Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Zelf leken de wielen me juist onrealistisch... _O-

Rond loopvlak aan het zijspan terwijl dat deel nooit neigt, en maar een paar spaken die al die zijwaartse krachten moeten opvangen.
Ach, het is maar een tekening.
Iedereen die met een tekenprogramma overweg kan kan tegenwoordig de wildste concepten de wereld in sturen.

Maar dat neemt niet weg dat vroeg of laat iemand iets dergelijks gaat bouwen. Zelf zou ik het zijspanwiel ook van een eigen motortje voorzien.
 
Zelf leken de wielen me juist onrealistisch... _O-

Rond loopvlak aan het zijspan terwijl dat deel nooit neigt, en maar een paar spaken die al die zijwaartse krachten moeten opvangen.
Ach, het is maar een tekening.
Iedereen die met een tekenprogramma overweg kan kan tegenwoordig de wildste concepten de wereld in sturen.

Maar dat neemt niet weg dat vroeg of laat iemand iets dergelijks gaat bouwen. Zelf zou ik het zijspanwiel ook van een eigen motortje voorzien.
Ik zei ook bandjes, niet wielen. ;)

Een 3states Zero zou wel eens een erg mooi voertuig kunnen zijn. :Y
 
Hier een foto van de rechterzijde van een ontblote Energica, je ziet het rechter motordeksel met daarachter de tandwielvertraging/overbrenging van de motoras naar het voorste kettingwiel. Die laatste zit aan de andere kant, de laatste as loopt onder de rotor door naar de andere kant.
Is dit wat het meeste geluid maakt en komt hier geluidsisolatie tegenaan ?
...
Gewoon belangstelling, mij was jaren geleden al opgevallen dat een Energica bepaald niet stil is.

Ik weet het nu ook niet maar ik ga het wel uitzoeken :)
De ketting maakt ook lawaai, ik zie ook wel youtube filmpjes met een kettingconversie en dan hoor je ook al een fluittoon.
Het zal beiden zijn denk ik, tandwielkast het meeste en ketting ook een stukje

Voorbeeld:

 
Bijzondere denkbeelden houdt die Pinaero er op na. De motor regenereert beter en dat ligt volgens hem aan dat een ketting soepeler loopt... Jaja. Dat terwijl de motor nu een heel andere, kortere, overbrengingsverhouding heeft.

Hier de jongen van NewZeroland, die heeft een ketting onder een DSR gesleuteld. Hij zegt dat ie nu de hele buurt wakker maakt... Ketting heeft schijnbaar geen “O” ringen. Hij gaat hem terugbouwen naar riem...


Verder zegt ie dat de snelheidsmeter (die krijgt z’n signaal van de motor of regelaar) nu 125 aangeeft bij 100 echt. Dát is een groot verschil, de motor draait dus nog veel sneller, meer koppel, meer geluid, lagere top en kortere range. En het verklaart ook de toegenomen regeneratie....
 
Bijzondere denkbeelden houdt die Pinaero er op na. De motor regenereert beter en dat ligt volgens hem aan dat een ketting soepeler loopt... Jaja. Dat terwijl de motor nu een heel andere, kortere, overbrengingsverhouding heeft.

Ah, ik had het filmpje verder niet gekeken, het ging mij meer om het ketting geluid.
Regeneratie dat die beter is lijkt me ook onzin, natuurkundig kun je energie terugwinnen min de verliezen van de opwekking.
Een ketting lijkt me inderdaad meer wrijving te hebben dan een belt, dus dat verhaal kan gewoon niet.
Je overbrenging aanpassen, maar dan lever je weer in met rijden, dus daar wordt je ook niet wijzer van wanneer je naar het totaal plaatje kijkt.

Hier de jongen van NewZeroland, die heeft een ketting onder een DSR gesleuteld. Hij zegt dat ie nu de hele buurt wakker maakt... Ketting heeft schijnbaar geen “O” ringen. Hij gaat hem terugbouwen naar riem...

Verder zegt ie dat de snelheidsmeter (die krijgt z’n signaal van de motor of regelaar) nu 125 aangeeft bij 100 echt. Dát is een groot verschil, de motor draait dus nog veel sneller, meer koppel, meer geluid, lagere top en kortere range. En het verklaart ook de toegenomen regeneratie....

NewZeroland heeft meestal wel leuke filmpjes met een goed verhaal :)

O-ring ketting is sowieso beter, daar moet je altijd mee rijden, tenzij je altijd "off-road" rijd en veel zand op je ketting verzameld.
Altijd O-ring gereden met mijn motoren, 40 jaar geleden was O-ring al de betere keuze. En hij is er nog steeds dus werkt gewoon goed blijkbaar.
De ene ketting is ook stiller dan de andere.

Het is eigenlijk wel heel grappig dat er dus over ketting / tandwiel lawaai gesproken word. Deze maken natuurlijk ook hetzelfde lawaai op een ICE motor maar daar valt het weg door het overheersende uitlaat geluid.
Bij de EV gaan dan deze dingen wel opvallen :)
 
Ik begreep dat die kettingset bedoeld is voor een Zero FX, dat verklaart dan ook die nog kortere overbrenging.
Hoe korter de overbrenging, hoe meer koppel op het wiel en hoe meer ie dus ook afremt op de motor.

Maar OK, dit is een zijsprong. Een moderne goed afgestelde ketting zal vast wel wat stiller zijn.
 
Hoe denken jullie over de combinatie fiets en motor. Dit is qua snelheid toch echt een motor, maar je kan nog steeds trappen. Ik vind Nederland echt bekrompen als het gaat om technisch vooruitgang in het verkeerd. Met een dergelijke (motor)fiets kan je prima meekomen in het verkeerd. Maarja aan de andere kant hebben ze ook niet voor niets vanaf 2016 rijbewijzen verboden nog met een Piaggio MP3 te rijden.

 
Hoe denken jullie over de combinatie fiets en motor. Dit is qua snelheid toch echt een motor, maar je kan nog steeds trappen. Ik vind Nederland echt bekrompen als het gaat om technisch vooruitgang in het verkeerd. Met een dergelijke (motor)fiets kan je prima meekomen in het verkeerd. Maarja aan de andere kant hebben ze ook niet voor niets vanaf 2016 rijbewijzen verboden nog met een Piaggio MP3 te rijden.


Ik heb een tijd terug een e-rockit overwogen:

 
Laatst bewerkt:
Ja, mooi ding. Je hebt ze ook van Bultaco brinco. Die halen de 75 km/h volgens mij en kosten 4500 euro.

e-rockkit kost 13.000 euro, zullen er niet veel in NL rijden denk. :X plus je hebt nog wegenbelasting ook zeker.

In heel veel landen heb je gewoon verzekering als persoon. Veel beter. Je kan toch maar met een voertuig tegelijk rijden.
 
Hoe denken jullie over de combinatie fiets en motor. Dit is qua snelheid toch echt een motor, maar je kan nog steeds trappen. ...

Leuke dingen, maar niets voor mij, gaat te snel om er zo op te zitten.
Ik voel mij veiliger in het pak en met een stel Brembo's op het veel steviger voorwiel.

Maar dat is persoonlijk, van mij mag iedereen erop stappen :)
 
@Worldbeater
@dylanpilot
@RR.
Volgens de importeur betrof dit een pre-productie motor en wist deze journalist dat ook.
Ik mag het hopen, nog steeds mijn droommerk in de ideale wereld.
Maar hij is toch al een tijdje in productie :? , in het artikel staat er in ieder geval niets over.
Alleen dat kleinschalige Italiaanse productie, kleinschalige Italiaanse productie blijft.
Zie wat dat betreft wel overal bevestiging om mij heen. :+
 
De Ribelle is heel slecht leverbaar, ik kan er over mee praten :/
Er is er nog maar 1 op kenteken in de NL

Daarom worden voor deze testen pre-productie machines geleverd waarvan sommige frames gebruikt zijn voor diverse testen.
Of dat verstandig is, is een tweede. Maar in dit geval was dat dus zo.
Misschien hadden ze dat slimmer moeten aanpakken.
 
Gemiste kans van Energica door ze geen productiefiets, maar een pre-productiemodel mee te geven. Toch weer iets wat uitvergroot wordt en blijft hangen.

Niettemin zullen ze qua productie wel op moeten schalen. Doet me een beetje aan Ducati denken; dat werd opeens ook 'mainstream'.
Ook bij gebrek aan een alternatief overigens, want het is het enige merk dat elektrische motoren levert die qua looks en feel op 'gewone' motoren lijken (de nieuwe zero en Harley zitten overigens nu ook in dat segment). Verder zijn het toch allemaal lichte(re) motoren met vaak een beperkte range, bedoeld voor stadsverkeer. Daar kan ik me vwb China/India vanalles bij voorstellen, maar in NL leeft toch vooral 'een zware is je ware'.

Maar als ik naar mijn eigen Energica kijk .... zit gewoon goed in elkaar. Afgezien van de USB dan, want die kan echt niet tegen water.
 
....Hoe denken jullie over de combinatie fiets en motor. Dit is qua snelheid toch echt een motor, maar je kan nog steeds trappen.....
Het lijkt mij wel wat... Zou wel eens een proefrit willen maken.

....Volgens de importeur betrof dit een pre-productie motor en wist deze journalist dat ook....
Aha, Top Gear praktijken dus.
 
Een nieuw merk elektrische motor uit Sao Paulo, Brazilië.

Het is nog pril maar belooft high tech te worden.

2C3405C2-5654-40B8-A29D-54B01EBA8C62.jpeg



 
Die zijn ze vergeten in de rendering. De bolts and fixings zijn niet meegenomen in de SolidWorks assembly om de totale file een beetje behapbaar te houden. Geeft wel aan dat de investeringen en kwaliteit controle nog niet op volle sterkte zijn...
 
Dus Polaris gaat ein-de-lijk eens iets doen met de aankoop van Brammo. Had ik niet meer verwacht.
 
Zou dan ook voor motoren gaan gelden:
 
In Engeland krijgen EV's (dus ook motoren :] ) speciale groene platen :)

gov uk link

publicatie 12 jun 2020 dus volgens mij nu aangenomen.

Oostenrijk is ook gevolgd lees ik in de Energica owners group.
Sterker:
In tegenstelling tot een aantal wegen die zijn afgesloten voor motoren boven 95db gelden er op een aantal wegen waar 100 km/h geld ivm milieu eisen de 130 km/h limiet voor EV's en waterstof aangedreven voertuigen. Positieve impulsen dus.
Blij lid van de groep.

We are allowed to drive on some roads with 130km/h instead of 100km/h second day i had the bike i went onto such a road to do some photo sessions with the radar there

0a: A12 Inntal motorway and the A13 Brenner motorway Geld niet voor Hybride voertuigen
 
Laatst bewerkt:
Zou dan ook voor motoren gaan gelden:

Beetje stemming makerij, Jan Modaal hier denk dat er dan echt iets aan de prijs en actieradius van de electrische voertuigen moet gebeuren, anders zal het daar heel rustig gaan worden over 10 jaar. :')
 
Beetje stemming makerij, Jan Modaal hier denk dat er dan echt iets aan de prijs en actieradius van de electrische voertuigen moet gebeuren, anders zal het daar heel rustig gaan worden over 10 jaar. :')

Klopt wel.
Maar
Aan de andere kant kan het ook ineens snel gaan hoor.
Stukje in de AD:
Prijzenoorlog rond elektrische auto

De MG is nu 23k en over 3 a 4 jaar dus 13 - 14k dat zijn normale tweedehands prijzen ook voor jan modaal.

Dat filmpje eronder is ook wel aardig (ok wel heel positief, maar de basis is ok) (van 2017)

Kortom, 10 jaar is lang en het kan ineens snel gaan.
We gaan het meemaken.
 
Als het niet moet zal het ook nooit gebeuren, als we alles zo laten als het nu is dan is over 100 jaar nog steeds niemand er klaar voor.
Het moet ergens beginnen en dan vind ik over 10 jaar nog best een hele tijd om alleen maar een stadshart af te sluiten voor verbrandingsmotoren.

Kijk maar wat er de afgelopen 10 jaar is veranderd op elektrisch gebied; van Th!nk, C-Zero, iMiev achtige autootjes naar populaire elektrische zakenauto’s die supercars er uit trekken. En dat was voordat er iets echt moest.
Kun je nagaan wat er straks kan als het wél echt moet, als die toegestane 95 gram CO2 nog lager wordt.

Als het maar moet blijkt er vaak verrassend veel te kunnen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan