Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

en
Dus het komt er aan.
Nu alleen nog voor "GROTE" motorfietsen bij alle tankstations, met de mogelijkheid om een aantal uur van tevoren een accu te kunnen reserveren via een app, en je bent er.
 
Dan heb ik liever actieve koeling van de accu in mijn huidige motor zodat ik altijd in 20 minuten max van 30 naar 80% kan laden. De range die ik heb is voldoende, het aantal snelladers in Belgie ook. Ik heb al geen zin om op voorhand laders op te zoeken, laat staan op voorhand accu's te reserveren.
 
Als de elektrische motor markt wat wil in NL moeten ze bij de horeca beginnen. Hoe veel ritjes van welgestelde midlifecrisis (nieuwe hoog budget motorfiets kopers) zijn eigenlijk te ver, maar stoppen minstens een half uur bij de horeca...
Zelfde als in Sauerland. Het is maar zelden dat ik daar in 1 stuk meer dan het rijbereik van de DS gebruik, opgeteld wel 300 km per dag, in 3 stukken waar ook telkens zo een half uur tussen zit.
Nou heb ik daar met de DS nog geen zak aan met 10 km/h laden, maar met de steeds snellere snelladers kom je een heel eind.

Laden moet bij restaurants, supermarkten, toeristische trekpleisters. Met andere woorden, op de bestemming, niet op ongezellige lawaaierige afritjes.
 
:^

Toen ik nog toerritjes deed zijn we eens met een groepje in Zeeland beland.
Daar ter plaatste drie terrasjes in zes uur gepakt. _O-
Na de tweede bak koffie bestelden mensen tot mijn verbazing nog een derde.
Ik voelde mij helemaal thuis. _O-

In het geval van opladen zou dat top zijn.
Een goede smoes voor meer koffie. :+
 
Het grote voordeel van wisselaccu's (in mijn optiek dan) is dat ze veel kleiner en dus lichter zijn, wat de rij eigenschappen van de motorfiets alleen maar gunstiger maakt.
Even lekker vol-gas knallen zonder je zorgen te hoeft te maken of de accu je wel OP TIJD thuis gaat brengen, op een lichtgewicht motor met meer dan voldoende POWERRRRRR !!!
Nog een bijkomend voordeel (ook weer in mijn optiek) is dat de aanschafprijs van de motor een FLINK stuk LAGER wordt, omdat de prijs van de accu er niet meer in hoeft te zitten, want dat wordt waarschijnlijk een abonnementje of per Ampère betalen o.i.d..
Natuurlijk moet je ook de mogelijkheid hebben om een echt eigen accu (kopen maar dan LOS) te hebben die je thuis kunt opladen, of de accu die je er op dat moment toevallig in hebt zitten thuis of op het werk te laden voor woon-werk.
Er is tenslotte niemand die zegt dat een motorfiets met wisselbare accu maar plek zou mogen bieden aan 1 wissel accu. Ik zou me bijvoorbeeld best een dikke tourbuffel met plek voor 8 of 10 accu's (electrische Honda Goldwing) kunnen voorstellen naast een dual-sport met plek voor niet meer dan 2 (electrische Honda CRF 300 L) ofzo.
 
Klopt, alleen dan moet je dus wel ruimte creëren voor het wisselsysteem. De Stark die ik in bestelling heb heeft de accu niet wisselbaar omdat die dragend deel van het frame is. Dat maakt het geheel stijver en lichter en zo kan deze concurreren met de brandstof motoren. Zou dit (redelijk) universeel) wisselbaar moeten zijn zou hij nooit de vorm en gewicht kunnen hebben van wat ze nu neergezet hebben.

Voor een scooter oid zie ik het voordeel van de wissel accu wel. Weinig vermogen en laadcapaciteit dus die heb je nog wel een keer gewisseld.
De 10kW accu van de Zero DS is alweer een zwaar tering ding en geeft zelfs op deze relatief langzame en lichte motor maar 100 km rijbereik. In een goldwing/GS zou je dus zeker 3 of 4 keer dat gewicht nodig hebben. Zie ik aan het tankstation nog niet echt gebeuren.

Zit je ook nog met de staat van de accu. Een slechte accu er tussen is niet ondenkbaar, ook al worden ze door een minimum loon betaalde 17 jarige nagemeten. Als je dan stil staat met een te snel lege accu, wie regelt/betaald dan de sleepdienst? Of wordt bijvoorbeeld maar 50% van de originele range gegarandeerd?
 
Het grote voordeel van wisselaccu's (in mijn optiek dan) is dat ze veel kleiner en dus lichter zijn, wat de rij eigenschappen van de motorfiets alleen maar gunstiger maakt.
Even lekker vol-gas knallen zonder je zorgen te hoeft te maken of de accu je wel OP TIJD thuis gaat brengen, op een lichtgewicht motor met meer dan voldoende POWERRRRRR !!!
Nog een bijkomend voordeel (ook weer in mijn optiek) is dat de aanschafprijs van de motor een FLINK stuk LAGER wordt, omdat de prijs van de accu er niet meer in hoeft te zitten, want dat wordt waarschijnlijk een abonnementje of per Ampère betalen o.i.d..
Natuurlijk moet je ook de mogelijkheid hebben om een echt eigen accu (kopen maar dan LOS) te hebben die je thuis kunt opladen, of de accu die je er op dat moment toevallig in hebt zitten thuis of op het werk te laden voor woon-werk.
Er is tenslotte niemand die zegt dat een motorfiets met wisselbare accu maar plek zou mogen bieden aan 1 wissel accu. Ik zou me bijvoorbeeld best een dikke tourbuffel met plek voor 8 of 10 accu's (electrische Honda Goldwing) kunnen voorstellen naast een dual-sport met plek voor niet meer dan 2 (electrische Honda CRF 300 L) ofzo.
verwisselbare accu's zijn groter en onhandiger want ze moeten overal inpassen er zal dus ook een houder rond zitten.
er moet een dure connector aanzitten en ook nog een extra relais.
het batterijmanagement moet ermee overweg kunnen deels mee gewisseld worden.
als je meerdere pakketten ga plaatsen heb je ook meerdere BMSen nodig en zal je grote stromen door de bekabeling krijgen doordat de pakketten altijd wat verschillend zijn (of je moet ze in serie zetten, maar dan loopt de spanning erg op).
de aanschafprijs heeft er niets mee te maken, je hebt altijd een accu in de motor zitten. ook bij vast gemonteerde accu's is het mogelijk een huurconstruktie te bedenken (bijvoorbeeld Renault).

wat mij betreft leuk voor de verkopers van die brommertjes, maar voor de rest een erg slecht idee.
 
Moderne accu's hebben een tegenwoordig niet zoveel verval meer hoor, de horrorverhalen waar jij aan denkt zijn waarschijnlijk nog van de 1e generatie EV (Nissan Leaf), waarbij de BMS het toeliet dat de accu voller dan 80% geladen en dieper dan 20% ontladen kon worden.
Hierdoor ging de Lithium in de accu kristalliseren. Tegenwoordig moet je de accu echt bewust misbruiken om hem zo snel zo ver naar de klote te helpen dat je nog maar 50% van de originele capaciteit over zou hebben, dat dat geen realistisch vooruitzicht meer is.
Bovendien kan het laadstation detecteren dat de accu niet meer aan van te voren ingestelde parameters voldoet, en deze dus niet meer uitgeven maar aanmerken als defect.
Wisselbare accu's kunnen tegenwoordig ook al best wat capaciteit hebben met aanvaardbaar gewicht hoor, 72V57Ah 24,2 Kg p. stuk vind ik best aanvaardbaar. (zie: EBMX 72v 57ah SUR-RON LB Battery )
 
Wisselbare accu's kunnen tegenwoordig ook al best wat capaciteit hebben met aanvaardbaar gewicht hoor, 72V57Ah 24,2 Kg p. stuk vind ik best aanvaardbaar. (zie: EBMX 72v 57ah SUR-RON LB Battery )
Dat is maar 15kW vermogen, je moet er dus 4 hebben om een beetje te kunnen rijden, dan ben je weer terug bij een Energica.

edit: je zult wel degelijk rekening moeten houden met het 'gelijk' geladen houden van de accu's. Onder vollast is de spanning van minst geladen cel de bottleneck voor vermogen of range, hoe vol of goed de andere cellen ook zijn.
 
Laatst bewerkt:
Moderne accu's hebben een tegenwoordig niet zoveel verval meer hoor, de horrorverhalen waar jij aan denkt zijn waarschijnlijk nog van de 1e generatie EV (Nissan Leaf), waarbij de BMS het toeliet dat de accu voller dan 80% geladen en dieper dan 20% ontladen kon worden.
Hierdoor ging de Lithium in de accu kristalliseren. Tegenwoordig moet je de accu echt bewust misbruiken om hem zo snel zo ver naar de klote te helpen dat je nog maar 50% van de originele capaciteit over zou hebben, dat dat geen realistisch vooruitzicht meer is.
Bovendien kan het laadstation detecteren dat de accu niet meer aan van te voren ingestelde parameters voldoet, en deze dus niet meer uitgeven maar aanmerken als defect.
Wisselbare accu's kunnen tegenwoordig ook al best wat capaciteit hebben met aanvaardbaar gewicht hoor, 72V57Ah 24,2 Kg p. stuk vind ik best aanvaardbaar. (zie: EBMX 72v 57ah SUR-RON LB Battery )
24,2 kg vind de arbo al niet meer acceptabel. Daar er ook vrouwen op tankstations werken of elektrische motoren hebben, omstandigheden niet altijd perfect zijn en het repeterend werk is kom je op max 12 kg uit.
Nu heeft half gewicht geen halve capaciteit, maar minder. Ook meer connectoren enz enz.
Leuk voor scooters waar 1 accu van 12 kg de truuc doet, maar ben bang dat het voor grote motoren een dingetje gaat worden.
 
Genoeg werkgelegenheid. Buiten NL. ;)
IMG_20221206_221325.png

 
Ik weet niet eens waar de DS op zit, is ook niet veel. Kan heel even pieken rond de 145, maar zit dan binnen de minuut al op 115.

Edit: Daarbij is het mooie van een elektromotor dat ongeacht de afmetingen het rendement bij een bepaalde last ongeveer gelijk blijft. Een 1, 10 of 50 kW draait allemaal ongeveer even ''zuinig'' bij dezelfde last.

Accelereren is een dingetje natuurlijk, maar als je normaal met het verkeer mee gaat en je dezelfde luchtweerstand hebt (gewicht is maar een kleine factor) zal het gebruik ongeveer hetzelfde zijn.
 
Laatst bewerkt:
verwisselbare accu's zijn groter en onhandiger want ze moeten overal inpassen er zal dus ook een houder rond zitten.
er moet een dure connector aanzitten en ook nog een extra relais.
het batterijmanagement moet ermee overweg kunnen deels mee gewisseld worden.
als je meerdere pakketten ga plaatsen heb je ook meerdere BMSen nodig en zal je grote stromen door de bekabeling krijgen doordat de pakketten altijd wat verschillend zijn (of je moet ze in serie zetten, maar dan loopt de spanning erg op).
de aanschafprijs heeft er niets mee te maken, je hebt altijd een accu in de motor zitten. ook bij vast gemonteerde accu's is het mogelijk een huurconstruktie te bedenken (bijvoorbeeld Renault).

wat mij betreft leuk voor de verkopers van die brommertjes, maar voor de rest een erg slecht idee.
Groter en onhandiger ja. Maar niet vanwege een extra relais. Door veiligheidsredenen zou ik het relais in de accu er bij zetten, net als het BMS overigens. Het BMS houdt bij wat de staat is van de cellen en weet dus ook hoeveel de state of health is.
Meerdere BMSsen is geen rocket science. Spul is allemaal op dezelfde CAN bus aangesloten en kan met een gateway erbij een specifieke identifier mee krijgen.

Grote stromen is wel een dingetje, maar dat heb je volgens mij nu ook al met sommige accupakketten bij scooters die eruit te halen zijn.


Wat ik me nu wel bedenk: hoe ga je ze ontladen? Allemaal tegelijk of 1 voor 1?
 
Maak de schakeling zo dat elke batterij op een bus is aangesloten via een relais.

Plaats je een nieuwe volle batterij dan gaat ie daar eerst stroom van gebruiken en zodra de spanning gelijk is aan de andere batterij wordt het relais daarvan ook gesloten en staan ze parallel.

Dat zou je in principe met meerdere batterijen kunnen doen lijkt me.
 
Lijkt me gelijktijdig. Accu's hebben een maximale stroom die ze kunnen leveren. Grotere voertuigen die meer accu's hebben hebben ook een grotere elektromotor. Die moet wel voldoende stroom nodig. Dus je gaat OF de accu's gigantisch overbemeten voor kleine motoren OF parallel zetten voor grote.
 
Groter en onhandiger ja. Maar niet vanwege een extra relais. Door veiligheidsredenen zou ik het relais in de accu er bij zetten, net als het BMS overigens. Het BMS houdt bij wat de staat is van de cellen en weet dus ook hoeveel de state of health is.
Meerdere BMSsen is geen rocket science. Spul is allemaal op dezelfde CAN bus aangesloten en kan met een gateway erbij een specifieke identifier mee krijgen.

Grote stromen is wel een dingetje, maar dat heb je volgens mij nu ook al met sommige accupakketten bij scooters die eruit te halen zijn.


Wat ik me nu wel bedenk: hoe ga je ze ontladen? Allemaal tegelijk of 1 voor 1?
relais in elke bak is niet verplicht, alleen een zekering.
als je de pakketten stuk voor stuk ga ontladen, kan je geen grote vermogens leveren.
als je ze parallel zet mag je ze gaan balanceren om te voorkomen dat er te grote stromen gaan lopen en heb je vooral ook veel verliezen.
meerdere BMSen is niet lastig maar wel duurder.
 
relais in elke bak is niet verplicht, alleen een zekering.
Klopt misschien wel, maar ik zou graag de hoogspanning willen afsluiten van zo'n pakket, voordat een of andere klojo denkt daar met z'n vingers aan te zitten of dat het nat wordt, iemand gereedschap erop laat vallen etc. Als het snel wisselbaar moet zijn moet het ook gebeuren in een niet-lab omgeving.
als je de pakketten stuk voor stuk ga ontladen, kan je geen grote vermogens leveren.
Daar heb je geheel gelijk in. Hoewel het best kan zijn dat 1 accupakket al genoeg vermogen kan leveren. Dan zou je eventueel ook met 1 kunnen rijden en de overigen als range extender kunnen gebruiken. Als je dan nog slim kan overschakelen heb je het balanceren niet nodig.
als je ze parallel zet mag je ze gaan balanceren om te voorkomen dat er te grote stromen gaan lopen en heb je vooral ook veel verliezen.
meerdere BMSen is niet lastig maar wel duurder.
Duurder zeker, maar dat is een driehoek tussen kosten, snelheid in wisselen en betrouwbaarheid.
 
Misschien als het niet perse met een supersport hoeft te meten dan is over bemeten helemaal niet zo'n probleem. :N

Zo'n honda NC verkoopt als zoete broodjes.
Als die een top heeft van 130kmh, maar dat tegelijk ook als kruissnelheid prima kan hebben dan is het voor de meeste prima. En als die dan als tussendoor mode de 100 nog haalt bij één accu pakket wat op dat moment voor loopt is dat best te hebben. Op die ene volle accu rij je dan met 100kmu vrolijk naar het volgende station (of naar huis) zo'n 100km verderop.
 
De community is er nochtans niet van onder de indruk. En het helpt niet dat ze al valse prototypes hebben laten zien met Zero onderdelen. Of de onrealistische specs...

Vandaag oproep gemist van stark varg, levering is normaal voor december gepland. Krijg de laatste tijd wel meer algemene berichten waaronder een bericht waarbij ze beloofden iedereen info te geven over hun orders en eventuele vertragingen. Morgen es terug bellen, ben benieuwd.
Ha Hans, ik stap een beetje laat in, maar waarom is men niet echt onder de indruk van de Damon of heb je een link waar ik dat terug kan lezen? Ik vind zelf motoren met verbrandingsmotoren vooralsnog veel meer beleving geven om te rijden, al was het alleen maar om het geluid, maar ik snap dat we op enig moment van die dingen afmoeten. Zo'n Damon spreekt me dan qua uiterlijk en opgegeven waarden best aan. Maar zijn die waarden niet bijzonder of gaan ze die waarden nooit halen? Ik heb trouwens wel een aanbetaling gedaan, het was maar EUR 100 en ze hebben me meermaals bevestigd dat ik er (bijna) altijd vanaf kan zien en dan weer EUR 100 terugkrijg. Levering zou begin 2024 worden. Eens kijken of ik tegen die tijd geld heb :+
 
Ha Hans, ik stap een beetje laat in, maar waarom is men niet echt onder de indruk van de Damon of heb je een link waar ik dat terug kan lezen? Ik vind zelf motoren met verbrandingsmotoren vooralsnog veel meer beleving geven om te rijden, al was het alleen maar om het geluid, maar ik snap dat we op enig moment van die dingen afmoeten. Zo'n Damon spreekt me dan qua uiterlijk en opgegeven waarden best aan. Maar zijn die waarden niet bijzonder of gaan ze die waarden nooit halen? Ik heb trouwens wel een aanbetaling gedaan, het was maar EUR 100 en ze hebben me meermaals bevestigd dat ik er (bijna) altijd vanaf kan zien en dan weer EUR 100 terugkrijg. Levering zou begin 2024 worden. Eens kijken of ik tegen die tijd geld heb :+
Ik dacht een early adapter te zijn. 8)7
Hier een half jaar geleden wel veel vragen gesteld aan een vertegenwoordigster van de fabriek.
Hoe het zit met de levering in Nederland (onbekend zijn de vrachtkosten), komt er service mogelijk in de buurt bij technische problemen, etc.
Het kwam neer op nu bestellen, alles komt goed. _O-

Dus heb uiteindelijk ook niet aanbetaald.
Held. :}
 
Ik dacht een early adapter te zijn. 8)7
Hier een half jaar geleden wel veel vragen gesteld aan een vertegenwoordigster van de fabriek.
Hoe het zit met de levering in Nederland (onbekend zijn de vrachtkosten), komt er service mogelijk in de buurt bij technische problemen, etc.
Het kwam neer op nu bestellen, alles komt goed. _O-

Dus heb uiteindelijk ook niet aanbetaald.
Held. :}
Held...of ezel :+

Mijn ervaringen over de jaren is toch vooral dat ik nieuwe dingen/"uitvindingen" koop voor teveel geld met teveel kinderziektes en daar dan vooral ellende van heb. Dat duurt dan een tijdje en tegen de tijd dat ik nog met de fabrikant aan het bakkeleien ben over niet-uitgekomen verwachtingen en slechte aftersales denk ik: "nooit meer Damon", is iedereen dolgelukkig met zijn of haar, inmiddels verbeterde en betaalbaardere, "nieuwigheid". _O-

Dus dank voor het compliment, ik koop graag nieuwe dingen en laat me van alles aanpraten, maar twijfel toch altijd of je dan een held of een ezel bent als je erin meegaat. In dit geval was ik trouwens rijkelijk laat...gezien de mij genoemde levering begin 2024, terwijl de eersten in 2023 al van de band zouden moeten gaan rollen. Misschien heb ik dan toch een beetje geleerd van het verleden ;)

Maar ben nog wel benieuwd naar de problemen of tegenvallende specs die nu al bekend zijn. Heette de vertegenwoordigster bij jou ook al "Stephanie"?
 
Terug
Bovenaan Onderaan