Y.

Als elektrisch rijder merk ik trouwens dat ik het woord 'range' bijna niet meer gebruik, omdat je het als berijder enorm kunt beinvloeden. Afgelopen zondag een ritje van 100km gedaan met 19 mede-Energicanen en je komt gewoon met 45% SOC aan. Ik geloof de Ego zelfs een paar procent hoger. Toegegeven, we reden smalle dijkweggetjes en hebben de max snelheid redelijk aangehouden (tot het laaste stukje A4O-)), maar het laat zien hoe relatief het begrip range is.
 
Sur ron stond bij mijn verdeler ook. Maar nog niet die motor. Hun soort van zware mountainbikes of lichte crossers... Afhankelijk van hoe je het bekijkt.
 
De super Soco heeft trouwens ook zo'n hub in het achterwiel. Ook zo'n licht dingetje. Maar wel al gewoon te koop. Staan er hier meerdere van in de showroom....
Ik zie twee slangen lopen naar de voorste remklauw, lijkt wel een gecombineerd remsysteem.

Verder een bijzondere combinatie van mooie USD vork, mooie kroonplaten, mooie gegoten onderdelen, lelijke achtervork.
 
Denk eerder ABS. Er zijn 2 rem hendels op het stuur. De TS heeft geen (melding van) ABS en wel een tekening waarop de leidingen aangeduid staan in de folder. Daar zit ook maar 1 leiding op de remklauw.

En de TC met die 2 leidingen heeft vermelding van ABS in de folder maar verder geen tekening.

Deze stonden trouwens beiden max 45kmh. Geen idee of dat voor alle modellen de max is. Maar dat maakt het dan een brommer natuurlijk.
 

Bijlagen

  • 516DED17-EE6C-4C34-ACD5-CAC96650105E.jpeg
    516DED17-EE6C-4C34-ACD5-CAC96650105E.jpeg
    76,9 KB · Weergaven: 10
  • A4D228F5-4EBD-4147-9BA0-3E15978B0B5C.jpeg
    A4D228F5-4EBD-4147-9BA0-3E15978B0B5C.jpeg
    145,9 KB · Weergaven: 9
In de folder staat: “Brake system CBS”, dat staat doorgaans voor Combined Brake System, gecombineerd remsysteem.
Ik vermoed dat bij het bedienen van het achterremhendel ook één zuiger van de voorrem bediend wordt.
 
Ik vind het geluid van m'n motor, 790 Duke, prachtig en is dan ook een deel van de beleving. Maar elektrisch lijkt me ook mooi, dezelfde power maar dan bij nagenoeg 'geen' geluid lijkt me ook een bijzondere ervaring. En zoals gezegd, een deel van de beleving.

Het is misschien een vreemd concept voor sommigen maar het is best mogelijk om beide technieken (en alles wat daarbij/daaromtrent komt kijken) te kunnen waarderen.:Y
[...]

Het is inderdaad een bijzondere ervaring. Maar waar de Zero bijvoorbeeld echt redelijk stil is (op wat gezoem na) maakt de Energica (en naar ik vernam de Livewire eveneens) een hoog en redelijk luid geluid. Bij mijn proefrit op een Energica EVA vond ik 't eerst wat desoriënterend, maar dat veranderde snel... ik vond 't geluid eerder ophitsend/aanmoedigend. Net als het geluid van m'n ICE motor, eigenlijk, alleen veel hoger.

Alles went - en snel ;)
 
Het is inderdaad een bijzondere ervaring. Maar waar de Zero bijvoorbeeld echt redelijk stil is (op wat gezoem na) maakt de Energica (en naar ik vernam de Livewire eveneens) een hoog en redelijk luid geluid. Bij mijn proefrit op een Energica EVA vond ik 't eerst wat desoriënterend, maar dat veranderde snel... ik vond 't geluid eerder ophitsend/aanmoedigend. Net als het geluid van m'n ICE motor, eigenlijk, alleen veel hoger.

Alles went - en snel ;)

Ik moet vooral hieraan denken bij mijn Eva:
https://youtu.be/2WBG2rJZGW8?t=120
:+8-)
 
Laadtijd is bij Energica al goed voor elkaar met DC snelladen, maar ik ben met je eens dat de accucapaciteit, zeker voor gebruik op lange stukken, altijd hoger mag:Y.

Als elektrisch rijder merk ik trouwens dat ik het woord 'range' bijna niet meer gebruik, omdat je het als berijder enorm kunt beinvloeden. Afgelopen zondag een ritje van 100km gedaan met 19 mede-Energicanen en je komt gewoon met 45% SOC aan. Ik geloof de Ego zelfs een paar procent hoger. Toegegeven, we reden smalle dijkweggetjes en hebben de max snelheid redelijk aangehouden (tot het laaste stukje A4O-)), maar het laat zien hoe relatief het begrip range is.


Energicanen : -)
 
Terug
Bovenaan Onderaan