Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Nog meer nieuws op de Eicma, de Voge ER10, familie van de Sur Ron.
Een licht motortje, geschikt tot 100 Km/h.


B02D273C-DB10-48D1-9392-82A8C2F6FDFC.jpeg


 
62 mph= 250cc? Die schrijver heeft zeker nooit een tweeeneenhalfje gereden. 130-140 kmh is meestal goed mogelijk, dus 80-90 mph. Zelfs een 11kw 125-je is nog sneller. Maar in Azie zal het vast en zeker goed op zijn plek zijn.
 
Tja, net zoals met de range,...bij 30 km pu heel lang maar bij normaal tempo bijna onbruikbaar. Niets van dat spul is echt leverbaar, op mail of aanvragen wordt niet gereageerd. Kan het niet serieus nemen nog.
 
En uit Downunder de Savic,

Ziet er retro uit.

197DB869-BDE6-4FB8-8E92-C99358115E10.jpeg


Dit is nog niet de laatste versie, om onduidelijke redenen krijg ik die foto’s hier niet geplaatst.

 
Laatst bewerkt:
En een vreemd concept achtig ding, de BST Hypertek.

0991CAC9-FF66-4D3E-8D09-A395DF3755AB.jpeg



Een bijzonder samenstel van antieke schijven, kunstige constructies en onhandig gevormde onderdelen.

 
Laatst bewerkt:
En uit Downunder de Savic,

Ziet er retro uit.

Bekijk bijlage 1443712

Dit is nog niet de laatste versie, om onduidelijke redenen krijg ik die foto’s hier niet geplaatst.

Die ziet er een beetje uit alsof het een oude fiets is waar iemand een batterij onder heeft geklust. :/
 
In het Savic model hierboven herken ik een Zero elektomotor, het zou me niet verwonderen als de rest van de elektrische componenten ook daar vandaan komt.

En van de eigen website, savicmotorcycles

Er zijn drie modellen met verschillende vermogens en capaciteiten, dit ziet er al minder “Homemade” uit.

E885D56A-21C3-4062-B709-E494C57FFD25.jpeg
 
In het Savic model hierboven herken ik een Zero elektomotor, het zou me niet verwonderen als de rest van de elektrische componenten ook daar vandaan komt.

En van de eigen website, savicmotorcycles

Er zijn drie modellen met verschillende vermogens en capaciteiten, dit ziet er al minder “Homemade” uit.

Bekijk bijlage 1443724
Het valt mij op dat dit soort concepten een extremere ergonomie hebben dan een moto gp bike.
 
In het Savic model hierboven herken ik een Zero elektomotor, het zou me niet verwonderen als de rest van de elektrische componenten ook daar vandaan komt.

En van de eigen website, savicmotorcycles

Er zijn drie modellen met verschillende vermogens en capaciteiten, dit ziet er al minder “Homemade” uit.

Bekijk bijlage 1443724
Die is inderdaad een stuk beter in verhouding. Nog steeds een beetje 'bij elkaar geraapt' maar het kan er mee door. :)
 
Het valt mij op dat dit soort concepten een extremere ergonomie hebben dan een moto gp bike.
Ik dacht eigenlijk dat dit model nog wel meeviel, maar ik heb er natuurlijk ook niet op gereden.
Dit is trouwens geen concept, het model is inmiddels te koop.

Het ziet er retro uit, daar moet je van houden. Wat ik qua uiterlijk dan weer niet vind passen is dat lelijke ding wat voor voorspatbord moet doorgaan en dat vreemde hoekige geval op het stuur.
 

Bijlagen

  • 6A0F4D47-AE1B-4D8D-B291-525F08F772BA.jpeg
    6A0F4D47-AE1B-4D8D-B291-525F08F772BA.jpeg
    115,6 KB · Weergaven: 7
En een vreemd concept achtig ding, de BST Hypertek.

Bekijk bijlage 1443691


Een bijzonder samenstel van antieke schijven, kunstige constructies en onhandig gevormde onderdelen.

Volgens mij klopt hij juist helemaal. Ze hebben het ontwerp van een IC fiets losgelaten en zijn praktisch gaan ontwerpen.De motor lekker boven het scharnier van de swing arm. Kardan aandrijving en de accu lekker centraal. Geen dummy tank maar en gegoten frame dat alles aan elkaar verbind. Dit is volgens mij hoe een E-bike er uit hoort te zien. Afgezien van wat styling dingetjes als het kontje/spoiler.
Helaas is dit een rendering, er is nog wel wat werk te doen voordat dit van metaal is.
 
Motor op het scharnierpunt van de swing arm zoals zero het doet lijkt mij net interessanter als je dan toch spreekt van loslaten en opnieuw beginnen.
 
Volgens mij klopt hij juist helemaal. Ze hebben het ontwerp van een IC fiets losgelaten en zijn praktisch gaan ontwerpen.De motor lekker boven het scharnier van de swing arm. Kardan aandrijving en de accu lekker centraal. Geen dummy tank maar en gegoten frame dat alles aan elkaar verbind. Dit is volgens mij hoe een E-bike er uit hoort te zien. Afgezien van wat styling dingetjes als het kontje/spoiler.
Helaas is dit een rendering, er is nog wel wat werk te doen voordat dit van metaal is.
Technisch Lego?
 
Volgens mij klopt hij juist helemaal. Ze hebben het ontwerp van een IC fiets losgelaten en zijn praktisch gaan ontwerpen.De motor lekker boven het scharnier van de swing arm. Kardan aandrijving en de accu lekker centraal. Geen dummy tank maar en gegoten frame dat alles aan elkaar verbind. Dit is volgens mij hoe een E-bike er uit hoort te zien. Afgezien van wat styling dingetjes als het kontje/spoiler.
Helaas is dit een rendering, er is nog wel wat werk te doen voordat dit van metaal is.
Begrijp me niet verkeerd, ik juich een nieuw ontwerp altijd toe, het kan immers altijd slimmer.
Maar bij dit ontwerp heb ik gewoon een paar vraagtekens.

Als je “from scratch” begint, met een blanco vel papier, niet gehinderd door erfenissen uit het verleden heb je de mogelijkheid alles optimaal te doen.
Waarom plaats je de motor dan op een andere aslijn dan de riempoelie en ook nog haaks er op? Dat kost twee extra overbrengingen waaronder een haakse.

Het lijkt een cardanas in de achterbrug maar hij heeft riemaandrijving, de voorste poelie staat vóór de achterbrugas, de riem moet dus lengteverschil opvangen. Daarvoor hebben ze twee spanners bedacht, eentje boven en eentje onder, vlak achter de poelie. De bovenste zit in het trekkende part van de riem...
Verder beperken die spanners de aanlighoek van de voorste poelie nog meer, de riem ligt maar met een klein aantal tanden aan. Bovendien komt er nogal wat kracht op die riem te oordelen naar de extreem kleine achterpoelie.

Dan de vorm van de achterbrug, op zich mooi zo’n enkelzijdige brug maar ik vrees dat de torsiestijfheid niet overhoudt. Gewoon vanwege de vorm, hij loopt ook buitenom de poelie, de constructie zit dus ook nog ver van de virtuele vervormingslijn, hierdoor wordt de torsie op de ongunstige constructie dus nog groter dan nodig.
Beter is een brede buisachtige vorm die vóór de poelie langs naar binnen loopt en aangrijpt ongeveer in het hart van het wiel.
 
Laatst bewerkt:
Ja, nu je het zegt, ik had de riem niet gezien, ik ging er van uit dat de as door de achterbrug de kardan was. Dan is de motor haaks op riem niet logisch. De motor op of in het scharnierpunt van de achterbrug is ideaal, maar deze oplossing dus niet.
Wat de achterbrug betreft heb je ook gelijk. Je ziet dat achtebruggen op zijn smalst een koker van 7x7cm hebben, meestal meer. Deze smalle hoge zal dus gaan torderen, helemaal omdat hij niet gegoten is maar opgebouwd.
Het ziet er dus allemaal net een beetje te gelikt uit.
 
Een Zero heeft soms al last van een regenbui, andere geven daar niets om....

2D646C6E-1C48-4455-B5D4-53FCBF85BC53.jpeg


 
Ah die redit "preview" is blijkbaar wel heel substantieel :D.

In elk geval heeft hij de cijfers in de vergelijking onderaan niet helemaal goed. Zo is er (in BE dan toch) een groter verschil in de prijs tussen de SR/F en de Energica plus modellen. En ook het laden lijkt niet helemaal juist. SRF premium is 2u tot 95% of 2,5u van 0-100% terwijl de Energica plus modellen die 40 minuten van 0-80% is .

Maar als er iets duidelijk is in die tabel dan is het wel dat Harley Davidson op geen enkel vlak uitblinkt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan