Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Met dit nieuwe subforum zat ik wat te bladeren in oude topics die ineens komen bovendrijven, wel geinig.

Bij mij heeft er dus 9 jaar tussen gezeten; van de eerste verkennende proefrit tot de daadwerkelijke aanschaf van mijn eerste elektrische motorfiets.
Ik zat toen ook met onvoldoende actieradius voor één dag, de topsnelheid was 102 km/h; moet je nu kijken, ik rijd anderhalf keer zo snel en viermaal zo ver.

Zo gaat het voor jou vast ook.

Als je per-sé hard wilt rijden dan zou een kuip helpen.
Luchtweerstand bepaalt immers jouw verbruik op snelheid, zorg voor een goede stroomlijn en je hebt ineens een heel andere motor die ook veel verder komt. Kijk bijvoorbeeld naar de fiets van Erasmo.
 
Tsja, die verkoopt ook liever benzine-dingen, gok ik...
Maar waarom? Levert meer op qua onderhoud? Echt dwaas.. en dat is dan de dealer voor Zero... :X Ik heb de mijne bij Motoport A'dam gehaald, en ik moet zeggen dat het daar wel wt anders ging. Aan de andere kant liet ik me ook niet echt voorlichten, want als ik eenmaal een plan heb, wil ik liever niet afgeleid worden door goed advies van verkopers _O-
 
Dat zal je tegenvallen ben ik bang ;-)


Nee hoor ;)


Het scheelt volgens mij 0,2 sec of zo, ik hoef ook niet meer te doen dan hop gas erop :P
(tweede gedeelte filmpje staat de automaat op Sport eerste op Drive) De VFR1200F (broertje waar dit blok vandaan komt) is zelfs 0,4 sneller dan de Zero.

Maar ok, dat boeit niet meer zoveel hoor, zo rij ik nooit weg ;) Zonde van je achterband :o
Power ruim voldoende op de VFR en de Zero dat is absoluut geen issue.

Traction Control zou ook wel leuk zijn bij de Zero, ik heb regelmatig in de regen bij koude temperaturen dat mijn achterband wil 'weg stappen' de TC grijpt dan direct in, knipperend oranje lampje in de cockpit en vermogen weg. Best een handige optie hoor. Het is net als bij ABS wanneer je het eenmaal hebt wordt je er vrolijk van.

En yep onderwater schakelt hij, daarvoor sta ik ook elke 12.000 km bij de dealer helaas en die kosten lopen ook best op. Zeker de wat grotere beurten om de 24.000. Maar schakelen doet hij wel heel rap en soepel. De DCT is echt goed moet ik zeggen bij Honda.

Ja ik wil sowieso een kuipje/toerruit, de Hornet van mijn vrouw wel eens mee gehad, niet fijn lange afstanden op een naked, krijg je een dikke nek van :+ Het kan wel maar bij 0 graden in de regen zoals deze week is het wel lekker iets bescherming.

Ik ben nu een jaartje of 2 aan het rondkijken, dus ik kan nog even zie ik :+
Hij gaat er echt wel komen, ik ben overtuigd hoor, alleen wanneer..
Ik denk dat het best wel snel gaat, sowieso kan ik nog afschrijven tot april 2018.
 
Maar waarom? Levert meer op qua onderhoud? Echt dwaas.. en dat is dan de dealer voor Zero... :X Ik heb de mijne bij Motoport A'dam gehaald, en ik moet zeggen dat het daar wel wt anders ging. Aan de andere kant liet ik me ook niet echt voorlichten, want als ik eenmaal een plan heb, wil ik liever niet afgeleid worden door goed advies van verkopers _O-

Zo zit ik er ook in. Voordat ik een motor (of iets anders koop) heb ik heel het internet al afgestruind. Dan gaat het gesprek alleen nog maar over de prijs.
 
Ik snap de discussie hierboven wel. Actieradius, comfort ...

Ik heb de GC weggedaan voor de FJR ivm snelwegverkeer. Eerst Apeldoorn-Utrecht, nu Apeldoorn-Zwolle.
Ik woon kort bij de A50; na 6 verkeerslichten draai ik de snelweg op. 130 km stuk, daarna 120. Snelweg af, 3 x VKL en ik ben op mijn werkplek. Kan er wel laden (schat ik in) maar ik zie een Zero (en andere elektrische fietsen) echt niet het comfort van een FJR bieden.

Daar komt bij dat ik als particulier dit avontuur aan moet gaan. Leuk dat iemand dit op de zaak kan doen, maar ik moet gewoon de keiharde euri's op tafel leggen. Ook dat je wellicht op den duur goedkoper uit bent - leuk, maar dan nog moet de machine eerst gekocht worden.

Zolang de prijzen, actieradius en comfort nog niet in mijn straatje passen blijf ik wel FJR rijden.
 
Ik snap de discussie hierboven wel. Actieradius, comfort ...

Ik heb de GC weggedaan voor de FJR ivm snelwegverkeer. Eerst Apeldoorn-Utrecht, nu Apeldoorn-Zwolle.
Ik woon kort bij de A50; na 6 verkeerslichten draai ik de snelweg op. 130 km stuk, daarna 120. Snelweg af, 3 x VKL en ik ben op mijn werkplek. Kan er wel laden (schat ik in) maar ik zie een Zero (en andere elektrische fietsen) echt niet het comfort van een FJR bieden.

Daar komt bij dat ik als particulier dit avontuur aan moet gaan. Leuk dat iemand dit op de zaak kan doen, maar ik moet gewoon de keiharde euri's op tafel leggen. Ook dat je wellicht op den duur goedkoper uit bent - leuk, maar dan nog moet de machine eerst gekocht worden.

Zolang de prijzen, actieradius en comfort nog niet in mijn straatje passen blijf ik wel FJR rijden.

Om heel eerlijk te zijn: als ik niet als ondernemer zoveel voordeel zou halen, zou ik geen Zero hebben gekocht.
 
Nee hoor ;)


Het scheelt volgens mij 0,2 sec of zo,
Maar bedenk je eens wat je met al die tijd zou kunnen doen! ;)
Maar ok, dat boeit niet meer zoveel hoor, zo rij ik nooit weg ;) Zonde van je achterband :o
Echt altijd, als de situatie het toestaat. Dat is voor mij juist de fun :)
Traction Control zou ook wel leuk zijn bij de Zero, ik heb regelmatig in de regen bij koude temperaturen dat mijn achterband wil 'weg stappen' de TC grijpt dan direct in, knipperend oranje lampje in de cockpit en vermogen weg. Best een handige optie hoor. Het is net als bij ABS wanneer je het eenmaal hebt wordt je er vrolijk van.
Hmmm ik had het op mijn vorige BMW, eerlijk gezegd schrok ik me altijd de %^@$ als dat ding ingreep, echt overdreven snel :X Maar goed, wie weet heeft het me wel eens gered, onmogelijk om te bepalen.

Maar inderdaad: volslagen waanzin dat het niet op de Zero zit. Ik heb het al vaker gezegd, de Zero is echt overdreven minimalistisch uitgevoerd. Ik had het liever ala Tesla gezien: gewoon alles erop. Dat zijn de kosten toch niet, je hoeft daar geen winst op te maken. Gewoon standaard tractiecontrol, dubbele schijfremmen, elektrisch verstelbare vering, handvatverwarming, zadelverwarming, temperatuurmeter, bandenspanningmeter, hell waarom geen routeplanner? Als ik een functie met invloed zou hebben bij Zero had ik er een Android cockpit voor gemaakt. En natuurlijk wifi en/of gsm om op afstand contact te kunnen leggen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat iemand dit op de zaak kan doen, maar ik moet gewoon de keiharde euri's op tafel leggen. Ook dat je wellicht op den duur goedkoper uit bent - leuk, maar dan nog moet de machine eerst gekocht worden.
Gek genoeg geldt dat ook voor ondernemers ;)
Om heel eerlijk te zijn: als ik niet als ondernemer zoveel voordeel zou halen, zou ik geen Zero hebben gekocht.
Dat dan weer wel _O-

Toen ik mijn Zero ging halen, moest ik even wachten en viel mijn oog op een nieuwe Honda. Naked ding, prachtig uitgevoerd... 9000 nieuw :? Minder dan de HELFT van mijn karig uitgevoerde Zero :X Sja voor 9000 kan je heel wat beurten laten uitvoeren en heel wat benzine tanken....
 
Laatst bewerkt:
Ach, ik had een volledig uitgespecte F800GS op het oog, of de DSR. F800 kwam op 12000, gewoon 10k minder dan de Zero met een paar opties... Alleen dankzij jullie, de trouwe belastingbetalers, lag mijn break-even punt op 10.000 km en vanaf volgende week, als ik dat passeer, gaat ie me alleen maar geld opleveren. Als ik geen belts blijf breken natuurlijk ;)
De Zero heeft me tot nu toe alleen maar plezier opgeleverd. De eerste 4 maanden reed ik nog 104km per dag (3km binnendoor, 47km snelweg, 2km binnendoor) en stookte ik tussen de 60 en 70% op in de spits. Dus met een kW of 7-8 heen en weer, das dus gewoon 1,40. M'n F650GS reed op dat stukkie gewoon 7 euro peut op... En dat elke dag weer. Vooral het unlimited koppel is echt geinig, of je met een katapult word afgeschoten als je aan de stroomkraan draait. Ik zit nog regelmatig te giegelen als een schoolmeisje, gelukkig heb ik dan mn helm dicht :)
 
Gek genoeg geldt dat ook voor ondernemers ;)Dat dan weer wel _O-

Toen ik mijn Zero ging halen, moest ik even wachten en viel mijn oog op een nieuwe Honda. Naked ding, prachtig uitgevoerd... 9000 nieuw :? Minder dan de HELFT van mijn karig uitgevoerde Zero :X Sja voor 9000 kan je heel wat beurten laten uitvoeren en heel wat benzine tanken....

Het verschil is ex BTW kleiner én je krijgt geen 36% MIA voordeel. Dan heb je als ondernemer al heel veel sneller een omslagpunt.
Als echter de Zero veel minder zou rijden, had ik het ook niet gedaan.
 
Het verschil is ex BTW kleiner én je krijgt geen 36% MIA voordeel. Dan heb je als ondernemer al heel veel sneller een omslagpunt.
Als echter de Zero veel minder zou rijden, had ik het ook niet gedaan.

Dat snap ik dan weer niet. Als de overheid elektrisch rijden wil stimuleren, begin er dan mee om dat ook aan particulieren te gunnen. Zo groot is die markt niet dus dat kost de kop niet, maar ieder duwtje in de rug is positief en werkt door.
 
Dat snap ik dan weer niet. Als de overheid elektrisch rijden wil stimuleren, begin er dan mee om dat ook aan particulieren te gunnen. Zo groot is die markt niet dus dat kost de kop niet, maar ieder duwtje in de rug is positief en werkt door.

Ik kan door ook met de kop niet bij. Vanaf 2009 tot 2015 de overheid massaal sjoemel- :r -diesels :r met de 14% en 20% bijtellingscategorie als ze al dat geld nu eens in de stimulering van elektrisch vervoer hadden gestoken |(
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn ze bang dat als iedereen ineens die sjoemeldiesels als voertuig laat gaan en elektrisch gaat rijden ze ineens wel heel veel accijns mis gaan lopen.... In 2013 werd er 6300 liter benzine PER UUR verkocht, heb ik het nog niet over diesel en LPG. Dus als ze elektrisch voor iedereen aantrekkelijk gaan maken moeten ze eerst al die voertuigen subsidiëren, en daarna die accijnzen mislopen.
Laat ons nou maar lekker nog een paar jaartjes onder de belasting-radar rijden ;)
 
Vandaar dat ze nu rekeningrijden in gaan voeren natuurlijk.
Belasten per gereden kilometer, ongeacht het voertuig of de aandrijving.
 
Het verschil is ex BTW kleiner én je krijgt geen 36% MIA voordeel. Dan heb je als ondernemer al heel veel sneller een omslagpunt.
Als echter de Zero veel minder zou rijden, had ik het ook niet gedaan.
Tuurlijk, daarom heb ik het ook gedaan. En onder het mom van: NU kan ik het doen, en je leeft (waarschijnlijk) maar één keer. Geen seconde spijt gehad, maar ik snap wel heel goed dat anderen andere keuzes maken.
Dat snap ik dan weer niet. Als de overheid elektrisch rijden wil stimuleren, begin er dan mee om dat ook aan particulieren te gunnen. Zo groot is die markt niet dus dat kost de kop niet, maar ieder duwtje in de rug is positief en werkt door.
:^ Onbegrijpelijk.
 
Ja dat wordt ook shit. Laten we hopen dat ze motoren simpelweg vergeten in hun plannetjes :X
Je bedoelt die stijging van de wegenbelasting de vorige keer? Die ondanks dat rekeningrijden niet door ging toch wel gewoon door is gegaan? Jup.. ik denk dat ze die onderhand wel 'per ongeluk' zijn vergeten. ;(
 
Je bedoelt die stijging van de wegenbelasting de vorige keer? Die ondanks dat rekeningrijden niet door ging toch wel gewoon door is gegaan? Jup.. ik denk dat ze die onderhand wel 'per ongeluk' zijn vergeten. ;(
Wegenbelasting? Wat was dat ook alweer :+
 
Mwah, 5 jaar is tie op toch? Moet nog ff kijken of ik um als starter versneld mag afschrijven :P
 
Interessant... totaal geen interesse, prijs gehalveerd denk ik? Dat moeten we ook nog meenemen in het kostenplaatje: ik vrees dat de restwaarde van een Zero niet al te hoog ligt. Is dus echt een kwestie van oprijden...

Als je alle belastingvoordelen meerekent valt de afschrijving erg mee. Zeker na 5 jaar als de desinvesteringsregeling is vervallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan