Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Energica is gewoon goed in SOC berekening. Heb nog nooit problemen gehad daarmee. Als je sneller of trager gaat rijden zie je gewoon wat dat betekent voor je range op je display.

Die luxe had ik met Zero SRF niet, daarmee had ik 150 km range bij 90 km/h in m'n hoofd en hield het daar op. En dan was m'n zero nog een exemplaar zonder het "magic charging" probleem. Heb met zo'n motor ook gereden maar daar werd ik gewoon zot van. Ik reed me bijna vast op de snelweg en daarna vertrouwen in die specifieke motor volledig kwijt. Was gelukkig maar een vervang motor.

Afgelopen weekend een toerrit gedaan met allemaal ICE motorfietsen. De rit was 235 km gepland, werd uiteindelijk 240 km. Ik heb uitzonderlijk vlak voor de rit opgeladen onderweg tot 98%, heel de rit gewoon mee gereden. En op 't einde had ik nog 10% over (of 20 km range) en ben 8 km verder nog gaan bijladen om naar huis te gaan.

 
Afgelopen weekend een toerrit gedaan met allemaal ICE motorfietsen. De rit was 235 km gepland, werd uiteindelijk 240 km. Ik heb uitzonderlijk vlak voor de rit opgeladen onderweg tot 98%, heel de rit gewoon mee gereden.
Geweldig gedaan hoor, hulde! Grappig dat sommige deelnemers nog even moesten tanken, en dat jij gewoon doorreed :-)
 
Is dat geluid er later bij gezet?
Nogal een kabaal voor de lage snelheid zeg. Zo'n geluid zou je boven de 100kmu pas verwachten. :X
Ik weet het niet, ik heb maar een keer op een Zero gereden. Het geluidsniveau was niet zoals dit. Dit (in het filmpje) is volgens mij een nieuwe erg prijzige Zero.
 
Kymco @Eicma volgens mij.

4010DF0C-47F9-4B0C-BF02-11AF8F26E14D.jpeg
 
Interessant hier allemaal, maar : Zero DSR/X , incl. beetje opties : 32125 euros ! Voordelen : spurt 2 seconden sneller weg. Nadelen : al de rest. Och kijk, hier een BMW 750 cc met 15000 km voor 6125 euro. Doei Zero ! 😂😉
 
Interessant hier allemaal, maar : Zero DSR/X , incl. beetje opties : 32125 euros ! Voordelen : spurt 2 seconden sneller weg. Nadelen : al de rest. Och kijk, hier een BMW 750 cc met 15000 km voor 6125 euro. Doei Zero ! 😂😉
Nieuw met nieuw vergelijken he.
Zero DS met net geen 27K op de klok voor 4250 euro.
Ohja, retourtje 70 km kost me een euro als ik niet bij de baas laadt, had ik trouwens al gemeld dat ik er ook geen wegenbelasting voor betaal? Zo net met 3x de toegestane snelheid door het dorp geklapperd op de terugweg. Doe ik dat met die BMW heb ik morgen de halve wijk op de stoep. Dit heeft niemand mee gekregen.

Het heeft serieuze nadelen, maar ook echt flinke voordelen.
 
Nieuw met nieuw vergelijken he.
Zero DS met net geen 27K op de klok voor 4250 euro.
Ohja, retourtje 70 km kost me een euro als ik niet bij de baas laadt, had ik trouwens al gemeld dat ik er ook geen wegenbelasting voor betaal? Zo net met 3x de toegestane snelheid door het dorp geklapperd op de
Ik hou van antiek, maar sta ook open voor de toekomst, anders kwam ik hier niet kijken hey ! Ik ben nu bijna 2 jaar motard, kocht voor een appel en een ei een BMW, en die liet mij nog geen minuut in de steek. Mijn rijbewijs ronde ik af op 6/12/21 , en de teller ging van 12k naar 28k kilometers. Dat is toch niet slecht gereden dacht ik. Het verbruik is ruim de helft minder dan mijn wagens, ik had deze stap dus beter 20 jaar eerder gedaan. De contra's staan in overvloed op het wereldwijde web, de pro's kom ik halen op forums als dit. Ik ben lang niet overtuigd, dat is mijn recht 😁 En buren of dorpen die op de stoep staan ??? Ik heb in tegenstelling tot de meerderheid, geen knallende sportuitlaat geïnstalleerd, ik heb een zeer stille gedempte pijp, ik wil geen aandacht van omstaanders of wouten. Ik wil gewoon rijden, ver, lang en snel waar het kan. Dus het wordt terug iets soortgelijks, ik moet dan wel elke 400 km tanken, maar dat moeten jullie ook dacht ik 😄
 
Laatst bewerkt:
Ik hou van antiek, maar sta ook open voor de toekomst, anders kwam ik hier niet kijken hey ! Ik ben nu bijna 2 jaar motard, kocht voor een appel en een ei een BMW, en die liet mij nog geen minuut in de steek. Mijn rijbewijs ronde ik af op 6/12/21 , en de teller ging van 12k naar 28k kilometers. Dat is toch niet slecht gereden dacht ik. Het verbruik is ruim de helft minder dan mijn wagens, ik had deze stap dus beter 20 jaar eerder gedaan. De contra's staan in overvloed op het wereldwijde web, de pro's kom ik halen op forums als dit. Ik ben lang niet overtuigd, dat is mijn recht 😁 En buren of dorpen die op de stoep staan ??? Ik heb in tegenstelling tot de meerderheid, geen knallende sportuitlaat geïnstalleerd, ik heb een zeer stille gedempte pijp, ik wil geen aandacht van omstaanders of wouten. Ik wil gewoon rijden, ver, lang en snel waar het kan 😉
Als je met die snelheid op een standaard stille Jap om 23:30 door het dorp heen klappert begint het gezeik al hoor.

Het meeste commentaar op m'n elektrische motor krijg ik tot op heden van: niet rijders, 1500km per jaar rijders en mensen die net 2 jaar hun rijbewijs hebben.
Motorrijders met een ton+ in het zadel staan er vaak een stuk positiever tegenover.
 
op joewtjuub staan anders toch kerels met nog meer ervaring, zelfs éne die uitlegt dat de nieuwe DSR/X exact de oude DS... van 2016 is ! Waar het vooral gaat over rijbereik, accu's, laadmogelijkheden, motor, schade, herstellingen, enz ... Ik zal de link later opzoeken.
 
Het heeft ook nog veel tegens, maar voor de meeste ''motorrijders'' amper van belang. Woon-werk is het simpelweg perfect. Actieradius is voor de meeste terrassen jagers ook meer dan voldoende. Geluid gaf je zelf al aan, is dus geen issue. Kwa onderhoud heb je er gewoon veel minder omkijken naar, juist voor die incidentiele rijder nog mooier.

Actieradius is op motor vakanties echt wel een ding nog, daarom is het ook zeker niet mijn enige motor.
Maar als je realistisch kijkt komt denk ik 90% ruim weg met een elektrische motor als het al niet een betere keuze voor ze zou zijn.

Nou is mijn Zero uit 2013 van een van hun eerdere modeljaren. De elektromotor en accu daarvan waren slecht en zijn op het begin ook onder garantie vervangen voor de vrijwel probleemloze opvolgers. Verder was ook de ophanging flut, maar ook daar zijn ze overgestapt (en heeft ook niks met elektronische aandrijving van doen).

Zoek maar eens een plaatje op van de DS2016 en de DSRX... Als je die mensen daarin geloofd heb je nog wel een weg te gaan. Het frame lijkt zelfs niet in de verste verte op elkaar...
 
Ik denk dat het grootste probleem voor de meesten nu nog in de aanschafprijs (nieuw) of beschikbaarheid (2dehands) zit.
Bij elektrische auto's net zo, al komt daar langzaam verbetering in.
 
Bij auto's heb je de tussenstap van hybride nog, die is er bij motoren niet.
Ik denk dat hybride rijders gemakkelijker overstappen naar electrisch, die weten namelijk al hoe fijn electrisch rijden is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan