Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

@TRIPLED Welkom hier. Heb je op de beurs gezien dat je al voor 14/15 K een tweedehands Energica Eva kunt kopen?
Hi Grancandy, heb ik gezien. En als ik mijn Ktm zou kunnen ruilen wel het overwegen waard. Echter ik heb nu geen zin veel bij te leggen. Voor woonwerk boeit t nu niet, 1x in de week 17 km enkele reis, daar is met welke investering ook geen voordeel op te halen. Maar daarnaast is t leuk om te volgen en te dromen. :-)
 
Heren, wie heeft er al langer een elektrische motor en hoe is het met de accu? Gaat de capaciteit achteruit en hoeveel? En is die straks nog leverbaar?

Ik lees schokkende berichten, gepost door iemand die bij een grote autodealer daar EV's verkoopt en met name de Opel Ampera gaat daar als een speer.
Maar het gaat over de Renault Fluence:

Jonge elektrische auto’s naar de sloop
Dat men vaker voor een sloop kiest heeft te maken met dure onderdelen op een auto. De meest gedemonteerde jonge auto betreft een Renault Fluence Z.E. Van deze elektrische auto werden er 28 gesloopt in 2019. Dat is 28,8 procent van alle Fluence Z.E.’s die in Nederland rijden. Dat betekent dat in één jaar tijd bijna 1 op de 3 auto’s die hiervan rondreden naar de sloop is gegaan.

https://www.autoblog.nl/nieuws/autosloop-in-nl-ferraris-en-evs-naar-de-eeuwige-jachtvelden-140990

Die auto's zijn nog geen acht jaar oud en gaan naar de sloop. Dat is een hoge afschrijving. Ik hoop dat het met motorfietsen beter zal gaan want die zijn ook bepaald niet gratis.
 
Heren, wie heeft er al langer een elektrische motor en hoe is het met de accu? Gaat de capaciteit achteruit en hoeveel? En is die straks nog leverbaar?

Ik lees schokkende berichten, gepost door iemand die bij een grote autodealer daar EV's verkoopt en met name de Opel Ampera gaat daar als een speer.
Maar het gaat over de Renault Fluence:

Jonge elektrische auto’s naar de sloop
Dat men vaker voor een sloop kiest heeft te maken met dure onderdelen op een auto. De meest gedemonteerde jonge auto betreft een Renault Fluence Z.E. Van deze elektrische auto werden er 28 gesloopt in 2019. Dat is 28,8 procent van alle Fluence Z.E.’s die in Nederland rijden. Dat betekent dat in één jaar tijd bijna 1 op de 3 auto’s die hiervan rondreden naar de sloop is gegaan.

https://www.autoblog.nl/nieuws/autosloop-in-nl-ferraris-en-evs-naar-de-eeuwige-jachtvelden-140990

Die auto's zijn nog geen acht jaar oud en gaan naar de sloop. Dat is een hoge afschrijving. Ik hoop dat het met motorfietsen beter zal gaan want die zijn ook bepaald niet gratis.
Waarom doe je dit Han?
 
Heb je het stuk wel gelezen Han?
" Er werden vorig jaar 2.240 auto’s gesloopt in de leeftijdscategorie 8 en 9 jaar oud. Een stijging van meer dan 36 procent in vergelijking met 2018.
De meest gedemonteerde jonge auto betreft een Renault Fluence Z.E. Van deze elektrische auto werden er 28 gesloopt in 2019.
". de 2100 ICE auto's boeien niet maar die paar EV's zijn de moeite van het vermelden waard?
En de fluence is zo'n beetje de eerste proefballon van Renault.. 't is al een godswonder dat ze nog rondrijden. :P

Zoveelste sensatiebericht van een 'journalist' die puntjes wil scoren bij dom publiek. Proficiat je behoort tot de doelgroep?
 
Heren, wie heeft er al langer een elektrische motor en hoe is het met de accu? Gaat de capaciteit achteruit en hoeveel? En is die straks nog leverbaar?

Precies de reden waarom ik vorig jaar, in de winter (februari) een week lang een huur-Energica heb meegenomen.
Het was het eerste model (2016; de allereerste Eva in NL).
Geen centje pijn terwijl een huurmotor natuurlijk aardig mishandeld wordt.

Voor mijn 2017 Energica worden nog steeds software-updates uitgebracht. Iets waar de Nederlandse importeur ook wel actief achteraan zit. Zo is de laadstroom voor snelladen van 60 naar 70 A gegaan en heb ik nu de mogelijkheid om de maximum capaciteit van de accu zelf in te stellen.
Het is alleen deels een strategische/deels een praktische keuze van Energica om accu's tussen modeljaren niet uitwisselbaar te maken. Strategisch omdat ze liever nieuwe motoren verkopen en daarmee zorgen voor uitbreiding van het aantal rondrijdende Energica's; praktisch omdat de nieuwe accu qua constructie wat afwijkt - daar vindt de doorontwikkeling plaats natuurlijk.

Energica garandeert tenminste 80% accucapaciteit na 1200 laadcycli. Met die huurmotor had ik niet echt het idee wat tekort te komen.
Tel daarbij op dat Energica in staat was om na de pitbrand op korte termijn de hele paddock weer van nieuwe motoren te voorzien. Dat was voor mij overtuigend bewijs genoeg dat zowel motor als bedrijf robuust genoeg zijn om op dat moment een aanschaf aan te durven.
(Disclaimer: ik heb geen glazen bol)
 
Heren, wie heeft er al langer een elektrische motor en hoe is het met de accu? Gaat de capaciteit achteruit en hoeveel? En is die straks nog leverbaar?

@Han S, ik citeer je belangrijkste vraag. Ik probeer open en duidelijk te zijn over elektrisch motorrijden, omdat ik weet dat er een groot aantal geïnteresseerden meeleest en ik, als early adopter, mijn ervaringen graag deel. Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik niet in ga op het artikeltje van Autoblog. Er is (volgens mij hier) onlangs naar een YT filmpje gelinkt van een Amerikaanse professor, die duidelijk maakte dat Nissan (en ws ook Renault), in de vroege EV dagen verkeerde keuzes heeft gemaakt vwb opbouw van Li ion cellen.

Ik heb nu 42.000 km op de Esse gereden. Energica heeft rond de 20.000 km preventief mijn accu vervangen wegens een raar intermitterend storinkje (ik was de enige die het had) dat achteraf helemaal niets met de accu zelf te maken had. Ik heb heb geen enkel verschil ontdekt in capaciteit en range tussen de oude en nieuwe accu. Sterker nog; ik had zelfs liever niet dat ze de accu vervingen, omdat ik zo tevreden over de oude accu was. Degradatie is onder Energicanen geen issue en de 2015 Ego van de importeur, die menig heet circuitdagje heeft gehad met snelladen, heeft ook nog een goede accu.

Stel je eens voor dat ik over vijf jaar 15% zou missen? Dan staat er 100.000 km op de teller. Dan kan ik mijn woon-werk nog steeds blijven doen, ik kan ook blijven snelladen als het een keer krap wordt. Wellicht zouden tripjes naar Duitsland lastiger worden, dan zou ik een motor moeten huren. Ik maak me niet druk of dezelfde de accu dan nog leverbaar is. Misschien is 'ie met kleinere cellen te hervullen, misschien kan ik tegen die tijd wel de grotere accu (waar @GranCandy het over had) monteren met aangepaste kabelboom. Er wordt ook wel eens een Energica kort gereden, dus komen er ook gebruikte accu's beschikbaar.
 
Ik verwacht dat als er meer (2e hands) E-motoren zijn, bedrijven in het gat gaan springen van het refurbishen van de accu's.
Vooral ook omdat de cellen steeds goedkoper worden en het daardoor rendabel wordt.
 
De Renault Fluence heeft een huurbatterij, komt die onder de 75% SoH dan krijg je (als het goed is) een nieuwe.
Hier wat ik er van begrijp.

De Fluence is een bestaand brandstofmodel, dat is verlengd, voorzien van elektromotor, verlelijkt, en voorzien van een van onderaf verwisselbare batterij van Better Place dat al in 2013 ter ziele ging.
Het is het nooit een succes geworden, de auto presteerde slecht en is qua rijeigenschappen ook verre van ideaal met weinig gewicht voorin en een zware batterij op de achteras.

Tijdje geleden waren er leveringsproblemen, Renault moest een aantal batterijen vervangen maar kon ze niet leveren. Dat is dus een wanprestatie. Ik begreep dat daarop verschillende auto’s zijn teruggekocht door de fabrikant en die zullen daarna vast wel naar de sloop zijn gegaan.
Dus hoge afschrijving, ja; maar niet zozeer voor de eigenaar.
 
Laatst bewerkt:
@Han S, ik citeer je belangrijkste vraag. Ik probeer open en duidelijk te zijn over elektrisch motorrijden, omdat ik weet dat er een groot aantal geïnteresseerden meeleest en ik, als early adopter, mijn ervaringen graag deel. Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik niet in ga op het artikeltje van Autoblog. Er is (volgens mij hier) onlangs naar een YT filmpje gelinkt van een Amerikaanse professor, die duidelijk maakte dat Nissan (en ws ook Renault), in de vroege EV dagen verkeerde keuzes heeft gemaakt vwb opbouw van Li ion cellen.

Ik heb nu 42.000 km op de Esse gereden. Energica heeft rond de 20.000 km preventief mijn accu vervangen wegens een raar intermitterend storinkje (ik was de enige die het had) dat achteraf helemaal niets met de accu zelf te maken had. Ik heb heb geen enkel verschil ontdekt in capaciteit en range tussen de oude en nieuwe accu. Sterker nog; ik had zelfs liever niet dat ze de accu vervingen, omdat ik zo tevreden over de oude accu was. Degradatie is onder Energicanen geen issue en de 2015 Ego van de importeur, die menig heet circuitdagje heeft gehad met snelladen, heeft ook nog een goede accu.

Stel je eens voor dat ik over vijf jaar 15% zou missen? Dan staat er 100.000 km op de teller. Dan kan ik mijn woon-werk nog steeds blijven doen, ik kan ook blijven snelladen als het een keer krap wordt. Wellicht zouden tripjes naar Duitsland lastiger worden, dan zou ik een motor moeten huren. Ik maak me niet druk of dezelfde de accu dan nog leverbaar is. Misschien is 'ie met kleinere cellen te hervullen, misschien kan ik tegen die tijd wel de grotere accu (waar @GranCandy het over had) monteren met aangepaste kabelboom. Er wordt ook wel eens een Energica kort gereden, dus komen er ook gebruikte accu's beschikbaar.


Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik denk dat het bij een elektrische motor minder ingewikkeld zal zijn om de bestaande accu's te vervangen door andere en mogelijk in de toekomst andere accu's met meer capaciteit en minder massa, dan bij een elektrische auto.

Ik ga het allemaal niet meer meemaken, maar zou ik een stuk jonger zijn, dan kocht ik de Ego en hoopte ik om daar lang plezier van te hebben. Maar ik ga al aardig richting 80 jaar en de vraag is hoe lang ik nog op een motor kan blijven rijden.

Voor mijn nu 63 jaar oude Norton is bijna alles nog nieuw te koop en zelfs de hele motor kun je nieuw bestellen. Moet je wel flink betalen en een paar jaar geduld hebben, maar ze maken hem voor je. Hopelijk zijn er net als ik straks motorrijders die hun oude motor na 50 jaar weer terug vinden en er weer mee kunnen gaan rijden, gewoon nieuwe accu's er in beunen en gaan. Een elektrische motor is altijd wel te repareren als dat nodig is en dat geldt ook voor de elektronica.
 
De Renault Fluence heeft een huurbatterij, komt die onder de 75% SoH dan krijg je (als het goed is) een nieuwe.
Hier wat ik er van begrijp.

De Fluence is een bestaand brandstofmodel, dat is verlengd, voorzien van elektromotor, verlelijkt, en voorzien van een van onderaf verwisselbare batterij van Better Place dat al in 2013 ter ziele ging.
Het is het nooit een succes geworden, de auto presteerde slecht en is qua rijeigenschappen ook verre van ideaal met weinig gewicht voorin en een zware batterij op de achteras.

Tijdje geleden waren er leveringsproblemen, Renault moest een aantal batterijen vervangen maar kon ze niet leveren. Dat is dus een wanprestatie. Ik begreep dat daarop verschillende auto’s zijn teruggekocht door de fabrikant en die zullen daarna vast wel naar de sloop zijn gegaan.
Dus hoge afschrijving, ja; maar niet zozeer voor de eigenaar.


1200px-Renault_Fluence_front_20100918.jpg


Ik kende hem niet, maar ik vind het best wel een fraaie auto en het lijkt me doodzonde om zoiets naar de sloop te moeten brengen omdat hij niet meer te repareren is.
 
@Han S ik ben er niet zo zeker van, er zijn volgens mij nog niet echt standaarden ivm BMS, dus zou er wel eens behoorlijk wat reverse engineering aan te pas kunnen komen om een nieuwe batterij in een oud voertuig te plempen. Maar eens er een standaard komt mbt BMS en voltage van de cellen, wordt het vermoedelijk inderdaad gemakkelijker.
 
Het minder fraaie zit dan ook vooral aan de achterkant, de voorkant is gewoon een megane.
m1myxqlbhp2m_800.jpg


De achterkant is wat overdreven dik en lomp.
Ik heb hem wel overwogen voor woon-werk verkeer (70Km) maar durfde het uiteindelijk niet aan. Frans en elektrisch en soort van prototype..
De Zoe daarentegen doet het blijkbaar best goed.
 
Je hebt nooit goed rondgekeken Han.Bekijk bijlage 1468195

Ik kom bijna nooit meer in Hoorn, dat zal het zijn.

Overigens kom ik op een ander forum steeds van die dingen tegen als dit:
https://automotive-online.nl/manage...-reparatie-elektrische-auto-vaak-onnodig-duur
En dat snap ik dan weer niet. Waarom kost een rembekrachtiger op een EV 4000 euro en op een Ice 350 euro? Dat slaat toch nergens op?
Hoe zit dat nou met de elektrische motorfiets? Zijn reparaties daar ook veel duurder? Lijkt me totale onzin toch?

Zijn die remmen dat zo verschillend? Okee, bij een ICE werkt een rembekrachtiger meestal op het motorvacuum, maar kom op, dat soort enorme prijsverschillen gaat sommige mensen toch tegenhouden?
 
Ik kom bijna nooit meer in Hoorn, dat zal het zijn.

Overigens kom ik op een ander forum steeds van die dingen tegen als dit:
https://automotive-online.nl/manage...-reparatie-elektrische-auto-vaak-onnodig-duur
En dat snap ik dan weer niet. Waarom kost een rembekrachtiger op een EV 4000 euro en op een Ice 350 euro? Dat slaat toch nergens op?
Hoe zit dat nou met de elektrische motorfiets? Zijn reparaties daar ook veel duurder? Lijkt me totale onzin toch?

Zijn die remmen dat zo verschillend? Okee, bij een ICE werkt een rembekrachtiger meestal op het motorvacuum, maar kom op, dat soort enorme prijsverschillen gaat sommige mensen toch tegenhouden?


Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
Er rijden nog niet veel van die auto's, dus worden er minder onderdelen geproduceerd, en waarschijnlijk geen onderdelen gedeeld met andere merken.
Dat maakt het duur.

Ook zijn er nog geen aftermarket delen zoals in het artikel te lezen is:

Vooral het ontbreken van aftermarketonderdelen zorgt voor hoge reparatiekosten.
 
Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
Er rijden nog niet veel van die auto's, dus worden er minder onderdelen geproduceerd, en waarschijnlijk geen onderdelen gedeeld met andere merken.
Dat maakt het duur.

Ook zijn er nog geen aftermarket delen zoals in het artikel te lezen is:

Vooral het ontbreken van aftermarketonderdelen zorgt voor hoge reparatiekosten.
Ja okee, maar het verschil is wel heel erg groot. Een elektrische auto zal een elektrische rembekrachtiging hebben schat ik, maar hallo, 4000 euro voor een vokking Nissan, het is geen Rolls.
 
Ja okee, maar het verschil is wel heel erg groot. Een elektrische auto zal een elektrische rembekrachtiging hebben schat ik, maar hallo, 4000 euro voor een vokking Nissan, het is geen Rolls.


Er komen met de tijd dat er meer elektrische auto's rijden ook vanzelf meer onderdelen leveranciers.
En dan word het vanzelf goedkoper, waarschijnlijk kunnen die delen ook wel gereviseerd worden.

Waar vraag is komt aanbod.
 
Hopelijk ondergaan ze niet het lot van die andere EV-1. :+
(Zie de film: who killed the electric car)
 
Terug
Bovenaan Onderaan