Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik weet weer waar ik het las, op electric motorcycles.nl.

Hier is de tekst:
Banden
Banden slijten nu eenmaal. Wat ons uit ervaring op gevallen is dat vooral bij de niet geschakelde elektrische motoren de banden langer mee gaan. Een wetenschappelijke onderbouwing hebben we niet, maar een mening wel. Ons inziens komt deze lagere slijtage door ontbreken van de schakelmomenten. Er wordt niet iedere keer op nieuw tractie op de band gezet. Niet bij het opschakelen en ook niet bij terugschakelen. Zelfs het grote koppel (moment in Nm) heeft hier weinig tot geen inlvoed op....


En dit staat er nota bene onder....

Secundaire aandrijving
De secundaire aandrijving bestaat vaak uit een riem of ketting. Net als bij de banden hebben deze bij een elektrische motor veel minder rek en strekmomenten en zullen deze, mits op correcte spanning, langer meegaan.
 
Ik wilde wel eens weten hoe dat elektrisch rijden nu is. Dus afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag een Energica EVA gehuurd.

1.jpg


In het kort: Zo wat was dat leuk! Met moeite heb ik hem vanmorgen weer ingeleverd.

Bij het eerste verkeerslicht de koppeling in willen knijpen die er niet is maar verder ging het rijden meteen heel natuurlijk. Niet een keer de neiging tot schakelen gehad, waarschijnlijk omdat het geluid heel anders is en ik geen benzinemotor hoor of voel die hoog in de toeren komt.

Donderdag een toertje van 220 km van Brabant naar familie in Friesland gemaakt. 75% binnendoor en twee stops om te laden. Dat was ook wel nodig want het enige wat iets tegenviel was de actieradius. Vrijdag via de zelfde route terug gereden. Zondag korte stukjes hier in de buurt rondgereden en wat vrienden bezocht.

Degene die hier al elektrisch rijden hoef ik eigenlijk niets te vertellen. Heerlijk ontspannen rijden met zeeën van koppel vanaf nul. Ik heb al snel de motorrem/regeneratie op High gezet. Je rijd de EVA dan voornamelijk met de gashendel en alleen voor het volledig tot stilstand komen gebruik je even de rem. Ze is wat zwaarder dan ik van een conventionele motor gewent bent maar eenmaal rollend merk je er eigenlijk alleen iets van bij het inveren over drempels en op het stukje golvende dijk van Blokzijl naar Kuinre wat in mijn route zat.

De laadtijd was ook positief snel. 20-30min tot 80/85% geeft men op. In 20 min was ik wel klaar, je komt ook niet helemaal leeg bij de laadpaal namelijk. Vaak wat langer bezig omdat je veel aandacht krijgt en men wil weten hoe dat nu rijd, of men zegt dat men niet wist dat er ook elektrische motoren bestaan.

4.jpg


3.jpg


Geluid is luider dan ik verwacht had, en natuurlijk compleet anders dan een ploffer. Daarom veel bekijks van fietsers en voetgangers. Vooralsnog onbekend geluid voor ze dus dat trekt de aandacht.

Zondag hier in de buurt heb ik me niet om de actieradius hoeven bekommeren en dan rijd je lekker vlot. Is echt een feest. Het kan best zijn dat elektrisch rijden om wat voor reden niets voor je is, maar om het aan de kant te schuiven zonder ooit geprobeerd te hebben.

2.jpg


Komt er bij mij zo’n “Buck Rogers” motor (zoals mijn neefjes hem noemden). Als ik het geld er voor had voor erbij, of als ik dagelijks tot 60 km enkel woon/werk moest doen dan zou dat zomaar ja kunnen zijn. Ik woon nu 2 km van mijn werk en de motorweekendjes met vrienden zijn vaak 400-600 km op een dag naar gebieden waar de snellaadstations dun gezaaid dan wel niet aanwezig zijn. Dus voor nu is het een nee.

Ga de ontwikkelingen bijhouden en zeker nog eens een elektrische motor huren.

Echt, drie dagen genoten!!



Niks nieuws zei mijn vader (91) ik rijd al jaren electrisch. :]

5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Om te reageren in een gepast topic:
Dan is dit misschien wel iets voor je. Afgelopen weekend drie dagen op gereden. Is absoluut niet iel. Alleen het geluid en ontbreken van een uitlaat verraden dat het wel eens een elektrische motor zou kunnen zijn.
Ja, hele knappe motoren! Dat zeker!
En met een actieradius van bijna 200 km, en een 85% lading in 30 minuten best aardig te noemen.

Maar ... vanaf prijzen vanaf ruim 21000€ -O-
Wordt het nu niet stilaan tijd dat je zulk een motor nieuw kan kopen voor pakweg 12000€?
 
Ja, hele knappe motoren! Dat zeker!
En met een actieradius van bijna 200 km, en een 85% lading in 30 minuten best aardig te noemen.

Maar ... vanaf prijzen vanaf ruim 21000€ -O-
Wordt het nu niet stilaan tijd dat je zulk een motor nieuw kan kopen voor pakweg 12000€?

Nosmo King: Leuk verslag, die ga ik zeker ook een keer huren :t

Ze zijn nu nog duur, maar het is aan de regering, wanneer zij elektrisch rijden gaan bevorderen
en zullen de prijzen snel gaan zakken naar betaalbaar voor iedereen :Y
 
Ze zijn nu nog duur, maar het is aan de regering, wanneer zij elektrisch rijden gaan bevorderen
en zullen de prijzen snel gaan zakken naar betaalbaar voor iedereen :Y
Ik zie niet helemaal in waarom de overheid dit moet gaan regelen?
Voor 12K koop je een gloednieuwe Honda die beter is uitgerust dan een anderhalf maal zo dure Zero.
Maar zonder al te serieuze concurrentie zal Zero z'n prijzen niet laten zakken.

Energica is ook geen echte concurrent want die zijn toch een stukje exclusiever (duurder).

Het is eigenlijk jammer dat Brammo de nek is omgedraaid want dat was de enige echte concurrent van Zero.
 
Ik zie niet helemaal in waarom de overheid dit moet gaan regelen?

Voor 12K koop je een gloednieuwe Honda die beter is uitgerust dan een anderhalf maal zo dure Zero.
Maar zonder al te serieuze concurrentie zal Zero z'n prijzen niet laten zakken.

Energica is ook geen echte concurrent want die zijn toch een stukje exclusiever (duurder).

Het is eigenlijk jammer dat Brammo de nek is omgedraaid want dat was de enige echte concurrent van Zero.

Omdat de overheid benzine en dieselmotoren gaat verbieden en nu al energie zuinig verkeer aan het promoten is met subsidies.
 
Omdat de overheid benzine en dieselmotoren gaat verbieden en nu al energie zuinig verkeer aan het promoten is met subsidies.
De overheid zal het niet promoten, of toch niet in de juiste zin van het woord. Ze zullen het "promoten" door ons met allerlei uitleg schuldgevoel te geven als we op fossiele brandstof blijven rijden, en ons wijsmaken dat we de wereld redden door elektrisch te gaan rijden. Intussen liggen de plannen al op tafel om de elektriciteits prijzen tegen 2025 gigantisch te verhogen, verdubbeling is een feit, maar drie- tot verviervoudiging is meer denkbaarder. In België is men daar nú al mee bezig, en om die verhogingen te rechtvaardigen, blazen ze de problemen met de kernreactors verschrikkelijk op, zo ook de dreigende stroom tekorten.

Er worden nu al virtuele berekeningen gemaakt binnen de "politiek", om de verliezen van taksen op fossiele brandstoffen goed te maken, door de elektriciteitspreizen zodanig op te drijven dat een normaal gezin met normaal inkomen tot wel 350€ MAANDELIJKS zou moeten betalen aan elektriciteit, gasniet meegerekend. Dat heb ik uit een goede bron die niets met die "politiek" te maken heeft, maar het er onrechtstreeks wel rechtstreeks van hoort ...

Het neveneffect is wel, dat, wat deze "denktanks" zelf ook beseffen, er nog decennia lang, misschien nog wel 100 jaar of langer, toch nog steeds met fossiele brandstoffen gereden en gewerkt zal worden, omdat enerzijds alles van elektriciteit voorzien quasi onmogelijk is, en anderzijds de olieprijs zal kelderen door de veel lagere vraag.

Wie weet zullen motoren daardoor langer op ons vloeibaar goud blijven rijden, wat dan weer goed nieuws is voor de oliegeur- en "vettige-sleutel-handen" verslaafde motorrijders.

De toekomst is moeilijk voorspelbaar, het kan nog alle kanten uit,

Nietemin, ik zou ook graag elektrisch rijden, maar ik zal, gezien mijn financiële status, wellicht bij de laatste zijn die KAN overschakelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om te reageren in een gepast topic:

Ja, hele knappe motoren! Dat zeker!
En met een actieradius van bijna 200 km, en een 85% lading in 30 minuten best aardig te noemen.

Maar ... vanaf prijzen vanaf ruim 21000€ -O-
Wordt het nu niet stilaan tijd dat je zulk een motor nieuw kan kopen voor pakweg 12000€?

Die 85% in 30 min klopt wel. 200 km actieradius weet ik niet hoe ze dat halen. Ik heb het binnendoor op 50-60-80 km/u wegen en redelijk rustig rijden niet kunnen halen. Met 120-130 km is het dan wel op.
 
Die 85% in 30 min klopt wel. 200 km actieradius weet ik niet hoe ze dat halen. Ik heb het binnendoor op 50-60-80 km/u wegen en redelijk rustig rijden niet kunnen halen. Met 120-130 km is het dan wel op.
Ik heb het in de vlucht gelezen in de technishe uitleg, maar ja, daar zijn ze ook altijd op zijn positiefst natuurlijk :')
Net zoals mijn auto volgens de technische fiche maar 4,9L/100km zou verbruiken. Nu wist ik op voorhand wel dat dat niet realistisch is, nietemin vind ik 5,3L voor mij, en 5,8L voor mijn vrouwtje toch min of meer aanvaardbaar. Maar als de brandstof prijzen zo blijven stijgen, vrees ik dat ik 2025 niet meer haal, en de auto buiten vliegt, zonder elektrische of ander alternatieve vervanging. Het wordt mij allemaal wat te duur.

Edit: voor mij zou een elektrische motor realiteit kunnen worden op volgende voorwaarden:
Betaalbaar* (ergens tussen 9k en 11k voor een degelijk uitgerust model)
Voldoende actieradius (met 150 kan ik al tevreden zijn, maar dan ook in winterse en licht sportieve omstandigheden)
Snelle laadtijd: 100% mag een nachtje duren, maar 66% (lees: genoeg voor 100km actieradius), zou ik graag in max 30 minuten zien lukken.

Voor een volgekuipt sport/toering model (beetje als type GSX F 750 zeg maar :+ ), met degelijk driedelige kofferset, en een actieradius van om en bij de 300 a 350 km, in die zelfde omstandigheden als voornoemd, zou ik 15k a 16k nog begrijpen.

Edit: de auto wordt vooral gebruikt door mijn vrouwtje voor woon werk, echter denken we er serieus aan om voor haar een 125cc tje aan te schaffen. Heb al een beetje uitgekeken naar elektrische 11kW klasse scooters/motoren, maar oftewel nog veels te duur, oftewel een actieradius van nog geen 50km ...
Maar ook ingeval van een benzine 125cc, dan is die 3L/100km aan benzine toch beter dan 5,8L/100km aan diesel.
Waar ik ga tanken, op dit moment:
Euro95/E10 = nu 1,387€/L
Diesel = 1,449€/L
... dus tel maar uit.
Elektrisch rijden op zich is (nu toch nog) véél goedkoper, maar door de hoge aankoopprijs haal je het er nooit uit, integendeel ... (toch niet in Belgistan)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De overheid zal het niet promoten, of toch niet in de juiste zin van het woord. Ze zullen het "promoten" door ons met allerlei uitleg schuldgevoel te geven als we op fossiele brandstof blijven rijden, en ons wijsmaken dat we de wereld redden door elektrisch te gaan rijden. Intussen liggen de plannen al op tafel om de elektriciteits prijzen tegen 2025 gigantisch te verhogen, verdubbeling is een feit, maar drie- tot verviervoudiging is meer denkbaarder. In België is men daar nú al mee bezig, en om die verhogingen te rechtvaardigen, blazen ze de problemen met de kernreactors verschrikkelijk op, zo ook de dreigende stroom tekorten.

Er worden nu al virtuele berekeningen gemaakt binnen de "politiek", om de verliezen van taksen op fossiele brandstoffen goed te maken, door de elektriciteitspreizen zodanig op te drijven dat een normaal gezin met normaal inkomen tot wel 350€ MAANDELIJKS zou moeten betalen aan elektriciteit, gasniet meegerekend. Dat heb ik uit een goede bron die niets met die "politiek" te maken heeft, maar het er onrechtstreeks wel rechtstreeks van hoort ...

Het neveneffect is wel, dat, wat deze "denktanks" zelf ook beseffen, er nog decennia lang, misschien nog wel 100 jaar of langer, toch nog steeds met fossiele brandstoffen gereden en gewerkt zal worden, omdat enerzijds alles van elektriciteit voorzien quasi onmogelijk is, en anderzijds de olieprijs zal kelderen door de veel lagere vraag.

Wie weet zullen motoren daardoor langer op ons vloeibaar goud blijven rijden, wat dan weer goed nieuws is voor de oliegeur- en "vettige-sleutel-handen" verslaafde motorrijders.

De toekomst is moeilijk voorspelbaar, het kan nog alle kanten uit,

“Nietemin, ik zou ook graag elektrisch rijden, maar ik zal, gezien mijn financiële status, wellicht bij de laatste zijn die KAN overschakelen.”

Als je het geduld op kan brengen zullen elektrische motoren hetzelfde gaan kosten als de benzine motoren nu })

En dat zal eerder zijn dan je zal verwachten !!!
 
Als je het geduld op kan brengen zullen elektrische motoren hetzelfde gaan kosten als de benzine motoren nu })

En dat zal eerder zijn dan je zal verwachten !!!
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je gelijk hebt!!!

Maar ... ik zie het nog niet direct gebeuren ... desalnietemin, nogmaals, ik hoop dat je gelijk hebt!
 
Als je het geduld op kan brengen zullen elektrische motoren hetzelfde gaan kosten als de benzine motoren nu })

En dat zal eerder zijn dan je zal verwachten !!!

Volgens mij moeten ze goedkoper kunnen dan de benzinemotoren, het productieproces is veel eenvoudiger
 
Volgens mij moeten ze goedkoper kunnen dan de benzinemotoren, het productieproces is veel eenvoudiger
En wat met de batterij? Is dat niet wat duurder in productie? Nou ja, daar kan mijn verstand niet bij, dus ik zeg maar wat ik denk ... :$

En wat ik eigenlijk vooral denk, is dat de constructeurs de prijs momenteel hoog houden, enerzijds omdat er nog niet veel concurentie in is, amderzijds is elektrisch rijden nog steeds eerder gericht op de rijke klasse, of toch vooral bij auto's, kijk maar naar die peperdure Volvo XC90's hybride, BMW E-drives, Tesla, enz, nu niet meteen auto's voor het gewone volk. Rijke (zaken) mensen pakken ermee uit zo van kijk, ik denk aan het millieu.

Als de constructeurs zich veel sterker zouden richten op een middenklasse auto met normale prijs, zeg maar type Opel Astra, VW Polo, Renault Clio, enz, met een instap prijs rond de 15k, het zou véél sneller gaan!

Maar nogmaals, ik zeg maar wat ik denk he ...
 
@Nosmo King , jouw huurverhaal doet mij eigenlijk ook verlangen om er eens eentje te huren.
Ik moet het eens bekijken, ik zou er eventueel wel eens eentje willen huren voor een weekje woon werk, om aan te voelen hoe dat gaat, woon werk met een ellentrieken motto :]

Later maar eens googlen waar, en tegen welke prijs ik dat kan in mijn regio :t
 
En wat met de batterij? Is dat niet wat duurder in productie? Nou ja, daar kan mijn verstand niet bij, dus ik zeg maar wat ik denk ... :$

En wat ik eigenlijk vooral denk, is dat de constructeurs de prijs momenteel hoog houden, enerzijds omdat er nog niet veel concurentie in is, amderzijds is elektrisch rijden nog steeds eerder gericht op de rijke klasse, of toch vooral bij auto's, kijk maar naar die peperdure Volvo XC90's hybride, BMW E-drives, Tesla, enz, nu niet meteen auto's voor het gewone volk. Rijke (zaken) mensen pakken ermee uit zo van kijk, ik denk aan het millieu.

Als de constructeurs zich veel sterker zouden richten op een middenklasse auto met normale prijs, zeg maar type Opel Astra, VW Polo, Renault Clio, enz, met een instap prijs rond de 15k, het zou véél sneller gaan!

Maar nogmaals, ik zeg maar wat ik denk he ...

In principe heb je gelijk, in je denkwijze, maar de rijke elite is en zal in de minderheid zijn en kunnen zichzelf wel bedruipen.

De maatschappij is op de modale verdiener gericht, dit is de grootste groep (hard) werkende burgers.

Zoals dus nu motoren en auto’s gekocht worden, zullen over enkel jaren dus ook de elektrische motoren en auto’s op de modaal verdienende, grootste groep, consumenten gericht zijn met de daaraan gekoppelde verkoopprijzen.
 
In principe heb je gelijk, in je denkwijze, maar de rijke elite is en zal in de minderheid zijn en kunnen zichzelf wel bedruipen.

De maatschappij is op de modale verdiener gericht, dit is de grootste groep (hard) werkende burgers.

Zoals dus nu motoren en auto’s gekocht worden, zullen over enkel jaren dus ook de elektrische motoren en auto’s op de modaal verdienende, grootste groep, consumenten gericht zijn met de daaraan gekoppelde verkoopprijzen.
Ook hierin hoop ik wederom dat je gelijk hebt!
Tot nu toe is elektrisch rijden nog steeds een zeer sterke minderheid, al gedurende twee tot bijna drie decennia, het is pas de laatste 5 jaar dat het opvallender wordt.

Persoonlijk denk ik, als Tesla meteen na zijn succesvolle S, ook een betaalbare middenklasser (lees: comfortabele berline á la VW Jetta), met een instapprijs a 22500€ had uitgebracht, wat in mijn ogen haalbaar was, we nu misschien al voor 15 a 20% elektrisch reden, en ze een succes zouden gehaald hebben dat haast niet te evenaren valt, en waar productie aantallen als die van de VW Kever in het niets vervallen zouden zijn.

Dus nogmaals, ik hoop dat je gelijk hebt, en binnen dit en 5 jaar we mogen spreken over een veelvoud aan elektrische auto's en motoren aan relatief betaalbare prijzen :t
 
Hier nog even een kort filmpje van het opstarten en geluid van de Energica EVA.
Ik vrees een beetje, als er zo velen rondrijden, het moeilijk word om sommige sirenes van prioritaire voertuigen nog te horen 😁

Het geluid vind ik ook wel wennen, ik vind het wat speelgoedachtig klinken, maar daar zou ik het al zeker niet voor laten! Bij Tesla's, en andere hybrides op het moment ze enkel elektrisch rijden, valt me op hoe stil die zijn, je hoort praktisch enkel het rolgeluid van de banden! Ik vind dat eigenlijk een goede zaak, het wordt veel stiller in het verkeer*

Ok, een motor is niet zo goed ingekapseld als een auto, dus daar wordt het moeilijker om stiller te worden, maar nogmaals, het zou mij niet storen, gewoon gaan met dat ding!

* dat bijna geruisloos rijden gevaarlijk is voor voetgangers en voetgangers vind ik een zeer zwak excuus, die moeten zelf ook hun ogen open houden. Ja, voor blinden is het nadeliger natuurlijk, maar je kan ook moeilijk eisen dat die voertuigen allemaal neplawaai moeten maken voor die kleine minderheid. Als je als elektrische rijder (andere ook eigenlijk) een blind persoon ziet, let je als je een goede bestuurder bent, zelf ook beter op zijn handelen.
 
Ook hierin hoop ik wederom dat je gelijk hebt!
Tot nu toe is elektrisch rijden nog steeds een zeer sterke minderheid, al gedurende twee tot bijna drie decennia, het is pas de laatste 5 jaar dat het opvallender wordt.

Persoonlijk denk ik, als Tesla meteen na zijn succesvolle S, ook een betaalbare middenklasser (lees: comfortabele berline á la VW Jetta), met een instapprijs a 22500€ had uitgebracht, wat in mijn ogen haalbaar was, we nu misschien al voor 15 a 20% elektrisch reden, en ze een succes zouden gehaald hebben dat haast niet te evenaren valt, en waar productie aantallen als die van de VW Kever in het niets vervallen zouden zijn.

Dus nogmaals, ik hoop dat je gelijk hebt, en binnen dit en 5 jaar we mogen spreken over een veelvoud aan elektrische auto's en motoren aan relatief betaalbare prijzen :t

Zeker weten dat dit gaat gebeuren, alhoewel er dan ook duurdere elektrische modellen zullen zijn, zoals die er ook nu in de benzine uitvoeringen zijn.

De economie verschuift telkens op en mee met technologische ontwikkelingen.

Een voorbeeld hiervan is de gulden, deze is nu inmiddels letterlijk vervangen door de euro.

Wat voor de euro, 5 gulden kostte, kost nu zo rond de 5 euro.

Naar verwachting zal de benzine binnenkort 2.50 euro per liter gaan kosten.

Weet jij nog hoeveel de benzine koste, vlak voordat de euro werd ingevoerd })
 
Zeker weten dat dit gaat gebeuren, alhoewel er dan ook duurdere elektrische modellen zullen zijn, zoals die er ook nu in de benzine uitvoeringen zijn.

De economie verschuift telkens op en mee met technologische ontwikkelingen.

Een voorbeeld hiervan is de gulden, deze is nu inmiddels letterlijk vervangen door de euro.

Wat voor de euro, 5 gulden kostte, kost nu zo rond de 5 euro.

Naar verwachting zal de benzine binnenkort 2.50 euro per liter gaan kosten.

Weet jij nog hoeveel de benzine koste, vlak voordat de euro werd ingevoerd })
Ik ben beginnen te rijden aan 29 Belgische frank per liter benzine, en als ik het me nog goed herinner, bestond de 95 toen nog niet, je had gewone benzine, en loodvrije.

1€ is gelijk aan 40,3399 Belgische Frank, dus tel maar uit.
Ik spreek over ongeveer 25 jaar terug ... man man man, ik word oud :')

Maar je moet de prijsstijging vergelijken met je loon, en ondanks de lonen in België niet alleen een pak lager liggen dan in Nederland, stijgen ze ook veel minder snel, maar is mijn loon in die 25 jaar meer dan verdubbeld, de benzineprijs is in die zelfde tijd net niet verdubbeld, dus eigenlijk iets goedkoper dan toen.

Edit: als ik dat nu zelf terug lees, en dan vooral wat ik rood gemarkeerd heb, voor wat zit ik dan eigenlijk te klagen? :?:$:+
 
Ik ben beginnen te rijden aan 29 Belgische frank per liter benzine, en als ik het me nog goed herinner, bestond de 95 toen nog niet, je had gewone benzine, en loodvrije.

1€ is gelijk aan 40,3399 Belgische Frank, dus tel maar uit.
Ik spreek over ongeveer 25 jaar terug ... man man man, ik word oud :')

Maar je moet de prijsstijging vergelijken met je loon, en ondanks de lonen in België niet alleen een pak lager liggen dan in Nederland, stijgen ze ook veel minder snel, maar is mijn loon in die 25 jaar meer dan verdubbeld, de benzineprijs is in die zelfde tijd net niet verdubbeld, dus eigenlijk iets goedkoper dan toen.

Edit: als ik dat nu zelf terug lees, en dan vooral wat ik rood gemarkeerd heb, voor wat zit ik dan eigenlijk te klagen? :?:$:+

Tenopzichte van België is de Nederlandse economie inderdaad duurder en zijn de salarissen hoger, al was het maar om die dure motoren te kunnen kopen ;)
 
Ik vond eerlijk gezegd het geluid van de Eva de grootste tegenvaller. Veel harder en irritanter dan ik had gehoopt. De Zero is dan een stuk stiller en meer mijn stijl.
Ik heb een lange weekend op de Eva rondgereden en een lang weekend op de Zero. Die laatste had uiteindelijk mijn voorkeur, maar als de energica niet die irritante fluittoon had gehad was het waarschijnlijk andersom geweest, mede door de ingebouwde snellader.
 
Ik vond eerlijk gezegd het geluid van de Eva de grootste tegenvaller. Veel harder en irritanter dan ik had gehoopt. De Zero is dan een stuk stiller en meer mijn stijl.
Ik heb een lange weekend op de Eva rondgereden en een lang weekend op de Zero. Die laatste had uiteindelijk mijn voorkeur, maar als de energica niet die irritante fluittoon had gehad was het waarschijnlijk andersom geweest, mede door de ingebouwde snellader.


Mee eens, de EVA had van mij ook stiller mogen zijn, maar door het geluid was het nu wel een "head-turner". 8-)
 
Dat opstarten is wel spectaculair. Iets meer Knight Rider, dat mis ik wel aan de Zero: Die hebben ze echt zo Spartaans mogelijk gehouden , daar laten ze geloof ik wat cijfertjes draaien ofzo. Het geluid vind ik wat tegenvallen. Lijkt me een stuk luider dan de Zero. Qua uiterlijk is het allemaal stuk volwassener, helaas is de prijs dat ook :X Ik denk dat de toekomstige motoren wel deze kant uit gaan, kan haast niet anders. En ja, ooit zullen ze gewoon betaalbaar zijn.
En wat een leuk haventje :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan