Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ha ja, A1 klasse dus ...
In België heb je wellicht meer secundaire wegen dan hier, maar verder zou ik niet gaan. :N

Het is wel een mooi ding, ik hoop dat er ook een groter broertje komt.
Niet alleen het midi size model met de hubmotor of middenmotor, maar een +20 kW met 17 inch wielen en zelf 25% groter. :Y

De overheid gaat het nog lastig krijgen met alle typegoedkeuringen. _O-
 
Laatst bewerkt:
Net terug van vakantie, naar de supermarkt, terwijl mijn vrouwtje winkelt, blader ik door een motormagazine:
Bekijk bijlage 1446318
(Nog geen idee van de prijs), maar, onderweg op de hoogte blijven van inkomende mails en telefoongesprekken???
Nee, dat is het laatste waar ik me tijdens het motorrijden mee bezig houd! En dat wéét EN aanvaardt mijn werkgever ook van me. Die weten dat voor mij 100% focus op het verkeer boven alles gaat. Die spreken iets in, en wéten dat ik terugbel zodra ik kan.

Die ingebouwde maps.google vind ik dan weer wél interessant. Mijn auto hoefde voor mij geen ingebouwde gps te hebben, afgelopen 3 weken op vakantie ook alle navigatie met maps.google gedaan, ook zonder internet ontvangst (bepaalde regio downloaden voor off line gebruikt, werkt super).

En die "slimme sensor" op de koplamp lijkt mij ook wel interessant.

Maar ik ben nu vooral benieuwd naar het rijbereik, laadtijd en prijs.

Maar eerst veel werk thuis na mijn vakantie :+

OMG wat een 'ínformatief' artikel: motor van 139Ah? Koppel van 273 Nm?? Met 10,5 kW mag je plat op het stuur voor 140 km/h. De aanpassende koplamp zal wel DRL zijn en de zijstandaard wordt continue gemonitord, noemen we normaal een schakelaar.
 
OMG wat een 'ínformatief' artikel: motor van 139Ah? Koppel van 273 Nm?? Met 10,5 kW mag je plat op het stuur voor 140 km/h. De aanpassende koplamp zal wel DRL zijn en de zijstandaard wordt continue gemonitord, noemen we normaal een schakelaar.
Dat van de zijstandaard viel mij ook op ja. Maar zo ongewoon is het ontbreken van die veiligheid niet ... de motor waar ik op de Filipijnen mee reed, die had dat ook niet ... wordt je wel eens door verast als je het gewoon bent dat wel elke motor dat heeft :X

Een elektrotor heeft pakken meer koppel dan een benzinemotor, dus die zal die snelheid wel aankunnen als max. Maar dat is dus géén kruissnelheid, is toch nog totaal wat andeds.
Mijn Suzuki VL 125 LC Intruder (V-twin nog wel) haalde dat ook (in goede omstandigheden), een max van rond de 140 op teller (dus 135 in reëel), 1-cilindertjes hebben het daar iets moeilijker mee.
Maar dat moest ik niet te lang doen, want ik had het gevoel dat de pistons door de cilinderkoppen gingen vliegen! 😂
Duurde ook een eeuwigheid alvorens de naald zover geraakte ...
Nee, een kruissnelheid was idealiter niet hoger dan 90 :t
 
Nieuws over de Kymco RevoNex.

15301D33-8272-4D6F-A1B0-0CA6AF937270.jpeg



 
Nieuws over de Kymco RevoNex.

Bekijk bijlage 1446452


Mooie motor(tje), dat wel.

Maar geef die nu nog een volledige kuip, en kuipspiegels, en het is helemaal mijn ding.

Maar drie dingen mis ik (ook nog niet verder gekeken dan de link eerlijk gezegd):
- prijs.
- range.
- laadtijden.
 
Mooie motor(tje), dat wel.

Maar geef die nu nog een volledige kuip, en kuipspiegels, en het is helemaal mijn ding.

Maar drie dingen mis ik (ook nog niet verder gekeken dan de link eerlijk gezegd):
- prijs.
- range.
- laadtijden.
Er is verder ook nog niets bekend.
Het blijft helaas bij een concept, die er wel heel erg productie klaar uit ziet. :9

Mijn pijlen zijn dan ook op Kymco gericht. Vorig jaar was er al de SuperNEX. Ik hoop dat die komt voor een prijs onder de 18 mille.

DSC00570.jpeg


Maar als de RevoNEX eerst komt, dan zal de SuperNEX wellicht wat duurder worden.

Overheden kopen bij BMW de gehele productiecapaciteit op van de electrische scooter.
Dat zal met een supersport achtige motor niet zo snel zijn.

Ik verwacht van Kymco geen Energica prijzen in ieder geval.
Mass production starts @2021. :9
 
Laatst bewerkt:
Heel ander voertuig maar toch overeenkomsten met bovenstaande Kymco met zesbak.

Ook in de agrarische wereld begint men met elektrificeren, de eerste stappen zijn gewoon het vervangen van de dieselmotor door een elektromotor en verder alles gelijk laten. Fendt komt met de e 100 elektrische tractor en die draait stationair.... Er zit ook nog een traploze vario achter die in combinatie met elektrische aandrijving overkomt als een stoker in een elektrische trein.


Edit, toevoeging.
Ik weet heus dat je ergens moet beginnen, uiteindelijk worden ook de werktuigen elektrisch en dan vervalt ook de aftakas, die wordt vervangen door een aftakstekker die al op deze tractor zit. Omdat de werktuigen er nog niet zijn heeft deze e100 verder alles nog conventioneel.
 
Laatst bewerkt:
Laat ze nu eerst eens een fatsoenlijke motorfiets maken. Wat moet ik nu met elektrische stepjes? Het design ziet er wel netjes uit.
 
Ik las net op een ander topic een rant van iemand die vond dat elektrisch rijden de toekomst niet heeft en dat waterstof de toekomst heeft. Ik weet niet of hier al eens over gesproken is, maar ik wilde toch even mijn kennis delen 8-)

Om efficient op waterstof te kunnen rijden, heb je een brandstofcel nodig. Die zet waterstof en zuurstof om in water en produceert daarmee elektriciteit. Met die elektriciteit drijf je een motor aan. In feite heb je dan een elektrische motor die je oplaad met een gas. Je kunt waterstof verbranden, en daarmee de verbrandingsmotor van je motor aandrijven, maar de krachten die daarbij komen kijken zijn veel groter, en je hebt geen explosie maar een implosie, dus moet daarvoor de hele motor aangepast worden. Daarnaast heb je een grotere tank met gas nodig, wat weer andere risico's met zich meebrengt.

Op zich is het idee om een motorfiets op waterstof te rijden een goed idee, behalve dat de brandstofcellen erg groot zijn. Het is mogelijk om die te verkleinen, maar dan worden ze minder efficient en heel erg duur. Een brandstofcel die je in een auto kunt verwerken kost al heel veel meer dan wat er nu te krijgen is, laat staan iets dat in het frame van een motorfiets past. Daarmee zouden motoren dus onnoemelijk duur worden, veel duurder nog dan de huidige elektrische motoren.

Er is, volgens mij, dus best toekomst in waterstof, maar niet voor motoren. Ik zie vrachtwagens, bussen, vliegtuigen, schepen, eigenlijk alles dat bulk vervoer regelt, op waterstof werken. Persoonlijk vervoer, zoals een auto of motorfiets, zie ik op accu rijden. Met de nieuwe ontwikkelingen op accu techniek (solid state batteries of liquid batteries) kun je de laadtijd verlagen tot iets wat vergelijkbaar is met het tanken van benzine. Je zult het geluid van de plofmotor gaan missen, maar dat is dan het enige.
 
:^ Eens.
Gemeente Groningen bv is wel aan het overschakelen op waterstof, met al hun gemeentevoertuigen. Maar die hebben de tanks dan ook op het dak.

Als je de range van de nieuwe Energica Eva Ribelle al ziet.
Van 200 naar 400 km in eco-mode
En 180 Km op de snelweg (met mijn Cagiva Gran Canyon hield het bij 225 ook al op)
Nog even en je haalt dezelfde range (of meer) uit een batterij in de motor tov een plofmotor.
 
Ik las net op een ander topic een rant van iemand die vond dat elektrisch rijden de toekomst niet heeft en dat waterstof de toekomst heeft. Ik weet niet of hier al eens over gesproken is, maar ik wilde toch even mijn kennis delen 8-)

Om efficient op waterstof te kunnen rijden, heb je een brandstofcel nodig. Die zet waterstof en zuurstof om in water en produceert daarmee elektriciteit. Met die elektriciteit drijf je een motor aan. In feite heb je dan een elektrische motor die je oplaad met een gas. Je kunt waterstof verbranden, en daarmee de verbrandingsmotor van je motor aandrijven, maar de krachten die daarbij komen kijken zijn veel groter, en je hebt geen explosie maar een implosie, dus moet daarvoor de hele motor aangepast worden. Daarnaast heb je een grotere tank met gas nodig, wat weer andere risico's met zich meebrengt.

Op zich is het idee om een motorfiets op waterstof te rijden een goed idee, behalve dat de brandstofcellen erg groot zijn. Het is mogelijk om die te verkleinen, maar dan worden ze minder efficient en heel erg duur. Een brandstofcel die je in een auto kunt verwerken kost al heel veel meer dan wat er nu te krijgen is, laat staan iets dat in het frame van een motorfiets past. Daarmee zouden motoren dus onnoemelijk duur worden, veel duurder nog dan de huidige elektrische motoren.

Er is, volgens mij, dus best toekomst in waterstof, maar niet voor motoren. Ik zie vrachtwagens, bussen, vliegtuigen, schepen, eigenlijk alles dat bulk vervoer regelt, op waterstof werken. Persoonlijk vervoer, zoals een auto of motorfiets, zie ik op accu rijden. Met de nieuwe ontwikkelingen op accu techniek (solid state batteries of liquid batteries) kun je de laadtijd verlagen tot iets wat vergelijkbaar is met het tanken van benzine. Je zult het geluid van de plofmotor gaan missen, maar dat is dan het enige.


klopt, juist de mensen die niet gehinderd worden van enige kennis van zaken roepen al heel snel WATERSTOFFFFFF
 
klopt, juist de mensen die niet gehinderd worden van enige kennis van zaken roepen al heel snel WATERSTOFFFFFF
Er zijn toch al wat leuke auto's verkrijgbaar en een pompstation hier in de buurt staat er zeker al vijf jaar.
Tanken met 700 bar. :X

Maar dat het meer iets voor de transportwereld is, dat is eigenlijk al een dooddoener vind ik.
En hier zijn al een hele hoop publicaties over geweest. :Y
 
Geen motoren maar wel leuk nieuws over elektrische aandrijving.

Wij weten het natuurlijk al lang maar nu komt ook Porsche er achter dat elektrisch ook nog andere grote voordelen heeft boven conventionele aandrijving.

Ze zijn bezig met een platform waarbij elk wiel zijn eigen motor heeft, dat geeft ongekende mogelijkheden op gebied van slipregeling en torque vectoring, je kunt een auto zelfs om z’n as laten sturen als een tank zoals Rivian dat blijkbaar al kan.
En dat zonder ingewikkelde 10 gang versnellingsbakken, tussenbakken en limited slip differentiëlen en ook zonder de remmen te gebruiken.

In an electric vehicle, the torque is purely electronically controlled, which works considerably faster than mechanical clutches. Every millisecond, intelligent software distributes the forces in such a way that the vehicle always behaves neutrally.


 
Thorium is ook zo'n mooi toverwoord

Een Thoriumreactor in je motor lost wel het probleem met betrekking tot de actieradius op.
Alleen nog een Thorium refill tijdens de servicebeurt moet voldoende zijn.
Ik voorzie echter wel een aantal ontwerp uitdagingen.

Wat de meeste mensen niet weten is dat rijden op waterstof en die waterstof opwekken met elektriciteit ongeveer drie maal zoveel stroom kost als rijden met een voertuig met accu. En toch is waterstof dan nog steeds iets goedkoper als benzine.
Het grote voordeel van waterstof is dat je het kunt maken als er overschotten zijn aan groenestroom.
 
Ik heb inmiddels heel wat gelezen over waterstof en dan speciaal die dingen waarvan men liever niet heeft dat je ze leest. En ik ben er enorm van geschrokken.

Hier een aardige site over het onderwerp.

 
Een Thorium reactor bestaat alleen op lab schaal. Er is nog geen werkende rendabele op ware grootte gebouwd. Het werkt alleen op hoogwaardig zand. Niet op gewoon woestijnzand. Dus als ooit iemand een werkende reactor weet te bouwen is hij afhankelijk van de nukken van de zandboer.
Maar het wordt net zo nageblaat als waterstof. Waterstof wordt voornamelijk gepropageerd door de bedrijven die momenteel olie de wereld over slepen.
 
Ik ben zelf ook benieuwd wat er eerder is een werkende Thorium reactor of kernfusie op productie schaal.
Ook kun je je afvragen of de gesmoltenzoutreactor niet geschikter is om oud plutonium restafval uit conventionele kernreactoren op te stoken dan met Thorium.

De waterstof stelling klopt ook, waterstof is op grote schaal eenvoudiger te winnen uit fossielenbrandstoffen dan met elektriciteit.
Neem daar bij mee dat het omzetten naar stroom en het onder hoge druk opslaan in een tank die altijd iets waterstof lekt veel energie kost maakt waterstof bedenkelijk.

Maar indien we waterstof alleen winnen tijdens een overschot aan groene energie is het zo slecht nog niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan