Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Hybride

Doei Greta, tot nooit.
6 sep 2006
10.468
2.501
Het groene hart
Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Vervolg van Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic .

Was het eerste deel nog een pril begin, een verkenning van- en discussie over wat mogelijk is; inmiddels wordt het aantal mensen dat elektrisch rijdt gestaag groter en daarmee wordt het een echt gebruikerstopic.

In afwachting van een eigen subforum doen we het voorlopig nog met een eigen topic in "Algemeen", wel zo goed voor de bekendheid.

Ik hoop dat er nieuwe elektrorijders bij blijven komen en dat we veel van elkaar mogen leren.
Verder hoop ik op een groeiend aanbod en op steeds betere prestaties van de toekomstige elektrische motorfietsen.

Laten we hier verder gaan.
 
Tja....

Natuurlijk is dat mooi in de OP... Zou ik zelf ook wel mooi vinden.
Ik heb in het oude topic ruim op tijd de vraag voorgelegd wie er een nieuw topic wilde aanmaken en bijhouden maar reacties bleven uit, helaas.

De originele opsomming in Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic was al best uitgebreid maar gaandeweg bleek ie verre van compleet en was al helemaal niet up-to-date te houden, en dat was nog maar de stand van zaken in 2012.

Vandaar dat ik me er maar niet meer aan gewaagd heb. Up-to-date informatie vind je in de reacties, niet alleen in de beginpost.
 
Tja....

Natuurlijk is dat mooi in de OP... Zou ik zelf ook wel mooi vinden.
Ik heb in het oude topic ruim op tijd de vraag voorgelegd wie er een nieuw topic wilde aanmaken en bijhouden maar reacties bleven uit, helaas.

De originele opsomming in Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic was al best uitgebreid maar gaandeweg bleek ie verre van compleet en was al helemaal niet up-to-date te houden, en dat was nog maar de stand van zaken in 2012.

Vandaar dat ik me er maar niet meer aan gewaagd heb. Up-to-date informatie vind je in de reacties, niet alleen in de beginpost.


Een eigen subgroep zou daarin veel meer kunnen beteken natuurlijk.
Dan kan alles netjes per merk een eigen topic krijgen O-)
 
Wie loopt er ook tegenaan dat verzekeringsmaatschappijen de Zero niet willen verzekeren? Inshared doet het niet, Ohra zegt dat het een bromfiets is (waarschijnlijk vanwege 0cc).
Dit zei Inshared twee jaar geleden:
"Natuurlijk begrijpen we dat een elektrische motor niet veel verschilt van een gewone motor. Maar het risico op schade en diefstal van dergelijke motoren is wel anders. Hierdoor moeten wij nog vaststellen wat de premie voor dergelijke motoren zou moeten worden. Dat is tot nu toe nog niet gebeurd, helaas kunnen we u ook niet beloven dat het op korte termijn wel gaat gebeuren."

Wat uiteraard onzin is. Alsof je meer risico loopt met een elektrische motor.
 
Ik zie anders regelmatig dieven langs mijn motor lopen, hun neus ophalen en iets mompelen als: "ieuw, benzíne,... plebs..nee, daar doen we het niet voor Jan-Roderick..."

Eigenlijk het enige wat me tegenhoud om elektrisch te gaan is dat ik het onhandig vind dat ik 3x in de week weer zonder motor sta omdat hij wéér gestolen is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorige week een aantal km gereden op een elektrische scooter door Amsterdam. Wat ongelovelijk leuk was dat! :) Motorrijden door de stad vind ik niet zo boeiend (doe het dagelijks). Maar de scooter was toch een heel stuk relaxter. Dat je geen herrie onder je neus hebt is toch wel een groot verschil.

Die elektrische scooter gaat er dit jaar nog zeker komen. Daarna de motor :)
 
E-Raw elektrische motorfiets:

Essence-Motorcycles-E-Raw-Electric-Concept-2.jpg
 
Wie loopt er ook tegenaan dat verzekeringsmaatschappijen de Zero niet willen verzekeren? Inshared doet het niet, Ohra zegt dat het een bromfiets is (waarschijnlijk vanwege 0cc).
Dit zei Inshared twee jaar geleden:
"Natuurlijk begrijpen we dat een elektrische motor niet veel verschilt van een gewone motor. Maar het risico op schade en diefstal van dergelijke motoren is wel anders. Hierdoor moeten wij nog vaststellen wat de premie voor dergelijke motoren zou moeten worden. Dat is tot nu toe nog niet gebeurd, helaas kunnen we u ook niet beloven dat het op korte termijn wel gaat gebeuren."

Wat uiteraard onzin is. Alsof je meer risico loopt met een elektrische motor.
Ja, is lastig. Centraal Beheer wilde wel moeite voor me doen, en die kwamen uiteindelijk met idee om hem te verzekeren als auto van het type motor :? Puur omdat hun systeem 0cc niet begreep _O- Wel goed dat ze het deden natuurlijk. ASR deed het ook, en daar heb ik hem verzekerd, omdat de rest van mijn zooi daar ook staat.
 
Die van mijn is bij de KNMV verzekerd. Moet eigenlijk nog wel ff bellen om de premie omlaag te praten.
 
Ik ben via de MAG verzekerd. Ging zonder problemen, maar via de meeste websites lukt het niet. Vaak omdat het merk Zero in de lijst niet voorkomt. Mijn Zero SR staat als 500 cc te boek, omdat het premieberkenprogramma van de cylinderinhoud uitgaat.
 
Ik heb vandaag met mijn SR een kleine 75km gereden. Ik schat de helft snelweg, waarbij ik onder de 110km/u ben gebleven en nog wat file had. Verder veel stad en buitenweg. Mijn accu stond op 49%. Het lijkt erop dat 150 km ongeveer het maximaal haalbare is. Als je in hoofdzaak snelweg rijdt ga je dat niet halen. Ik heb een range extender. De accu was 100% vol vanmorgen en de motor stond in eco mode, want ik wil ervaren wat haalbaar is. Klopt dit beeld?
 
Bij mij zit de actieradius daar meest ook in de buurt. Bij gewoon vlot rijden zal dat uitkomen rond 135 Km, doe ik iets rustiger dan zit ik vrij gemakkelijk boven de 150 Km of zelfs boven de 200 Km afhankelijk van hoe ik hem gebruik.

Bij een elektrische motorfiets zijn er heel weinig verliezen, alles wat je verbruikt is ook echt voor het in beweging houden van de motorfiets. Vandaar dat het verbruik heel erg uiteenloopt; je kunt met stevige tegenwind zomaar het dubbele verbruiken bijvoorbeeld.

Op het dashboard kun je het verbruik real time aflezen, druk eens een aantal malen op "select" en je kunt kiezen voor een verbruiksmodus.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd nog eens het idee om hem eens helemaal leeg te rijden, maar het is er nog nooit van gekomen. Vereist ook wat planning, want je moet ook nog thuis komen natuurlijk. Misschien een halve dag rondjes rijden over de rondweg bij mij oid. Want nu weet ik het echt niet. Ik rijd meestal een kilometertje of 60 per dag en dan eindig ik tussen 60 en 80 %. Ja scheelt een hoop: je rijstijl en tempo bepalen echt heel veel.
Eco-modus maakt niet zo gek veel uit, ik gebruik hem nooit meer, want op de snelweg wil ik niet beperkt worden tot 130: vind ik gewoon gevaarlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan