Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik zag vanochtend in Haarlem een gifgroene electro fiets met dikke even groene topkoffer. Moest zelf mijn ogen op de weg houden waardoor ik niet precies kon zien wat het was. Iemand van hier?
 
Ik zag vanochtend in Haarlem een gifgroene electro fiets met dikke even groene topkoffer. Moest zelf mijn ogen op de weg houden waardoor ik niet precies kon zien wat het was. Iemand van hier?
Ik vermoed dat je Frans gezien hebt die heeft nogal een "opvallende" Energica EsseEsse9 (Eigen spuitwerk)
Die zit hier volgens mij niet, wel actief in onze Energica groep.
Deze toevallig? (De man die de motor fotografeert is Frans niet)

1679379564850.png
 
hahaha. Go green met Kawasaki. Groen is Kawa's huiskleur, dus deze slogan kun je echt op twee manieren interpreteren.
Geen speld tussen te krijgen, maar het sloganbureau lijkt er wel een beetje misbruik van te maken. ;)
Mijn Z1000 uit 1978 is ook al groen, maar om 'm nou 'groen' te noemen.
Als je ziet en ruikt wat de 4-4 uitlaat uitbraakt als de dikke luchtgekoelde vier-in-lijn na een paar trappen op de kickstarter tot leven is gewekt O-)
Echt prachtig^3 en 100% klassiek genieten, maar groen is het milieutechnisch absoluut niet. :N

Wat je inderdaad al zegt: als je 100% elektrisch wilt rijden met deze Kawa (als dat überhaupt tot de mogelijkheden behoort) moet je het hele gewicht van de verbrandingsmotoronderdelen meeslepen waardoor de performance en actieradius op full-EV flink zal dalen tov een model met alléén de elektro-onderdelen. Het zal mij om deze reden niet verbazen als deze motor alléén als hybride gebruikt kan worden, dus niet de full-EV waarbij een deel van het vermogen zal worden geleverd door de elektromotor, regeneratie etc. Kawasaki zal zich toch niet willen verlagen tot het uitbrengen van een volwaardig uitziende motor met de prestaties van een elektrisch scootertje?

Ik ben benieuwd naar wat het model dat je hebt gezien nou daadwerkelijk in zal houden wb echte vergroening, maar de tijd en het beschikbaar komen van de specs zal het uitwijzen. Het is in elk geval een stap (of stapje) in de groenere richting.
Hybride heeft imo best wel voordelen tov full-EV. Voor motoren misschien nog wel meer dan voor auto's.

Even terug naar de Kawa. Ik heb de linkerkant eens even bekeken en heb geen schakelpookje kunnen ontdekken. Een hybride in de zin van een normale motor met elektro-ondersteuning valt dan waarschijnlijk af. Het lijkt mij ongeacht aandrijvingsmethode sowieso een automaat. Wellicht het
Prius-concept waarbij de verbrandingsmotor alleen wordt gebruikt om de generator aan te drijven en de daadwerkelijke voortstuwing altijd door de elektromotor (??)
Automaat is normaal voor wie al een elektrische motor of scooter rijdt en op zich niets mis mee, maar dit is dan mogelijk wel iets dat de motorrijders die nu een voetgeschakelde 100% organic-motor onder de billetjes hebben mentaal weer wat zal kunnen weerhouden.

We gaan het zien!

EDIT: Het lijkt verrekt veel op dit prototype. *O*
Artikel met doorklikbare links.

Als het is geworden wat in 2021 de aaname was betreft het inderdaad een paralleltwin van (waarschijnlijk) 400cc en een 48V accusysteem.

... Motorcycles are already fuel efficient, so offering additional miles per gallon isn’t the big selling point that it is for cars.
... Kawasaki, however, is
downsizing the old-school, gas-powered part of the bike and
adding a relatively small electric drive system to fit it all in, resulting in a machine with
conventional levels of performance and range but improved emissions and, perhaps most significantly,
the ability to operate in zero-emission mode for short distances.

Bekijk bijlage 1849788

Terugkomend op de automaat en wijze van aandrijving blijft het blijft speculeren, maar meest aannemelijk:
The hybrid setup features an electric motor mounted above the transmission, just below the intake tracts of the IC engine and linked to the gearbox via its own electronically controlled clutch. This allows the electric-drive element to be engaged and disengaged as needed. While the transmission is a relatively conventional design internally, and
believed to be a six-speed, it has no shift lever or hand-operated clutch.
Instead, there’s a push-button shifter on the left handlebar.

By essentially making the transmission semi-automatic, Kawasaki can smooth the transition between electric power and internal-combustion drive.

Hierdoor is toch 'zelf schakelen' mogelijk ('t zou zelfs met een voetpedaaltje dat een up/down schakelaartje à la QS bedient hebben gekund) en door de elektrische koppeling kan 100% elektrisch ook technisch eenvoudig en energie-efficiënt , omdat in die toestand permanent zal worden ontkoppeld waardoor alleen de uitgaande as van versnellingsbak zal meedraaien (in feite wordt die as rechtstreeks aangedreven via de elektromotor).
Slim bedacht. Veel motorrijders willen zelf kunnen schakelen en door deze constructie is ook het argument 'dat je niet zelf kunt schakelen en dus zo'n fiets niet wilt' de prullenbak in. Het is niet vol elektrisch, maar wel slim van Kawa dat ze een machine hebben ontwikkeld waarmee in één veeg alle sceptici eigenlijk niets meer te zeggen hebben.

The hybrid, however, is notable because it’s clearly not intended to be prohibitively expensive. The frame is purpose-made to suit the unique powertrain, but it’s a simple steel-tube design. The swingarm is a mass-produced box-section unit and the fork and brakes are relatively low-spec, all hinting that despite its advanced technology, the hybrid will be an affordable offering.

Moraal van het verhaal: Het is een 'echte' motor. Geen automaat en de aandrijving gebeurt bij niet-stadsgebruik via de verbrandingsmotor, waarbij de elektromotor wordt ingezet wanneer dat zinvol is (extra vermogen, brandstofreductie en bij electrisch rijden in de stad).
Geen 100% EV, maar een echte hybride, dus de EV-puristen vinden het mogelijk een 'net-nietje,' maar in een tijd waarin een echt fatsoenlijke EV voor veel motorrijders nog een stapje tever, of financieel gewoon onhaalbaar is lijkt mij dit een hele slimme zet van de groenen. Alle nadelen of vooroordelen van EV's kunnen met deze Kawa van tafel en een machine met een vermogen van een 650cc (80-100 pk) is voor 9 van de 10 motorrijders prima bruikbaar en inzetbaar. Voordeel is ook dat Kawasaki al jaren motorfietsen bouwt, dus alle ontwikkeling die in motoren en rijwielgedeelte is gedaan gewoon in dit model zit.

Ik ben echt heel benieuwd en ga er zeker een keer een proefritje op maken om het te ervaren, net zoals op wat full EV's.
Volgend jaar lijkt ie leverbaar. Hopelijk ook in andere kleurstellingen. Dit groen/grijs/blauw vind ik niet bijzonder. Het prototype zag er wat mij betreft beter uit. Verder blijkt de fiets inderdaad geen externe lader mee te krijgen zoals @Baashaag al als gemis had opgemerkt.
Het is sowieso geen echte elektrische motorfiets, maar wat zou tijdens normaal gebruik de bijdrage van ‘elektro’ en hiermee de brandstofbesparing dus CO2 reductie van deze hybride zijn?
Beetje doemdenkend kan het mede door het extra gewicht best nog wel eens tegenvallen…
De normale Z650 of de motorisch identieke Z650RS gaan bij normale rijstijl ook al erg spaarzaam met brandstof om. Gaat daar door de hybride dan 10% vanaf, dan is het de moeite en kosten van overstappen eigenlijk nog niet waard voor degenen onder ons die de motor volledig zelf betalen. Of je moet nou echt gecharmeerd zijn van halfautomatisch schakelen dat wat mij betreft op zich niets toevoegt.
In de loop van het jaar allicht meer zekerheid over gebruikte motor, accucapaciteit en brandstofbesparing tov de organische tegenhanger.
En hopelijk ook wat flitsender kleurtjes 🙂
 
Laatst bewerkt:
Ik vind hem echt supervet!
Niet mijn type, ik wacht nog op de Stark (december? …), maar wel mijn stijl!
 
nu nog een flinke subsidie erbij vanuit de overheid voor gewone consumenten i.p.v. alleen de zakelijke rijders bevoordelen (zoals ze nu doen), en i.c.m. Zero's subsidie is elektrisch motorrijden dan écht een stapje dichterbij voor meer mensen... :)
op moment klinkt het plan van Zero wel mooi, maar als je ziet wat een nieuwe Zero kost denk ik: zo heel veel gewicht legt dat nu ook weer niet in de schaal.
voor velen is het dan nog steeds te duur :/
 
Het weer wordt vanaf nu alleen maar beter dus ik ga binnenkort eens wat eMotoren rijden voor de ervaring en evt kijken wat mogelijk is. Wel een beetje de middenklassers en mits (te) voorzien van clipons, anders is het bij voorbaat kansloos. Voor privé automobilisten is er een e-subsidie dacht ik. Zou dan voor motoren hetzelfde moten zijn, beter meer want motoren in de spits veroorzaken geen files 😋
 
Ik vind die gele er wel gaat uitzien en een kentekenplaatje moet er ook nog wel aan te zetten zijn zonder al te veel verlies van het model.
 
Ik zat net even iets te zoeken in de buurt. De grijze vind ik nog lelijker dan de Panigale, dus zeker een no-go. In het programma van Zero kwam ik niets tegen waar lage clipons opzitten of kunnen. De zero SR of SR/F komt nog het meest in aanmerking maar door de kapjes op de ‘tank’ gaat montage van clipons net zo’n uitdaging worden als op mijn 390 Duke. ‘t Gaat daarop met een hoop gepuzzel en ‘gepruts’ net. Daarnaast kost zo’n machine al wel €22000, waar dan nog wel de korting voor particulieren van Zero zelf vanaf gaat, maar dan nog. Energica Ego is zeker mooi, maar kijk naar de prijs. Dit gaat mij zeker niet over een streep trekken. Het ziet er goed uit zal zeker goed rijden, maar ik ga er niet eens op proefrijden want dit ga ik niet betalen voor een motor. Geen twijfel mogelijk zolang elektrisch rijden niet ook voor particulieren flink financieel aantrekkelijker wordt gemaakt.
Ik denk dat subsidie voor particulieren best lang kan duren. Auto’s worden door de meeste beleidsmakers als essentieel vervoermiddel gezien, een motor als hobby-object en niet als volwaardig vervoersmiddel. Subsidies op ‘onnodige hobby-objecten’ gaan waarschijnlijk niet zo snel gegeven worden, ondanks ook vermindering van files.
IMG_1367.png

Damon Hypersport smoelt op de foto echt heel goed. Nog mooier dan de Ego, maar dat is voor iedereen uiteraard persoonlijk. Specs suggereren ook goede inzetbaarheid en voldoende fun voor 'in principe' wat schappelijker prijzen dan de Energica en Zero.Dat zijn wel 2020 prijzen en natuurlijk de basisprijs. Updragen kan tot € 40k :N
Alles is de afgelopen 3 jaar flink duurder geworden, dus tegen de tijd dat ie leverbaar is zal ie in een beetje leuke uitvoering waarschijnlijk op hetzelfde prijsniveau zitten uit als de gerenommeerde merken, maar mooi is is zeker!!

Maar eerst maar eens wachten of ie überhaupt ooit leverbaar gaat worden ....
 
Laatst bewerkt:
En zo gaat die definitief uit de compleet nieuw gebouwde fabriek rollen. 😍
 
Ik zou er nog niet te hard op rekenen.
Het pand (dat gehuurd was en niet zelf gebouwd) is per 1 maart van dit jaar leeg en te huur.
Zo te zien komen daar voorlopig nog geen motorfietsen uit.

Pandje huren ?
:?

Geweldig pand en mooie video.

Vorig jaar zag ik nieuwsberichten vanuit de fabrikant en een time laps video van het bouwen. 8)7
 
Deze video? Die nu niet meer beschikbaar is

Nee, een beetje helicopter view zonder mensen er zichtbaar op.
Alleen bewegende machines en snelle vooruitgang.
Maar mooi artikel die het verhaal wel ondersteund.
Maar het is niet wat het lijkt dus. :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan