Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ja, ziet er wel geinig uit inderdaad. Maar net wat de journalist ook al schrijft erg weinig waar voor veel geld, zeker icm de kleine actieradius en traaglader. De aanschafprijs van middenklasse eMoto zal de komende tijd echt nog het grootste probleem zijn voor menen die niet kunnen leasen of andere aantrekkelijke regelingen kunnen genieten. Voor 10 k€ ga je dit niet kiezen, of je moet wel heel persé elektrisch willen rijden. Voor een paar duizend minder koop je een prachtige middenklasse verbrandingsmotor van topmerk. Helaas wel een beetje de trend.
 
Ducati_MotoE_SOP_05.jpg
 
Die Rider SR8 zal ook geen hoge top hebben, want hij is voorzien van een hubmotor in het achterwiel en die zijn nog niet snel.
Tot nu toe wel een veel gebruikte oplossing voor de 125 klasse.
 
Ja, dat type ken ik van een e-bike en elektrische snor- of bromscooter. Dat deze Rider SR8 dan toch zoveel moet kosten .. 8)7
In de accu- en laadtechnologie zal het ook niet zitten. Ohlins en Brembo dan ?? Weinig info over deze motor te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Hier ging het eerder al over in dit topic. 2 electric motorfietsen van Suzuki voor 2030. Dat zijn dus nog niet echt concrete plannen en nog 7 jaar te gaan. Suzuki komt tot 2030 met twee elektrische motoren - Nieuwsmotor.nl

Ik zag de prijzen van energica gisteren ook voorbij komen. Mooie machines en redelijk de top van wat haalbaar is voor electric, maar wel prijzen om van te huilen wat mij betreft.
Dat kan voor iemand die een motor wilt kopen en niet kan leasen echt niet uit. Beetje wild guess, maar pas als benzine 5 euro per liter kost (of misschien nog wel meer) gaat het voor iemand die 20.000 km per jaar oid rijdt wellicht enigszins renderen. Voor veel mensen die over zouden willen stappen op ev is dit wel iets wat zeker zal weerhouden.

Vorig jaar is het er niet van gekomen omdat het toch niet haalbaar is, maar dit jaar ga ik wel op enkele modellen met clipons of op andere wijze een zeer laag stuur) proefrijden om te ervaren hoe het is. Zoiets aanschaffen zal er voorlopig echt niet inzitten, maar een ritje voor de beeldvorming kan geen kwaad.
Tegen de tijd dat het zover is zal ik even vragen wat leuk is om het electrisch rijden een beetje representatief te ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd.

En ik merk op dat ik als eMotorloze wel de laatste 4 posts in dit topic heb geplaatst. Ik weet dat mijn collega op zijn Energica ook bij winterse condities rijdt, maar hij kan toch niet de enige zijn? Staat de rest in de winterstalling, of is er gewoon niets te melden?
 
De UltraViolet F77 blijft trekken, maar het snelle design is electrisch gezien meer 'powered' voor de markt in India dan Europa.
IMG_20230130_122152.png

Een topsnelheid van 95 km/u en iets meer dan 10 kW aan accu.
Wel een zeer nice price startende vanaf +/-€4.550,00. :9~

Maar ik weet dat een Royal Enfield richting Europa ook meer dan over de kop gaat. :')
(En een BMW S1000RR is in Amerika juist goedkoper 8)7 )

In ieder geval mogen ze snel met een F99 komen. ;)
 
Voor een instapmodel ziet ie er goed uit. Voor ww verkeer prima. Sneller dan 100 mag je toch nooit. 100 km per dag haalbaar bij 100 km/uur?
 
Voor een instapmodel ziet ie er goed uit. Voor ww verkeer prima. Sneller dan 100 mag je toch nooit. 100 km per dag haalbaar bij 100 km/uur?
Ik rij altijd wel iets voor het verkeer uit. O-)

Hier een top van 95 km/u, maar met een ander tandwiel....?
De range zal net zoveel tekort komen denk ik.
Maar het begin is er en vanaf hier.. :]
 
Voor een instapmodel ziet ie er goed uit. Voor ww verkeer prima. Sneller dan 100 mag je toch nooit. 100 km per dag haalbaar bij 100 km/uur?
In de winter met wind tegen strak 100 is meer dan 10kwh/100km actueel verbruik ,althans op een Energica. In de zomer weinig wind wellicht 7 of 8 kwh/100km. Maar ook weer afhankelijk van de stroomlijn en verliezen. Hoeveel % van de commute is daadwerkelijk snelweg? Hoeveel is de netto kWh beschikbaar?
 
In de winter met wind tegen strak 100 is meer dan 10kwh/100km actueel verbruik ,althans op een Energica. In de zomer weinig wind wellicht 7 of 8 kwh/100km. Maar ook weer afhankelijk van de stroomlijn en verliezen. Hoeveel % van de commute is daadwerkelijk snelweg? Hoeveel is de netto kWh beschikbaar?
Ik had nog wat verbruikscijfers gezocht, maar kon ze even niet vinden. :t

Dus topsnelheid en range waarschijnlijk 95 kilometer.
Daar dacht ik gisteren al aan. ;)
Leuk op binnenwegen, maar op de snelwegen vind ik dat gevaarlijk.

Ik ben zelf aangereden door een auto van rechtsachter terwijl ik op mijn kleine CBR250R aan het wachten was op een vrachtwagen van links.
Daar wilde ik met koude motor niet voorbij steken op de snelweg.
Achteraf maar goed ook, want er schoot daar een auto tevoorschijn die direct over vier banen naar rechts ging en de grote kettingbotsing veroorzaakte.
 
In de winter met wind tegen strak 100 is meer dan 10kwh/100km actueel verbruik ,althans op een Energica. In de zomer weinig wind wellicht 7 of 8 kwh/100km. Maar ook weer afhankelijk van de stroomlijn en verliezen. Hoeveel % van de commute is daadwerkelijk snelweg? Hoeveel is de netto kWh beschikbaar?
Enekele reis woon-werk is 48 km waarvan 45 km snelweg. Dat zou onder optimale omstandigheden en een accu met nog 100% capaciteit nèt moeten kunnen lukken. Met een beetje tegenwind of een verminderde accucapaciteit door slijtage of bij -8 Celsius gaat het alleen lukken door na elke rit te laden. Dat is niet heel handig. Thuis kan ik altijd laden, maar op het werk zijn tegen de tijd dat ik aankom vaak geen laadplaatsen meer beschikbaar. Het maar net 100 km/uur kunnen rijden en niets over hebben is inderdaad gevaarlijk. Ik dacht er vanavond op weg naar huis nog aan. Ik heb voor de gein wel eens een A1 motor bereden (KTM 125 Duke). Die had op de snelheidsmeter een top van 120-125 km/u. Ondanks dat de KTM een van de vlotste A1 motoren is was het net genoeg, maar het hield niet over. De Gilera DNA180 die ik een tijdje heb gehad haalde ongeveer 120, maar daarbij was de fut er wel uit. Het was een leuk ding voor binnendoor hoor, maar was wat snelheid betreft tussen serieus verkeer op de snelweg niet echt comfortabel.
Echt maar 100 km /uur kunnen rijden met de eMoto op de snelweg zal om deze reden ook zeker niet genoeg zijn en al helemaal niet als ik na 19:00 naar huis gaat en alles achter me met meer dan 30 km snelheidsverschil nadert. Een motor is klein, soms slecht zichtbaar en veel automobilisten hebben andere dingen te doen dan op de weg letten, dus bij deze voor mij te beperkt zijn voor forensen via de snelweg. Hij zal zeker leuk zijn voor de secundaire wegen of echt binnendoor (lees: mijn (brom)fietsroute tussen de weilanden door), maar alles bij elkaar zou dit geen vervanger kunnen zijn voor mijn SV650 die ik nu in de winter inzet voor woon-werk verkeer.
 
Kijk. De plannen van Suzuki zijn wat concreter en wat minder op de lange baan dan die van Honda. Ook alternatieve CO2-neutrale verbrandingsmotoren worden genoemd.

De zoveelste non-mededeling van de grote japanse fabrikanten over elektrische motoren.

Misschien moeten ze eens onderzoek doen naar prietpraat, kletskoek en gebakken lucht als alternatieve brandstoffen, daar hebben ze een onuitputtelijke voorraad van.
 
Tegen 2024 een elektrische motor en in 2030 8 modellen. Daarnaast flink onderzoek aan accutechnologie. Is toch redelijk duidelijk?

Alternatieve brandstof klinkt interessant, maar ik zie het niet zomaar koolstofneutraal worden, en waarschijnlijk gaat het ook niet om brandstof die in een normale benzinemotor kan, waardoor er een nieuw type verbrandingsmotor ontwikkeld voor zou moeten worden en het geen vervanging van benzine zal zijn voor de huidige benzinemotoren. Met een beetje geluk kan een benzinemotor er na relatief kleine aanpassingen op rijden. Dat zou zeker een goede ontwikkeling zijn voor klassiekers. ‘n Leuk idee op zich, maar hoe haalbaar het zal zijn en hoe haalbaar voor de normale motorrijder (verkrijgbaarheid?). Misschien voor de racerij, maar daar heeft Suzuki zelf niets meer aan. Niet in MotoGP en WSBK in elk geval.
 
Net bij Goedhart langs geweest. Daar hadden ze de Kawasaki Hybride en de EV staan.

De EV is een 125cc equivalent met maar een 3Kwh accu. Prijs niet bekend maar gok dat het duurder wordt dan een elektrische scooter met dezelfde prestaties.

Ik had wel interesse in de hybride maar er was 0 info beschikbaar. Geen informatie over de accu, range of andere prestaties. Geen Kawasaki mensen er bij die er wat over konden vertellen.enige wat er stond was beschikbaar is 2024.

Geprobeerd te ontdekken wat de oplaad mogelijkheden zijn maar kon geen charge port vinden. De accu zelf zag er ook klein uit, mijn idee is dat het meer een benzine motor is met een elektro motor er bij voor wat extra power op sommige momenten.
IMG-20230218-WA0001.jpeg
20230218_112048.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan