Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Klopt stom van mij. Ik snap ook niet waarom kWh wordt gebruikt Joule is veel duidelijker.
Met kWh is het gemakkelijker rekenen.
Bij een motor of lader reken je in kW, bij (laad)tijd reken je in uren en dan is de kWh het meest eenvoudig.


Een Joule en een kWh schelen maar liefst factor 3.600.000
 
Ik kan mijn EV (met twee wielen te veel) ook niet thuis laden. Maar op 50 meter zijn al twee laadplekken. Een extra 100 meter 6 extra weer 100 meter 8 extra.
Laadpaal kost hier 33,5 cent per kWh.
Ik zou qua auto graag elektrisch rijden, maar hier in de stad alleen palen a 38 cent beschikbaar. Dan kom je bij een gemiddelde ev aan zo'n 7 cent per kilometer. Da's maar een cent minder dan ik met m'n huidige Volvo op gas per kilometer betaal. Daarmee verdien ik de meerprijs niet zomaar terug...

Het wordt tijd dat je bij laadpalen gewoon je eigen stroomtarief betaalt, plus een kleine fee voor het gebruik. Zo krijg je juist de binnenstedelingen niet zo snel aan de EV.
 
Met kWh is het gemakkelijker rekenen.
Bij een motor of lader reken je in kW, bij (laad)tijd reken je in uren en dan is de kWh het meest eenvoudig.


Een Joule en een kWh schelen maar liefst factor 3.600.000
Mijn zoontje van acht weet al dat dit slechts 0,36 MJ is.
 
Ik zou qua auto graag elektrisch rijden, maar hier in de stad alleen palen a 38 cent beschikbaar. Dan kom je bij een gemiddelde ev aan zo'n 7 cent per kilometer. Da's maar een cent minder dan ik met m'n huidige Volvo op gas per kilometer betaal. Daarmee verdien ik de meerprijs niet zomaar terug...

Het wordt tijd dat je bij laadpalen gewoon je eigen stroomtarief betaalt, plus een kleine fee voor het gebruik. Zo krijg je juist de binnenstedelingen niet zo snel aan de EV.
Dat zal top zijn salderen via de laadpaal en zo de stroom uit je eigen zonnepanelen laden vie een publieke laadpaal.
Maar dit zal nooit komen de laadpalen kopen nu stroom in voor een paar cent via grootgebruikerstarieven.
 
Dat zal top zijn salderen via de laadpaal en zo de stroom uit je eigen zonnepanelen laden vie een publieke laadpaal.
Maar dit zal nooit komen de laadpalen kopen nu stroom in voor een paar cent via grootgebruikerstarieven.
Tja, dan moet je ook salderen naar de groothandelsprijzen, en die zijn veelal laag als de zon het hardst schijnt. Wat dat betreft is het een raar stelsel en zou het goed zijn als er dmv tarieven iets meer sturing is wanneer je je elektrische auto of motor oplaadt.
 
Elke accu heeft een eindig aantal laadcycli alvorens degeneratie inzet. Hoe wordt dat gecompenseerd? (Bij leasewagens zal dat niet spelen, probleem voor degene die de auto daarna krijgt)
Lijkt me geen optimaal systeem om het net te balanceren of bufferen bij wind / zonloze periodes. Wat dan wel? (H2 is een fout antwoord)
Dit in het kader van: de electriciteitsvraag gaat ~ verdubbelen (electrisch koken / verwarmen / rijden), en het huidig aandeel groene energie is 10 a 20% (afhankelijk aan wie je het vraagt)
 
Waterstof is inderdaad fout. Maar V2G lijkt mij juist een heel geschikt systeem, en het wordt in de toekomst alleen maar beter.

Bedenk dat een moderne elektrische auto een berg elektrische energie kan bevatten, daar kan een huishouden gemakkelijk een week of meer op draaien.
En dan gaat het hier alleen om pieken afvlakken, dus kortstondig teveel aan levering opvangen door te laden en kortstondig teveel aan verbruik op te vangen door te leveren.
Het gaat per voertuig over een relatief klein deel van de capaciteit en zoals bekend heeft een batterij daar maar heel weinig last van. Die verslijt je niet als je de stromen beperkt houdt en hem qua spanning in “the sweet spot” houdt.

De degeneratie waar jij van spreekt krijg je vooral als je de uitersten vaak aanspreekt en als ie dan ook nog heet wordt, dat moet zo’n systeem juist voorkomen en dat gaat prima als er relatief weinig vraag is bij een hoge capaciteit.
 
Zelfs als de elektrische auto’s pas gaan laden indien er voldoende (over) capaciteit is heeft dat al zeer grote voordelen voor het stabiliseren van het net.
Zelfs dit blijkt lastig daar dan net als bij V2G auto’s veel langer op de laadpaal aangesloten moeten zijn. Zelfs in Nederland zijn daarvoor op de meeste plekken nog niet voldoende publieke laadpalen.

Hopelijk kamen er snel vernieuwde standaarden zodat elke EV en laadpaal standaard V2G ondersteunt.
 
Over dat laden gesproken, ik heb dus de luxe van een eigen oprit en garage maar zie nog even af van een eigen laadpaal.

Ik was dus bezig met een laadpaal voor thuis op de eigen oprit. Ik heb met opzet eerst de auto gekocht, die kan ik voorlopig gewoon in elk stopcontact laden met de “granny charger”, de 230V laadkabel. Duurt wat langer maar bij normaal gebruik gaat het prima. Probleem is er pas als je veel lange ritten hebt met weinig tijd daartussen, maar dan kun je altijd nog elders laden, bijvoorbeeld op het werk en dat doe ik nu regelmatig.

Die laadpaal van 11 kW heeft dus geen haast en maar goed ook want er komt nog wat meer bij kijken.
Natuurlijk heb je krachtstroom nodig, dat moet worden aangelegd; de meterkast moet worden omgebouwd inclusief nieuwe elektriciteitsmeter (die ik nooit wilde), de kabel naar de laadpaal moet onder de grond en dan nog de laadpaal zelf.
Ik kan best wat zelf maar ook dan gaat het alsnog heel dik over die lokprijs heen waar men mee advertereert. En dan betaal je ook nog extra vastrecht en nog steeds zelf de stroom van € 0,22 per kWh.
Bij de openbare laadpalen waar ik laatst laadde was het € 0,29 per kWh.

Dat is weliswaar duurder dan thuis maar niet veel, niet echt iets om haast te maken met een eigen 11 kW laadpaal.
Voorlopig afwachten, het is allemaal nog heel pril; wie weet komt er straks een veel mooiere optie zoals V2G.
 
Die laadpaal van 11 kW heeft dus geen haast en maar goed ook want er komt nog wat meer bij kijken.
Natuurlijk heb je krachtstroom nodig, dat moet worden aangelegd; de meterkast moet worden omgebouwd inclusief nieuwe elektriciteitsmeter (die ik nooit wilde), de kabel naar de laadpaal moet onder de grond en dan nog de laadpaal zelf.
Waarom heb je "natuurlijk" krachtstroom nodig? 11kW lader is 3-fase 16A. Volgens mij (correct me if I'm wrong) is krachtstroom 3-fase 32A.
3x16x230 is 11.040 = 11kW. Je kunt ook iets van een EnergyManager/-Saver ertussen zetten, die reguleert de beschikbare ampère op basis van het verbruik thuis. Het hoeft allemaal niet heel mal.
 
Ligt er aan wat voor een EV je hebt.
Een motor is 1 fase (Energica iig) een Kona bv ook.
Dan is een slimme keuze om ook een 1 fase lader te hebben, die kan dan hoger laden. (mits de EV het toelaat, bij de Energica nutteloos, bij de Kona slim)
1 fase is meestal 35A dan kun je hoger laden op 1 fase.
Bij 3 fase kun je nog steeds maar op 1 fase laden en dan zit je ineens op max 25A
Of je moet 3 x 35A nemen maar dan krijg je er een berg vastrecht bij B|

Tegenwoordig zijn auto's bijna allemaal 3 fase (krachtstroom in de volksmond) en dan kan de keuze voor 3 x 25 wel slim zijn.

De keuze hangt dus af van wat je EV kan. (en wat je thuis allemaal hebt staan)
Toekomst zal sowieso 3 fase zijn, ik begrijp dat nieuwe huizen sowieso 3 fase opgeleverd worden.
 
Ligt er aan wat voor een EV je hebt.
Een motor is 1 fase (Energica iig) een Kona bv ook.
Dan is een slimme keuze om ook een 1 fase lader te hebben, die kan dan hoger laden. (mits de EV het toelaat, bij de Energica nutteloos, bij de Kona slim)
1 fase is meestal 35A dan kun je hoger laden op 1 fase.
Bij 3 fase kun je nog steeds maar op 1 fase laden en dan zit je ineens op max 25A
Of je moet 3 x 35A nemen maar dan krijg je er een berg vastrecht bij B|

Tegenwoordig zijn auto's bijna allemaal 3 fase (krachtstroom in de volksmond) en dan kan de keuze voor 3 x 25 wel slim zijn.

De keuze hangt dus af van wat je EV kan. (en wat je thuis allemaal hebt staan)
Toekomst zal sowieso 3 fase zijn, ik begrijp dat nieuwe huizen sowieso 3 fase opgeleverd worden.
Er zijn inderdaad heel veel opties, éénfase meerdere stroomsterkten en ook driefasen 16A, dus 11 kW.

Voorlopig houd ik het gewoon bij éénfase om de redenen die ik noemde, maar voor de toekomst heb ik liever driefasen. Daar gaat het toch naar toe is mijn indruk. En of het 11 kW wordt of 22 kW, voor normaal gebruik is 11 kW al heel wat. Daar laadt de Kona ook mee, het is een generatie 2. Generatie 1 kon alleen éénfase of DC laden.
Wellicht ga ik voor voorlopig eerst een apart stopcontact aanleggen voor de granny charger, dat kan dan op 16 A, gaat toch weer sneller dan nu op 10 A.

Technisch is driefasen ook beter lijkt me. De batterij is net als bij Energica iets van 360 Volt. Om die te laden vanaf éénfase 230 V moet er dus eerst 2,2 kW of zelfs 3,6 kW omhoog getransformeerd worden om hoger uit te komen en die batterij te kunnen laden. Dat geeft ook weer verliezen, men zegt 10%. Daarom heb ik uiteindelijk liever gewoon “rechtstreeks” driefasen 400 V want ik vermoed dus dat het daar naar toe gaat. Dit is dan wel mijn eerste elektrische auto, vast niet mijn laatste en de zaak is volop in ontwikkeling.
 
Laatst bewerkt:
3 fase is sowieso de toekomst.

Ik ga het ook omzetten hier. Voor nu ook nog granny maar die paal komt er ook.
Ik ga wel zelf alles aanleggen. Scheelt flink in de kosten.
 
krachtstroom = 3 fase.
Bij mij is dat 3 x 16A. (3x 25A komt binnen, en dat is normaal gezien de laagste)

Volgens mij mis ik iets, maar 3-fase is zover ik weet geen standaard krachtstroom. 3-fase is gewoon 220v/230v. 3-fase krachtstroom is met 380v/400v. Krachtstroom is enkel dat er een hoger voltage wordt afgegeven. Hierdoor wijzigt namelijk je vastrecht op de stroomaansluiting ook dusdanig dat je op maandbasis al gauw een paar tientjes extra kwijt bent. In de volksmond is het wel dat men het krachtstroom noemt als je overgaat naar 3-fase, maar technisch gezien dacht ik niet het geval. Krachtstroom kan echter wel alleen maar als er al een bestaande 3-fase aansluiting ligt.

Een motor is 1 fase (Energica iig) een Kona bv ook.
Dan is een slimme keuze om ook een 1 fase lader te hebben, die kan dan hoger laden. (mits de EV het toelaat, bij de Energica nutteloos, bij de Kona slim)
1 fase is meestal 35A dan kun je hoger laden op 1 fase.
Bij 3 fase kun je nog steeds maar op 1 fase laden en dan zit je ineens op max 25A
Of je moet 3 x 35A nemen maar dan krijg je er een berg vastrecht bij B|
Een Hyundai Kona kán 1-fase (eerste modellen, net als Kia eNiro/eSoul etc.) zijn ja. Tegenwoordig is het ook gewoon 3-fase. Energica's zijn 1-fase.
 
Voorlopig houd ik het gewoon bij éénfase om de redenen die ik noemde, maar voor de toekomst heb ik liever driefasen. Daar gaat het toch naar toe is mijn indruk. En of het 11 kW wordt of 22 kW, voor normaal gebruik is 11 kW al heel wat. Daar laadt de Kona ook mee, het is een generatie 2. Generatie 1 kon alleen éénfase of DC laden.

Technisch is driefasen ook beter lijkt me. De batterij is net als bij Energica iets van 360 Volt. Om die te laden vanaf éénfase 230 V moet er dus eerst 2,2 kW of zelfs 3,6 kW omhoog getransformeerd worden om hoger uit te komen en die batterij te kunnen laden. Dat geeft ook weer verliezen, men zegt 10%. Daarom heb ik uiteindelijk liever gewoon “rechtstreeks” driefasen 400 V want ik vermoed dus dat het daar naar toe gaat. Dit is dan wel mijn eerste elektrische auto, vast niet mijn laatste en de zaak is volop in ontwikkeling.
3-fase is sowieso de toekomst. Ik gok niet dat de stap daarna erg veel toeneemt, de standaard is namelijk gewoon 230v en de OBC van het voertuig moet ook overal mee om kunnen gaan. Ik denk eerder dat we, vanwege het toenemend stroomverbruik, eerder richting V2G/V2X gaan waarbij de auto's gaan terugleveren aan het net/je huis/adapter met stopcontact, dan dat iedereen standaard naar 400V thuis gaat. De piek moet eraf (balancing), daar wordt momenteel vol op ingezet.
 
Ook bij drie fasen blijft de spanning gewoon 230 Volt ten opzichte van de nul. Alleen de spanning tussen twee fasen is wel 400 Volt.
Je krijgt dus gewoon 3 x 230 Volt aangesloten met elk een faseverschillen van 120 graden. (Wat dus onderling 400 Volt oplevert.)

Voor de belasting van het stroomnet is dat lastig daar huizen ineens drie keer zoveel piekvermogen kunnen afnemen als oorspronkelijk berekend. Dus als iedereen straks om 18:00 uur zijn auto op wil laden en de warmtepomp en inductiekookplaat aanzet wordt dat een uitdaging die met V2G eenvoudig te voorkomen is. Mijn auto hoeft morgen namelijk maar 90km te rijden dus al direct om 18:00 uur laden is niet heel zinvol. Sterker nog de accu is meer dan vol genoeg wat dus gebruikt kan worden voor netstabilisatie. (Maar ja mijn auto en de laatpalrn hier kunnen dat niet)
 
Terug
Bovenaan Onderaan