Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik zie hier een hele discussie over de (milieu) voor en nadelen van elektrisch rijden.
Welke reden is/was het voor de voorlopers hier met een E-motor om elektrisch te gaan rijden?


De voornaamste reden voor mij is dat ik ervan wil leren.

Motorrijden is wel leuk maar veel nevendingen gingen mij tegenstaan, bovendien vind ik de techniek van brandstofmotoren steeds meer achterhaald. Alle energie die ik er nog in steek voelt als verspilling.

Wat ook meespeelt is het negatieve sentiment dat ik nog wel eens meemaak.
Zo ken ik iemand die wel zo ongelooflijk negatief is over elektrisch rijden, het enige dat ie doet is onwaarheden vertellen, dingen verzinnen en wat moet ik daar tegenin brengen als ik zelf niet eens elektrisch rijd...Als ik niet uit ervaring kan spreken.
Nu kan ik dat wel en prik ik overal dwars doorheen.

Verder rijdt elektrisch natuurlijk fantastisch; als je ermee rijdt ga je dingen begrijpen, je gaat er over lezen, je leert er van. En die kennis is welkom want elektrisch is de toekomst.
 
Verder rijdt elektrisch natuurlijk fantastisch; als je ermee rijdt ga je dingen begrijpen, je gaat er over lezen, je leert er van. En die kennis is welkom want elektrisch is de toekomst.
Ik heb het genoegen gehad een paar dagen met de elektrische bedrijfswagen van mijn toenmalige werkgever te rijden, dus ik begrijp (een beetje) wat je bedoelt qua rijden. Het rijdt stil, schokvrij en het regeneratieve remmen voelt ook heel vanzelfsprekend. Bij de laatste rit zorgde alleen de range van de wagen voor enige bange zweetdruppels. Vertrekken met een opgegeven range van nog 85 km voor een rit van 10 km meer was best spannend. Dankzij een erg defensieve rijstijl heb ik het nét gered. :)

Ik heb 2 belangrijke redenen waarom ik (nu nog) niet zou kiezen voor een elektrische motor.
Lichamelijk trek ik het niet altijd om me alleen op de motor de verplaatsen, dus hij is voor 'erbij', wat een nieuwe te duur maakt.
Een gebruikte zal over enige jaren misschien wel uit kunnen maar hoeveel 'sprit' zit er dan nog in de accu?
 
Ach, je hebt weer wat negatiefs gevonden.

Het gaat om de modellen S en X.
Tesla gaf 8 jaar garantie op batterij en “drivetrain”, dus motor, vertragingsbak, differentieel, aandrijfassen met onbeperkt aantal kilometers.
Dat is nu teruggebracht tot 150.000 mijl, ofwel 240.000 kilometer. Dat is oneindig veel minder inderdaad...

Ik ben benieuwd welke andere fabrikant oneindig veel kilometers garantie gaf of geeft op het duurste onderdeel van de auto.... En ik vind 240.000 km nog steeds een hoop.

Dit was de oude situatie:

Ik bedoelde het zeker niet negatief, maar toen ik nog voor een werkgever langs de weg zat om de hele dag (en soms nacht) problemen moest oplossen reed ik dat in vier jaar. En ik heb begrepen dat een accupakket van een S 18.000 euro kost, dus als die net na de garantieperiode de geest geeft zou ik daar niet zo gelukkig van worden.

Ik ben alleen benieuwd waarom Tesla deze stap neemt, heeft niks met motorfietsen te maken maar alles met EV.
 
De voornaamste reden voor mij is dat ik ervan wil leren.

Motorrijden is wel leuk maar veel nevendingen gingen mij tegenstaan, bovendien vind ik de techniek van brandstofmotoren steeds meer achterhaald. Alle energie die ik er nog in steek voelt als verspilling.

Wat ook meespeelt is het negatieve sentiment dat ik nog wel eens meemaak.
Zo ken ik iemand die wel zo ongelooflijk negatief is over elektrisch rijden, het enige dat ie doet is onwaarheden vertellen, dingen verzinnen en wat moet ik daar tegenin brengen als ik zelf niet eens elektrisch rijd...Als ik niet uit ervaring kan spreken.
Nu kan ik dat wel en prik ik overal dwars doorheen.

Verder rijdt elektrisch natuurlijk fantastisch; als je ermee rijdt ga je dingen begrijpen, je gaat er over lezen, je leert er van. En die kennis is welkom want elektrisch is de toekomst.

Daarover verschillen we van mening. Ik vind de moderne motor met zuigers en kleppen veel interessanter in technische zin dan een elektromotor. Ik geloof best dat jij het fantastisch vindt rijden en ik hoop komend seizoen eens de kans te krijgen om het te ervaren, maar vooralsnog spreekt het me niet erg aan. Bovendien vind ik ze spuuglelijk, maar dat is smaak.

En je hebt ook mensen die zweren bij een Harley. 8)7
 
Daarover verschillen we van mening. Ik vind de moderne motor met zuigers en kleppen veel interessanter in technische zin dan een elektromotor.
Ik persoonlijk vind alles wat draait/loopt op stoom geweldig. De techniek, de geur, het gesis en gepuf, de kracht bij lage toeren,.....geweldig!
Maar ook ingehaald door modernere technieken, net als dat ook staat te gebeuren met ICE's.
 
Ik persoonlijk vind alles wat draait/loopt op stoom geweldig. De techniek, de geur, het gesis en gepuf, de kracht bij lage toeren,.....geweldig!
Maar ook ingehaald door modernere technieken, net als dat ook staat te gebeuren met ICE's.

Zou zomaar kunnen, maar vind je dit dan niet mooi:

USV6VSOWVMTPCD3YYCJ666FC7U.jpg


Honda RC 166, heb ik irl gezien en gehoord eind jaren 60 en dat ga ik nooit meer vergeten.
 
Ik rij nog niet elektrisch maar zit er nu wel heel sterk aan te denken.

Ik kijk er praktisch na en vooral naar mijn situatie. (Heel eerlijk milieu is meegenomen en prettig, maar niet ten koste van alles, sorry)
Hoofdzaak:
  1. woonwerk verkeer dat doe ik ook 95% van de tijd. Ik wil eigenlijk niet stekkeren onderweg, daar had ik voor mijzelf een limiet van 200 km aangehangen.
  2. Het moet lekker rijden, ik rij nu ook automaat en dat is ook wel heel fijn
  3. Betaalbaar
  4. Mooi dwz eruit zien als een normale motor en geen star wars fighter met lasers :+

Vooral punt 1 gaf problemen, maar ineens is daar de Ribelle die dit eigenlijk gewoon kan bij normaal rijgedrag. net niet, maar ok we gaan niet miepen over de laatste km's (snelweg)
Lekker rijden, nou na zaterdag kan ik dit iedereen aanbevelen dat rijd lekker :9 zeg. Daar kan geen benzine tegenop. En geen plof geluid, heel mooi ik zit met mijn gehoorbeschadiging & tinnitus '( helemaal niet op een herriebak te wachten, hoe stiller hoe mooier.
Betaalbaar is wel een puntje, maar laat ik nu ondernemer zijn en dan is het plaatje best betaalbaar ineens. (sorry voor de particulier, ik heb het ook niet verzonnen)
OK, ok de Italiaan is dan wel niet zo mooi als een prachtige Jappaner @IJzervreter }) maar hij kan er best mee door :P
 
Zou zomaar kunnen, maar vind je dit dan niet mooi:

USV6VSOWVMTPCD3YYCJ666FC7U.jpg


Honda RC 166, heb ik irl gezien en gehoord eind jaren 60 en dat ga ik nooit meer vergeten.
Schitterend zelfs!
Maar net als binnenkort alle andere oliestokers een museumstuk.
 
Ik heb het genoegen gehad een paar dagen met de elektrische bedrijfswagen van mijn toenmalige werkgever te rijden, dus ik begrijp (een beetje) wat je bedoelt qua rijden. Het rijdt stil, schokvrij en het regeneratieve remmen voelt ook heel vanzelfsprekend. Bij de laatste rit zorgde alleen de range van de wagen voor enige bange zweetdruppels. Vertrekken met een opgegeven range van nog 85 km voor een rit van 10 km meer was best spannend. Dankzij een erg defensieve rijstijl heb ik het nét gered. :)

En dat is ook weer leerzaam, je gaat beter beseffen waar je mee bezig bent.

We leven/ leefden in een tijd van kan niet op: “Verbruik maar, verspil maar, maakt niet uit, er is genoeg.” Dat is toch wel zo’n beetje het motto van het verbrandingsmotorentijdperk.

Maar wat nu als je het moet doen met heel wat wat minder energie, 85% minder of zo .... Nou, dan kun je nog steeds lekker rijden mits je er verstandig mee omgaat.

Ik heb 2 belangrijke redenen waarom ik (nu nog) niet zou kiezen voor een elektrische motor.
Lichamelijk trek ik het niet altijd om me alleen op de motor de verplaatsen, dus hij is voor 'erbij', wat een nieuwe te duur maakt.
Een gebruikte zal over enige jaren misschien wel uit kunnen maar hoeveel 'sprit' zit er dan nog in de accu?

Zelf heb ik mijn motor wel gebruikt gekocht, er zat na twee jaar echt zat pit in die batterij en na vijf jaar nog steeds. Beding gewoon dat ze de capaciteit voor je uitlezen, dan ben je gerustgesteld. Let wel dat ze de nominale waardes vergelijken, dus het bruikbare deel, dat is niet wat op de motor staat.
 
Zou zomaar kunnen, maar vind je dit dan niet mooi:

USV6VSOWVMTPCD3YYCJ666FC7U.jpg


Honda RC 166, heb ik irl gezien en gehoord eind jaren 60 en dat ga ik nooit meer vergeten.
Dit is toch ook mooi. Mooi vakwerk. Net zo mooi als een offset drukpers of een antieke schrijfmachine. Maar dat doet niet af aan het archaische principe van de brandstofmotor. Deze RC benadrukt dat eigenlijk nog eens extra, geen koppel, je blijft schakelen.
 
Ja, maar dit was een race motor en totaal ongeschikt voor de openbare weg. Maar de techniek vind ik razend interessant.
 
...
Honda RC 166, heb ik irl gezien en gehoord eind jaren 60 en dat ga ik nooit meer vergeten.

Nice :9 ik heb in mijn leven driemaal de Honda 1000 CBX gehad, ook een machtig blok eronder heel mooi geluid, verder reed het wat bewerkelijk :+
Maar ok ik was jong en liet me leiden door andere motieven dan nu. Geluid stond volgens mij op één.... en de looks van het blok vind ik nog steeds prachtig.
24 klepjes stellen was ook wel een dingetje *D
Ik heb ook wel een vermoeden waar mijn gehoorbeschadiging vandaan komt,....... :X helaas kan ik het niet terugdraaien. (naja ook geen oordoppen, daar had niemand het over vroeger)

De Ribelle heeft 0 kleppen, vlug klaar :+

Ik lees mijn eigen posting nog eens terug, hmmm morgen Marchel maar eens bellen, ik denk dat ik er wel uit ben. :)
 
Een vriend van me had een CBX en dat geluid is idd prachtig, maar ook dat is een kwestie van smaak.

Ik heb een paar jaar geleden gereden in een Jaguar E type met de V12 en de middelste demper was vervangen door een stuk pijp. Softtop open en dat geluid heeft ook zijn charme.

Het zal geheel aan mij liggen, maar ik kan me niet voorstellen dat je het geluid van een elektrische motor ook zo mooi vindt en dan heb ik het natuurlijk niet over de sensatie van het rijden.
 
Zou zomaar kunnen, maar vind je dit dan niet mooi:

USV6VSOWVMTPCD3YYCJ666FC7U.jpg


Honda RC 166, heb ik irl gezien en gehoord eind jaren 60 en dat ga ik nooit meer vergeten.


307C5016-8EAF-4EF9-ABBD-3267B72F82D9.jpeg


Dit is ook een mooi stuk techniek. Heel knap gemaakt op schaal 1 op 2, ik heb hem meermaals in het echt staan bewonderen.

Maar dit is van vroeger, net als dat ding van jou. Ik hoef hier echt niet mee de weg op.
 
...Het zal geheel aan mij liggen, maar ik kan me niet voorstellen dat je het geluid van een elektrische motor ook zo mooi vindt en dan heb ik het natuurlijk niet over de sensatie van het rijden....
Daar hebben we het weer, jij kunt het je niet voorstellen...

Nou, ik kan het me heel goed voorstellen. Het geluid dat er uit die omvormer komt als ie vol aan de bak moet, dat vind ik heel indrukwekkend. Een soort onderaards gegrom dat snel toeneemt.
 
Voor de jonkies zo zag de CBX eruit:
1580754940501.png


prachtig blok, wanneer je reed zag je aan beide kanten van de tank een cylinder zitten *D
Verder een onding, remmen deed hij niet, in een bocht wilde hij recht door en moest je hem er doorsleuren. Olie zuipen, roken stinken stuurdemper verplicht anders zwabberde alles. Deed hij toch wel boven de 160. (En smelten in de zomer wanneer je stil stond voor een verkeerslicht)
Kortom een machine waar je veel plezier van hebt wanneer je jong bent en dat allemaal machtig mooi vind.
Motor met karakter noemde je dat. Betekend gewoon motor waar je hard op moet werken ander sloopt hij je :+ Andere tijden, zou hem nu niet meer willen.
Hooguit als tweede motor voor een af en toe plezier rit.

..
Het zal geheel aan mij liggen, maar ik kan me niet voorstellen dat je het geluid van een elektrische motor ook zo mooi vindt en dan heb ik het natuurlijk niet over de sensatie van het rijden.

Nu kan ik alleen voor Energica spreken maar die maakt ook wel geluid, het is een hele andere beleving.
Het is een heel andere geluid en soort van fluittoon maar die geeft ook een hele aparte terugkoppeling. Ik vond het eigenlijk wel prettig.
Je hebt door naar deze toon te luisteren toch een idee van snelheid.

Bij de Ribelle is deze toon wel zachter dan bij de vorige Eva's omdat ze er kappen overheen geplaatst hebben.
Het blijft lastig te beschrijven, maar ik stapte echt met een fijn gevoel af, ik kan het je aanbevelen, ga er eens op rijden.
Kortom nu ik er nog eens over nadenk, mooi is een groot woord, maar ik miste de V4 niet qua geluid. Anders is dit en ook lekker.
 
Kwam deze nog tegen op youtube.
Kawasaki duurt zo te zien niet lang meer. Aparte keuze voor een schakelbak, zou niet de mijne zijn, maar ik kan me voorstellen dat dat wel weer een bepaalde groep mensen aanspreekt.

 
hah, dank voor de video, maar ik kon de relatie met dit topic niet vinden ;-)

Het ging me meer om de moeite die Leo deed om een vervanger voor z'n Tesla te vinden, en de overwegingen daarbij.
Hetzelfde zie je hier in 't topic over motoren. Wat betekent bv prijs in de overweging? Wat betekent range in de overweging? Wat betekent onderhoud in de overweging? Wanneer is er een omslagpunt bereikt?

Het geldt voor mij ook wel (een beetje). Naast m'n energica heb ik ook nog steeds een vier liter 6 cilinder jeep bij huis staan. 220 k op de teller, blok kan makkelijk de 6 ton aan. En ok, voorzien van allerlei offroadspul, waar hij ook (deels) voor wordt gebruik. Wat is dan, als je het hebt over circulaire economie, wijsheid? (de jeep wrangler staat in een aantal lijsten in de top-5 van milieuvriendelijk, juist vanwege weinig milieubelastende materialen en gaat lang mee). Doorrijden, wachten tot ombouwen tot elektrisch (waterstof?) een optie is, of toch maar vervangen? En zo ja vervangen: waarvoor dan?
Maar goed, aansluitend bij bovenstaande posts: ik kan er natuurlijk ook nog altijd een stoom-aangedreven jeep van maken :+
 
Het ging me meer om de moeite die Leo deed om een vervanger voor z'n Tesla te vinden, en de overwegingen daarbij.
Hetzelfde zie je hier in 't topic over motoren. Wat betekent bv prijs in de overweging? Wat betekent range in de overweging? Wat betekent onderhoud in de overweging? Wanneer is er een omslagpunt bereikt?

Het geldt voor mij ook wel (een beetje). Naast m'n energica heb ik ook nog steeds een vier liter 6 cilinder jeep bij huis staan. 220 k op de teller, blok kan makkelijk de 6 ton aan. En ok, voorzien van allerlei offroadspul, waar hij ook (deels) voor wordt gebruik. Wat is dan, als je het hebt over circulaire economie, wijsheid? (de jeep wrangler staat in een aantal lijsten in de top-5 van milieuvriendelijk, juist vanwege weinig milieubelastende materialen en gaat lang mee). Doorrijden, wachten tot ombouwen tot elektrisch (waterstof?) een optie is, of toch maar vervangen? En zo ja vervangen: waarvoor dan?
Maar goed, aansluitend bij bovenstaande posts: ik kan er natuurlijk ook nog altijd een stoom-aangedreven jeep van maken :+


Haha, ik snap het.

ik heb nu:
Prive: Outlander Phev (voor de korte ritjes en het trekken van de vouwwagen)
zakelijk: Kia e-niro - heerlijk EV rijden en voor de lange afstanden
motor: Honda NC700x (staat nu veel stil, kleine kids, druk met werk, etc en nog 1000 slechte redenen).

voor mij de overweging over 4 jaar: Kia e-niro naar prive, NC700x eruit en EV motorfiets voor zakelijk + prive gebruik.
en ik hoop om in deze EV topics de verschillende EV opties voorbij te zien komen.

Een EV motor kan natuurlijk op een brandstof motorfiets lijken (zo worden ze nu veel ook gemaakt), maar dit vind ik ook wel leuk:

cake kalk&
https://www.youtube.com/watch?v=9xVKRvlMzos

kan niet hard, lekker voor korte ritjes (doe ik dagelijks naar klanten in de regio) en misschien ook (ivm de snelheid) wat makkelijkere kleding, bijvoorbeeld zonder kniestukken. om dagelijks op te stappen.
 
Maar goed, aansluitend bij bovenstaande posts: ik kan er natuurlijk ook nog altijd een stoom-aangedreven jeep van maken :+
A.u.b. Jou stoom Jeep gaan stoken op biomassa. Dan valt de CO2 schuld weer iets beter uit dan met kolen.
Ik vind stoom auto’s ook wel grappig. Als kind vond ik de stoom auto van oma Duck ook al leuk.
 
Een EV motor kan natuurlijk op een brandstof motorfiets lijken (zo worden ze nu veel ook gemaakt), maar dit vind ik ook wel leuk:

cake kalk&

kan niet hard, lekker voor korte ritjes (doe ik dagelijks naar klanten in de regio) en misschien ook (ivm de snelheid) wat makkelijkere kleding, bijvoorbeeld zonder kniestukken. om dagelijks op te stappen.

Ik zie juist in het segment 'lichtere motorfietsen' heel veel gebeuren op elektrisch gebied (tip: volg op facebook @BMSmotorrijder en @elektromotorrijden )
Mijn keuze voor Energica was juist ingegeven omdat ik a) eerder ducati en cagiva heb gereden en wel iets heb met Italiaanse motorfietsen, en b) omdat ik van een FJR af kwam en juist een zwaardere motor zocht in het segment sport-toer. Dan is de keuze qua elektrische motoren opeens héél beperkt.

Ik weet niet hoe ver je moet, maar misschien is een e-rockit wel iets voor je?

 
Ik zie juist in het segment 'lichtere motorfietsen' heel veel gebeuren op elektrisch gebied (tip: volg op facebook @BMSmotorrijder en @elektromotorrijden )
Mijn keuze voor Energica was juist ingegeven omdat ik a) eerder ducati en cagiva heb gereden en wel iets heb met Italiaanse motorfietsen, en b) omdat ik van een FJR af kwam en juist een zwaardere motor zocht in het segment sport-toer. Dan is de keuze qua elektrische motoren opeens héél beperkt.

Ik weet niet hoe ver je moet, maar misschien is een e-rockit wel iets voor je?

te gaaf!
 
Ik zie groot potentieel voor elektrische aandrijving maar dit hield ik toch niet voor mogelijk, en zeker niet zo snel.

 
Terug
Bovenaan Onderaan