Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Denk dat de meeste zakelijk worden gekocht, en die moet je wel een tijdje rijden wil je er voordeel uit halen. Geloof ik :X
 
daarom moet je ook niet op zoek naar een Zero.

Brammo Empulses zijn er een stuk goedkoper.
maar dan moet je het wel aan durven dat er geen officiële support meer voor is.
 
Een paar weken terug een energica eva gehuurd voor een lang weekend. Dat was mijn eerste ervaring met een elektrische motorfiets. Meteen ook wel een goede.

Laden zat bij de huurprijs in, dus ik kon meteen testen met thuisladen, bij een openbare paal laden en zelfs bij fastnet. Fastnet schiet lekker op en ideaal om te laden tijdens een korte stop. Alleen, die zitten nou net niet op de plek waar ik het liefste rijdt: binnenwegen.

Vond het eigenlijk ook wel jammer dat de motor best wel aanwezig is. Wat mij betreft kan het niet stil genoeg zijn, maar het was wel handig op de dijken, fietsers stuiven eerst aan de kant en kijken dan pas waar ze voor uitgeweken zijn, terwijl ze met een normale motor altijd eerst kijken, en dan beginnen te denken aan plaatsmaken :/

Ik had het wel meteen de 2e dag voor elkaar.. met nog 4% over thuisgekomen, omdat ik dacht onderweg te kunnen tanken, maar de lader bleek aan de andere kant van de snelweg te staan. Niet getreurd, volgende keer beter kijken. Toch bijna 130km gereden.

Omdat benzine steeds lastiger wordt, zeker in combinatie met veel stilstaan begin ik toch echt serieus over de Zero na te denken iets goedkoper, iets meer actieradius. Afgelopen weekend toch eens een proefrit gemaakt.

Iets minder fel dan een Eva, maar nog steeds leuk rijden. Niet schokkend snel, maar dat vond ik de Eva ook niet. Maar wel lekker stil om mee te rijden. Regenererend remmen had van mij nog sterker mogen zijn, bleek bij controle achteraf ook maar op 60% te staan. Bij de Eva had ik die al snel op max gexet. Beviel me prima, alleen maar rijden op de gashendel/potmeter.

Nou nog maar eens gaan cijferen en wellicht zoeken naar een jong gebruikte, want de aanschafprijs is toch wel een dingetje als je niet allerlei voordeeltjes kunt halen omdat je hem zakelijk koopt.
 
daarom moet je ook niet op zoek naar een Zero.

Brammo Empulses zijn er een stuk goedkoper.
maar dan moet je het wel aan durven dat er geen officiële support meer voor is.
Er staat er een op Marktplaat voor een vraagprijs van 3400. Maar hoe erg is het ontbreken van officiële support? Zijn alle onderdelen nog te krijgen? Anders maakt het niets uit met bijvoorbeeld de witte Zero die op MP staat met een probleem. Die valt soms uit tijdens het rijden en Zero wil er niet meer naar kijken, omdat ze het model officieel niet meer ondersteunen...
 
Eigenlijk maak ik me daar nog wel een beetje zorgen om. Mijn 14 jaar oude Yamaha kan ik nog bijna overal laten repareren en ook onderdelen zijn nog prima beschikbaar.

Maar zero schrijft een 7 jaar oude machine compleet af, en je zoekt het maar uit. -O-
 
Eigenlijk maak ik me daar nog wel een beetje zorgen om. Mijn 14 jaar oude Yamaha kan ik nog bijna overal laten repareren en ook onderdelen zijn nog prima beschikbaar.

Maar zero schrijft een 7 jaar oude machine compleet af, en je zoekt het maar uit. -O-
Je kan een Zero ook laten repareren, net als je Yamaha. Na twee jaar krijg je van Yamaha ook geen garantie meer.
De Zero heeft gelukkig veel minder onderdelen die stuk kunnen, die dan weer wel wat duurder zijn.
 
Het is toch bij wet verplicht om ten minste 10 jaar na beëindiging van de productie van een model hiervoor reserveonderdelen te blijven produceren?
 
Je kan een Zero ook laten repareren, net als je Yamaha. Na twee jaar krijg je van Yamaha ook geen garantie meer.
De Zero heeft gelukkig veel minder onderdelen die stuk kunnen, die dan weer wel wat duurder zijn.
Dat laten repareren is dus de vraag. Volgens de advertentie heeft hij weinig andere keus dan hem in te ruilen tegen een nieuwe. Wie kan zo'n ding repareren als er echt wat mee aan de hand is, naast de fabriek.
 
Wat een geld voor een onooglijk ding zeg. Zullen toch niet veel mensen intrappen denk ik. Daar moet toch echt subsidies op om te kunnen verkopen.
Het is verschrikkelijk veel geld, maar hij is toch niet lelijker als een kale DSR? Ik vind hem mooier als een BMW R1200LC.
Het is nog steeds geen Teneré maar best OK.
 
Laatst bewerkt:
Dat laten repareren is dus de vraag. Volgens de advertentie heeft hij weinig andere keus dan hem in te ruilen tegen een nieuwe. Wie kan zo'n ding repareren als er echt wat mee aan de hand is, naast de fabriek.

lijkt me niet zo'n probleem, heb 'm zo weer rijdend, kan wel wat kosten natuurlijk ;)
 
Dit model is echt van een generatie eerder, kijk alleen maar naar de range. Is niet echt meer vergelijkbaar met een modernere.
Maar het is geen goede zaak als je hiermee niet mee bij de dealer of importeur terecht kunt, het geeft geen vertrouwen voor toekomstige kopers.




Maar inmiddels maak ik al geruime tijd gebruik van de stalling waar ik over vertelde. Bevalt goed, automatische deur, lift naar boven, alles dichtbij, alleen de directeur heeft het beter voor elkaar.

Vandaag waren er onderhoudsmensen bezig in de technische ruimte ernaast, toen ik wegreed en wachtte op de deur stonden ze ineens met twee man sterk naast me, “is die elektrisch ?”; “hoe ver kun je er mee rijden ?”; “hoe hard kan ie ?”
Prima, ik vertel het graag.

Sommigen hebben echt nog nooit van een elektrische motor gehoord, zijn stomverbaasd dat het bestaat.
 
Laatst bewerkt:
Met een motor bij een fastnet stoppen levert ook de nodige verwarde blikken en vragen op heb ik gemerkt.
 
Een paar weken terug een energica eva gehuurd voor een lang weekend. Dat was mijn eerste ervaring met een elektrische motorfiets. Meteen ook wel een goede.

Nou nog maar eens gaan cijferen en wellicht zoeken naar een jong gebruikte, want de aanschafprijs is toch wel een dingetje als je niet allerlei voordeeltjes kunt halen omdat je hem zakelijk koopt.

De Ego in sportmodus is een flink stukje feller nog dan de Eva heb ik ervaren. Wel supervette ervaring sowieso en juist het gezoem als je vol opentrekt heeft wel iets.

Binnenkort kijken of ik kan proefrijden / demorijden op een Zero. Liefst de DSR denk ik.
 
De Ego in sportmodus is een flink stukje feller nog dan de Eva heb ik ervaren. Wel supervette ervaring sowieso en juist het gezoem als je vol opentrekt heeft wel iets.

Binnenkort kijken of ik kan proefrijden / demorijden op een Zero. Liefst de DSR denk ik.
De Ego had ik eerst willen huren, maar nadat ik de foto's nog eens goed bekeken had, leek de zithouding op de Ego mij te sportief. Maar inmiddels is de Eva ook met dezelfde motor leverbaar als de Ego. Alleen 30k is toch wel erg veel geld voor een motor.
 
De Ego had ik eerst willen huren, maar nadat ik de foto's nog eens goed bekeken had, leek de zithouding op de Ego mij te sportief. Maar inmiddels is de Eva ook met dezelfde motor leverbaar als de Ego. Alleen 30k is toch wel erg veel geld voor een motor.

Snap ik wel ja, maar ik moet zeggen dat ik er op één dag 7 uur mee gereden heb ('s ochtends gehaald, eind van de dag ingeleverd). Nooit last gehad van het leunen of iets dergelijks, wat mede komt doordat je een paar keer moet laden natuurlijk.

En ja, 30k is veel... Persoonlijk zou ik hem leasen, maar dan eerder de Eva omdat die iets allrounder is. En nieuwprijs is circa 30k, kijk je bij een verkopende partij in Groningen, die heeft ze staan voor 21k dacht ik.
 
Wat haalde je aan range op de Ego? Langste dat ik haalde met de Eva was +- 130 km, en ik moest de laatste kilometers naar huis knijpen, kwam met 4% thuis (fastnet zat niet waar ik dacht dat ze zaten)

En ja, denk dat ik die verkoper ken, die verhuurde mij de Eva.
 
Wat haalde je aan range op de Ego? Langste dat ik haalde met de Eva was +- 130 km, en ik moest de laatste kilometers naar huis knijpen, kwam met 4% thuis (fastnet zat niet waar ik dacht dat ze zaten)

En ja, denk dat ik die verkoper ken, die verhuurde mij de Eva.

Ik kwam op de Ego tot een range van circa 150 a 160. Redelijk binnendoor gereden, stukken 70-80 km/h. Eén keer opengetrokken tot 192 op het metertje en dat deed niet eens zoveel met de range.

Hield elke keer zo'n 15 tot 20% over op m'n range.
 
Zou wel kunnen kloppen, ik was de terugweg (heenweg 40% gebruikt op 70km) de snelweg op geschoten met 140km/h.. toen ging het hard.
Dat was nog op het moment dat ik dacht een fastnet tegen te komen _O-
 
Zou wel kunnen kloppen, ik was de terugweg (heenweg 40% gebruikt op 70km) de snelweg op geschoten met 140km/h.. toen ging het hard.
Dat was nog op het moment dat ik dacht een fastnet tegen te komen _O-

Haha ja. Hij heeft trouwens wel zo'n navi systeem met alle laadpunten erin geload dacht ik. Tegenwoordig kun je met appjes op je telefoon ook een eind komen, gewoon navigeren met oordopjes oid.

Die machines liggen overigens wel magistraal strak op het wegdek. Ook wind heeft vrij beperkt invloed. Op m'n benzine motor begint hij boven de 130km/h wel te schudden (en automatische parkinson in m'n hoofd) maar bij zo'n EV nergens last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan