Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

De elektrische mini ging anders op een paar flashy details niet te onderscheiden zijn van de verbrandingsmotor versies. Want mensen willen niet plots totaal iets anders rijden. Dat vond ik een betere insteek als je de massa wilt aanspreken.

De c evolution scooter van bmw ziet er ook vrij normaal uit. Of toch redelijk gelijk aan hun andere modellen. Op het fluo kleurtje na dan.
 
Zelfde voor een e-golf. Staat er bij ons een in de straat en pas toen er een aanvraag voor een laadpaal bij ons voor de deur in de krant stond viel 't kwartje dat dat ding écht elektrisch is. :P

Yamaha zou ook een elektrische MT-07 (MT-E? :P) kunnen bouwen maar ik verdenk ze ervan dat ze bang zijn dat ze daar daadwerkelijk vanaf komen. ;)
 
Zelfde voor een e-golf. Staat er bij ons een in de straat en pas toen er een aanvraag voor een laadpaal bij ons voor de deur in de krant stond viel 't kwartje dat dat ding écht elektrisch is. :P

Is natuurlijk wel flauw, de e-Golf was vanuit Volkswagen een test om te kijken of ze iets elektrisch konden laten rijden. Hiervoor hebben ze de complete Golf 1-op-1 overgezet naar een elektrische aandrijving, zonder dat te optimaliseren. Dat is dan ook de reden dat die auto zo'n verrotte range heeft. De nieuwe ID.3 is in feite een compleet ontwikkelde auto voor een elektrische aandrijving, vergelijkbaar met de huidige Golf.

Persoonlijk vind ik dat Energica het onwijs goed doet qua design, maar zij houden nog wel vast aan de huidige 'structuur' van motoren. In Heerenveen zit ook een producent van een elektrische motor (start-up), zij wijken bijvoorbeeld enigszins af van de traditionele vorm door het chassis volledig van carbon op te maken. Hierdoor hebben zij bijvoorbeeld weer iets meer ruimte (doordat er geen buizenframe is) voor accu's én streven ze naar een lichtere body voor gewichtsoptimalisatie (meer range!?).

Ben wel benieuwd in ieder geval, als men maar begint met ontwikkelen en er dan partijen zijn die het oppakken. Dat zie je na Tesla nu ook bij andere merken, dus hopelijk gebeurt dat bij motoren ook.

V.w.b. Yamaha / Suzuki etc. overstappen naar EV motoren, dat zie ik wel gebeuren. Echter, zij zullen vermoedelijk de kat uit de boom kijken om vervolgens de markt te overspoelen. De kennis zullen ze ongetwijfeld al hebben liggen.. Nu nog een grotere afzetmarkt voordat het voor hun interessant wordt, want gezichtsverlies bij een geflopt model heeft vele malen meer impact op zo'n merk dan op een 'kleine onbekende' start-up.
 
De elektrische mini ging anders op een paar flashy details niet te onderscheiden zijn van de verbrandingsmotor versies. Want mensen willen niet plots totaal iets anders rijden. Dat vond ik een betere insteek als je de massa wilt aanspreken.

De c evolution scooter van bmw ziet er ook vrij normaal uit. Of toch redelijk gelijk aan hun andere modellen. Op het fluo kleurtje na dan.
Dat betreft een minderheid. De meerderheid wil dat juist wel. Maar ze willen dan geen Star Wars uiterlijk, dat contrast is dan weer te groot.

De C evolution is duidelijk en van ver te onderscheiden van de andere BMW scooters. En dat is wat mensen (de meerderheid toch) willen, maar zonder te extreem te gaan.
 
Ik weet niet of gewicht nou echt het belangrijkste is. Zo'n Tesla weegt ook 2x onze auto en komt toch best ver.
De door Erasmos omgebouwde Zero (voorzien van kuip) werd volgens mij zuiniger door de verminderde luchtweerstand. Zo'n kuip incl. frame is toch snel enkele tientallen kilo's.
 
Stel, je neemt een Renault Clio, en vervangt de gewone motor door een full elektrische. Goede zaak, maar het zal weinig aandacht trekken.
De Renault Zoë rijdt op het onderstel van de Clio.
Die geven ze dan inderdaad wat meer futuristische trekjes mee. ;)
 
Alle elektrische auto's hebben een neus die een radiator grill moet simuleren. Dat is aerodynamisch niet ideaal maar de fabrikanten willen de kopers niet afschrikken. Pas sinds dit jaar zie je de neusjes lager worden.
 
Da's niet alleen bij elektrische auto's hoor. Mijn Xantia (uit '99 maar het model is van '93) had ook een nep grille. Er zat wel een echte onder, maar die in de neus was gewoon dicht.
 
Geen idee of het hier al voorbij is gekomen.

Maar zat ff op Ali rond te struinen en uiteraard kun je daar gewoon een complete elektrische motor kopen:9



Zouden ze ook geleverd worden in geel bubbeltjes folie :+
 
Geen idee of het hier al voorbij is gekomen.

Maar zat ff op Ali rond te struinen en uiteraard kun je daar gewoon een complete elektrische motor kopen:9



Zouden ze ook geleverd worden in geel bubbeltjes folie :+
Apart dat er van die Hcgwork Junyue geen foto's staan maar een tekening.
Via Alibaba heb ik er inderdaad ook wel eens een stel gepost. Prijzen nog eens door de helft. 8)7
Maar interessante ontwikkeling. :Y

Knipsel.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vraag is wel hoe je die alibaba dingen verzekerd en ingeschreven kunt krijgen. Dan moet je volgens mij al door een afzonderlijke keuring gaan om te homologeren...
 
Vraag is wel hoe je die alibaba dingen verzekerd en ingeschreven kunt krijgen. Dan moet je volgens mij al door een afzonderlijke keuring gaan om te homologeren...
Ik heb wel eens geïnformeerd over het verzenden.
Het contact verliep erg moeizaam. Ze konden e.a. niet verzenden door de accu en de snellere modellen van 3, 5 en 10 kW werden alleen met een levertijd speciaal op bestelling gemaakt. Dat vond ik erg raar. Hebben ze er geen ervaring mee. :?

En nu staat ze ook al op Ali.. wat dan weer van Alibaba is.
De meeste zijn dus niet echt geen motorfietsen.
1.500 watt is alleen bruikbaar in de bebouwde kom, pas bij 10 kW kan je in vergelijking met een A1 motor de snelweg op.

Een paar maanden geleden had ik wel een gokje willen wagen, maar het feest buffertje is op na een grotere aankoop (HP2 sport). :')
 
Laatst bewerkt:
De Evoke komt ook in dit filmpje voor, evenals Zero en nog een paar Chinezen die onder meer een snelheid tot 32 km/u bieden. 8)7


Daymak EM2.

img_8796.jpg


 
En toch moet ik heel eerlijk bekennen dat ikzelf nog het stigma op elk willekeurig Chinees merk druk dat ik het simpelweg niet vertrouw. Naast dat ik ze gewoon niet mooi vind overigens, maar dat is niet per se een reden om iets niet te kopen.

Kijkend naar Evoke en in m'n hoofd houdend dat ik erg gevoelig ben voor de gedachte 'duurder is beter', zal dat voorlopig niet gaan matchen.
 
Hier een koper uit de USA, hij heeft naast dit (noob) onderzoekje ook filmpjes onderweg gemaakt.

 
Terug
Bovenaan Onderaan