Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

..... Nu is een elektromotor nog een gadget, geen serieus alternatief. Mogelijk komt dat nog een keer.....
Ik bewijs nu al meer dan 3 jaar jouw ongelijk in de dagelijkse praktijk.... Met een Zero.

Met een Energica kun je snelladen, meer dan 1000 km op een dag rijden maar nog is dat voor jou niet goed genoeg ?

Sommigen kunnen echt beter benzine blijven rijden...
 
Keuzestress zal ik niet krijgen bij het uitzoeken van een nieuwe elektromotor. Het komt nog wel een keer, mogelijk . Ik had me ingelezen, was er klaar voor maar zie nog te veel praktische problemen. Ik heb niet zoveel zin om proefkonijn te zijn,..

Ik zal af en toe nog eens in dit topic neuzen of er al iets in produktie is gekomen ipv startups en maar twee serieuze spelers.:t
 
Ik las vanmorgen in het NHD een artikel over motoren ivm de aanstaande beurs.
Er zijn nog nooit zoveel motoren geweest in dit land, in totaal bijna 750.000 stuks.

Maar wat me tegen viel is het aantal elektrische motoren, wat geschat wordt op ongeveer 750 stuks en dat is maar één promille.
Ik had gedacht dat het er veel meer zouden zijn. Kennelijk wachten veel motorrijders de ontwikkelingen nog even af, want er gaat veel gebeuren op het gebied van elektrische auto's en motoren.
 
Op een ander forum hebben we een bijna 700 pagina's lopende discussie over elektrische auto's en wat ik me afvraag: stel dat je een Tesla S hebt gekocht van bijna een ton en we zijn straks acht jaar verder en de garantie loopt af. Hoeveel is die dan nog waard, dus hoeveel heb je moeten afschrijven?

En stel dat er grote ontwikkelingen zijn geweest in de accutechniek, waardoor de EV van dan een veel hogere actieradius heeft en de accu veel sneller kan laden. Wie wil er dan nog zo'n 'oude' Tesla hebben voor een leuke prijs?
 
.....Ik zal af en toe nog eens in dit topic neuzen of er al iets in produktie is gekomen ipv startups en maar twee serieuze spelers.:t ....

Alsof de grote doorbraken van de oude bekende spelers komen. Juist niet.

De startups hebben juist voor doorbraken gezorgd omdat de bekende fabrikanten vastgeroest zitten en tijd zitten te rekken.
Nu proberen ze ook iets op de markt te brengen en blijkt dat het ze zwaar tegenvalt.
Zie Audi, zie Mercedes, zie Jaguar. Ze zijn allemaal enorm in paniek door een nieuw bedrijf dat de toekomst wél juist heeft ingeschat.
Bij de motorfietsen is het al niet anders, of vind je de C Evolution echt beter dan een Energica ?
 
Hij is ook niet bevooroordeeld. _O-
Inspelen op angst is één van de drie troefkaarten in de marketing. :t
We gaan het zien. Volgens mij is hij wel vaker uitgelachen, maar uiteindelijk heeft hij de grootste smile op zijn gezicht staan.
Als we echt over 10 jaar een verbod op de verkoop van fossiele brandstofmotoren hebben..
 
Op een ander forum hebben we een bijna 700 pagina's lopende discussie over elektrische auto's en wat ik me afvraag: stel dat je een Tesla S hebt gekocht van bijna een ton en we zijn straks acht jaar verder en de garantie loopt af. Hoeveel is die dan nog waard, dus hoeveel heb je moeten afschrijven?

En stel dat er grote ontwikkelingen zijn geweest in de accutechniek, waardoor de EV van dan een veel hogere actieradius heeft en de accu veel sneller kan laden. Wie wil er dan nog zo'n 'oude' Tesla hebben voor een leuke prijs?
90% die zo'n tesla S hebben gekocht hebben zich allang een krul in hun l*l gelachen van de voordelen die ze belastingtechnisch konden halen. Voorlopig valt het met de restwaarde erg mee.
 
We gaan het zien. Volgens mij is hij wel vaker uitgelachen, maar uiteindelijk heeft hij de grootste smile op zijn gezicht staan.
Als we echt over 10 jaar een verbod op de verkoop van fossiele brandstofmotoren hebben..
Je kan deze redelijk voor de hand liggende uitspraak (marketing of politiek slim) moeilijk vergelijken met zijn plannen van SpaceX en wat wetenschappers daar van vonden en vinden.

En aan de andere kant is er nog wel een slag te maken met onder meer onze infrastructuur.
Elon Musk kan wel met de lichtsnelheid willen, de rest van de wereld zal dan gigantische investeringen moeten doen.
 

Als iedereen gaat koken om 18.00 uur zal er inderdaad moeten worden ge load-balanced, heel verstandig. Er zal ook sterkere infrastructuur moeten komen. Mensen met een thuislaadpaal zijn load balancing al gewend. Dan de prijs maar omhoog tussen 18.00 en 21.00. Laden kun je plannen en hij hoeft niet altijd vol he. Vol laden doe ik bij de baas, waar het (nog) gratis is.
 
Je kan deze redelijk voor de hand liggende uitspraak (marketing of politiek slim) moeilijk vergelijken met zijn plannen van SpaceX en wat wetenschappers daar van vonden en vinden.

En aan de andere kant is er nog wel een slag te maken met onder meer onze infrastructuur.
Elon Musk kan wel met de lichtsnelheid willen, de rest van de wereld zal dan gigantische investeringen moeten doen.
Het gaat er helemaal niet om wat Musk wil. Het is vanaf nu gewoon wetgeving en marktwerking.

Dat mechanisme is al in gang, Musk heeft een groot aandeel gehad in het opstarten daarvan maar nu het loopt hoeft ie eigenlijk al niets meer te doen, toch blijft ie druk.
Anderen, startups en ook oude fabrikanten, verdringen elkaar inmiddels om hem na te doen en het gaat nu nog maar één kant op.
De oude fabrikanten zijn inmiddels wel uitgelachen, ze kunnen niet meer op de oude voet doorgaan en moeten alle zeilen bijzetten om te blijven bestaan.

Ter illustratie een artikel over de problemen waarin Daimler Benz zich bevindt. Ze moeten nu echt snel en veel elektrische auto’s gaan verkopen om onder die giga boete uit te komen maar ze hebben er nog maar één en die voldoet niet.

https://electrek.co/2020/02/12/daim...co2-targets-but-struggles-with-ev-production/
 
Laatst bewerkt:
Waterstof is sowieso kansloos voor motoren.

Auto zie ik nog wel gebeuren al moet er nog een hoop onderzoek aan vooraf gaan. Maar er kunnen ook rustig meerdere oplossingen naast elkaar bestaan.
De één bijt de ander niet hoor.

Benzine / LPG ---> EV / Waterstof
zo ik los het even op :+

Uit het artikel:
Hartung denkt over een paar jaar het zwaardere wegtransport, vrachtwagens en bestelbusjes, te kunnen voorzien van waterstof. Vervolgens kan de techniek voor grotere personenauto's beschikbaar komen.

Dit zou sowieso een hele mooie eerste stap zijn, dat is juist de tak waar een EV nog te kort schiet.
Ik zie het ook zeker niet als concurrentie of zo, maar aanvulling.

We moeten meer naar samenwerken ipv tegenwerken. Je merkt het overal de emoties knallen door het dak heen en verwijten links en rechts.
Er moet wat veranderen hoe dan ook we zitten op een doodlopende weg. We moeten vooruit kijken.
Iedereen heeft energie nodig en er komen steeds meer mensen.
Olie raakt hoe dan ook op (Gas ook) misschien niet morgen maar ooit komt het eraan.

Dus oplossingen moeten er komen.
En ja het net is oud en niet geschikt voor alle EV's die zag je ook aankomen. Maar leuk excuus het net moet sowieso op veel plaatsen vervangen worden, dat valt onder normaal onderhoud. Schakelaars in schakelstations die omvallen enz enz we moeten aan de bak.
En dat gebeurd, met de kennis van nu moeten we gelijk zwaarder inzetten en slimmer inzetten. Geen grote energiefabriek met een kabelnet maar hou nu rekening met energie rondpompen waar het opgewekt wordt. Verzwaar sowieso, werk samen met andere landen (gebeurd al bv Nord-Ned kabel)
Voorzie het net van verregaande automatisering en opties voor balanceren.
Dit alles moet sowieso doorgaan en staat los van de aankoop van een elektrische motor. Problemen gaan er komen. Met of zonder EV.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan