Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Grappig, gister rondje polder. Parkeer ik bij een laadplek, begint er meteen iemand te knetteren zo van: je mag hier niet parkeren!
Ik heb niets gezegd maar gewoon zwijgend de stekker in de brommer geprikt en gaan laden...grijns.
- Oh, het is een elektrische motor.

Vervolgens werd het nog een heel gezellig gesprek, dat dan weer wel.
 
Het nieuws tegenwoordig bestaat nog slechts uit vage aankondigingen. Ooit zal dit wel een keer komen, misschien ook niet.

Honda announces four new electric motorcycles coming soon


Husqvarna gaat ook elektrisch al vind ik dit zelf niet meer dan speelgoed.

Husqvarna E-Pilen electric motorcycle unveiled, here are the pics & specs
Ik zie het nieuws ook iedere keer voorbij komen. Studie, schets, patenten, stadsmotor .... echt serieus is 't allemaal nog niet.

In de tussentijd maar even een filmpje van twee merken die wèl behoorlijk aan de weg timmeren.
Of: hoe in de VS het verschil tussen de SRS en de Eva Ribelle wordt ervaren:
(en ja, mitsen en maren)

 
De nieuwe 3.0 versie van de Android TomTom Go Navigation App heeft nu Verhicle Profiles.
Handig krijg je de optie om laadpalen te zoeken i.p.v. de tankstations.

Menu -> Settings -> Other -> Verhicle Profile -> Engine -> Electric

(Binnenkort komt ook 3.1 met Android auto ondersteuning)
 
Mooi dat KTM niet met zware motoren in EV gaat.
Ik was al bang dat ik ooit zo'n Roof Boxxer helm moest kopen. :$ :X

Verder is het er al uiteraard, of vind je 215 nm / 107 kw vallen onder een lichte motor?
Blijkbaar te moeilijk voor KTM. Hebben ze wel vaker, bij die serie "Long way down" gaven ze het ook al op. Dat werd toen de BMW GS.

En ja het klopt, het is onzin om 215 nm / 107 kw te hebben. Maar het is wel leuk }) (en nutteloos idd voor woon werk, kan zat veel minder)

We wachten wel af wat er verder komt. Anderen gaan wel door.
Een paar nieuwe namen zou ook leuk zijn, Energica is ook nieuw en heeft geen ICE history dus dat kan best.

De toekomst zal het leren.
 
Mooi dat KTM niet met zware motoren in EV gaat.
Ik was al bang dat ik ooit zo'n Roof Boxxer helm moest kopen. :$ :X

Verder is het er al uiteraard, of vind je 215 nm / 107 kw vallen onder een lichte motor?
Blijkbaar te moeilijk voor KTM. Hebben ze wel vaker, bij die serie "Long way down" gaven ze het ook al op. Dat werd toen de BMW GS.

En ja het klopt, het is onzin om 215 nm / 107 kw te hebben. Maar het is wel leuk }) (en nutteloos idd voor woon werk, kan zat veel minder)

We wachten wel af wat er verder komt. Anderen gaan wel door.
Een paar nieuwe namen zou ook leuk zijn, Energica is ook nieuw en heeft geen ICE history dus dat kan best.

De toekomst zal het leren.
Naar zuid frankrijk op de bonnefooi tussendoor? EV moet je plannen en daar heb ik geen zin aan!
 
Naar zuid frankrijk op de bonnefooi tussendoor? EV moet je plannen en daar heb ik geen zin aan!

Daar heb ik wel zin in hoor :)
Plannen is ook zo klaar met de huidige routeplanners.

bv
A Better Routeplaner
Daar staan vele profielen en laadpalen in.
De profielen zijn gebaseerd op werkelijke laaddata van gebruikers / fabrikanten.

Bv Zwolle - Marseille (ik verzin maar wat) met mijn motor:
Zwolle - Marseille - voertuig Energica Ribelle
(snelste route in dit geval, het gaat om het idee) (en ja er staat dat de Eva Ribelle een auto is :') maar de laaddata klopt iig!)

Hoppa 2 minuten en gaan.
Het is maar wat je lastig vind. App staat ook op mijn telefoon. en er zijn er meer.

Maar je moet vooral rijden wat je zelf leuk vind. Daar heb ik geen probleem mee.
De ene wil een 1 cyl KTM de ander een Goldwin en weer een ander een EV. Ga vooral je gang.

Maar geen problemen zoeken die er in werkelijkheid niet meer zijn ;)
 
Kan ook gewoon in google maps. Route A->B en dan charging als zoekoptie toevoegen

Enfin, mogelijkheden zat.

1621087969159.png
 
Op binnendoorwegen heb je een veel groter bereik van je batterij. Ergens moet toch een grotere supermarche zijn met een stekker en een broodje/koffie?
:^

Vaak ook nog gratis zoals bij de Lidl supermarkten enz.
Beetje plannen en je rijd gratis ook nog :)
In die AB app klik ik aan geen snelweg en hop nieuwe route. het is allemaal geen probleem meer en er komen steeds meer palen bij.

En ik rij zelf ook graag binnendoor. Pas een stuk met de DTR toerrit.
Lekker rustig tempo, toen was het bereik ruim 300 km. (en dan rij ik wel rustig, maar niet oplettend hoor, dus ook gewoon gas en remmen. Kan vast nog wel zuiniger :$ ) (Die 400 km bereik uit de folder heb ik nog niet gezien iig }) )

zie:
...
De Energica kan in dit rustige tempo de 300 km halen., bij wegrijden einde tweede stuk had ik 55% accu en een rijbereik van nog 150 km.
Over de 65 km van de tweede rit had ik 27% verstookt. (In starte met 82%)

Kortom, je app erbij: zoek een eet tentje met laadpaal voor stop en je kunt gewoon blijven rijden hoor.
Het vergt andere mindset:
Stoppen = laden niet zoals het was, leeg = tanken.
Je laad ook het snelst tussen 20%-80% daar boven begint de laadstroom te minderen om de accu te beschermen.
Tijdens een toerrit dus lekker daar tussen laden en gaan.

Het is even wennen omdat ook ik altijd vol naar leeg reed. Nu niet meer.
Het kan dus zonder problemen, maar je moet er wel open voor willen staan uiteraard. :t
 
Zucht..Snelweg? ik ga tussendoor! D wegen!
Die wegen zijn voor caravans....

Mooiste wegen zijn daar tussendoor! ;)
We moeten echt alles voor je uitspellen hè? Je weet dat je in google maps ook 'snelwegen vermijden' aan kunt zetten?
Of je maakt een route in een andere planner, en exporteert die naar google.
Of je importeert een bestand met laadpunten in je Tomtom, en al rijdend zie je de laadpunten voorbij komen.

Wat ik dus al zei: mogelijkheden zat.
 
Ik kijk elk half jaar naar een mogelijke elektrische motorfiets om nieuw te kopen, er is nog steeds weinig bij gekomen qua aanbod. Dat valt me erg tegen, veel bruikbare opties(betaalbaar/bruikbaar/bereik zijn ernog niet veel. Of ik mis het een beetje.
 
Laatst bewerkt:
Ik kijk elk half jaar naar een mogelijke elektrische motorfiets om nieuw te kopen, er is nog steeds weinig bij gekomen qua aanbod. Dat valt me erg tegen, veel bruikbare opties(betaalbaar/bruikbaar/bereik zijn ernog niet veel. Of ik mis het een beetje.

Nope je mist het niet.
Gaat nog niet snel met de uitbreidingen enz.

Energica heeft voor dit jaar de RS erbij gezet maar dat is meer een softwaretruuk en ander tandwiel.
Echte vernieuwing nog niet inderdaad.
 
Ik kijk elk half jaar naar een mogelijke elektrische motorfiets om nieuw te kopen, er is nog steeds weinig bij gekomen qua aanbod. Dat valt me erg tegen, veel bruikbare opties(betaalbaar/bruikbaar/bereik zijn ernog niet veel. Of ik mis het een beetje.
Corona werkt ook vertragend.
Kymco is bezig om een gloednieuwe Italiaanse fabriek uit de grond te stampen.
Volgend jaar zullen de eerste RevoNEX motorfietsen wel op de weg komen. O-)

Kymco-RevoNex-2021.jpg
Kymco-RevoNex-7.jpg


Ondertussen is het al een 2019 model. :')
 
We moeten echt alles voor je uitspellen hè? Je weet dat je in google maps ook 'snelwegen vermijden' aan kunt zetten?
Of je maakt een route in een andere planner, en exporteert die naar google.
Of je importeert een bestand met laadpunten in je Tomtom, en al rijdend zie je de laadpunten voorbij komen.

Wat ik dus al zei: mogelijkheden zat.
Ik volg me neus..zie ik leuke zijstraat rechts ga ik daar in.........
 
Ik volg me neus..zie ik leuke zijstraat rechts ga ik daar in.........

Je blijft problemen zoeken die er niet meer zijn.

Ja, ik volg ook regelmatig mijn neus, op een gegeven moment denk ik ik ga even stoppen en gelijk laden.
Dan kijk je even op de TomTom of TelefoonApp waar ik een laadpaal in de buurt heb en eventueel wat kan eten en drinken.
En laadpalen komen er letterlijk elke week bij.
Hier een poi bestand voor je TT of Garmin: POI bij Electricmotorcycles.nl

Niet anders dan ik daarvoor deed met mijn ICE, hij ik ga stoppen en tanken even op de TT of App kijken waar een benzine station in de buurt is.
Ik ben het echt zat na 2 uur rijden dan wil ik even zitten en een hapje en drankje. Dat was hiervoor en dan kan nu nog steeds.

Eigenlijk is er niets veranderd.

Maar zoals gezegd, van mij hoeft een ander niet op een EV hoor, blijf lekker rijden wat je wilt.
 
Anders gezegd: binnen 200km moet ik met m'n ZRX ook een tankstation gaan zoeken. Maakt voor dat ding niet veel uit of dat binnendoor of over de snelweg is. Dus als ik m'n neus volg zal ik na een tijdje toch even een tankstation moeten zoeken. En als je dan ook nog honger hebt dan vind je die toch vooral langs hoofdwegen. ;)
 
Poi bestand hoeft niet meer de nieuwe 3.0 versie van de TomTom Go app heeft nu native ondersteuning voor laadpalen.
Als je aangeeft een elektrische motor te hebben zie je geen tankstations meer maar laadpalen.
Nice, maar ik rij met de TT 550 dan gebruik ik hem wel. Paarse driehoekjes aangekoppeld en dan is het makkelijk rijden zo.

De telefoon gebruik ik rijdend meestal icm Flitsmeister :X en soms om even een laadpalen app te gebruiken.
 
Nope je mist het niet.
Gaat nog niet snel met de uitbreidingen enz.

Energica heeft voor dit jaar de RS erbij gezet maar dat is meer een softwaretruuk en ander tandwiel.
Echte vernieuwing nog niet inderdaad.
De innovatie zit bij kleine bedrijven, en die hebben niet de slagkracht van de grote merken om meerdere modellen tegelijkertijd te ontwikkelen en uit te brengen.
Niettemin vind ik dat een Energica en Zero als kleinere producenten best hard gaan met ontwikkeling en uitbreiding. Mijn 2017 Eva is al haast 'vintage' te noemen :+
- Energica met 3 modellen en 2 batterijversies, verschillende vermogens. 2020 met de +-reeks was echt een stap qua batterij/range.
- Zero met recent de SR modellen en een behoorlijk uitgebreide modellenreeks; de SR is toch ook nog maar recent?

Tegelijkertijd ken ik Damon en Lightning alleen nog maar van de plaatjes, komen de grote merken alleen met patenten en studiemateriaal en zie ik een hoop aankondigingen. Harley is met 1 model weer een uitzondering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan