Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik reed vanochtend een stuk mee met een BMW C Evolution motorscooter. Prima ding zo te zien. Hetzelfde traject waar ik ook @Hans2183 met z'n SR/F regelmatig tegenkom.

Hier op mijn huidige opdracht heeft er ook eentje gestaan (maandje of 3)
Leuk design, leuke cockpit en helemaal stil. Bij wegrijden hoorde ik niet zo'n Energica fluittoon.
Het is ook een goed doordachte scooter, goed ontworpen en gemaakt door BMW

Voor mij geen optie:
En een behoorlijk lagere actie radius. (ik kan dan nu zelfs niet heen en weer)
En (deze is persoonlijk) ik vind het niet fijn rijden. (scooter) ik heb eens een scooter (suzuki burgman) mee gehad tijdens een beurt van mijn VFR.
Bij hogere snelheden op de snelweg zo 130-140 vond ik hem niet stabiel en ik kon er maar niet aanwennen dat ik geen tank had, ik had het gevoel dat ik er contant kon afpleuren. (ja zit tussen de oren) Optrekken ging wel als de brandweer en remmen ook. Zithouding goed en je kunt van alles meenemen.

Maar wanneer je in een grote stad woont en werk is het volgens mij een ideaal ding, sleur en pleur werkt uitstekend met een scooter *D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de C Evolution destijds overwogen, ik ben dan ook een scooter gewend en daar kan ik het prima mee vinden.

Heb ermee gereden en dat was helemaal niet verkeerd maar andere dingen hielden me tegen. Hij komt niet erg ver op een lading, hij is erg zwaar en ook erg duur.
Verder zit er dan wel een kleine bergruimte onder het zadel maar die komt niet in de buurt van wat ik gewend ben met een andere scooter, daar ging ik mee boodschappen doen.
Al met al vond ik een gebruikte Zero meer waar voor z’n geld.
 
Om verdere vervuiling van de thread van @frank_b te voorkomen verplaats ik deze post naar hier en reageer in dit topic. Dit is mijn eigen topic, dat gaat toch al over vanalles en nog wat.


Je hoeft geen artikel te interpreteren, lezen is voldoende. Bij "Motorrad" wordt grondiger getest dan bij andere testers. Ik vind het ontkennen van de feiten door "fans" kwalijk.

Ik blijf het een vreemde “test” vinden. Ik ken de naam van “Motorrad” niet, geen idee of ze grondiger zijn maar nu ik dit gezien heb hoef ik dat blad niet. Wat een onzintest.

Het slaat nergens op, ze krijgen een nieuw model elektrische motor en wat doen ze ermee, ze gaan kijken hoe snel ze de batterij leeg kunnen krijgen. Welke idioot verzint nu zoiets ?
Je hebt toch verstand gekregen, je hebt toch een batterij indicatie op het dashboard, je ziet toch dat de laadtoestand snel terugloopt, waarom wil je dan doorgaan tot nul ?

Doen ze dat met een benzinemotor ook, tank leegrijden en kijken wat er gebeurt als ie uitvalt?
Blijven ze ook op hoge snelheid doorrijden met een lekke band en kijken wanneer de flarden er af scheuren ? Vast een heel leerzame test. Dat wil ik echt weten, voegt heel veel toe...

Ach, ik weet het antwoord wel. Het is een Duits blad, juist daar kennen ze het NHB principe heel goed. Ze moeten niets van elektrisch hebben en dus zoeken ze iets om het zwart te maken. Oogkleppen op en gaan.

Dat deden ze met Tesla ook altijd, toen dachten ze dat het zo’n vaart niet zou lopen en dat ze dat elektrificeren daarna ook wel eventjes zouden doen. Zij waren immers de machtige Duitse industrie, de uitvinders van de Ottomotor, de Dieselmotor en de automobiel.
Nou, daar komen ze nu achter. Het valt helemaal niet mee en ze geven nu ook toe dat ze inmiddels jaren achterstand hebben opgelopen en het voorlopig ook niet in zullen lopen. Kijk maar hoe bijvoorbeeld Mercedes er nu voor staat en dit is nog maar het begin.



Maar om een elektrische motor echt te waarderen moet je er misschien eens mee gaan rijden, zomaar een idee hoor...
En dan niet domweg zo snel mogelijk leegrijden op de Autobahn maar die motor gebruiken waar ie goed in is, ga bochten pakken, geniet van z’n ongekende souplesse, van de enorme trekkracht, van het ongekende rijgemak.

Rijd er zo een paar dagen mee rond en daarná kun je zeggen wat je ervan vindt.
 
Motorrad is een heel grondig blad. Uit vrijwel elke vergelijkingstest komt BMW en heel soms KTM als winnaar. Prima objectief blad dus. Volgens mij is BMW ook het beste.
[edit]
Na de test gelezen te hebben vind ik het eigenlijk wel mee vallen. Duitsers rijden nu eenmaal hard over de autobahn. Dat de Zero op topsnelheid daar niet tegen kan is een tekortkoming. Met een stuk 130 en een stuk B weg haalt hij nog een redelijke afstand. Maar bijna twee uur om dan weer te laden is niet meer van deze tijd. Maar dat was hier ook al geconcludeerd. Het hoge gewicht van de accu is ook een bekend issue.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga in dit geval wel een heel eind met @Hybride mee.
(En nee ik ben niet zo fanatiek :+ ik probeer neutraal een oordeel te vormen)

De test met de topsnelheid gaat nergens over, daar is de elektrische motor niet voor bestemd.
Met een elektrische motor moet je anders rijden en is eigenlijk alles anders.

Twee dingen kunnen gewoon nog niet:
  1. Straatracen als in voluit op de snelweg en als een mini Rossi overal wegspuiten. Dan moet je echt een andere motor hebben.
  2. Echt heel veel toeren, en dan vooral hele lange afstanden op de snelweg maken, ook hier past een Goldwing of BMW 6 cyl beter.
Maar de andere 80% wil best wel, mits je anders wilt gaan rijden. Even 100 km rijden en dan afstappen en een bakkie doen terwijl de motor aan de snellader hangt.
Na je koffie kun je dus gewoon weer die 100 km doen want die zit er weer in. Lekker toeren en stoppen tussendoor waar elk moment een stekkermoment is.
En ja dit vergt wat voorbereiding omdat je je stops moet afstemmen met snellaad palen. Maar zo heb je geen limiet en kun je zo naar Italie (Mondena ofzo :P)
Leuk detail, Marchel had over de Passo Sella (Mooie pas met tig bochten) gereden, boven met 20% lading over en dan naar beneden, door de regeneratie beneden aankomen met 45-50% lading, dat is leuk.

En de test bij 130 km/h is best aardig om te zien, ook hier weet je als elektrische rijder dat je gewoon de accu leeg trekt.
Maar wel leuk om te weten hoever je nu komt.

Kortom wanneer je dit allemaal geen probleem vind kun je uitstekend over naar een elektrische motor.
Mij is het in ieder geval allemaal verteld door Marchel :t en ik was er zelf ook wel achter.
Daarnaast vond ik ook de bekende actieradius wat klein, maar daar is nu iig bij de Energica een behoorlijke slag in gemaakt. Ik vind dat nu genoeg om mij over de streep te trekken.

En ja er is geen geluid, maar dat mis ik persoonlijk ook niet. In mijn ervaring ergeren mensen zich alleen maar aan het geluid zeker aan de Sjonnies met open uitlaten. Want het is zo mooi :') Zelf met oordoppen rijden en +100db naar achteren gooien en dan verbaasd zijn dat er mensen gaan klagen. |(
(Ik rij sowieso met db-killer en goedgekeurd, leuk de V4 maar niet meer dan dat)

Maar dan wat @Hybride zegt die proefrit :}
Echt dat koppel, heerlijk lineair en constant. De motor doet precies wat je vraagt en pakt altijd en overal zeer soepel op. Dat was echt een hele mooie ervaring.
Mijn VFR is een DCT die schakelt echt heel soepel en goed dus ik was een automaat gewent, maar dit is een nivo hoger.
Na die 1,5 - 2 uur rijden dacht ik echt dat er iets niet goed was in mijn VFR toen ik daar op weg reed, trok niet en rammelde :X
En ook ik heb 40 jaar rij ervaring, maar zoiets als dit? nooit meegemaakt, heel leuk. Dit gaf echt een smile, mijn vrouw zei het zelfs direct, zo positief heb ik je niet vaak over een motor en proefrit gehoord. Een keer eerder heel lang geleden over de eerste CBR1000F ook direct gekocht toen die uit kwam. Deze dus ook :X

Daarnaast pak je ook nog wat leuke voordelen, onderhoud stuk minder, stroom thuis stuk goedkoper, zakelijke voordelen (doorslaggevend op de anders te hoge prijs, zonder voor de particulier)
En het is geen Tesla, ipv 13 in een dozijn zie je mensen omdraaien en je aanspreken, Wat is dat? Is dat elektrisch? Ook wel weer eens leuk, ipv boze blikken op de dijk blijde blikken. (en ja tijdens de proefrit gebeurd dat ook *D ) Ik vind het wel leuk.

En kan het tegenvallen? Vast wel, maar daar ga ik wel achterkomen, ben nu iig blij met mijn beslissing en geen spijt dat de offerte van de BMW 1250 GS in de prullenbak ligt. En BMW de beste? In het GS topic denken er wel een paar anders over ;) De BMW GS profiteert ook van heel veel zakelijke rijders.
Maar ook dat kan maar zo eens veranderen, alleen het vertellen dat ik elektrisch ga leverde al heel wat vragen op van collega's die motorrijden en ze kunnen niet wachten om te zien wat het is en hoe het bevalt.
Ik zal het zeker terugkoppelen hier en beloof ook dat wanneer er dingen niet goed zijn ik dat meld. Die neutraliteit kan ik wel aan })

Ik vermoed dat de elektrische motor best een goede toekomst gaat krijgen, kon wel eens sneller gaan dan menigeen denkt, ik was ook om na de proefrit.
 
Laatst bewerkt:
Om verdere vervuiling van de thread van @frank_b te voorkomen verplaats ik deze post naar hier en reageer in dit topic. Dit is mijn eigen topic, dat gaat toch al over vanalles en nog wat.




Ik blijf het een vreemde “test” vinden. Ik ken de naam van “Motorrad” niet, geen idee of ze grondiger zijn maar nu ik dit gezien heb hoef ik dat blad niet. Wat een onzintest.

Het slaat nergens op, ze krijgen een nieuw model elektrische motor en wat doen ze ermee, ze gaan kijken hoe snel ze de batterij leeg kunnen krijgen. Welke idioot verzint nu zoiets ?
Je hebt toch verstand gekregen, je hebt toch een batterij indicatie op het dashboard, je ziet toch dat de laadtoestand snel terugloopt, waarom wil je dan doorgaan tot nul ?

Doen ze dat met een benzinemotor ook, tank leegrijden en kijken wat er gebeurt als ie uitvalt?
Blijven ze ook op hoge snelheid doorrijden met een lekke band en kijken wanneer de flarden er af scheuren ? Vast een heel leerzame test. Dat wil ik echt weten, voegt heel veel toe...

Ach, ik weet het antwoord wel. Het is een Duits blad, juist daar kennen ze het NHB principe heel goed. Ze moeten niets van elektrisch hebben en dus zoeken ze iets om het zwart te maken. Oogkleppen op en gaan.

Dat deden ze met Tesla ook altijd, toen dachten ze dat het zo’n vaart niet zou lopen en dat ze dat elektrificeren daarna ook wel eventjes zouden doen. Zij waren immers de machtige Duitse industrie, de uitvinders van de Ottomotor, de Dieselmotor en de automobiel.
Nou, daar komen ze nu achter. Het valt helemaal niet mee en ze geven nu ook toe dat ze inmiddels jaren achterstand hebben opgelopen en het voorlopig ook niet in zullen lopen. Kijk maar hoe bijvoorbeeld Mercedes er nu voor staat en dit is nog maar het begin.



Maar om een elektrische motor echt te waarderen moet je er misschien eens mee gaan rijden, zomaar een idee hoor...
En dan niet domweg zo snel mogelijk leegrijden op de Autobahn maar die motor gebruiken waar ie goed in is, ga bochten pakken, geniet van z’n ongekende souplesse, van de enorme trekkracht, van het ongekende rijgemak.

Rijd er zo een paar dagen mee rond en daarná kun je zeggen wat je ervan vindt.
Er valt eigenlijk niets te discussiëren. Motorrad heeft een motor getest en metingen gedaan. Wie de resultaten bevredigend vindt kan zo'n ding kopen. In een topic als dit wordt er mijns inziens te gemakkelijk voorbijgegaan aan de nadelen, die het gebruiksdoel nogal inperken. Wie een motor gebruikt om te toeren en te reizen, zal geen elektrische motorfiets kopen. Of dat nog gaat veranderen in de toekomst, weet niemand.
 
Ik heb de Zero SRF en de BMW R1200GS hier beiden in gebruik.

Ik heb de test niet gelezen maar veel meer dan 130kmh wil je gewoon niet blijven rijden op de SRF. Je zit vol in de wind. Het ding is stabiel maar het zit gewoon niet comfortabel genoeg. Dat zeg ik uit ervaring op basis van de wekelijkse rit van 110km over de snelweg. Afhankelijk van de hoeveelheid file heb ik dan 10 tot 30 % accu over. Gaat daar gewoon aan stopcontact (op die locatie geen snellader toegankelijk voor mij).

Los van de accu en het bereik is deze motor daar niet voor gemaakt. Ja het kan maar daar stopt het ook. Met een monkey kan het ook. Met de GS is dat veel en veel comfortabeler. Het nadeel van de GS als ik dat traject elke dag zou doen is dat ik elke 300km of zo moet tanken. Dat kost ook tijd (en geld, de motoren zijn even duur in aankoop).

Een andere traject wat ik met de zero doe is iets meer dan 50km enkel over 90kmh baan. Dat is ideaal. Daar kan ik ook snelladen al doe ik dat zelden want dan rij ik die afstand 3x op 1 accu zonder rustig te rijden.

Afwerking van BMW is van veel hoger niveau. Dat voel je aan de knoppen en voor diezelfde prijs heb je veel meer opties bij BMW. Ze hebben ook problemen hoor maar eigenlijk nog maar 1x voorgehad op 70.000km dat motor telkens in veiligheid ging en dat was na een onderhoud. Na 3 extra controles hebben ze het pas gevonden. Maar ik kon gewoon blijven rijden.

De zero was ik net anderhalve maand kwijt en daar kon ik niet meer mee rijden. Nu nog in de regen gaat het motorlampje altijd branden maar motor blijft voorlopig wel werken.

Voor het geld moet je het niet doen. Ook een brandstof motor is 100% aftrekbaar en de 10k die ik moest opleggen voor de zero heb ik pas terug na 90.000km.

Voor de fun wel. Tenzij je veel op reis gaat of een lang traject op de snelweg hebt.
 
...
Afwerking van BMW is van veel hoger niveau. ...

De zero was ik net anderhalve maand kwijt en daar kon ik niet meer mee rijden. Nu nog in de regen gaat het motorlampje altijd branden maar motor blijft voorlopig wel werken.

Voor het geld moet je het niet doen. Ook een brandstof motor is 100% aftrekbaar en de 10k die ik moest opleggen voor de zero heb ik pas terug na 90.000km.

De afwerking van de Enrgica doet zeker niet onder voor de BMW. Toch een ander niveau dan de Zero. De motor is perfect afgewerkt, allemaal top materiaal.

Geld is zeker wel een factor, door de KIA / MIA toepassing komt hij onder de 1250 GS, de rest van de afschrijvingen is dan wel hetzelfde.
VAMIL kan ook, (afschrijving ineens) maar die keuze is weer voor iedereen anders of je daar van gebruik wilt maken. (kan niet bij de BMW)
Maar aan het eind is de Energica voor mij goedkoper dan de BMW.
En dan reken ik nog niet eens de benzine en wegenbelasting mee, verzekerring ook goedkoper. Beurten veeeeeel goedkoper dan de BMW.

Betrouwbaarheid kan ik nog geen uitspraak over doen. Komt later.
 
De autobahn festheit is al een heel oude test. De tank volgooien en dan vol gas leeg rijden. Engelse motoren en de oude Japanners vielen hiermee genadeloos door de mand. Om dat met nieuwe techniek te proberen vind ik niet gek. Het toont ook de makke van de E bike aan. Prima voor de Randstad, Ruhrgebiet maar nog niet rijp genoeg voor grote afstanden
 
Maar even realistisch...
Het gros van de motorrijders maakt in de avond of weekend een rondje van 50 tot 150km, die kunnen prima met een elektrische motor uit de voeten, zeker als er onderweg nog even een bak koffie in combinatie met laadstop genuttigd wordt.

Een veel kleinere groep rijd woon/ werk, mits er op het werk geladen kan worden is voor deze groep, een elektrische motor ook zeer geschikt.

Een nog kleinere groep gaat echt ver van huis met de motor, zij zullen absoluut last van de nadelen ondervinden, en dus bij een brandstof motor blijven.

Ik gok dat voor 75% van de motorrijders, een elektrische motor prima kan volstaan.
Zeker als de accu's nog verder ontwikkeld worden.
 
Een nog kleinere groep gaat echt ver van huis met de motor, zij zullen absoluut last van de nadelen ondervinden, en dus bij een brandstof motor blijven.

niet doen mensen, naar het buitenland😇

1581631894560.jpeg
 
Maar even realistisch...
Het gros van de motorrijders maakt in de avond of weekend een rondje van 50 tot 150km, die kunnen prima met een elektrische motor uit de voeten, zeker als er onderweg nog even een bak koffie in combinatie met laadstop genuttigd wordt.

Een veel kleinere groep rijd woon/ werk, mits er op het werk geladen kan worden is voor deze groep, een elektrische motor ook zeer geschikt.

Een nog kleinere groep gaat echt ver van huis met de motor, zij zullen absoluut last van de nadelen ondervinden, en dus bij een brandstof motor blijven.

Ik gok dat voor 75% van de motorrijders, een elektrische motor prima kan volstaan.
Zeker als de accu's nog verder ontwikkeld worden.
Als ik je verhaal zo lees heeft 75% van de mensen die nu motor rijden eigenlijk geen motor nodig. Humm
 
Lekker een reis boeken met de huur van een elektrische motor, heb je en een lange afstand rit en een leuke vakantie en een uitstekende proefrit :Y


Leuke foto's ook onderin.

Maar we kunnen eerlijk zijn er is nog een groep rijders waarvoor de elektrische motor gewoon niet handig is.
Die groep wordt kleiner dat wel, ik bedoel de Ribelle heeft een 21,5 kwh accu dat is 0,5 kwh minder dan de Leaf :t
 
@frank_b klopt, en in tegenstelling tot de Leaf is het een racemachien ;)

Iemand vroeg me onlangs wat de Esse kost in verbruik. Ik toonde mijn nota's, die uitwijzen dat ik tot nu toe ongeveer 4,38€ stroom per 100km verbruik, tegen 6,38€ benzine per 100km voor de V-strom en 4,96€ benzine per 100km voor de CB500X.

Maar het is natuurlijk appelen met citroenen vergelijken, de Esse zou je met een 1000cc moeten vergelijken en niet met een 500/650cc. De CBX had 35kw, de Strom zo'n 53kW, de Esse 80kW.

betreffende het nut van de Energica's voor langere trips: ik twijfel daar zelf nog aan; heb de V-strom voorlopig gehouden, maar ga deze zomer proberen om enkele langere trips te maken om te zien of ik kan wennen aan het ritme van een snellader-tot-snellader trip. Natuurlijk heb ik het hier voor mezelf niet over meerdaagse reizen naar verweggistan, maar die maakte ik toch al nauwelijks. De elektrische motor is een niche, maar middels snelladen wordt de niche wel een pak ruimer dan zonder snelladen.
 
Er valt eigenlijk niets te discussiëren. Motorrad heeft een motor getest en metingen gedaan. Wie de resultaten bevredigend vindt kan zo'n ding kopen. In een topic als dit wordt er mijns inziens te gemakkelijk voorbijgegaan aan de nadelen, die het gebruiksdoel nogal inperken. Wie een motor gebruikt om te toeren en te reizen, zal geen elektrische motorfiets kopen. Of dat nog gaat veranderen in de toekomst, weet niemand.

Zelf nadenken en het zelf ervaren hoeft volgens jou dus ook al niet meer, het gesponsorde motorblad wijst je de ware weg.... Het lijkt wel een religie.

Dat blad Motorrad deed en doet die tests met benzinemotoren om te kijken of zo’n motorblok een langdurige volle belasting aankan, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen.

Maar bij een elektrische motor gaat het er niet om of het motorblok het uithoudt, er komen heus geen drijfstangen doorheen naar buiten. Bij een elektrische motor is dit dan ook niet zozeer een zware belasting voor de motor maar vooral voor het batterijpakket, het wordt gewoon giga snel leeggetrokken en dan is niet de vraag of het stuk gaat maar gewoon wanneer het leeg is.

Dat is dus heel wat anders dan wat ze bij een benzinemotor met zo’n duurtest willen bereiken.

Vandaar dat het voor een elektrische motor een onzin test is, een open deur die ze zonodig moeten intrappen, een stok die ze zoeken om mee te slaan. Hiermee verlagen ze zich tot het bedenkelijke niveau van het oude Top Gear.

Maar als ze dat zo willen moeten ze dat maar doen, het resultaat zal zijn dat Duitse fabrikanten nog langer gaan wachten met elektrische motoren net zolang tot het hele land is overspoeld met buitenlandse produkten. Precies zoals het gaat met de elektrische auto’s.
Veel succes jongens.
 
Laatst bewerkt:
Zelf nadenken en het zelf ervaren hoeft volgens jou dus ook al niet meer, het gesponsorde motorblad wijst je de ware weg.... Het lijkt wel een religie.

Dat blad Motorrad deed en doet die tests met benzinemotoren om te kijken of zo’n motorblok een langdurige volle belasting aankan, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen.

Maar bij een elektrische motor gaat het er niet om of het motorblok het uithoudt, er komen heus geen drijfstangen doorheen naar buiten. Bij een elektrische motor is dit dan ook niet zozeer een zware belasting voor de motor maar vooral voor het batterijpakket, het wordt gewoon giga snel leeggetrokken en dan is niet de vraag of het stuk gaat maar gewoon wanneer het leeg is.

Dat is dus heel wat anders dan wat ze bij een benzinemotor met zo’n duurtest willen bereiken.

Vandaar dat het voor een elektrische motor een onzin test is, een open deur die ze zonodig moeten intrappen, een stok die ze zoeken om mee te slaan. Hiermee verlagen ze zich tot het bedenkelijke niveau van het oude Top Gear.

Maar als ze dat zo willen moeten ze dat maar doen, het resultaat zal zijn dat Duitse fabrikanten nog langer gaan wachten met elektrische motoren net zolang tot het hele land is overspoeld met buitenlandse produkten. Precies zoals het gaat met de elektrische auto’s.
Veel succes jongens.
Ze mogen de motor dus niet gebruiken zoals ze dat normaal zijn te doen?

Dan is het geen motor toch?
 
Zo lang mogelijk vol gas (stroom, ok) over de snelweg blazen? Er zijn vast wel een paar motorrijders te vinden die dat normaal vinden, maar voor de meerderheid zal dat toch beslist niet de gewoonte zijn...
 
Ik denk dat ze moeten beseffen dat de wereld verandert, dat een motor of auto niet meer vanzelfsprekend op brandstof rijdt. Daarmee veranderen ook andere vanzelfsprekendheden zoals de manier waarop een voertuig getest wordt.

Andere dingen worden belangrijk zoals bijvoorbeeld laadsnelheid en fijnmazigheid van het laadnetwerk, dingen die voorheen nooit werden benoemd.
 
Testen is kijken wat een motor kan. Dat noem ik testen, je loopt dan tegen de beperkingen aan, dat is niet erg maar geeft wel aan dat je zo,n elektromotor anders moet gebruiken . Nu is een elektromotor nog een gadget, geen serieus alternatief. Mogelijk komt dat nog een keer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan