Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie thuis laden. 🤔
Als ik over ga naar elektrisch zou ik in de tuin moeten laden via een normaal stopcontact gedeeld met de schuur (vooral wat lampjes, maar soms ook een kacheltje) en vraag me af of dat te doen is.

De laadpaal tegenover mijn huis heeft al weken een rood lampje en al die tijd ook al geen auto zien laden, dus daar moet ik het niet van hebben vrees ik.
Mijn Energica laad ik net zoals een Zero thuis gewoon in een (geaard) stopcontact.
Je kan de stroom beperken (instelling in de motorfiets) als je het bang bent dat je groep de (max) 15Ampere niet aankan, als bv je kacheltje aanstaat.
Zelf heb ik een aparte groep voor het laden gemaakt, met een tussenmeter zodat ik kan bijhouden hoeveel de motor gebruikt.
Als je thuis wilt laden, kan je je amperage thuis verhogen of zelfs van 1 fase naar 3 fase gaan. Na het verhogen, zal het lekker rap gaan.
Kosten voor het verhogen vallen wel mee als ik zo even snel lees.

Bekabeling moet in sommige plekken wat dikker..... valt ook reuze mee....
Als je 3 fase gaat aanleggen, en je wil daar gebruik van maken heb je ook een lader (converter, want dan ga je DC laden) nodig waar je dan de motor mee kan opladen. Dan maak je het voor thuisladen wel erg duur.
Dit moeten je alleen doen als het laden kort moet dan in 5 a 6 uur (bij een geheel lege accu, anders duurt het korter).
 
...
Als je 3 fase gaat aanleggen, en je wil daar gebruik van maken heb je ook een lader (converter, want dan ga je DC laden) nodig waar je dan de motor mee kan opladen. Dan maak je het voor thuisladen wel erg duur.
Dit moeten je alleen doen als het laden kort moet dan in 5 a 6 uur (bij een geheel lege accu, anders duurt het korter).
Een 3 fase lader is er op dit moment nog niet voor motorfietsen dan zit je inderdaad aan een "snellader" DC variant vast.
Dat moet je sowieso niet willen, zwaardere aansluiting nodig (3*25 haalt dat niet) en DC kast (behoorlijk duur)

Voor een auto is het een ander verhaal, daar kun je uiteraard wel 3 fase AC laden tegen een hogere snelheid.
Laadpaal met loadbalancer op je meterkast en gaan. (heb je kosten laadpaal / aanleggen uiteraard, maar kun je ook zelf mits wat elektro achtergrond)

Mijn Energica laad ik thuis meestal op 8 amp, dan kan ik die groep ook nog gebruiken voor wat anders. En na een nachtje is hij ook vol met 8 amp.
 
Trouwens, Batterij voertuigen zijn hoogswaarschijnlijk ook heel erg beperkt qua toekomst. De waterstof auto is er al. Kan best zijn dat de laadstations thuis en onderweg straks , net als sneeuw voor de hete zon, helemaal verdampt tot niets.....
 
Trouwens, Batterij voertuigen is hoogswaarschijnlijk ook heel erg beperkt qua toekomst. De waterstof auto is er al. Kan best zijn dat de laadstations thuis en onderweg straks , net als sneeuw voor de hete zon, helemaal verdampt tot niets.....
Verkeerde topic.
 
Trouwens, Batterij voertuigen zijn hoogswaarschijnlijk ook heel erg beperkt qua toekomst. De waterstof auto is er al. Kan best zijn dat de laadstations thuis en onderweg straks , net als sneeuw voor de hete zon, helemaal verdampt tot niets.....
Ik denk dat waterstof verdampt, dat is op dit moment voorlopig nog kansloos
 
De hele aarde is opeens zoveel veranderd, dat er meer haast is naar een schonere wereld. Waterstof gebruik is beter.... Wij hebben geen keuze....
 
De hele aarde is opeens zoveel veranderd, dat er meer haast is naar een schonere wereld. Waterstof gebruik is beter.... Wij hebben geen keuze....
Met de huidige rendementen is waterstof gewoon een zeer slechte keuze.
Waterstof minimaal drie keer minder efficiënt als opslag in een accu. Zolang hier geen doorbraak komt (en ik moet het nog zien) is het alleen populair door de lobby en geldsmijterij.
Letterlijk energie wegmikken.
 
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie thuis laden. 🤔
Als ik over ga naar elektrisch zou ik in de tuin moeten laden via een normaal stopcontact gedeeld met de schuur (vooral wat lampjes, maar soms ook een kacheltje) en vraag me af of dat te doen is.

De laadpaal tegenover mijn huis heeft al weken een rood lampje en al die tijd ook al geen auto zien laden, dus daar moet ik het niet van hebben vrees ik.
de ZTR electric gewoon via stopcontact 2,2kW lader
de Smart Roadster electric via Stopcontact 3.3kW lader
soms een VW Crafter via Stopcontact 3,3kW lader
 
Er staat vandaag in het NHD een testverslag van de nieuwe Zero all road machine, getest door Michiel Snik.
Geschikt voor off road, kost 27.000 en de fabrikant belooft een actieradius van 321 km.

Maar Michiel schrijft dat na 70 km flink rijden de accu nog 50% had en dat valt toch een beetje tegen.
Nou kun je in Nederland geen grote afstanden off road afleggen, maar in het buitenland wel en in het bos zijn geen laadmogelijkheden.
 
Mee eens.
Waterstof is voor slechts zeer beperkte problemen een goede oplossing.

En voor gewone auto's is het de grootste flauwekul.
Alle positieve berichten over waterstof zijn afkomstig van Shell of BMW.
Greenwashing heet dat toch?
 
Er staat vandaag in het NHD een testverslag van de nieuwe Zero all road machine, getest door Michiel Snik.
Geschikt voor off road, kost 27.000 en de fabrikant belooft een actieradius van 321 km.

Maar Michiel schrijft dat na 70 km flink rijden de accu nog 50% had en dat valt toch een beetje tegen.
Nou kun je in Nederland geen grote afstanden off road afleggen, maar in het buitenland wel en in het bos zijn geen laadmogelijkheden.
Arme Michiel, heeft 'ie slechts 150km range, maar toch lekker gereden, en een klein beetje energie verbruikt, wat lult'ie nou?
 
Laatst bewerkt:
Als een publieke laadpaal in storing staat moet je dat even melden, er staat vast een nummer op of een QR code of dergelijke. Als niemand het meldt weten ze het niet en gebeurt er ook niets.
Is zo'n laadpaal serieus niet aan het internet gekoppeld dan? Lijkt mij dat die zelf de storing wel kan melden? Dat kunnen die huurstepjes ook.
 
Dat zou je inderdaad denken en dat lijkt me ook logisch. Bovendien, wat stelt een laadpunt nu eigenlijk voor, het is niet meer dan een stopcontact met kapsones.

Toch heb ik al meermalen bij een niet functionerend laadpunt gestaan waarvan ze blijkbaar niet op de hoogte zijn. Meestal kunnen ze hem op afstand resetten.
 
Dat zou je inderdaad denken en dat lijkt me ook logisch. Bovendien, wat stelt een laadpunt nu eigenlijk voor, het is niet meer dan een stopcontact met kapsones.

Toch heb ik al meermalen bij een niet functionerend laadpunt gestaan waarvan ze blijkbaar niet op de hoogte zijn. Meestal kunnen ze hem op afstand resetten.
Het stopcontact gedeelte zal ook niet gauw stuk zijn. Zwakke plek is natuurlijk dat kapsones gedeelte. Oftewel zgn smart, oftewel er zit software in.

Eigenlijk zou je het uit en moeten kunnen zetten als eindgebruiker. :X
 
309426574_5984920954873616_1407051436505052195_n.jpg


309509435_5984920948206950_8535115160938797122_n.jpg
 
Is zo'n laadpaal serieus niet aan het internet gekoppeld dan? Lijkt mij dat die zelf de storing wel kan melden? Dat kunnen die huurstepjes ook.
dat zou kunnen zolang ze verbinding met de server hebben :+
pollen of er nog verbinding is zullen ze dus niet doen.

maar volgens mij is het grootste probleem dat ze allemaal hun eigen betaalsysteem willen hebben, zou het met een bankpas gaan was het veel meer gestandaardiseerd;)
 
Auto.. maar naar mijn idee een leuke bezigheidstherapie en spectaculaire rit.
AutoWeek: Minuscule EV als snelste ooit van 0 naar 100 km/h.
Greenteam is een team uit de Formula Student klasse. in deze klasse bouwen studenten van vele universiteiten en hogescholen een auto voor evenementen met vaardigheidsproeven.
ik heb een tijdje batterij management systemen geleverd aan een aantal van die teams (waaronder Greenteam)
in Nederland is bijvoorbeeld TU Delft er ook mee bezig, in België TU Leuven. Bij de Bergrennen Osnabruck rijd IRT Osnabruck ook meestal (als ze geen Wedstrijd in hun eigen klasse hebben).
die auto's zijn klein en best wel duur, in de tijd dat ik ermee samenwerkte iets van 150.000 euro exclusief werkzaamheden door de studenten.
ik kan nog wel eens zoeken naar wat foto's;)
 
Arme Michiel, heeft 'ie slechts 150km range, maar toch lekker gereden, en een klein beetje energie verbruikt, wat lult'ie nou?
Afgelopen weekend nog even een rondje gereden en ik snap 'm heel goed. Heb toch gewoon de T7 gepakt want in zo'n weekend rij ik zo'n 300~400 km op een dag over kleine weggetjes (onroute kaart op de meest kritische stand) buiten de grote steden in Duitsland. Nog eens extra op laadpunten gelet en ik geef toe dat het op m'n woon-werk Zero het toch echt een dingetje had geworden. Ik weet dat er genoeg zijn die me tegen willen spreken maar voor mijn toer gebruik gaat de zero zelfs met een power tank het echt niet trekken. Voor de rest zie ik een DSR/X of een Experia best wel zitten.
 
Afgelopen weekend nog even een rondje gereden en ik snap 'm heel goed. Heb toch gewoon de T7 gepakt want in zo'n weekend rij ik zo'n 300~400 km op een dag over kleine weggetjes (onroute kaart op de meest kritische stand) buiten de grote steden in Duitsland. Nog eens extra op laadpunten gelet en ik geef toe dat het op m'n woon-werk Zero het toch echt een dingetje had geworden. Ik weet dat er genoeg zijn die me tegen willen spreken maar voor mijn toer gebruik gaat de zero zelfs met een power tank het echt niet trekken. Voor de rest zie ik een DSR/X of een Experia best wel zitten.
De Experia heeft snelladen, dan wordt 300-400 km geen probleem, je moet toch ergens een keertje stoppen.
(En dat werkt goed)
 
De Experia heeft snelladen, dan wordt 300-400 km geen probleem, je moet toch ergens een keertje stoppen.
(En dat werkt goed)
Ja de experia komt al een stuk verder dan mijn oude Zero-tje. Toch 5dec een iets grotere schoen neer zetten :-) Bedoelde vooral best de opmerking "slechts 150km range, maar toch lekker gereden" wel te snappen zeker bij een opgegeven range van 321km.
 
Terug
Bovenaan Onderaan