Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik zit nu op 46.000 en had em wel serieus richting de 50.000 gehad als Covid 19 er niet was geweest. Is volgens Marchel ook wel een een leuke mijlpaal in de Energica-community. Nou ja, het is niet anders; niemand maakt veel kilometers nu.

Check!
Hier nu net de 26k gepasseerd, maar had zonder Corona al dik over de 30k gezeten.
 
Neen, is tweede ketting, vervangen bij 37k wat eigenlijk een paar duizend te laat was. Eerste montage was een Regina, heb een Tsubaki 525 Sigma genomen als vervanger. Van mijn enduro rijdende buurman gehoord dat Tsubaki goed was. Ik had ook voor-en achter kettingwiel al een keer vervangen. Ik heb geen kettingsmeersysteem, maar ben wel een trouwe smeerder.
 
Mooie uitleg over het regenereren van een elektrische motorfiets:
Toch een paar opmerkingen hierover.

Ik denk dat die genoemde 10% energie die je terugwint bij een afdaling erg voorzichtig is. Denk aan die elektrische Komatsu/Kuhn dumper die zelfs AL z’n energie haalt uit regeneratie, die moet dagelijks ONTladen worden. Hoeveel het percentage dan wel is zou ik wel eens willen proberen.

En het klopt dat je met coasten verder komt dan met eerst het gas langer vast te houden en daarna een deel te recupereren. Dat geeft immers tweemaal verliezen en die heb je niet met uitrollen.
Maar uitrollen kun je ook gewoon in Eco of Custom mode met volle regeneratie, je mindert gewoon zoveel gas dat de aandrijving nét wegvalt, en meer niet. Indicatie daarvan heb je op het dashboard, bij de weergave van regeneratie. En je voelt het...
Het werkt prima maar je moet het in dit drukke verkeer niet doen.
 
De eerder genoemde Pursang komt inderdaad in produktie.

Het is een licht motortje en bepaald geen prijsbreker.

736FA479-D713-470D-9C80-94850C6C9D59.jpeg


https://electrek.co/2020/05/25/purs...cle-is-now-taking-reservations/#disqus_thread
 
Naar aanleiding van een komend verbod in Oostenrijk op bepaalde motoren die stationair al teveel lawaai maken heb ik een testje gedaan.

Dit is het geluidsniveau van mijn motor tijdens en na het “starten”.
De piek bij 17 seconden is het omdaaien van de sleutel, de pieken bij 12 seconden zijn van het hoofdrelais dat inklapt.
Daarna is de motor Aan.

57A2772F-4EC9-4F04-AB94-482581C22404.jpeg
 
Cool. Ik zou van mijn Energica wel eens een geluidsmeting van de ride-by willen op 70 en 120km/h en bij krachtig regeneratief remmen ;) want eigenlijk vind ik 'm stiekem wel luid.
 
Lekker stil @Hybride een gesprek is eigenlijk nog luider.

De Energica's zijn zeker een stuk luider door de mechanica. Het is niet voor niets dat ze er bij de Ribelle naar gekeken hebben en de kappen anders geplaatst.
|k kan het nog niet weten maar volgens Marchel scheelt het behoorlijk.

Ik liet hier in het bos om de hoek mijn hond uit toen er ook een Energica langs kwam en eens goed optrok. (Geen idee wie heb hem een paar keer gezien)
Hij passeerde mij op 5 meter denk ik (ik liep net op het pad naast de weg) vond het ook behoorlijk hard en die toon is dan best doordringend. Niet echt prettig.
Het is dan wel weer heel snel weg, zo'n V-twin hoor je nog kilometers. Dus dat voordeel is er sowieso.
Bij de proefrit vond ik het geluid niet vervelend, maar daar had ik een helm op met oordoppen in.

Naja hoe dan ook Tirol is geen probleem ;)
 
Het is niet voor niets dat ze er bij de Ribelle naar gekeken hebben en de kappen anders geplaatst.

Ik vermoed dat de hoofdreden is kostenbesparingen: De panelen zijn nu kleiner en gedeeld met EsseEsse9. Tevens is onderhoud simpeler, omdat de belly pan niet meer los hoeft bij een beurt.
 
Hier een foto van de rechterzijde van een ontblote Energica, je ziet het rechter motordeksel met daarachter de tandwielvertraging/overbrenging van de motoras naar het voorste kettingwiel. Die laatste zit aan de andere kant, de laatste as loopt onder de rotor door naar de andere kant.
Is dit wat het meeste geluid maakt en komt hier geluidsisolatie tegenaan ?

0409C5A3-0A3B-48A3-A6EE-C1448512D85D.jpeg


Gewoon belangstelling, mij was jaren geleden al opgevallen dat een Energica bepaald niet stil is.
 
Ik vermoed dat de hoofdreden is kostenbesparingen: De panelen zijn nu kleiner en gedeeld met EsseEsse9. Tevens is onderhoud simpeler, omdat de belly pan niet meer los hoeft bij een beurt.

Kostenbesparing is sowieso altijd een ding bij fabrikanten :), wel slim dat ze nu gedeeld hebben met de EsseEsse9, dat scheelt natuurlijk best veel.
 
In de Motoplus nummer 11 van deze week een uitgebreide test van de Eva Ribelle.
Van de afwerking schrik ik wel een beetje. :)

Knipsel14.JPG
 
Met alle respect maar die afwerking van die EVa Ribelle is dus flink om van te huilen. Want........ voor onderstaand bedrag mag zoets toch niet mogelijk zijn lijkt me.
Weet niet wie daar in die fabriek de leiding heeft over het eindproduct, maar vind dat hij beter een andere baan kan zoeken.
Ene in een koekjesfabriek ofzo.

ENERGICA EVA RIBELLE
Vanaf € 27.990,-
 
We gaan het merken, ik ga er met een vergrootglas doorheen :) ;)

Die in de motorplus was dat een demo of een al verkochte?
De demo's hadden wel wat puntjes begreep ik ook van Marchel
 
We gaan het merken, ik ga er met een vergrootglas doorheen :) ;)
Verstandig. En vervelend klusje bij die mooie fiets.
Kan er uren naar kijken. :9~

Die in de motorplus was dat een demo of een al verkochte?
De demo's hadden wel wat puntjes begreep ik ook van Marchel
Er staat niets over een demo.
Het is de introductie van het topmodel EVA met grote accu.
Frames trek je zo uit het rek??
Maar als dat zo is.. matig visitekaartje uit Italië.

Dat ben ik overigens wel zo gewend, jaren met fabrikanten daar gewerkt.
ISO certificaat kan ook betekenen dat alles wat je maakt een constant mindere afwerking heeft. Dan voldoet het aan hetgeen je de controles op hebt laten uitvoeren. :+

Ik blijf wel verliefd op de EGO. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan