Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.842
224
57
Het groene hart
Bezoek site
Nog meer nieuws op de Eicma, de Voge ER10, familie van de Sur Ron.
Een licht motortje, geschikt tot 100 Km/h.


B02D273C-DB10-48D1-9392-82A8C2F6FDFC.jpeg

 

IJzervreter

MF veteraan
29 apr 2004
16.507
543
Tja, net zoals met de range,...bij 30 km pu heel lang maar bij normaal tempo bijna onbruikbaar. Niets van dat spul is echt leverbaar, op mail of aanvragen wordt niet gereageerd. Kan het niet serieus nemen nog.
 

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.842
224
57
Het groene hart
Bezoek site
En uit Downunder de Savic,

Ziet er retro uit.

197DB869-BDE6-4FB8-8E92-C99358115E10.jpeg

Dit is nog niet de laatste versie, om onduidelijke redenen krijg ik die foto’s hier niet geplaatst.

 
Laatst bewerkt:

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.842
224
57
Het groene hart
Bezoek site
En een vreemd concept achtig ding, de BST Hypertek.

0991CAC9-FF66-4D3E-8D09-A395DF3755AB.jpeg


Een bijzonder samenstel van antieke schijven, kunstige constructies en onhandig gevormde onderdelen.

 
Laatst bewerkt:

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
7.843
5.090
38
Heemskerk
highking.nl
En uit Downunder de Savic,

Ziet er retro uit.

Bekijk bijlage 1443712

Dit is nog niet de laatste versie, om onduidelijke redenen krijg ik die foto’s hier niet geplaatst.

Die ziet er een beetje uit alsof het een oude fiets is waar iemand een batterij onder heeft geklust. :/
 

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.842
224
57
Het groene hart
Bezoek site
In het Savic model hierboven herken ik een Zero elektomotor, het zou me niet verwonderen als de rest van de elektrische componenten ook daar vandaan komt.

En van de eigen website, savicmotorcycles

Er zijn drie modellen met verschillende vermogens en capaciteiten, dit ziet er al minder “Homemade” uit.

E885D56A-21C3-4062-B709-E494C57FFD25.jpeg
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
16.188
1.947
57
Den Haag
In het Savic model hierboven herken ik een Zero elektomotor, het zou me niet verwonderen als de rest van de elektrische componenten ook daar vandaan komt.

En van de eigen website, savicmotorcycles

Er zijn drie modellen met verschillende vermogens en capaciteiten, dit ziet er al minder “Homemade” uit.

Bekijk bijlage 1443724
Het valt mij op dat dit soort concepten een extremere ergonomie hebben dan een moto gp bike.
 

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
7.843
5.090
38
Heemskerk
highking.nl
In het Savic model hierboven herken ik een Zero elektomotor, het zou me niet verwonderen als de rest van de elektrische componenten ook daar vandaan komt.

En van de eigen website, savicmotorcycles

Er zijn drie modellen met verschillende vermogens en capaciteiten, dit ziet er al minder “Homemade” uit.

Bekijk bijlage 1443724
Die is inderdaad een stuk beter in verhouding. Nog steeds een beetje 'bij elkaar geraapt' maar het kan er mee door. :)
 

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.842
224
57
Het groene hart
Bezoek site
Het valt mij op dat dit soort concepten een extremere ergonomie hebben dan een moto gp bike.
Ik dacht eigenlijk dat dit model nog wel meeviel, maar ik heb er natuurlijk ook niet op gereden.
Dit is trouwens geen concept, het model is inmiddels te koop.

Het ziet er retro uit, daar moet je van houden. Wat ik qua uiterlijk dan weer niet vind passen is dat lelijke ding wat voor voorspatbord moet doorgaan en dat vreemde hoekige geval op het stuur.
 

Bijlagen

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.643
781
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
En een vreemd concept achtig ding, de BST Hypertek.

Bekijk bijlage 1443691


Een bijzonder samenstel van antieke schijven, kunstige constructies en onhandig gevormde onderdelen.

Volgens mij klopt hij juist helemaal. Ze hebben het ontwerp van een IC fiets losgelaten en zijn praktisch gaan ontwerpen.De motor lekker boven het scharnier van de swing arm. Kardan aandrijving en de accu lekker centraal. Geen dummy tank maar en gegoten frame dat alles aan elkaar verbind. Dit is volgens mij hoe een E-bike er uit hoort te zien. Afgezien van wat styling dingetjes als het kontje/spoiler.
Helaas is dit een rendering, er is nog wel wat werk te doen voordat dit van metaal is.
 

Hans2183

Die hard MF'er
1 jun 2004
392
72
Belgie
Motor op het scharnierpunt van de swing arm zoals zero het doet lijkt mij net interessanter als je dan toch spreekt van loslaten en opnieuw beginnen.
 

IJzervreter

MF veteraan
29 apr 2004
16.507
543
Volgens mij klopt hij juist helemaal. Ze hebben het ontwerp van een IC fiets losgelaten en zijn praktisch gaan ontwerpen.De motor lekker boven het scharnier van de swing arm. Kardan aandrijving en de accu lekker centraal. Geen dummy tank maar en gegoten frame dat alles aan elkaar verbind. Dit is volgens mij hoe een E-bike er uit hoort te zien. Afgezien van wat styling dingetjes als het kontje/spoiler.
Helaas is dit een rendering, er is nog wel wat werk te doen voordat dit van metaal is.
Technisch Lego?
 
  • Like
Waarderingen: Hybride

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.842
224
57
Het groene hart
Bezoek site
Volgens mij klopt hij juist helemaal. Ze hebben het ontwerp van een IC fiets losgelaten en zijn praktisch gaan ontwerpen.De motor lekker boven het scharnier van de swing arm. Kardan aandrijving en de accu lekker centraal. Geen dummy tank maar en gegoten frame dat alles aan elkaar verbind. Dit is volgens mij hoe een E-bike er uit hoort te zien. Afgezien van wat styling dingetjes als het kontje/spoiler.
Helaas is dit een rendering, er is nog wel wat werk te doen voordat dit van metaal is.
Begrijp me niet verkeerd, ik juich een nieuw ontwerp altijd toe, het kan immers altijd slimmer.
Maar bij dit ontwerp heb ik gewoon een paar vraagtekens.

Als je “from scratch” begint, met een blanco vel papier, niet gehinderd door erfenissen uit het verleden heb je de mogelijkheid alles optimaal te doen.
Waarom plaats je de motor dan op een andere aslijn dan de riempoelie en ook nog haaks er op? Dat kost twee extra overbrengingen waaronder een haakse.

Het lijkt een cardanas in de achterbrug maar hij heeft riemaandrijving, de voorste poelie staat vóór de achterbrugas, de riem moet dus lengteverschil opvangen. Daarvoor hebben ze twee spanners bedacht, eentje boven en eentje onder, vlak achter de poelie. De bovenste zit in het trekkende part van de riem...
Verder beperken die spanners de aanlighoek van de voorste poelie nog meer, de riem ligt maar met een klein aantal tanden aan. Bovendien komt er nogal wat kracht op die riem te oordelen naar de extreem kleine achterpoelie.

Dan de vorm van de achterbrug, op zich mooi zo’n enkelzijdige brug maar ik vrees dat de torsiestijfheid niet overhoudt. Gewoon vanwege de vorm, hij loopt ook buitenom de poelie, de constructie zit dus ook nog ver van de virtuele vervormingslijn, hierdoor wordt de torsie op de ongunstige constructie dus nog groter dan nodig.
Beter is een brede buisachtige vorm die vóór de poelie langs naar binnen loopt en aangrijpt ongeveer in het hart van het wiel.
 
Laatst bewerkt:

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.643
781
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Ja, nu je het zegt, ik had de riem niet gezien, ik ging er van uit dat de as door de achterbrug de kardan was. Dan is de motor haaks op riem niet logisch. De motor op of in het scharnierpunt van de achterbrug is ideaal, maar deze oplossing dus niet.
Wat de achterbrug betreft heb je ook gelijk. Je ziet dat achtebruggen op zijn smalst een koker van 7x7cm hebben, meestal meer. Deze smalle hoge zal dus gaan torderen, helemaal omdat hij niet gegoten is maar opgebouwd.
Het ziet er dus allemaal net een beetje te gelikt uit.
 

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.842
224
57
Het groene hart
Bezoek site
Een Zero heeft soms al last van een regenbui, andere geven daar niets om....

2D646C6E-1C48-4455-B5D4-53FCBF85BC53.jpeg

 
  • Like
Waarderingen: GranCandy