Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Die Belgen waren er zeker op tijd bij, in de oorlog nog wel. Zou het met brandstofschaarste te maken gehad hebben ?

Batterijen en elektromotoren waren er vroeger ook al, maar een wisselspanningsregelaar zoals op moderne motoren is toch wel iets van de laatste tijd.
Ik herinner me de Spijkstaaltjes, vierwielige wagentjes met groot batterijpakket en onder de zitbank een volumineuze regeling met zware klapperende relais en labyrint weerstanden. Dat was toen de manier om de snelheid te kunnen regelen.

Niet alleen qua batterij maar zeker ook qua regeling is er een hoop gebeurd sindsdien.
 
Er zijn ook al decennia lang elektrische heftrucks.
Het gewicht van de accu's is bij dat soort machines juist een voordeel.
 
Mooi dat men er al een tijdje mee bezig is, nu nog een betaalbaar alternatief met een redelijk goede range.
 
Mooi dat men er al een tijdje mee bezig is, nu nog een betaalbaar alternatief met een redelijk goede range.
Wat precies is betaalbaar en vanaf welke km's is de range acceptabel?

Mijn eisenlijstje voor een woon/werk motor is heel anders dan die voor vrijetijdsbesteding.
 
Voor woon-werk is range allang geen probleem meer. De prijs is nog wat hoog, maar een hagelnieuwe plofmotor is ook niet gratis.
Vandaar dat maar weinig mensen een nieuwe aanschaffen.

De huidige tweedehands markt voor elektrisch aangedreven motorfietsen in Nederland is erg beperkt. Vrij jong, vrij duur, maar wel de eerdere modellen met nog wat minder range. En maar enkele per jaar landelijk. En weinig modellen, dus als je geen slank klein gooi-smijt fietsje zoekt, dan helemaal niks te kiezen.

Over 10 jaar zal het anders zijn. ;)
 
Ik hoop iets korter. ;)
Maar kleine slanke gooi-smijt fietsjes zijn er gewoon in de vorm van de Zero's, toch? En die beginnen 2e hands ook aardig beschikbaar te komen.
 
Ik hoop iets korter. ;)
Maar kleine slanke gooi-smijt fietsjes zijn er gewoon in de vorm van de Zero's, toch? En die beginnen 2e hands ook aardig beschikbaar te komen.
Ja, maar ik zeg ook als je geen slank fietsje zoekt.
De meeste met geld voor een nieuwe zijn 40/50 plussers en die zijn in NL vaak +90 kg en/of +180 cm's
 
Wat precies is betaalbaar en vanaf welke km's is de range acceptabel?

Mijn eisenlijstje voor een woon/werk motor is heel anders dan die voor vrijetijdsbesteding.

Ik zou graag zien, rond de 10 k en dan 200 km range.

Ik snap dat een nieuwe plofmotor ook niet gratis is, maar als je kijg wat je beneden de 10 k nieuw kan kopen, daar hoef je je niet voor te schamen.
 
Ik zou graag zien, rond de 10 k en dan 200 km range.

Ik snap dat een nieuwe plofmotor ook niet gratis is, maar als je kijg wat je beneden de 10 k nieuw kan kopen, daar hoef je je niet voor te schamen.
Dan zou zo'n Rieju Nuuk dus aan de voorwaarden voldoen. Maar die heeft wel een bijzonder uiterlijk tov een normale ploffer.
 
Nou niet echt, een top van 150 - 160 zou toch ook wel moeten. Hoewel dat na maart misschien ook niet echt meer nodig is.
Als ik minder landelijk zou wonen zou het wel een optie kunen zijn, maar dan moet ik wel behoorlijk door de vormgeving heen kijken :)

Fijne kerst allemaal
 
Veelbelovende ontwikkeling op batterij gebied.

In samenwerking met Mercedes Benz is IBM bezig met een nieuw type Li-Ion batterij, zonder Kobalt en zonder Nikkel, goedkoper te produceren, met erg hoge energiedichtheid en erg goede laadeigenschappen.

Als dit allemaal klopt dan is dit een regelrechte doorbraak maar het laat ook nog jaren op zich wachten voor ze in grote hoeveelheden kunnen worden geproduceerd.

Zelf vind ik het vooral geruststellend, de ontwikkeling is in volle gang, elektrische aandrijving is nu al op veel punten beter, straks op alle.

0438A134-C48E-4C07-BE0A-7E63977456FF.jpeg



 
Dan zou zo'n Rieju Nuuk dus aan de voorwaarden voldoen. Maar die heeft wel een bijzonder uiterlijk tov een normale ploffer.
Die Rieju Nuuk vind ik grappig en stoer tegelijk. Zou ik wel willen gebruiken voor woon werk. Zag dat het praktische bereik 100 km was als je buiten de stad gaat. En dat is te weinig voor mij, laden op werk is geen optie.
 
Die Rieju Nuuk vind ik grappig en stoer tegelijk. Zou ik wel willen gebruiken voor woon werk. Zag dat het praktische bereik 100 km was als je buiten de stad gaat. En dat is te weinig voor mij, laden op werk is geen optie.
Met die 2 extra accu's zou je toch een range van 200+ km moeten hebben.
Het is me alleen niet duidelijk of die ook op de 'gewone' nuuk te plaatsen zijn en of ze überhaupt al toegepast worden.

Voor mij zou hij, met 60 km retour ww, prima moeten voldoen.
Voor het geld kan je echter ook nog zoveel leuke(re) ploffers kopen.
 
je laat 49k weg bij je lijstje, ook indrukwekkend ;)
Tja, daar kun je verschillende dingen van vinden...
Er zijn drie types batterijen, als je die prijzen onderling vergelijkt dan is grootste batterij zeker opvallend gunstig geprijsd.

Die motor rijdt dus echt maar het plaatje is nep, photoshop of zelfs helemaal digitaal gemaakt.
Een eerder prototype is hier ook eens aan bod gekomen, die viel me toen op door de 1 op 1 kettingoverbrenging.
Deze heeft een “normalere” overbrenging en een enorme motor, zo groot als een wasmachinetrommel.

Verder valt vooral de carbon achterbrug mij op, het wiel is fixed, de afstelling van de ketting gebeurt aan de voorzijde....
De stepjes zitten vast aan het frame maar steken dóór een gleuf in de achterbrug naar buiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan