Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Interessante ontwikkeling, en het belangrijkste is dat deze ook echt in produktie gaat, in grote aantallen.

Nieuws op elektrisch gebied komt zoals meestal van elders... de uitvinder van de automobiel stopt met de ontwikkeling van de verbrandingsmotor. Ze kunnen nog wel even vooruit met de huidige en laatste generatie...

 
Ondanks het hier om motoren gaat, komen er (wat ik ook ietwat logisch vind vanwege de actualiteit er rond), elektrische auto's aan bod.

Even op inspringen:
Pittig detail, hun tweede Tesla is een anonieme versie! :t
Die Hyundai heb ik gereden (Ionic Electric en Kona Electric), ik kon het er prima mee vinden...
Dat zijn twee auto's die ook mijn aandacht hebben getrokken. De Kona nog het meest. Is wel een stuk kleiner dan mijn Tucson, maar wanneer er een dag komt dat ik mijn Tucson kan vervangen door een Elektrische Kona, ik zou het er zeker voor over hebben!

De proefrit die ik met een Zero motorfiets wilde doen, is er nog niet van gekomen. Heeft op dit moment nog weinig dringendheid. En daarom heb ik niet meer aangedrongen na een uitblijvende reactie bij een vraag naar een proefrit via een Antwerps bedrijf.

Heb intussen wel vernomen dat de prijzen (de meeste althans) lichtjes gedaald zijn, maar nog niet spectaculair genoeg. Maar het gaat de goede kant op.

Ook kort geleden een artikel gelezen van Lightning, gekuipte elektrische motor (maar eerder sport dan sport/touring :/ ).
LS-218_blog.jpg

In de technische specs zag ik staan dat die aangedreven werd door een tandriem, maar op de foto (niet deze, maar een andere) zag ik duidelijk een ketting. Dat is dan wel weer een minpuntje in vergeljking met Zero.
Ik heb er mij ook nog niet verder in verdiept, het in een vlucht bekeken (aangezien het nog niet dringend is voor mij).
Voor zover ik weet zijn er 3 verschillende versies, beginnend vanaf 12.000€ (110km tot 150km, opladen in 8u op een gewoon 240V stopcontact (100%)), eindigend met 20.000€, (240km tot 300km), standaard level 3 lader, laadt 100% op in 35 minuten! (Speciaal stopcontact of speciale laadpaal).
Bij de 2 lagere versies is een snellader op 240V beschikbaar (level 2), voor 1.500€ extra, die in 3uur laadt ipv 8uur. Die staat ook standaard op de hoogste versie, incl de level 3 lader.

Nou kijk, dat zijn prijzen en specs die mij doen geloven dat ik binnen dit en 5 jaar wellicht ook elektrisch zal kunnen rijden :t
Die 35 minuten snellader heb ik in het dagelijks leven niet nodig, maar die is wel handig op vakantie. Want, ondaks ik een actieradius liefhebber ben, is 240km rijden, en dan een kleine drie kwartier aan de kant voor een drankje en een benenstrekkertje zeker geen overbodige luxe. 500km of meer aan 1 stuk door rijden is meestal géén plezier met een motor, je hebt (eigenlijk ook met de auto) regelmatig nood aan rust. *

Als ik het me goed herinner is de "middenversie" standaard rond de 15.000€, en met een actieradius vanaf ongeveer 170km tot pakweg 210km. Doe daar een level 2 lader bij van 1.500€, en het komt op 16.500€.
Nog steeds niet goedkoop in mijn ogen, maar daar heb ik al meer dan genoeg aan voor mijn dagelijkse woon werk ritten, zelfs mét omwegjes langs bochtige wegen wat ik soms doe! En 3u laadtijd is dan géén minpunt.

Ik blijf het dus opvolgen, en ik voel de overstap steeds korter komen ... zo kort zelfs dat ik al blij ben begin dit jaar nog geen nieuwe benzine motor te hebben gekocht. Als ik intussen tóch nog een keertje een andere motor moet nemen, wordt het weer een tweedehands, totdat ik eindelijk op elektrisch overkan :t

Met de auto hetzelfde, ik heb nog zitten denken deze weg te doen en een jonge tweedehandse op benzine ipv diesel, maar niks ervan, deze blijft nog wat, ik kijk liever uit naar overstap op elektrisch :Y

* En zorgen maken over al dan niet voldoende laadpalen tijdens een vakantietrip? Geen idee waarom, de parkeerplaatsen met laadpalen rijzen nu al als paddenstoelen uit de grond, dus over 5 jaar zal er immens wat bijgekomen zijn :t
 
Even over Lightning: de specs zijn prachtig, maar er worden geen motoren afgeleverd. Het begint een triest verhaal te worden.
 
Van die lightning is er nog niets op de markt en er zijn geruchten dat dat ook nooit zal gebeuren.

Newzeroland heeft een order geplaatst. Ik hoop voor hem en de anderen dat het er wel doorkomt natuurlijk.

Volgens mij heb je nu 2 serieuze opties. De zero modellen en de energica modellen. Zero heeft nog geen gekuipte en geen dc fast charging. Energica heeft dan weer ketting ipv riem maar wel ook al gekuipte en DC opladen.
 
Wat is er zo verschrikkelijk aan een ketting? Als ik hier de ellende met Zero riemen lees dan heb ik meer vertrouwen in de ketting van een Energica.
 
Niet zozeer verschrikkelijk maar het vraagt meer aandacht dan een riem. Wil je er veel kilometers mee doen dan moet je bijna elke tankbeurt smeren. En dat vet blijft dan natuurlijk ook niet mooi op de ketting zitten dus bij het schoonmaken ook een smeerboel. Plus veel meer geluid dan een riem (enkel van belang voor elektrisch rijden).

Als je alleen bij mooi weer buiten komt is dat waarschijnlijk geen issue. Mijn street triple gebruikte ik alleen bij mooi weer en die ketting bleef veel langer in het vet staan. De smeerboel bij het kuisen en ook op uitlaat en velgen en achterbrug blijft natuurlijk.

Mijn GS heeft een cardan, dat is nog onderhoudsvriendelijker gezien je die nooit moet vervangen en alleen maar olie wisselen. Maar weegt ook wel meer daardoor. Daar heb ik nu 1 van 70k nog eens 70k bij gedaan (dus 140k in totaal) en m'n huidige cardan motor heeft net geen 70k nu.

Edit: oh ja en volgende zomer kan ik er hopelijk op terug komen dat die riem inderdaad fantastisch was. Zoniet is er een ketting ombouw set voor zero beschikbaar. Of ga ik mss toch voor een energica. Voorlopig nog geen problemen gehad maar ook nog maar 2k gereden.
 
Daar heb je scottoilers voor. En volgens mij heeft die Energica zoiets als optie (@Artemecion heeft dat volgens mij). De meeste motorfietsen hebben nou eenmaal een ketting.

Klopt, wil ik ook nog laten installeren op de Eva.
Overigens geen scottoiler, maar pro-oiler.

Ketting smeren op de Eva is vind ik overigens geen makkelijk klusje. Weinig ruimte, geen middenbok. Dus zul je de bok moeten aanschaffen, en hulp bij het opbokken moeten vragen.
 
Met een paddock stand is ketting smeren bij een Energica een klusje van vier minuten. Als je, als Energica, geen middenbok hebt is een paddock stand toch wel heel handig.
 
Ik deed het met de ZRX ongeveer eens per week met de paddockstand. Kostte idd een paar minuten. Nu ik een scottoiler gemonteerd heb kijk ik er bijna niet meer naar.
 
Klopt, wil ik ook nog laten installeren op de Eva.
Overigens geen scottoiler, maar pro-oiler.

Ketting smeren op de Eva is vind ik overigens geen makkelijk klusje. Weinig ruimte, geen middenbok. Dus zul je de bok moeten aanschaffen, en hulp bij het opbokken moeten vragen.
Neem een lift-stick. Geen enkele hulp nodig zonder oefening, supersnel en effectief. :9
 
Wat is er zo verschrikkelijk aan een ketting? Als ik hier de ellende met Zero riemen lees dan heb ik meer vertrouwen in de ketting van een Energica.
Nou nou, zo erg is het niet hoor.

Twee dingen zijn heel belangrijk bij een tandriemaandrijving en dat heb ik dus ook moeten leren...
De spanning komt heel precies en als het wiel er uit moet haal dan de spanning er af en stel hem daarna opnieuw af. Dus nooit met de riem op spanning het wiel er uit of in !

Als je dat aanhoudt is een riem probleemloos.
 
Hehe ketting fanboys... Ze bestaan :-). Het enige voordeel van een ketting is minder verlies van vermogen in vergelijking met de andere opties. En dat is natuurlijk alleen waar indien optimaal onderhouden.

Zero heeft een vrij dunne riem om verlies door wrijving te beperken.

BMW, Harley en Zero leveren al jaren met riem. Lijkt me dat dat wel goed komt.

Zo'n oliedruppel ding is nog smeriger dan zelf ketting inspuiten denk ik omdat er altijd vers vet (teveel) op zit.
 
Hehe ketting fanboys... Ze bestaan :-)
Whaha, nou als zo'n riem 't ook 30-40K uithoudt en dan preventief vervangen kan worden dan lijkt me dat wel wat (want zó gaat 't met mijn kettingen tot noch toe). Maar hier lees ik weleens dat de riemen van de Zero's minder lang meegaan én spontaan breken. Dat lijkt me nou niet echt lekker... dan maar een ketting smeren.

Zo'n oliedruppel ding is nog smeriger dan zelf ketting inspuiten denk ik omdat er altijd vers vet (teveel) op zit.
Dat is écht onzin. Is een kwestie van goed instellen.
 
....Ondanks het hier om motoren gaat, komen er (wat ik ook ietwat logisch vind vanwege de actualiteit er rond), elektrische auto's aan bod.....

Dat is een probleem waar ik ook telkens tegenaan loop. Er is genoeg ontwikkeling op gebied van elektrische aandrijving maar dat gebeurt eerst bij auto’s, motoren lopen altijd achter.

Misschien een idee om een apart topic te openen over ontwikkelingen in elektrische aandrijving. Er gebeurt momenteel heel veel, jammer dat de motorwereld er zo weinig van meekrijgt.

...In de technische specs zag ik staan dat die aangedreven werd door een tandriem, maar op de foto (niet deze, maar een andere) zag ik duidelijk een ketting. Dat is dan wel weer een minpuntje in vergeljking met Zero....
Eeuwig zonde als die Lightning niet in produktie komt...

De Lightning LS-218 (Land Speed 218 Mijl (!)per uur) heeft een ketting, het lichtere model de Lightning Strike heeft een tandriem:

 
Laatst bewerkt:
Dat is een probleem waar ik ook telkens tegenaan loop. Er is genoeg ontwikkeling op gebied van elektrische aandrijving maar dat dat gebeurt eerst bij auto’s, motoren lopen altijd achter.

Misschien een idee om een apart topic te openen over ontwikkelingen in elektrische aandrijving. Er gebeurt momenteel heel veel, jammer dat de motorwereld er zo weinig van meekrijgt.
Het zal er wel mee te maken hebben dat er een veel grotere afzetmarkt is in de autosector. Voor de meeste mensen is een auto immers prioritair tegenover een motorfiets.

Ook onder de woon-werk-motorrijders. Ik zie het ook op mijn werk, in de zomer tel je over de verschillende motorparkings op mijn werk ruim 200 motoren, in de winter zijn er dat met moeite 40 ... dan komen die zichzelf "bikkels" noemende motorrijders toch maar per auto of OV _O-

In België komt daar dan nog het politiek-fiscale aspect bij. Namelijk, je kan, als je duidelijke bewijzen voorlegt, je motor 100% terugbetaald krijgen door vadertje staat, op voorwaarde dat je ze ook 100% voor woon werk gebruikt. Ik geef momenteel te weinig uit (budgetmotor, en doe alle onderhoud zelf) en kom niet boven mijn forfaitaire woon werk vergoeding uit. Dus zinloos om in te geven. Komt ook omdat van de totaal km's per jaar slechts met moeite 2/3 voor woon werk is, dus van de totaalkost kan ik maar pakweg 65% terugkrijgen.

Voorgaande uitleg kan nog veel dieper in detail, maar is hier niet het topic voor :P

Maar kort gezegd, veel woon werk rijders hebben dus wél genoeg uitgaven om er voordeel bij te hebben in te geven, en dáár zit hem het probleem, de meeste motorrijders blijven dan maar lekker benzine rijden, want wat maakt het hun uit? Probleem is ook (en ja, ik lijd er ook wat aan :+ ), actieradius, Belgen zijn gebrand op actieradius. Zoals ik al zei, ik ook dus, MÁÁR, ik begin dat steeds meer te relativeren. Want hoe dikwijls doe ik eens meer dan 200km op 1 dag? Juist, zelden!
En heb het ook al meerdere keren aangehaald, ook op vakantie is het een goede zaak, stel dat je auto (of motor) 250 tot 350km aflegt op een lading, en je moet dan pakweg een uurtje laden? Het komt je fysiek ten goede :t

En dan komen we dus bij het volgende:
Eeuwig zonde als die Lightning niet in produktie komt...

De Lightning LS-218 (Land Speed 218 Mijl (!)per uur) heeft een ketting, het lichtere model de Lightning Strike heeft een tandriem:

Wellicht heb ik dan de foto's van een LS-218 bekeken ipv een Strike.
Ik zal het door jou gelinkte topic later eens doorlezen :t

En ja, het zou spijtig zijn als die er niet komen, maar indien niet, ik blijf erin geloven dat het de goede kant opgaat, moet ook wel! En ooit, vroeg of laat, ZAL ik elektrisch rijden.
Als Lightning er niet komt, komt er wel wat anders. En als de prijzen dalen bij Zero en Energica (want ze gaan moeten volgen), en de prestaties omhoog (wat sowieso ook zal gebeuren, technologie staat niet stil), wie weet wordt het dan wel een van deze, je weet maar nooit.

Bij mij is het wel zo, en dat weet je wel, dat de totaal kost nog wat tegenzit, want onze brandstof kost gevoelig minder dan bij jullie, onze elektriciteit dan weer een pak meer. Maar er komt ook daar verandering in! Brandstof wordt gaandeweg duurder, en niet alleen dat, ook de taksen gaan omhoog, en wat nog allemaal. Elektriciteit zou goedkoper worden (heeft de regering belooft ... we zien nog wel).
Maar verder wil ik ook van die brandstof af. Nee, ik voel me nog niet meteen schuldig, maar toch wil ik omschakelen. Het gaat hem mij vooral om onderhouds gemak, en overal mogen komen, want dát mag met brandstofvoertuigen steeds minder en minder. Motoren vallen nog buiten die "milieu beperkingen" in België, maar je moet in sprookjes geloven om te denken dat dat voor altijd zo zal zijn ...

En dan nog even inspringen op ketting versus tandriem:
Bij mij heeft een tandriem de voorkeur, simpel, het gaat om onderhoudsgemak. En de achterkant van je motor wordt er niet smerig van. Luiheid? Sommigen noemen het zo, maar met 35.000 tot 40.000km per jaar wil je vooral rijden en stallen, en niet elke week aan het kuisen gaan.
Ketting smeren en speling nakijken en bijregelen stoort me niet, en ze gaan tussen 30.000 en 40.000km mee. Maar toch, geef mij maar een tandriem!

Het heeft zelfs zo hard mijn voorkeur, dat ik, om maar een voorbeeld te geven, een motor van 17.500€ mét tandriem zou verkiezen boven een ketting aangedreven exemplaar van maar 16.000€.
Pas als de verschillen groter worden zou ik toch nog een ketting aanvaarden.

Iets anders waar ik al aan heb zitten denken is, een elektromotor te kopen, puur voor woon werk, en daarvoor te lenen dan, toch allemaal terugbetaald, en mijn huidige motor ernaast voor de plezier ritjes. Zo kan ik de elektrische daadwerkelijk 100% woon werk inzetten, en dus volledig ingeven.
Echter, 2 puntjes, momenteel zit ik in een situatie dat ik beter geen extra lening aanga (is niets om hierover te praten), en ten tweede, ik heb een héél sterk vermoeden, als ik dat doe, ik sowieso de elektrische motor óók zal inzetten buiten woonwerk, in het begin een beetje, maar steeds meer en meer. Dat een elektrische motor een "automaat" is, zal daar veel mee te maken hebben.

Op het werk is er een verkeersleider, die begon op exact deze manier ook elekteisch te rijden (ik dacht dat die zelfs nog met Brammo of zoiets is begonnen, maar nu een Zero). Zijn Ducati hield hij erlangs, maar minder dan een jaar later heeft hij die verkocht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is genoeg ontwikkeling op gebied van elektrische aandrijving maar dat gebeurt eerst bij auto’s, motoren lopen altijd achter.
Mja, da's met alles eigenlijk wel he? Injectie? Sinds jaren '90 gemeengoed in auto's... motoren? Sinds een jaar of 10/15...
ABS? Er is geen auto uit het huidige millenium te vinden zonder. Bij luxere wagens ook al sinds de jaren '90 gemeengoed.
Zo kunnen we vast nog wel even doorgaan. Zoals DKP zegt is de afzetmarkt nou eenmaal een stuk groter.
 
@DKP 200 man met de motor is toch veel!? In de zomer bij ons mss 40, in de winter nog 20 en dan als het echt vriest nog een kleine 10.

In de file valt het veel meer op. In de zomer is het achter elkaar volgen. In de winter zie je soms geen enkele andere.

Wat vooral vreemd is in BE is dat alle type motorfietsen en scooters 100% aftrekbaar zijn. Enige incentive voor elektrisch moet dus volledig van jezelf komen. En dan moet je al veel kilometers doen om je voordeel te halen.

Ik doe 1 dag (soms eens 2) in de week 2x 107km woon/werk. Op die locatie kan ik echter niet aan de laadpaal omdat die op de autoparking staat waar ik als motorrijder geen toegang tot heb 🙄.

Dus ik kan daar enkel aan het stopcontact wat ik dan aan 8A max gebruik = in 6u terug vol ongeveer. Dat is wel nipt. Als ik eens onverwachts vroeger naar huis moet of nog ergens voor rond wil lukt dat eigenlijk niet.

Maar goed mijn GS was wel echt een pak duurder in gebruik.
 
@DKP 200 man met de motor is toch veel!? In de zomer bij ons mss 40, in de winter nog 20 en dan als het echt vriest nog een kleine 10.
Brussels Airport ;)
Daar werkt véééél volk :Y
De personeelsparkings (waaronder dus ook een aantal motorparkings) worden dan ook door verschillende bedrijven gebruikt, die geschatte 200 motoren zijn dus niet allemaal collega's van mij, maar wel medeluchthavenmedewerkers van verschillende bedrijven op de luchthaven ;)
 
Oké zo. Dat verklaart veel inderdaad.

Hier weer 20% over ipv 10% na vlotte rit van 107km op de snelweg. Was iets later dus meer file maar denk dat het ook iets met calibratie in de software te maken heeft. Heb nu iets meer dan 2k gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan