Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik heb begrepen dat CO2 bij een diesel niet de issue is. Een diesel produceert meer zwavel en roet. Dat wordt behoorlijk afgevangen. Volgens mij is het bananen met kiwi's vergelijken.
En de stikstof oxiden, NOx. Dat ontstaat door de betere verbranding, de diesel is slachtoffer van zijn eigen succes.

Maar weer een goed voorbeeld van hoe het werkt, verzin een gekleurd verhaal dat elektrisch zwart maakt en allerlei media nemen het klakkeloos over.
En @Han S , zit jij misschien achter dat pseudoniem “Dezoeteinval” ?
 
Sinds vrijdag heb ik ook een powerbank op wielen.
Trotse eigenaar van een Energica Eva :]

20190504_120813637_iOS.jpg
 
Ok zag een week of wat geleden eentje van rond de 15 k staan die nu weg was. Dacht dat jij die gekocht had. Zijn er toch nog een paar meer van in Nederland.:P;)
 
Ok zag een week of wat geleden eentje van rond de 15 k staan die nu weg was. Dacht dat jij die gekocht had. Zijn er toch nog een paar meer van in Nederland.:P;)

Niet heel veel meer. Deze kwam van Electric Motorbikes en was de enige Energica die daar stond. Die gaan zich toch vnl op niet-Energica (lees: Zero) fietsen richten, zo heb ik de indruk.
De rest van het aanbod komt volgens mij allemaal bij electricmotorcycles.nl vandaan en waarschijnlijk was dat degene die jij zag (had ik ook op de korrel): die met de witte givi koffers?
 
Heeft iemand ooit deze motor gezien ? De Lito Sora, uit Canada.
Hij kwam al voor in de openingspost van het eerste Grote elektrische motorfietsen topic in 2012.

De motor is volledig herzien, het meest bijzondere wordt in het artikel niet eens genoemd, namelijk dat deze motor is voorzien van een CVT.

10181461-8062-4E45-91EA-7CE7B8B71665.jpeg


Bron:

https://electrek.co/2019/05/07/electric-superbike-lito-sora-generation-two/
 
Laatst bewerkt:
Het valt me op dat er heel veel modellen elektromotoren voorgesteld worden maar dat er maar weinig daadwerkelijk te koop zijn (in Europa). Deze bovenstaande is niet om aan te zien, dat hoeft toch niet zo lelijk?
 
Best leuke modellen gezien die er goed uitzien qua styling , prijs en prestatie maar dan niet te koop zijn in Europa, jammer. Het oog wil ook wat.
 
Heeft iemand ooit deze motor gezien ? De Lito Sora, uit Canada.
Hij kwam al voor in de openingspost van het eerste Grote motorfietsen topic in 2012.

De motor is volledig herzien, het meest bijzondere wordt in het artikel niet eens genoemd, namelijk dat deze motor is voorzien van een CVT.

Bekijk bijlage 1392446

Bron:

https://electrek.co/2019/05/07/electric-superbike-lito-sora-generation-two/
Een CVT, waarom? En waar kan je nog ongeperforeerde remschijven kopen?
Hoe meer van dit soort dingen er komen hoe mooie ik de Johammer ga vinden.
 
Waarom ? Ik denk dat ze zich willen onderscheiden. Het is sowieso een erg dure motor voor een erg klein publiek, zie ook die commentaren bij het artikel.

Een CVT zou theoretisch winst kunnen geven maar hij heeft ook weer z’n eigen verliezen. Je schiet er weinig mee op vrees ik.
Mij lijkt dat er geen koppeling in zit en een CVT kan alleen variëren als ie draait, dan zal ie vast gedwongen bediend worden. Dat maakt het ingewikkeld en als het nut dan ook nog zo beperkt is......
 
Silence, een nieuwe fabrikant in Barcelona maakt een lichte scooter met uitwisselbare batterij, vergelijkbaar met wat Gogoro doet in Taiwan.
De scooter is niet bedoeld voor de snelweg maar kan wel een uitkomst zijn voor ander lokaal- en woon-werk verkeer.

Hoewel het vast niet esthetisch verantwoord is vind ik het wel innovatief, je kunt de batterij snel omwisselen voor een andere, je kunt hem ook meenemen naar je werkplek als er anders geen stopcontact in de buurt is.
Verder kun je de batterij met omvormer ook andersom gebruiken, dus als voeding voor elektrische apparaten.


004BE03D-E190-4F27-81A9-0A52BCCCA90F.jpeg



Bron: Electrek.
https://electrek.co/2019/05/13/up-c...m-h-scooter-with-swappable-rolling-batteries/
 
Laatst bewerkt:
Na 500 km rijden en laden alleen via 220V, vandaag voor het eerst (en voor de zekerheid) even de Fastned uitgeprobeerd aangezien ik morgen een langere afstand ga afleggen zonder laadmogelijkheid op mijn eindbestemming. En dus onderweg zal moeten "tanken".

Met mijn huidige rijstijl en settings geeft de Energica nu een gecalculeerd bereik van 125 Km aan. Maar dat moet nog omhoog kunnen (er zit nog rijgeschiedenis in van de demo- en begeleidingsritten).

20190514_112404875_iOS.jpg
 
Dan onthoudt ie een hoop rij historie... Bij de Zero zie je de range aangepast worden tijdens de rit, je kunt gemakkelijk met veel méér range aankomen dan waarmee je vertrok (ook zonder te laden...).




Maar even een tussendoortje...

Op Fully Charged een interessante video over een elektrische veerboot die vaart tussen Denemarken en Zweden. Robert Llewellyn rijdt met zijn Tesla model 3 aan boord en krijgt een rondleiding tussen de enorme batterypacks van 6,1 MW die tussen 42% en 66% soc gebruikt worden.
Het betreft een “retrofit”, dus een conversie van diesel naar elektrisch. De boot maakt tot wel 46 overtochten van 4 km per dag waarbij aan weerszijden automatisch geladen wordt.


 
Met mijn huidige rijstijl en settings geeft de Energica nu een gecalculeerd bereik van 125 Km aan. Maar dat moet nog omhoog kunnen (er zit nog rijgeschiedenis in van de demo- en begeleidingsritten).

Hoe zou je jouw rijstijl omschrijven?
En wat voor snelheden en wegtypen rijd je daarbij? (Snelweg, Autoweg, Bebouwde kom)?
Ik ben voornamelijk benieuwd of ik enigsins een passende vergelijking kan maken met mijn eigen verbruik.
 
Eva heeft geen best langetermijn geheugen hoor:N. het verbruik van de laatste 5-10 km is leidend. Van de week Amerfoort-Leiden gedaan (80km) en ik kwam netjes met 3% aan. Dan geeft ie bij de volgende laadsessie echt onder de 100km range aan, tenzij... je de laatste kilometers file hebt gehad.
 
Ik rijd voor ww vooral Apeldoorn-Zwolle (A50-A28) en Apeldoorn-Lochem (A1-N332)
Op de N-wegen schakel ik de laatste tijd naar Eco, op de A-wegen urban of rain. En ik switch tijdens het rijden.
Terugleveren staat op gemiddeld; ik probeer zo weinig mogelijk van de remmen gebruik te maken.

Gisteren gaf hij met een volle accu een range van 130 Km nadat ik terug was van mijn werk.
 
vwb 'geheugen' van de Eva ga ik maar even af op de info van de verkoper.
Het klopt wel dat tijdens het rijden de range toe kan nemen.
Binnenkort maar weer eens beginnen met bijhouden van het verbruik.
 
Ik rijd voor ww vooral Apeldoorn-Zwolle (A50-A28) en Apeldoorn-Lochem (A1-N332)
Op de N-wegen schakel ik de laatste tijd naar Eco, op de A-wegen urban of rain. En ik switch tijdens het rijden.
Terugleveren staat op gemiddeld; ik probeer zo weinig mogelijk van de remmen gebruik te maken.

Gisteren gaf hij met een volle accu een range van 130 Km nadat ik terug was van mijn werk.

Dat vind ik nog best veel in vergelijking met mijn range.
WW afstand is 70, waarvan 40 snelweg en 30 N-wegen.
Dan hou ik gemiddeld nog iets van 35% aan range over, en dan rij ik met gem 100km/h op de snelweg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan