Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

ik had al eerder op de Empulse gereden dus wist wat ik kon verwachten.
zit net zo als mijn diversion 900 al lijkt die veel groter door het plastic.

maar stuur echt super. mag ook wel, geometrie is gebaseerd op de street triple en veel onder delen komen van de Monster en MT-03 af.

nu maar hopen dat het inderdaad en te lang niet geladen dus ongebalanceerde batterijen probleem was.
Ze gaan natuurlijk wel voor een mooi prijsje weg na dat hele gedoe met Polaris.
Lang laten balanceren scheelt een hoop ja.

Eerste test met de watergekoelde SC is een succes. Dit is een tijdelijke configuratie met maar de helft van het vermogen maar je kan er al aardig mee uit de voeten.


heb je al enig inzicht hoeveel het verbruik met kuip verschilt met een standaard DS?
Mijn schatting is ongeveer 20-25%. 80-90 km/h met wat stukjes dorp ertussen leverde 50Wh/km op.
 
Eerste test met de watergekoelde SC is een succes. Dit is een tijdelijke configuratie met maar de helft van het vermogen maar je kan er al aardig mee uit de voeten.


Moet je dat dan mee in je koffer om de stofzuiger op te laden? }) ;)
 
.... Automaat, prima maar die rare zithouding....

Tja.... Je hóéft je benen niet vooruit te steken, je kunt ze ook gewoon onder je vouwen. Doe ik ook, meestal.

Je hebt de keus, dat heb je niet bij een ander type motor.

Verder is en blijft een scooter vele maken praktischer dan een naked bike, en al helemaal voor woon-werk verkeer. Dat kan ik nu echt wel heel erg goed vergelijken.
Een scooter is gewoon veel gemakkelijker met bagage en veel comfortabeler in de omgang.
 
Laatst bewerkt:
Mooie ontwikkeling.

"Fisker’s solid-state batteries will feature three-dimensional electrodes with 2.5 times the energy density of lithium-ion batteries. Fisker claims that this technology will enable ranges of more than 500 miles on a single charge and charging times as low as one minute—faster than filling up a gas tank. Fisker anticipates the technology to be automotive production grade ready from 2023 onwards."

Het hele artikel hier.
 
Three-dimensional electrodes? Elke elektrode heeft er sowieso 3, lengte, breedte, hoogte. Alvast 1 lul-argument.
Laadtijd 1 minuut, bij welke stroom? welke kabeldikte ga je dan nodig hebben? Vreemd verhaal.
 
Three-dimensional electrodes? Elke elektrode heeft er sowieso 3, lengte, breedte, hoogte. Alvast 1 lul-argument.
Laadtijd 1 minuut, bij welke stroom? welke kabeldikte ga je dan nodig hebben? Vreemd verhaal.
Ach, elke maand is er wel iets met een super accu. Meestal omdat er een proefje op moleculair niveau of in een computer simulatie gelukt is. Het zal wel. Af en toe gebeurt er echt iets. Die vrachtwagen van Musk is echt een sprong voorwaarts. Alleen doordat ze die lompe dingen eindelijk aerodynamisch maken.
 
Dat zal wel voor wat verandering in de markt zorgen, in transport telt maar 1 ding en dat is de prijs per km.
 
Three-dimensional electrodes? Elke elektrode heeft er sowieso 3, lengte, breedte, hoogte. Alvast 1 lul-argument.
Laadtijd 1 minuut, bij welke stroom? welke kabeldikte ga je dan nodig hebben? Vreemd verhaal.

Fisker heeft natuurlijk wel al wat ervaring op dit gebied, het is een serieuze partij dus kraak niet alles op voorhand af.
Als je alleen een forum als dit leest zou je het niet zeggen maar er gebeurt op dit moment heel erg veel op elektrisch gebied, over een paar jaar ziet de autowereld er compleet anders uit. Inmiddels hebben bijna alle fabrikanten wel door dat ze er nu in moeten stappen of voor altijd achter zullen blijven.

Wat ik me kan voorstellen bij deze elektrodes is een structuur zoals o.a. toegepast bij die ferrofosfaat batterijen. Dat is een sponsachtige structuur op moleculaire schaal. Het geeft een enorm veel groter oppervlak dan een vlakke elektrode zodat er heel grote stromen kunnen lopen.
 
Inderdaad, er gebeurt veel op elektrsch gebied, en op batterijgebied is nog veel mogelijk.
Maar zoals een commentaar bij het artikel zegt, om zo snel een batterij op te laden heb je enorme piekbelastingen op het net, weliswaar kortstondig.
Dat zou je kunnen oplossen door niet direct uit het net te laden, maar met buffer-batterijen in de laadstations, die kunnen dan permanent worden geladen, met een lagere stroom. Er kan veel, maar het is er nog niet.
 
Ik ben altijd gefascineerd door die snelle laad-tijden. Ook als je geen inzicht hebt in techniek: de energie die je (in het verhaal van Fisker) gebruikt over een afstand van 800 kilometer, dat is dus grofweg gedurende 8 uren bij 100km/u, wordt in één enkele minuut teruggestopt in je accu. Zoals mede forummers hierboven al schreven, dat zullen kabels worden van pols-dikte, of nog dikker.
 
Laatst bewerkt:
Het is prima dat deze ontwikkelingen er zijn maar naar mijn idee is het puur om de Clarksons van deze wereld te kunnen overhalen, de verstokte petrolheads die de nadelen van benzine als onmisbaar beschouwen en na 800 km rijden blijkbaar binnen de minuut weer verder willen.

Wij kunnen wel sceptisch zijn maar vergeet niet dat enkele jaren geleden er alleen elektrische autootjes waren als de Think, een C zero, Ion en een iMiev. Moet je nu kijken.... En die ontwikkeling stopt voorlopig niet.

Porsche heeft de eerste testronden gedraaid met de Mission-E op de Nürburgring, die auto laadt met 800 Volt. Tesla gaat laden met 350 kW.

Vergelijk ook deze ontwikkeling, de opvolger van de Tesla Roadster; zie deze link: Electrek.
Tesla wil blijkbaar een eind maken aan de discussie wat beter is, benzine of elektrisch. Daartoe ontwikkelen ze een sportwagen die echt alles achter zich laat en die voor eens en voor altijd afrekent met alles wat zuigers en uitlaten heeft.
 
Laatst bewerkt:
Er hoeft maar één ding net niet goed te gaan en je auto zit vastgelast aan het laadstation...
Daarom wordt de kabel vergrendeld zodat je hem er niet uit kan halen en wordt er constant van alles gemonitord.
Liever dat dan een slang gevuld met brandbare vluchtige vloeistoffen die slechts een vonkje statische elektriciteit nodig heeft om te ontbranden :P
 
Daarom wordt de kabel vergrendeld zodat je hem er niet uit kan halen en wordt er constant van alles gemonitord.
Liever dat dan een slang gevuld met brandbare vluchtige vloeistoffen die slechts een vonkje statische elektriciteit nodig heeft om te ontbranden :P

Kennelijk niet zo gevaarlijk.
 
Wij kunnen wel sceptisch zijn maar vergeet niet dat enkele jaren geleden er alleen elektrische autootjes waren als de Think, een C zero, Ion en een iMiev. Moet je nu kijken.... En die ontwikkeling stopt voorlopig niet.

Porsche heeft de eerste testronden gedraaid met de Mission-E op de Nürburgring, die auto laadt met 800 Volt. Tesla gaat laden met 350 kW.

De ontwikkelingen staan uiteraard niet stil, maar daarom gaf ik het voorbeeld van de hoeveelheden energie in een bepaalde tijd; welke techniek er ook ontwikkeld wordt, de energie die je uit de accu verbruikt moet er ook weer in, en zou dat binnen één minuut moeten dan is dat een knap stukkie vermogen.
 
Tesla wil blijkbaar een eind maken aan de discussie wat beter is, benzine of elektrisch. Daartoe ontwikkelen ze een sportwagen die echt alles achter zich laat en die voor eens en voor altijd afrekent met alles wat zuigers en uitlaten heeft.
Dat hoeft Tesla eigenlijk niet te bewijzen; in de wereld van de radiografisch gestuurde modelheli's en vliegtuigjes is dit al lang werkelijkheid, "vroeger" had een brandstofmotor daar zo'n 2 pk, tegenwoordig vliegen de electro-modellen met 2 tot 6 pk en meer. Er vliegt bijna niemand nog met methanolmotoren, de oude motor-merken zijn verdwenen, etc.
 
Liever dat dan een slang gevuld met brandbare vluchtige vloeistoffen die slechts een vonkje statische elektriciteit nodig heeft om te ontbranden :P
En toch heb ik af en toe wéken achtereen dat er niets ontploft bij het tanken ;) .
By the way, brandbare vloeistof en een vonk is niet genoeg, je zult ook zuurstof nodig hebben. Ik heb op het werk eens meegemaakt dat een monteur de slijptol zette in een gasleiding die onder druk stond. Geen brand, wel een redelijk geschrokken monteur :) .
 
Laatst bewerkt:
De ontwikkelingen staan uiteraard niet stil, maar daarom gaf ik het voorbeeld van de hoeveelheden energie in een bepaalde tijd; welke techniek er ook ontwikkeld wordt, de energie die je uit de accu verbruikt moet er ook weer in, en zou dat binnen één minuut moeten dan is dat een knap stukkie vermogen.

Uitgaande van 100 kWh bijladen in precies een minuut is dat een 6MW aansluiting.
Die kabels bestaan gerust en de vermogens zijn gerust haalbaar. Je hebt alleen al een EU goedgekeurd diploma nodig om ernaar te mogen kijken.
En een aanvullend document+cursus daarbij als je bijvoorbeeld wel eens een bezem trekt door een ruimte waarin dit soort kabels zich bevinden.
 
Aha, 6 megawatt. Nu heb ik toevallig gewerkt met een Ruston Tornado gasturbine van 5,7 mw, maar het is nogal een gevaarte om achter in je tuin te zetten, laat staan het verbruik. Maar goed, je moet er wat voor over hebben als je electrisch wilt rijden ;) .
 
Aha, 6 megawatt. Nu heb ik toevallig gewerkt met een Ruston Tornado gasturbine van 5,7 mw, maar het is nogal een gevaarte om achter in je tuin te zetten, laat staan het verbruik. Maar goed, je moet er wat voor over hebben als je electrisch wilt rijden ;) .
_O- _O-

Ik heb wel eens met een kabel lopen slepen die een MW hebben mocht. 6KV krachtstroom 'verlengkabeltje' van 6 meter. Maar dat had Arbotechnisch eigenlijk niet gemogen :P

Nou heb ik alleen de ballen verstand van verschil in eisen aan de isolatie waardes tussen wisselspanning en gelijkspanning. Of sowieso de eigenschappen daarvan.
Wat slaat nou makkelijker door dezelfde isolatie heen, 6KV wissel of 6KV gelijkspanning?
Kijk.. bij dat soort waardes hoef je je geen zorgen meer te maken over invloed op een mens bij overslag, je bent bij beiden op slag krokant. Maar ik durf niet te zeggen of een gelijkspanningskabel die een MW aan vermogen (en dan bij een heel hoog voltage, anders smelt die kabel weg) trekken kan nou van dikker koper+isolatie zou moeten/mogen zijn of juist dunner dan wisselspanning.
 
Aha, 6 megawatt. Nu heb ik toevallig gewerkt met een Ruston Tornado gasturbine van 5,7 mw, maar het is nogal een gevaarte om achter in je tuin te zetten, laat staan het verbruik. Maar goed, je moet er wat voor over hebben als je electrisch wilt rijden ;) .
Ik denk dat jij daar geen zorgen over hoeft te maken. Tenzij je een Formule-E binnen een minuut wil vullen. Ga er maar van ui dat je gewoon thuis aan de lader staat en anders onderweg een kwartiertje als je verder als een paar honderd kilometer moet.
Aansluiten, massa maken en je app opstarten. Hoef je niet meer achter al die rokers in de rij te staan om af te rekenen.
 
Ja, even terug naar Fisker, claimt heel korte laadtijd voor hun batterij.
Dan kan je kiezen voor heel hoge stroom, bij (eventueel)lagere spanning,dat betekent wel heel dikke kabels. Of lagere stroom bij (heel) hoge spanning, dan kan je isolatieproblemen krijgen.
Dat kan allemaal wel, er kunnen veiligheidssystemen bedacht worden en ontwikkeld worden.
Soit.
Evengoed moeten er dan wel laadstations komen, die, hetzij die hoge spanningen, hetzij, die hoge stromen, kunnen verwerken.
Dat kan allemaal.
Dan moeten er ook batterijen komen, die hetzij die hoge stroom, hetzij die hoge spanning, kunnen gebruiken.
Ook dat kan allemaal.
Maar tegen welke prijs? En waar moet al die elekriciteit vandaan omen? Waterkracht, zonnepanelen, allerlei klassieke bronnen, zoals steenkool, gas, kernenergie?
Hoe je het went of keert, al die energie moet ergens vandaan komen.
Het grootste probleem voor het milieu: Teveel mensen, teveel energie gebruik. Ongeacht waar die energie vandaan komt, we gebruiken teveel.
Groeten, Doudou
 
...En waar moet al die elekriciteit vandaan omen? Waterkracht, zonnepanelen, allerlei klassieke bronnen, zoals steenkool, gas, kernenergie?
Hoe je het went of keert, al die energie moet ergens vandaan komen.
Het grootste probleem voor het milieu: Teveel mensen, teveel energie gebruik. Ongeacht waar die energie vandaan komt, we gebruiken teveel.....

Tja... Waar komt op dit moment de energie vandaan voor alle conventionele voertuigen ? Dus voor de auto's, bussen, vrachtwagens, brommers en motorfietsen met verbrandingsmotoren die doorgaans zo'n 80% van de energie of meer gewoon weggooien ?

Elektrische voertuigen gooien lang niet zoveel weg, bij mijn eigen motor scheelt het ongeveer factor 5. Ik gebruik nu een vijfde van wat ik zou gebruiken met een benzinemotor.

Elektrisch rijden is niet het probleem, het is een deel van de oplossing.



En wat betreft het elektriciteitsnet: Hybride in "Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic..."
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan