Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Zeker :) , maar voor de km's die ik maak zijn die nog best aan de prijs
Eens, ook veel en veel te weinig gereden door Corona. Had hem net te vroeg besteld.
Nu pas ga ik weer km's maken. Het is niet anders.

En ook eens, het blijft een dure motor bij de aanschaf.
 
De Energica was lekker zuining vanmorgen :t
Temperatuur was lekker, druk op de snelweg dus geen cruisecontrol met meetuffen met het verkeer tussen de 80-110 km/h
Weer 65 km rit, met 45 km snelweg, verbruik 34% nice. (bij aankomst nog 130 km bereik)
651D1B97-D9A4-4060-965A-B9917A552E1D.jpeg
 
Hoeveel kWh per 100 km is dat ongeveer? Zero zit rond 9,3 kWh/100 km bij woon-werk verkeer.

Met de Zero (die kan altijd binnenstaan) heb ik het nooit zo gemerkt maar met de elektromobiel (die staat nooit binnen) loopt het verbruik inderdaad erg uiteen met de temperatuur. Ik zit nu rond 12 kWh/100 km met de vierwieler, in de winter is dat zomaar 17 kWh/100 km
 
Beetje gokken gezien ik een percentage krijg op de accu (wat ook weer afhankelijk is van temperatuur) zat ik op een 10,4 kWh/100 km
Dat is voor de Energica best netjes. (en de rijder die erop zit :$ )

edit: Aanvulling zoals te zien aan het "circuit" plaatje in het dashboard (linksonder) heb ik wel max powersetting gereden ( vermogen/koppel ) daar is zeker nog wel meer winst te halen uiteraard.
 
De Energica was lekker zuining vanmorgen :t
Temperatuur was lekker, druk op de snelweg dus geen cruisecontrol met meetuffen met het verkeer tussen de 80-110 km/h
Weer 65 km rit, met 45 km snelweg, verbruik 34% nice. (bij aankomst nog 130 km bereik)
Het kan nog zuiniger ;)
Terugweg eens binnendoor gereden, iets korter 58 km zelfde settings, 26% verbruik.
En dan ook nog gewoon lekker doorrijden, valt helemaal niet tegen. Zo rond de 8 kWh/100 km
Regeneratie op laag. Heel netjes.
 
Ik zag de Alrendo Bravo TS in Oslo in een winkeltje staan. In het echt een leuk ogende motor, ook quaformaat en opbouw.
Wat mij ook opvalt is dat de motor een piek vermogen heeft van 58kW en een nominaal vermogen van 11kW. In combinatie met een 17,4kWh accu zeker geen verkeerde prijs. In Noorwegen kost de motor 130.000NOK, wat ongeveer 13.000€ is, terwijl in Nederland de prijs 11.700€ is.

Iemand heeft het over een prijs van 1000€ per KW motor vermogen, maar als je kijkt naar de prijs van de accu is dit een hele goede deel 672€ per kWh is zeker geen verkeerde prijs. Een thuisaccu van 14kWh kost je ook 11.000€. Dus als de motor je niet bevalt kan je er altijd nog een thuisaccu van maken.
 
Misschien dat er dan toch ooit een Harley in huis komt :P
Dan moet je dat er dan wel bij vertellen.
Of stickers plakken. ;)
Livewire is net zoveel Harley Davidson als Toyota en Lexus of Citroën en DS.
Een trend om merken apart te verzelfstandigen. :?
 
Ik zag de Alrendo Bravo TS in Oslo in een winkeltje staan. In het echt een leuk ogende motor, ook quaformaat en opbouw.
Wat mij ook opvalt is dat de motor een piek vermogen heeft van 58kW en een nominaal vermogen van 11kW. In combinatie met een 17,4kWh accu zeker geen verkeerde prijs.
Hoe verhoudt zich dat tot bijv. de Energica EsseEsse9? Als ik die specs bekijk, dan staat daar alleen "power: 80 kW", niks sustained of nominaal.
 
Hoe verhoudt zich dat tot bijv. de Energica EsseEsse9? Als ik die specs bekijk, dan staat daar alleen "power: 80 kW", niks sustained of nominaal.
De motor in een Energica heeft ook continue en peak power, maar deze motor is van een andere klasse dan die van Alrendo. Dat was tot 2021 een Borg Warner. Daarbij kan 80 kW altijd continue geleverd worden en kunnen de piekvermogens over de 120kW gaan. De batterij is is limiterend, niet de motor.
 
Mja, max 80 toch? Zou ik de snelweg niet mee op durven.
Vorig jaar een keer de 45km/u versie bereden. Echt ontzettend lollig, maar als ik mag kiezen ga ik toch voor een tweewieler.
 
Dan moet je dat er dan wel bij vertellen.
Of stickers plakken. ;)
Livewire is net zoveel Harley Davidson als Toyota en Lexus of Citroën en DS.
Een trend om merken apart te verzelfstandigen. :?
Snap ik hoor, en hoef ook geen Harley, maar deze zag er zo op het eerste gezicht wel uit als een motor waar ik wel eens op zou willen proefrijden :)
 
In cijfers

40 pk, 720 Nm, 4,5 kWh en 115 kg


Maar ook
Pre order 950 EUR
Prijs 18.750 EUR


Dan blijf ik voorlopig bij Stark varg, grotere accu, meer vermogen, goedkoper maar ook lager risico met 100 EUR pre order prijs.
 
Is die 4,5 kWh accu niet pietepeuterig klein? En die van die Stark is nauwelijks beter, 6 kWh. Of is dat expres gedaan vanwege het gewicht?
 
Beetje gokken gezien ik een percentage krijg op de accu (wat ook weer afhankelijk is van temperatuur) zat ik op een 10,4 kWh/100 km
Dat is voor de Energica best netjes. (en de rijder die erop zit :$ )

edit: Aanvulling zoals te zien aan het "circuit" plaatje in het dashboard (linksonder) heb ik wel max powersetting gereden ( vermogen/koppel ) daar is zeker nog wel meer winst te halen uiteraard.
Ik weet zeker dat ik als een debiel zou rijden op een Energica, omdat het kan. Alleen een landbouwtractor heeft een schildpad of haas symbool nodig,..bij een motor,..not so much.
 
Terug
Bovenaan Onderaan