Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Interessant is de energiedichtheid, zeker voor motoren. Een range van 800 km betekent 150 kWh aan boord, mooi als dat met de helft van het volume kan. Toch blijft elektrisch rijden een mindset en plannen, grote accu geeft alleen meer flexibiliteit.
 
Ik kan het ook niet meer aan om nog drie, vier jaar te moeten wachten. _O-
De straks massaal geproduceerde Kymco Supernex moet nu komen voor 15 mille. :+
 
Ik wacht nog op een grote EV Adventure motor. Denk daarbij aan formaat R 1250 GS of KTM 1290 SAS.
400Km range is voor mij wel genoeg.

Maar zoals het er nu naar uitzit ga ik dit jaar toch nog een Plof Brommer kopen. (waarschijnlijk mijn laatste)

De EV auto is inmiddels wel besteld.
 
Ik wacht nog op een grote EV Adventure motor. Denk daarbij aan formaat R 1250 GS of KTM 1290 SAS.
400Km range is voor mij wel genoeg.

Maar zoals het er nu naar uitzit ga ik dit jaar toch nog een Plof Brommer kopen. (waarschijnlijk mijn laatste)

De EV auto is inmiddels wel besteld.

Energica zou een multistrada-achtige fiets kunnen ontwerpen ....
 
Zowel het geduld om nog veel langer te wachten als de 30K++ die zo'n Energica multistrada dan moet gaan kosten heb ik niet.
 
Om de zoveel tijd komt deze discussie terug, hier het oordeel na gedegen onderzoek van de Radboud Universiteit.

 
Alsof de grote doorbraken van de oude bekende spelers komen. Juist niet.

De startups hebben juist voor doorbraken gezorgd omdat de bekende fabrikanten vastgeroest zitten en tijd zitten te rekken.
Nu proberen ze ook iets op de markt te brengen en blijkt dat het ze zwaar tegenvalt.
Zie Audi, zie Mercedes, zie Jaguar. Ze zijn allemaal enorm in paniek door een nieuw bedrijf dat de toekomst wél juist heeft ingeschat.
Bij de motorfietsen is het al niet anders, of vind je de C Evolution echt beter dan een Energica ?
Ik trof een artikel waaruit pijnlijk duidelijk wordt hoe situatie nu is. Niet alleen is het lachen de Duitsers vergaan, inmiddels staat het water hen aan de lippen.

 
Lightning komt er even niet zo goed uit in deze praktijktest :X
Volgens mij gaan die veel te snel en moeten ze nog even huiswerk doen her en der.

 
Geen motoren maar deze problematiek speelt bij ons net zo goed.

Nog niet zo lang geleden strooiden de Duitse autobouwers allerlei onwaarheden en verdachtmakingen de wereld in om hun verbrandingsmotoren te kunnen blijven verkopen.
Inmiddels geven ze schielijk toe dat daar toch niet meer de toekomst ligt en proberen ze met een nieuwe campagne de denkbeelden rondom elektrisch vervoer opnieuw te beïnvloeden, maar nu positief.

 
Het is een schwenker dus geen "echt" zijspan maar deze mijnheer is vast de eerste die het serieus probeerd:
1586117622485.png
 
Weliswaar autonieuws, maar toch:

Daimler’s Mercedes-Benz is killing its program to develop passenger cars powered by hydrogen fuel cells. The company has been working on fuel-cell vehicles for more than 30 years — chasing the dream of a zero-emissions car that has a long driving range, three-minute fill-ups, and emits only water vapor. In the end, the company conceded that building hydrogen cars was too costly, about double the expense of an equivalent battery-electric vehicle.

In het artikel worden meerdere grote autofabrikanten genoemd die de H2-handdoek in de ring gooien. Bij de 'heavy duty' voertuigen (vrachtwagens etc.) gaat de ontwikkeling echter wel door.
Hier verder lezen:

 
Weliswaar autonieuws, maar toch:

Daimler’s Mercedes-Benz is killing its program to develop passenger cars powered by hydrogen fuel cells. The company has been working on fuel-cell vehicles for more than 30 years — chasing the dream of a zero-emissions car that has a long driving range, three-minute fill-ups, and emits only water vapor. In the end, the company conceded that building hydrogen cars was too costly, about double the expense of an equivalent battery-electric vehicle.

In het artikel worden meerdere grote autofabrikanten genoemd die de H2-handdoek in de ring gooien. Bij de 'heavy duty' voertuigen (vrachtwagens etc.) gaat de ontwikkeling echter wel door.
Hier verder lezen:


Fijn, dan is er nu (hopelijk) meer focus op EV’s.
 
Persoonlijk denk ik dat het ook zeer goed samen kan idd op deze manier.
Elektrisch voor auto's en motoren
Waterstof voor vrachtwagens en grotere dingen bv fabrieken.
 
Dat is ook een probleem bij waterstof, ze kunnen totaal niet meedoen met de kW race.



....Hier verder lezen: ....
Die commentaren daar zijn vaak ook wel geinig, zeker als “Hydrogen First” zich ermee bemoeit. :)

Mercedes geeft het dus op omdat de voertuigen te duur worden, dat is naar mijn mening nog maar een deel van het verhaal.
Uiteindelijk is ook het rijden op waterstof circa viermaal zo duur als direct op elektriciteit, in het allergunstigste geval als alle omzettingen, opslag en transport gebeurt zonder verliezen, (puur theoretisch dus), dan nóg is waterstof 2,1 maal zo duur per kilometer als de huidige batterij elektrische voertuigen.

Dit is zo’n beetje waar ze mee bezig waren...

161121B4-C100-462C-A084-9D4245C9DAD7.jpeg
 
Er valt eigenlijk niets te discussiëren. Motorrad heeft een motor getest en metingen gedaan. Wie de resultaten bevredigend vindt kan zo'n ding kopen. In een topic als dit wordt er mijns inziens te gemakkelijk voorbijgegaan aan de nadelen, die het gebruiksdoel nogal inperken. Wie een motor gebruikt om te toeren en te reizen, zal geen elektrische motorfiets kopen. Of dat nog gaat veranderen in de toekomst, weet niemand.

Dat is niet helemaal waar. Kijk maar eens naar Elektrogirl. Het is een state of mind, een keuze die weliswaar nog niet voor de hand ligt, maar deze dame heeft wel e.e.a. gereisd op haar elektrieke ding.
 
Zeer geslaagd uiterlijk op het rare achterlicht na. Dat had natuurlijk gewoon achter het zadel moeten zitten.
Verder lijken de specs prima geschikt voor een stadsfiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan