Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Klopt :Y

Ik houd ook wel van een mooi uiterlijk op mijn motor, al is het praktische belangrijker.

Maar mijn grootste punt is dat elektrisch rijden op dit moment nog steeds gevoelig duurder is in totaliteit. Als dat niet het geval was, zou ik nog wel een naked overwegen, al is dat maar omdat er niet veel anders beschikbaar is dat enigszins betaalbaar is, voor zover een "gewone" Zero betaalbaar genoemd kan worden.
En ik vraag me nog steeds af waarom ze bij Zero nog steeds niets anders maken dan nakeds, er is gewoon amper keuze. Gelukkig zijn er wel meerdere kleuren beschikbaar, anders zou het nog een nazaat van de Ford T geweest kunnen zijn :P

Dit sluit behoorlijk aan bij mijn punt...

Als vanouds mopper jij op Zero omdat jij ze duur vindt en omdat er zo weinig keus zou zijn. Dat jij altijd gebruikte Suzuki’s koopt en bij Zero uitsluitend over nieuw praat valt je blijkbaar niet op.

Maar je zegt opnieuw helemaal niets over de keus aan elektrische motoren bij jouw merk, Suzuki.... Of Kawasaki of Honda of Yamaha of Triumph of allemaal ongeveer. Want waarom kom je bij Zero, vanwege de elektrische aandrijving toch ? Waarom blijf je niet bij Suzuki ?

Ongeveer niemand van de oude fabrikanten doet iets, niemand komt uit de luie stoel en maakt iets wat jij wilt. Klant was koning toch ?

Zero maakt maakt tenminste nog een fatsoenlijk presterende elektrische motor en dan mopper jij dat ze bijvoorbeeld geen paarse scooter maken met roze lijntjes, of dat ze geen chopper maken met tweewielaandrijving of een trike met rupsbanden. Daar is ook vast wel vraag naar...

Zero is een kleine startup, ze kunnen niet in een klap de hele wereld bedienen en voorzien van alle keus die jouw verwende hartje begeert. Dat anderen nog steeds niets doen is niet de schuld van Zero.

@DAF400, reactie volgt maar geef me even tijd.
 
Dit sluit behoorlijk aan bij mijn punt...
....
Zero is een kleine startup, ze kunnen niet in een klap de hele wereld bedienen en voorzien van alle keus die jouw verwende hartje begeert. Dat anderen nog steeds niets doen is niet de schuld van Zero.
@DAF400, reactie volgt maar geef me even tijd.

Volgens mij zijn er achter de schermen écht wel grotere merken bezig met elektrische aandrijving. Sterker nog, ingewijden vertellen mij dat ze dit bijna klaar hebben. De markt is er nog niet aan toe, er is nog veel teveel frictie bij de petrol heads. Wat denk je dat er gebeurd als een massamerk als Suzuki of Yamaha ineens zegt "Joh, hier heb je 3 elektrische modellen, met een goede range, met een design wat je van ons bent gewend met dezelfde rijeigenschappen." Dat staat ineens heel motorland op z'n kop, verliezen ze marktaandeel, omzet en alle gevolgen van dien (vermoed ik).

Er zijn vooralsnog veel naked modellen beschikbaar als elektrische motor, maar met aanpassingen hier en daar - bijv. de Energica met windscreen, van die dingen bij je handen voor de wind, etc. - begint er langzaamaan wel verandering in te komen.

Misschien is een naked wel gewoon het meest populaire segment onder de doelgroep die zij willen aanspreken, waar zij zien dat ze mensen kunnen overtuigen om elektrisch te gaan rijden. Inzetten op een elektrische chopper lijkt mij níet de doelgroep in ieder geval.

Maar hé, voor ieder wat wils, het design maakt mij minder uit, als hij maar goed voelt en goed rijdt. Ik haak simpelweg af bij Zero omdat ze mij te klein ogen, ik hou wel van wat fors. De SR/F sluit daar meer op aan, maar dat is gewoon een gekopieerde Energica Eva.
 
Maar mijn grootste punt is dat elektrisch rijden op dit moment nog steeds gevoelig duurder is in totaliteit.
Ja... ik zat laatst nog even te rekenen omdat ik een Zero te koop had zien staan voor een redelijk bedrag dat ik níet op m'n spaarrekening heb, maar ik dacht, als het nou het bedrag van een lening scheelt aan benzine dan is 't toch weer interessant.

Maarja; ik rijd nu 40km enkele reis, 4 dagen per week. Da's 320 per week. Als ik niet op vakantie ga of een dag vrij neem / ziek ben dan is dat 16.640 per jaar. Bij 1:18 is dat iets minder dan 925 liter. Keer de prijs van een litertje benzine (zeg 1,60) is dat 1480 euro. Nou... bij een aanschafprijs van 10K hoef je niet eens meer te gaan rekenen om te weten dat je dat er niet binnen 3 jaar uit hebt. En ja, die plofmotor heeft meer onderhoud nodig, maar daar gaat zonder banden en remmen zeker geen 500 euro per jaar in, echt niet. En banden en remmen heeft een Zero ook nodig.

En ja, als er een elektrische motorfiets komt, dan gaat één van de plofmotoren eruit. Dus daar komt ook weer wat geld van terug... maar die zijn beide niet zo jong dat ze ook maar in de buurt van het bedrag komen van wat een gebruikte Zero kost. Dus voor mij is voornamelijk het financiële stuk wat me tegenhoudt er een te kopen.

Ah well. Geduld schijnt een schone zaak te zijn.
 
Zero is een kleine startup
Dat niveau zijn ze ondertussen echt wel ontstegen hoor. Die nieuwe ZR/F ziet er dan ook veel gelikter uit dan de voorgaande modellen... maar het is wel wéér een naked. En dat is wat @DKP bedoeld. Waarom geen allroad? Zeker onder de woon-werk rijders (= de doelgroep van Zero) is dat een zeer gewild soort motorfiets.
 
...
Als vanouds mopper jij op Zero omdat jij ze duur vindt en omdat er zo weinig keus zou zijn. Dat jij altijd gebruikte Suzuki’s koopt en bij Zero uitsluitend over nieuw praat valt je blijkbaar niet op.

Maar je zegt opnieuw helemaal niets over de keus aan elektrische motoren bij jouw merk, Suzuki.... Of Kawasaki of Honda of Yamaha of Triumph of allemaal ongeveer. Want waarom kom je bij Zero, vanwege de elektrische aandrijving toch ? Waarom blijf je niet bij Suzuki ?
...
Elektrische motoren ZIJN gewoon enorm duur in aankoop, maar goedkoper in gebruik. Echter in TOTALITEIT nog steeds duurder dan benzinemotoren.

Ik kom steeds bij Zero terecht idd, omdat dat op dit moment de meest gekende elektrische motor is, en ook goede zijn, maar erg duur. En omdat "mijn" merk er idd geen heeft.

Dat je opnieuw moppert dat ik steeds NIEUWE zero's vergelijk met GEBRUIKTE Suzuki's klopt niet.
Ik heb al meerdere keren aangehaald NIEUW met NIEUW vergeleken te hebben. En daarbij gebruikte ik voor mij idd de Ninja 400. Omdat die qua comfort en prestaties nauw aanleunt bij een Zero. Zelfs meer comfort, en vooral, méér motor, want volledig gekuipt. Maar ik heb ook al laten weten dat ik, indien niets anders beschikbaar in de elektro klasse, naar naked wil overstappen, indien de kostprijs in totaliteit gelijk of lager ligt. Dat die Zero er de apollo13 uittrektin acceleratie, en die 400 het enkel kan opnemen tegen -500pk auto's, en dat ik moet schakelen ipv "automaat" houdt voor mij geen steek. Beide motoren brengen mij in 45 minuten van thuis op het werk. Zonder enig probleem daarbij.

Aan 5 jaar en 150.000km komt die Zero gevoelig duurder uit. Aan 10 jaar en 300.000km ook nog, maar het verschil wordt kleiner. Aan 15 jaar en 450.000km ... jaja, ik zie nog geen batterij zo lang meegaan ... en zo lang houd je in B geen motor als je die voor woon werk gebruikt, 5 jaar max bij een tweedehands, 8 jaar bij een nieuwe. In die 8 jaar heb ik dan al 240.000km. Wat wordt de restwaarde? Juist, bijna 0, zowel bij een elektrische als bij een benzinemotor.

Ook al heb ik laten weten dat ik zelfs overweeg een elektrische klasse A1 te willen, omdat die in aankoop gelijk ligt met de Ninja 400, maar dan wel met veel mindere prestatie's. Die zou voldoende km's kunnen met een extra batterij, en daarbij op ongeveer de prijs van de Ninja 400 komen. Dán wordt het wel goedkoper in totaliteit. Maar onvoorziene ritjes of omwegen kan je wel vergeten dan.

Het is dus niet zo dat IK de zwart wit kijker ben.

Maar zoals @Artemecion zegt, het begint hier een echoput te lijken, dus dit is de laatste keer dat ik dit vergelijk plaats, want ondanks het zo duidelijk is als een paal boven water, wordt het niet begrepen.

En ohw ja, de benzineprijzen ijn in B de afgelopen 2 maand weer 15 cent gestegen, heb weer eens berekend, maar nee hoor, in 5 jaar aan 150.000km is benzine motor rijden hier nog steeds eens stuk goedkoper.

Om nog maar te zwijgen van de geplande prijsstijgingen bij elektriciteit. Tegen 2020 zou die bijna verdubbelen, tegen 2025 wordt er al gewag gemaakt van 3 tot 4 voud van de huidige prijs.
 
Zit wat in. Geen idee. Ik doe niet zoveel woon-werk in Amerika. :P
In Azië doet de elektrische tricycle ook al enige tijd zijn intrede:
full

Hierin wordt echter wél gelet op comfort, want, deze is volledig ... eu ... "gekuipt" ... zelfs meer en beter dan de traditionele tricycles, en ook nog ruimer voor de passagiers ook! *O*

Edit: hoeveel die kost weet ik nog niet, maar dat ga ik eens opzoeken later, want ik zou er mij wel zo eentje willen aanschaffen als ik dat kan! :9~
Alleen zou ik de snuit een beetje aanpakken, die jaren 60 pinkers en koplampen eraf en wat moderners op inwerken :P
 
Net even een vergelijk gemaakt, wellicht wel leuk om gewoon eens te doen en te bekijken - slechts gebaseerd op hoe het bij mij in de lease zou zijn.
Hierbij houd ik rekening met 36 maanden looptijd, een jaarkilometrage van 15.000 en als componenten:
- Afschrijving (géén rente berekend);
- Reservering voor reparatie, onderhoud en banden;
- Houderschapsbelasting (elektrisch is vrij);
- Verzekering WA+Casco.

Als brandstofmotor gebruik ik het favoriete voorbeeld van dit forum, namelijk de Kawasaki Ninja 400, aanschafprijs van € 6.899 inclusief btw, geschatte restwaarde na de looptijd, met 45.000 op de teller van € 2.300 inclusief btw.
Als elektrische motor gebruik ik de favoriete underdog van dit forum, namelijk de Zero DS, aanschafprijs van € 16.260 inclusief btw., geschatte restwaarde na de looptijd, met 45.000 op de teller van € 7.000 inclusief btw.

De Kawasaki zal zo'n 20 kilometer per liter rijden, en heeft een 14L brandstoftank. Geschat is dus een bereik van 280 kilometer.
Een liter brandstof kost inmiddels zo'n € 1,65 aan de pomp - geen snelweg - dus kost een volle tank zo'n € 23,-.
De Zero zal zo'n 11,74 kilometer per kWh rijden, en heeft een 14,4kWh accupakket. Geschat is dus een bereik van 169 kilometer.
Een kWh laden kost zo'n € 0,22, dus een volle accu zit op € 3,17.

Grootste verschillen in vaste gegevens:
1) De Kawasaki heeft 45 pk tegenover 60 van de Zero;
2) De Kawasaki heeft 38 Nm koppel tegenover 110 (jaja) van de Zero;
3) De Kawasaki heeft € 10,- per maand HSB (Friesland) tegenover 0 van de Zero;

Onderaan de streep komt - met mijn vlugge berekening - de prijs per kilometer op basis van vaste + variabele kosten op € 0,25 voor de Kawasaki, en € 0,33 voor de Zero.

Circa 8 eurocent per kilometer hoger voor de Zero. Terugrekenend naar een jaarkilometrage van 15.000, kost de Zero dan dus € 1.200 per jaar méér dan de Kawasaki, is € 100,- per maand.

Wel geinig om te zien, maar een motor van 7000,- aanschaf vergelijken met een van 16.000 is natuurlijk ook een compleet andere afschrijving.
 
...
De Kawasaki zal zo'n 20 kilometer per liter rijden, en heeft een 14L brandstoftank. Geschat is dus een bereik van 280 kilometer.
...
:o mijn "gebruikte" 750 van 15 jaar oud moet ik al lelijk afbeulen om slechter te doen ...

Die Kawa heeft versnellingen he, dus je hoeft niet in eerste te blijven rijden he . Die rijdt bij zelfs een licht sportieve rijstijl probleemloos 30km en meer op een liter ;)

En in B kost die maar 6.200€.
De benzine 1,4€/L.
Elektriciteit weet ik niet, maar die is alvast een stuk duurder dan in NL.

Maar geen zorgen, ik maak regelmatig de berekeningen, en van zodra de moment er is dat ik voor een gelijke of lagere prijs elektrisch kan rijden, komt het ervan. Al dan niet naked. Dat zien we dan wel weer.
 
Voor wat betreft het uiterlijk en de uitvoering van de e-motor zit er toch wel wat in de stellingen hierboven. Voor mezelf moet het er uit zien als een gewone motor, dus dat heeft Zero wel goed voor elkaar, maar verder moet er voor wat mij betreft een ruitje tegen de wind op zitten, en een (top)koffer zodat je iets mee kunt nemen tijdens de rit, en je helm kwijt kunt na de rit. De DSR Black Forrest komt al een heel eind in de buurt, vind ik.
 
Tja die mensen zijn er nu eenmaal die uiterlijk het belangrijkste vinden. Dat zie je bij motoren, auto’s, huizen en ook vrouwen (of mannen)
Kennelijk heb jij wat moeite om je in te leven in dat soort mensen, terwijl ik denk dat dit de grootste groep kopers is.
Als je producten wilt verkopen zul je ze moeten maken zoals de kopers hem willen, klant is koning.
Ik weet dat die mensen er zijn, moeten ze zelf weten. Blijkbaar kunnen sommigen van hen zich niet inleven in mensen die andere zaken belangrijk vinden zoals gebruikersgemak.
Het is immers een gebruiksvoorwerp.

Ik vind het allemaal prima maar het verwondert me wel dat sommigen die de binnenstad bijna niet uit komen op de smalle grachten en tussen alle stilstaande auto’s het blijkbaar handig vinden om te kiezen voor een Joekel van een BMW R1200 GS Adventure met van die brede koffers.

Het komt op mij over als stoer doen, meedoen met de massa, en waaróm denk ik dan. Vinden ze dat nu echt handig ?

Moeten ze zelf weten maar zeg dan ook even niets van mijn handige scootertje dat ik destijds reed. Dat is aan alle kanten beter, gemakkelijker, sneller, goedkoper etc.
En zo zijn er veel meer voorbeelden van vreemde keuzes maar je begrijpt mijn punt.

Zelf heb ik ook concessies moeten doen, ik wilde elektrisch rijden en dan is er niet veel keus. Maar ik mopper niet op één van de weinige fabrikanten die al jaren wél elektrische motoren maakt terwijl de grote jongens nog niet verder zijn dan patentaanvragen.

Die verwijten vind ik nergens op slaan, het is allemaal zo gemakkelijk, we zijn verwend met z’n allen.

Dat niveau zijn ze ondertussen echt wel ontstegen hoor. Die nieuwe ZR/F ziet er dan ook veel gelikter uit dan de voorgaande modellen... maar het is wel wéér een naked. En dat is wat @DKP bedoeld. Waarom geen allroad? Zeker onder de woon-werk rijders (= de doelgroep van Zero) is dat een zeer gewild soort motorfiets.
Zero is 13 jaar geleden opgericht als “Electricross” door een NASA ingenieur, daarna is de naam veranderd en pas sinds een jaar of 6 maken ze de eerste serie serieuze motorfietsen. Het is allemaal nog jong maar ze zijn er wél.

Ze groeien nu hard maar op het totaal zijn de aantallen echt peanuts.

Het is wél weer een naked.
Tja, ze moeten ergens mee beginnen....

Ik stel me voor dat deze SR/F de eerste is van een nieuwe serie waar vast ook wel een allroad in voorkomt en hopelijk ook een toermodel.

Het topic lijkt steeds meer op een echoput.
Nou je het zegt, ik hoor steeds Ninja ninja ninja...
Nee dat is niet hetzelfde

Je geraakt ermee van A naar B zoals je het zelf uitdrukt.

Wel apart want ik krijg hier alles over me heen terwijl jij zúlke uitspraken doet...
 
Laatst bewerkt:
Nou je het zegt, ik hoor steeds Ninja ninja ninja...
Omdat de Ninja 400 nauw aanleunt bij een Zero, alleen heeft ie dan wél kuipen.
De Z900 zou dusdanig een nóg betere vergelijking zijn, en zelfs nog goedkoper.
Er zullen wellicht gelijkaardige motoren van andere merken zijn, maar ik ga niet alle merken en types noemen, dat is te veel in 1 beticht
Je geraakt ermee van A naar B zoals je het zelf uitdrukt.
Een Cantas, Ligier, en dergelijk is een bromfiets klasse B, mag maar 45km/u en je mag er maar met 2 in. Die tricycle is een "motorfiets", leunt aan bij onze klasse A2's qua prestaties en je mag er met zoveel in als voorzien, 3, 5, 7, ...
maar die zou ik ginder willen, niet hier ;)
Alhoewel, waarom ook niet!
 
Zero heeft de naked.
Met de Black Forest een allroad/adventure type.
En met de FXS een supermoto.

Dus er is toch al wat keuze beschikbaar ;)
 
Zero heeft de naked.
Met de Black Forest een allroad/adventure type.
En met de FXS een supermoto.

Dus er is toch al wat keuze beschikbaar ;)
Ja dat klopt, maar toch is de keuze daarmee heel beperkt.
Liefhebbers van sport/tourings, en van de tourbuffels hebben niets in het elektrisch segment.

Maar zoals ik al zei, ik zou mijn voorkeur voor gekuipt aan de kant schuiven, als het totaal kostenplaatje zou kloppen. En misschien zelfs voor "lichter" zou gaan.

Maar hoe dikwijls ik dat ook post, er zijn er hier die dat maar niet begrijpen, en denken dat ik halsstarrig nieuwe Zero's blijf vergelijken met voorhysthorische Suzuki's, wat helemaal niet waar is, en dat het het concept naked bike in de elektrische motoren mij weerhoudt elektrisch te rijden, terwijl ik toch al meermaals duidelijk aangegeven heb dat dat niet het geval is.
 
Ja dat klopt, maar toch is de keuze daarmee heel beperkt.
Liefhebbers van sport/tourings, en van de tourbuffels hebben niets in het elektrisch segment.

Maar zoals ik al zei, ik zou mijn voorkeur voor gekuipt aan de kant schuiven, als het totaal kostenplaatje zou kloppen. En misschien zelfs voor "lichter" zou gaan.

Maar hoe dikwijls ik dat ook post, er zijn er hier die dat maar niet begrijpen, en denken dat ik halsstarrig nieuwe Zero's blijf vergelijken met voorhysthorische Suzuki's, wat helemaal niet waar is, en dat het het concept naked bike in de elektrische motoren mij weerhoudt elektrisch te rijden, terwijl ik toch al meermaals duidelijk aangegeven heb dat dat niet het geval is.
Misschien als je iets meer open naar de reacties kijkt? De reactie die jij quote is naar mijn idee helemaal niet 'tegen' jouw gericht. Het is niet zo dat het hele forum hier helemaal één op één met jouw in gesprek is. :P
 
Op InsideEV’s vond ik een artikeltje over de opbouw van een batterij.

We zijn allemaal met zuigermotoren opgegroeid, we weten wel hoe dat werkt en nu met een elektrische motor ben je weer terug bij af want alles is anders.
In bijgaande video wordt uitgelegd hoe een batterypack is opgebouwd. Het gaat om een 5,8 kWh pakket van een Alta met 18650 cellen. 18 x 65 is gewoon het formaat cilindrische cellen, zulke batterijen zitten ook in de Tesla S en X.
Mijn Zero bijvoorbeeld heeft platte “pouch” cellen, die zijn vlak en daarmee nog net iets compacter samen te bouwen.

 
meeste E motoren hebben Pouch cells, toch weer wat andere opbouw vereisten en (o)nmoggelijkheden.

Alta was zover ik weet de enige commercieel verkrijgbare motorfiets met 18650 cellen.

maar dat wordt hier boven ook al gezegd :D
 
Ja dat klopt, maar toch is de keuze daarmee heel beperkt.
Liefhebbers van sport/tourings, en van de tourbuffels hebben niets in het elektrisch segment.

Maar zoals ik al zei, ik zou mijn voorkeur voor gekuipt aan de kant schuiven, als het totaal kostenplaatje zou kloppen. En misschien zelfs voor "lichter" zou gaan.

Maar hoe dikwijls ik dat ook post, er zijn er hier die dat maar niet begrijpen, en denken dat ik halsstarrig nieuwe Zero's blijf vergelijken met voorhysthorische Suzuki's, wat helemaal niet waar is, en dat het het concept naked bike in de elektrische motoren mij weerhoudt elektrisch te rijden, terwijl ik toch al meermaals duidelijk aangegeven heb dat dat niet het geval is.

Op de haalbare afstand na is de Black Forest (in elk geval naar mijn ervaring) een beste goede tourbuffel.
Grootste nadeel misschien de topsnelheid, maar daar heb je ook niet direct een tourbuffel voor natuurlijk ;)
 
Op de haalbare afstand na is de Black Forest (in elk geval naar mijn ervaring) een beste goede tourbuffel.
Grootste nadeel misschien de topsnelheid, maar daar heb je ook niet direct een tourbuffel voor natuurlijk ;)
Touren is niet racen, dus wat dat betreft vind ik een max snelheid van om en bij de 150km/u meer dan voldoende. Dat is toch ongeveer de max snelheid dacht ik?
Ik rij zelf zelden meer dan 120km/u, dus voor mij zeker al geen probleem :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan