Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Er komt nieuwe concurrentie voor o.a. de Zero FXS serie lichte allroad motoren. Sur Ron, fabrikant van elektrische mountainbikes wil naar een nieuw segment.


DF5A7853-9825-4EBA-B968-089B3E05C857.jpeg
 
Electrek heeft nieuws over Evoke, ze noemen ze “urban motorcycles”, lichte motoren.

Bekijk bijlage 1422131

Mooi vormgegeven. Niet voor Europa toch? Kon alleen een Beneluxsite vinden met niet up to date info. Heb een mailtje gestuurd voor info, kijken of ze reageren, heb nog nooit een mailtje teruggekregen van enig motorfabrikant waarin ik trek had. Vreemd,..
 
Laatst bewerkt:
Dat schiet lekker op. Maar dat zal de levensduur niet ten goede komen verwacht ik.
Temperatuur is bepalend.
Ze hebben veel aandacht besteed aan het “thermal management”, als ze dat goed voor elkaar hebben kan het heel erg meevallen.

Sommigen beweren zelfs dat, mits de temperatuur goed onder controle is, snelladen beter kán zijn dan normaal laden zonder koeling omdat de batterij dan ook warm wordt en dat het dan veel langer duurt.
Wat de waarheid is zal per geval wel verschillen vermoed ik.
 
Daar gaan we weer, maar bij Tesla hebben ze een soort archief opgebouwd, en volgens mij bleek daaruit dat senlladen inderdaad goed was voor de accu's. Degene die 3x per week aan de snellader hingen hadden minder degradatie. Maar dat is nog niet in 15min naar 85%
 
Ervaring met andere accu's. in bijvoorbeeld modelbouw kun je accu's in no time weer vol maken maar dat zijn ook de accu's die je het snelste weg kunt gooien.

Meestal gaat snelheid ten koste van levensduur. Als dat niet meer zo is, gaan ze toch weer de grens opzoeken.
Maar er staat ook 'verwacht ik' het is dus niet wetenschappelijk onderbouwt, als je daar naar op zoek bent kan ik je niet helpen.
 
Ervaring met andere accu's. in bijvoorbeeld modelbouw kun je accu's in no time weer vol maken maar dat zijn ook de accu's die je het snelste weg kunt gooien.

Meestal gaat snelheid ten koste van levensduur. Als dat niet meer zo is, gaan ze toch weer de grens opzoeken.
Maar er staat ook 'verwacht ik' het is dus niet wetenschappelijk onderbouwt, als je daar naar op zoek bent kan ik je niet helpen.

Jammer ik verwacht toch altijd dat mensen niet zomaar iets roepen, verdiep je je er eens in, best interessant.
 
En als je zelf zoveel meer kennis hebt, is dan dit niet het moment om dat te delen in plaats van de loze berichten die je nu plaatst?
 
En als je zelf zoveel meer kennis hebt, is dan dit niet het moment om dat te delen in plaats van de loze berichten die je nu plaatst?


Welke loze berichten???
Ik geef je de kans om jouw idee betreffende de accu,s te verklaren en dan kan ik je evt iets vertellen erover.
Maar bij interesse is morgen bij de importeur van Enrgica www.electricmotorcycles.nl een open dag ter ere van de opening van zijn nieuwe pand.
Daar zullen we proberen antwoorden te geven op alle vragen.
 
Dit noem ik loze berichten.
waar basseer je dat op, vertel het mij eens.
Jammer ik verwacht toch altijd dat mensen niet zomaar iets roepen, verdiep je je er eens in, best interessant.

Maar ook in het laatste bericht vertel je eigenlijk niks behalve dat je reclame maakt voor een open dag.
Dan kan ik nog beter een verwachting uitspreken, die dan wellicht weerlegd kan worden.

En zelfs de knappe koppen bij Tesla en Renault en Nissan enz enz hebben een verwachting, praktijk is toch elke keer weer net even wat anders geweest dan de theorie.
 
Dit noem ik loze berichten.



Maar ook in het laatste bericht vertel je eigenlijk niks behalve dat je reclame maakt voor een open dag.
Dan kan ik nog beter een verwachting uitspreken, die dan wellicht weerlegd kan worden.

Je kan zelf ook de moeite nemen ipv alles voorgekauwd te laten worden, is geen reclame maar een mededeling en je een mogelijkheid aanbieden om kennis op te doen wat nu wel en niet mogelijk is.
Op MF ontstaat vaak een enorme discussie waar ik weinig zin en tijd voor heb, het lijkt nu helaas meer op facebook .
En via pb kan ik je tussen het werk door wel wat vragen beantwoorden voor je, dat scheelt een hoop tijd.
 
Nee, ik ga vragen niet via PB doen, want dan schiet de rest van m-f er niets mee op en ik wil anderen niet (rechtstreeks) belasten met mijn vragen.

Ik volg de accu techniek wel langs de zijlijn, voorgekauwd of niet, op het moment dat ik daar tijd en zin in heb.

Dat betekend dat ik niet alle details meepik, maar wel een zekere tendens. En ik probeer er ook nog even wat gezond boerenverstand tegenaan te gooien. Als laden kan in 15 minuten, waarom dan niet in 10 of in 2? Simpelweg omdat er grenzen zijn. Dat kan zitten in bekabeling, veiligheid, temperatuur en levensduur. Het zal altijd een compromis zijn.

Deze is wel aardig:

Mega snel laden en ontladen (condensator) maar niet geschikt voor langere tijd opslag, Wel als tussenstap, maar het offert weer ruimte en gewicht op die je anders weer aan accu's kunt besteden. Dus daar is hij weer : compromis zoeken.
 
Nee, ik ga vragen niet via PB doen, want dan schiet de rest van m-f er niets mee op en ik wil anderen niet (rechtstreeks) belasten met mijn vragen.

Ik volg de accu techniek wel langs de zijlijn, voorgekauwd of niet, op het moment dat ik daar tijd en zin in heb.

Dat betekend dat ik niet alle details meepik, maar wel een zekere tendens. En ik probeer er ook nog even wat gezond boerenverstand tegenaan te gooien. Als laden kan in 15 minuten, waarom dan niet in 10 of in 2? Simpelweg omdat er grenzen zijn. Dat kan zitten in bekabeling, veiligheid, temperatuur en levensduur. Het zal altijd een compromis zijn.

Deze is wel aardig:

Mega snel laden en ontladen (condensator) maar niet geschikt voor langere tijd opslag, Wel als tussenstap, maar het offert weer ruimte en gewicht op die je anders weer aan accu's kunt besteden. Dus daar is hij weer : compromis zoeken.

Vergeet je met je "grenzen" kosten of geld niet?
Ook een aardige barrière , en ik denk de meest belangrijke.
 
Is kosten en geld niet hetzelfde? Maar ja dat zal ook een factor zijn, alleen kosten gaat dan weer vaak samen schaalgrootte waardoor dat niet meteen de grootste drempel hoeft te zijn. Dat is alleen voor de early birds..
 
Geen motorfietsen maar wel een belangrijke dag voor elektrische aandrijving.
Porsche introduceert vandaag de Taycan, de eerste vol elektrische Porsche. Hij lijkt echt heel veel op de Mission E concept en ik verwacht dat dit een heel belangrijk model zal worden. Interessante technieken die we vast meer gaan tegenkomen.

 
Geen motorfietsen maar wel een belangrijke dag voor elektrische aandrijving.
Porsche introduceert vandaag de Taycan, de eerste vol elektrische Porsche. Hij lijkt echt heel veel op de Mission E concept en ik verwacht dat dit een heel belangrijk model zal worden. Interessante technieken die we vast meer gaan tegenkomen.


Heel mooi dat Porsche ook (eindelijk) op de markt komt met een electrische variant. Maar met de prijzen die ze nu vragen zal je ze voorlopig weinig gaan zien. Voor dat bedrag koop je 2 Model S'en bij Tesla. En hoewel het afwerkingsnivo daar wel iets minder is, is deze meerprijs (rationeel) echt niet te verantwoorden.
 
Daar valt over te twisten maar dat doe ik niet... kijk eens naar het aantal reserveringen...

Waar het mij om gaat is de acceptatie van elektrisch rijden, of dat nu met een motor is of met een auto, er bestaan echt de meest absurde ideeën over elektrisch rijden. Ik heb vorige week weer een partij haat meegemaakt, daar lusten de honden geen brood van maar dat verhaal voert te ver voor hier.

Porsche is een oud merk, ze maken echte liefhebbersauto’s en echte rijdersauto’s. Dat wordt en is deze elektrische Taycan ook, aan de prestaties zal het niet liggen.
Wie nu nog laatdunkend doet over elektrisch rijden doet dus eigenlijk laatdunkend over Porsche, dat is vast niet stoer.
 
Daar valt over te twisten maar dat doe ik niet... kijk eens naar het aantal reserveringen...

Waar het mij om gaat is de acceptatie van elektrisch rijden, of dat nu met een motor is of met een auto, er bestaan echt de meest absurde ideeën over elektrisch rijden. Ik heb vorige week weer een partij haat meegemaakt, daar lusten de honden geen brood van maar dat verhaal voert te ver voor hier.

Porsche is een oud merk, ze maken echte liefhebbersauto’s en echte rijdersauto’s. Dat wordt en is deze elektrische Taycan ook, aan de prestaties zal het niet liggen.
Wie nu nog laatdunkend doet over elektrisch rijden doet dus eigenlijk laatdunkend over Porsche, dat is vast niet stoer.

Porsche Centrum Eindhoven is nu ook dealer van Energica (Energica Brabant).
 
Kennen we ze nog ? Ewan McGregor en Charley Boorman. Ze reden eerst de Long Way Round, toen de Long Way Down en ze zijn nu met een nieuw avontuur bezig, ditmaal vol elektrisch.

Ik lees iets over Harley Davidson LiveWire motoren en ondersteuning met Rivian, de splinternieuwe elektrische off roader truck.




Edit. Update.

Electrek heeft betere informatie; de trip heet “Long Way Up” en het is zeker geen Citytrip want de tocht voert van Ushuaia in het uiterste zuiden van Zuid Amerika naar Los Angeles.
Men wil laten zien dat elektrische motoren niet alleen geschikt zijn voor woon-werk maar ook voor langere trips.
De beide Rivian elektrische pick up trucks zijn dezelfde die Rivian onlangs gebruikte voor wintertests in Argentinië.

Ik ben benieuwd hoe ze dit aanpakken. Zelf zou ik de overcapaciteit van de Rivians als stroombron gebruiken om de motoren tussendoor bij te laden.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan