Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Iets in de orde van 2x zo veel capaciteit voor hetzelfde geld/formaat/gewicht. Of anders zou het al heel wat zijn als de accus die nu gebruikt worden iets van de helft goedkoper zijn.

De capaciteit moet flink omhoog per kg accu. Anders rij je met heel zware voertuigen rond.

De top van een electrische auto is een gegeven waar je niet zoveel mee kan. Alleen leuk om te weten.
Een top van 160 betekent dat je die snelheid ook maar even kan volhouden , je actieradius wordt behoorlijk afgeknepen bij hogere snelheden.
 
...In de (prachtige!) openingspost staat een machtig mooie Honda. Een concept uiteraard maar mij verbaast het echter dat zo'n grote fabrikant eerst inzet op een racer en niet op een woonwerktuffer ; voor dat doel zal de overgrote meerderheid van elektrische mobiliteit worden ingezet IMO.
Thanks...
Tja, het moet kunnen racen anders telt het blijkbaar niet mee. Ach, het is goed voor de ontwikkeling als ze daarna de praktische bruikbaarheid maar niet uit het oog verliezen.

Op de Autoshow (!) van Genève stond deze proto:

full


Honda 3-RC

full


Een klein driewielig forensenvoertuig; hoewel ie op de autoshow stond is ie wel voorzien van motorfietsbanden, dat is vast niet voor niets. Ik vermoed dat het geheel neigend door de bocht gaat; de wielen en de cabine + aandrijving kantelen net als de MP3.
Hoewel het nergens gezegd wordt zal dit vast wel elektrisch aangedreven worden.



Foto's: Groenopweg.
 
Laatst bewerkt:
Kortom, vervoer op/met alleen accu's is nog niet rijp. Er moet eerst een doorbraak komen in de accu-technologie voor er een bruikbaar vervoermiddel komt.
Niet rijp voor brede inzet. Er zijn zat praktische gebruiksdoelen te bedenken waarbij je nu al uit de voeten kunt met een electrisch voertuig. Maar als vervanger voor je motor die je hobbymatig inzet is het nog niet zover.
Voor stadsgebruik (in grote steden) of forensenverkeer over de korte afstand is het ideaal. Het probleem in Nederland is eigenlijk dat de steden te klein zijn en het land te groot. Dat klinkt gek, maar als je kijkt naar de grote steden in Europa: London, Parijs, Milaan, Rome en hun agglomeratie, dan zie je gewoon veel meer mensen die op lichte motorfietsen en scooters rijden. In Nederland komt dat niet van de grond. We doen alles met de auto en de motor is een plezierding voor in het weekend. De mensen die alles met de motor doen vormen maar een kleine groep. Er is ook een (kleine) groep de de motor alleen voor woon/werk gebruiken, en die neigen soms ook naar scooter of MP3. Dát zijn mensen die ook een electrische motor zouden kunnen gebruiken.

Op dit moment is de categorie lichte motorfietsen/scooter/mp3 dè groep die op electrisch zou kunnen overstappen. Maar die groep is in Nederland vrij klein. In andere landen is die groep groter, en daar richt de industrie zich op. Nederland is niet echt een toonaangevende markt.
 
:^
De elektrische voertuigmarkt richt zich op forensen. Daar is qua milieu het meeste te halen en zijn afstanden en snelheden beperkt. Voor tourrijders (road en off-road) is elektrisch voorlopig geen oplossing: de motor wordt te zwaar of de actieradius is te beperkt.

Maar het straatbeeld gaat zeker veranderen. Bij scooters zie je het al ontstaan en in de grote steden in Europa zie je de zware motor al veel minder dan de lichte motoren en scooters. Het is gewoon veel praktischer zo'n licht ding. Ja veel minder emotie. Gewoon zakelijk.

Voor de weekend- en vakantierijder zal het nog langer duren. Daar ligt ook voor het milieu niet de grootste winst.
 
De testrit op de Vectrix (waar ik over schreef)  heeft destijds best wel indruk gemaakt; en dan in bijzonder het regeneratief remmen.

De Vectrix heeft een normaal handvat waarmee je "gas" geeft, dat heeft een extra functie; draai je het door neutraal de andere kant op dan rem je af op de motor terwijl stroom wordt teruggeleverd aan de batterij. De remkracht is traploos regelbaar.

Als je er goed over nadenkt is dat eigenlijk heel logisch en het werkt ook fantastisch !
Zonder het gashendel los te laten ga je van volle acceleratie naar stevige decelleratie en terug terwijl de energie die je anders weggooit wordt hergebruikt.

Natuurlijk komt alles aan op het aangedreven wiel, het achterwiel. Toch is dat genoeg voor stevig rijden in het verkeer, de schijfremmen dienen alleen nog als noodrem. Op die manier wordt het een sport om de schijfremmen niet te gebruiken en dan kun je er toch nog een behoorlijk wilde rijstijl op nahouden.

Dit slimme gashendel heeft nog een functie; je kunt er ook mee achteruit rijden.
Ook dat is heel handig,  je kunt de motor veel eenvoudiger manoeuvreren.

Dit is echt een slimme optie om meer uit elektrisch rijden te halen.

Vectrixelektromotor.jpg


De achterbrug van de Vectrix; achter het glimmende deksel zit de elektromotor die niet alleen voor aandrijving zorgt maar ook als rem kan dienen.


Dit zou ik dus ook graag zien op mijn toekomstige motor alleen....
Het is een patent van Vectrix; andere fabrikanten hebben weer wat anders bedacht of ze hebben het niet.
De Zero heeft iets dergelijks maar dat bedien je met het remhendel, ik heb nog geen idee hoe dat in z'n werk gaat en of het ook goed werkt.

Ik ben dus heel benieuwd hoe andere fabrikanten dit regeneratief remmen hebben ingericht.
 
Laatst bewerkt:
Maar het straatbeeld gaat zeker veranderen. Bij scooters zie je het al ontstaan en in de grote steden in Europa zie je de zware motor al veel minder dan de lichte motoren en scooters. Het is gewoon veel praktischer zo'n licht ding. Ja veel minder emotie. Gewoon zakelijk.
Daarom snap ik ook niet waarom ze niet al heel lang de brommer/bromscooter met verbrandingsmotor in de ban hebben gedaan. Er zijn er nog een boel met 2takt en dat zou je dan (vanuit millieuperspectief bekeken) al helemaal in de ban moeten doen. Die bromdingen maken alleen maar herrie en rijden heel veel in de steden rond. Voor die voertuigen is electrisch rijden heel erg zinvol. Scheelt veel herrie en best wel wat uitstoot van stinkzooi.
 
De capaciteit moet flink omhoog per kg accu. Anders rij je met heel zware voertuigen rond.

De top van een electrische auto is een gegeven waar je niet zoveel mee kan. Alleen leuk om te weten.
Een top van 160 betekent dat je die snelheid ook maar even kan volhouden , je actieradius wordt behoorlijk afgeknepen bij hogere snelheden.
Ik denk dat dat wel meevalt voor elektrische motorfietsen (hier moeten we toch echt eens wat korters voor vinden wat niet verwart kan worden met een DC of AC motor). Kijk bijvoorbeeld naar de Brammo Empulse 10.0: Van de Brammo's is dat de fiets met de meeste capaciteit, en die weegt 'maar' 196kg. Vergelijk dat met andere motoren die niet direkt in het sport segment vallen, en je ziet dat er gerust nog wel 20kg aan accus bij op geschroefd zou kunnen worden. De prijs van het geheel ($14.000) is een groter probleem. Plus, waar laat je al die accucapaciteit? Aan de andere kant zouden lichtere accus het wel makkelijker maken om het zwaartepunt gunstig te houden en toch veel capaciteit mee te nemen.
 
Nou ik denk dat een mooie snelheidsregelaar ook aan de prijs zit, voordeel is wel dat je er natuurlijk een met verschillende standen kan maken van rustig aanlopen tot zowat meteen het hele koppel ter beschikking stellen.

...

Misschien zit ik helemaal verkeerd: Is het niet zo dat electromotoren gewoon hun max koppel hebben door het hele toerenberijk heen?
Ik zie dat er nu motoren zijn waarbij je moet schakelen maar ook die in 1 keer door trekken naar de 100+ Weet iemand hoe dat precies zit?

En kan de cctieradius misschien nog worden verhoogd door een dynamo op de rem?

Ik hou wel van dat soort oplossingen, ik vraag me ook nog steeds af waarom auto's dat niet hebben, desnoods mechanisch. Een grote veer die zich opwind als je remt en los laat tijdens het optrekken.. dat bespaard je remblokken en benzine! Dit moet toch al bestaan?

edit ik blijf nog even verder zoeken *D : Hydraulic Hybrids
 
Laatst bewerkt:
....Misschien zit ik helemaal verkeerd: Is het niet zo dat elektromotoren gewoon hun max koppel hebben door het hele toerenbereik heen? 
Ik zie dat er nu motoren zijn waarbij je moet schakelen maar ook die in 1 keer door trekken naar de 100+ Weet iemand hoe dat precies zit ?...
Verschillende elektrische motoren hebben gewoon een vaste overbrenging naar het wiel; voordeel is de eenvoud, nadeel is het gebrek aan vermogen bij lage snelheden. Er is wel koppel maar door gebrek aan snelheid nog weinig vermogen en dat heb je nodig voor acceleratie. Toch miste ik het niet bij de Vectrix, die trekt heel rap op en blijft maar doorgaan omdat ie bovenin natuurlijk wel meer vermogen ontwikkelt.

Duurdere modellen hebben wel een versnellingsbak; kijk bijvoorbeeld bij de Brammo Empulse serie, maar er zijn er meer. De Lito Sora heeft zelfs een heuse CVT.
....En kan de actieradius misschien nog worden verhoogd door een dynamo op de rem?....
Dat verhaal hierboven over "regenerative braking" gaat hierover.
"Regenereren"  betekent terugwinnen.
....Ik hou wel van dat soort oplossingen, ik vraag me ook nog steeds af waarom auto's dat niet hebben, desnoods mechanisch. Een grote veer die zich opwindt als je remt en los laat tijdens het optrekken.. dat bespaart je remblokken en benzine! Dit moet toch al bestaan?...
Zoek eens op KERS;  bekend uit de Formule 1. Dit is een mechanisch energie terugwin systeem dat werkt met een vliegwiel in een vacuumkast.
Het idee is al heel oud maar men vond het blijkbaar niet interessant genoeg. Porsche heeft getest met dit systeem in de 918*; die auto is hierdoor ondanks 100 Kg extra gewicht toch sneller op de Nordschleife.
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic :Y
Zodra er een electrofiets komt die 400 km kan rijden en in een kwartiertje oplaadt ben ik koopman *O*
Maar dat zal nog wel effe duren vrees ik -O-
Voor woon-werk zou ik nu al prima electrisch kunnen rijden, ik heb er alleen de centen niet voor om naast mijn auto en gewone motor ook nog zo eentje te kunnen kopen :N
Maar het idee om van benzine verlost te zijn staat me heel erg aan ;)
 
Daarom snap ik ook niet waarom ze niet al heel lang de brommer/bromscooter met verbrandingsmotor in de ban hebben gedaan. Er zijn er nog een boel met 2takt en dat zou je dan (vanuit millieuperspectief bekeken) al helemaal in de ban moeten doen. Die bromdingen maken alleen maar herrie en rijden heel veel in de steden rond. Voor die voertuigen is electrisch rijden heel erg zinvol. Scheelt veel herrie en best wel wat uitstoot van stinkzooi.
Een injectietweetakt is milieuvriendelijker als een viertakt. Het litervermogen is hoger, het verbruik minder. Je verbruikt dus al minder fossiel. Maar waarom is hij milieuvriendelijker? Er wordt alleen maar naar uitlaat emissie gekeken. Maar bij een viertekt moet je heel regelmatig grote hoeveelheden olie en filters wisselen. Een tweetakt vervang je praktisch nooit de versnellingsbak olie, daarom dus.

Maar elektrisch forensen gaat echt de toekomst worden. :Y Even wachten tot de benzine door de drie euro grens gaat.
 
Ik heb vorig jaar een nieuwe motor gekocht en ik vind het jammer dat ik er toen geen benul van had dat de elektrische fietsen al zo ver in hun ontwikkeling zijn. Anders had ik er zeker naar gekeken.
Zo'n fiets lijkt me ook wel aardig met een paar zonnepanelen op het dak van je huis. Je zit natuurlijk met de aanschaf maar daarna is het gratis brandstof *D

Het enige waar ik me zorgen over maak is de snelle technologische ontwikkelingen. Als je nu zo'n fiets koopt dan loop je het risico dat 'ie volgend jaar zwaar verouderd is. Dus toch nog maar even wachten maar ik zal het zeker blijven volgen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic :Y
Zodra er een electrofiets komt die 400 km kan rijden en in een kwartiertje oplaadt ben ik koopman *O*
Maar dat zal nog wel effe duren vrees ik -O-
Voor woon-werk zou ik nu al prima electrisch kunnen rijden, ik heb er alleen de centen niet voor om naast mijn auto en gewone motor ook nog zo eentje te kunnen kopen :N
Maar het idee om van benzine verlost te zijn staat me heel erg aan ;)

Nog een jaartje of 50 wachten, dan zijn ze er wel.
 
Maar elektrisch forensen gaat echt de toekomst worden. :Y Even wachten tot de benzine door de drie euro grens gaat.
Maar als dat echt de toekomst wordt, gaat de prijs voor electriciteit dan ook omhoog? Windmolens en zonnepanelen zijn niet gratis en kunnen voorlopig niet alle stroom leveren, en kernenergie willen we opeens niet meer aan doen ofzo. Dus de rest van de stroom moet toch eens een keer uit spul komen wat we opfikken, en de prijs daar van is min of meer gekoppelt aan de olieprijs.

Ik denk niet dat dit de plaats is voor die hele energie-discussie, maar het is denk ik wel iets wat we in het achterhoofd moeten houden als we het over de kosten van elektrisch rijden hebben :Y
 
Ik heb vorig jaar een nieuwe motor gekocht en ik vind het jammer dat ik er toen geen benul van had dat de elektrische fietsen al zo ver in hun ontwikkeling zijn. Anders had ik er zeker naar gekeken.
Zo'n fiets lijkt me ook wel aardig met een paar zonnepanelen op het dak van je huis. Je zit natuurlijk met de aanschaf maar daarna is het gratis brandstof *D

Het enige waar ik me zorgen over maak is de snelle technologische ontwikkelingen. Als je nu zo'n fiets koopt dan loop je het risico dat 'ie volgend jaar zwaar verouderd is. Dus toch nog maar even wachten maar ik zal het zeker blijven volgen.

De technologie van elktrische motoren is nieuw en voor de meeste gevallen onvoldoende als het gaat om afstand en kruissnelheid.
Bij zonnecellen is het ook maar de vraag of je energie gratis is. Op dit moment betwijfel ik of de baten opwegen tegen de kosten. Bovendien moet je met zonnecellen een behoorlijk oppervlak hebben om voldoende vermogen te ontwikkelen voor het opladen van de accu's.
kosten ongeveer € 1,25 per watt (piekvermogen) aflopend na pakweg 20 jaar met 80% .

Als je dus een gloeilamp van 60 watt wil laten branden heb je een investering nodig van 60*1.25= € 75,= reken nog wat extra's omdat er niet altijd piekvermogen is en er verliezen zijn vanwege een omzetter (niet eens in de kosten meegerekend) dan kost de (gratis) energiebron pakweg € 100,= en dan heb je daar pakweg een jaar of 20 licht van 8 uur per dag.
 
Op vrijwel ieder gebouw, hoogspanningsportaal(dit was ooit een idee van de NS), matrixbordenportaal (over de snelweg) kunnen zonnepanelen gezet worden.

Zo jammer dat het niet gebeurt. Massale aanschaf van zonnepanelen door overheden zou de prijs ervan kunnen verlagen.
 
Mijn electrische snorscooter verstookt 16 cent om naar mijn werk te komen en weer thuis.
Mijn motor heeft voor dezelfde reis ruim vier euro benzine nodig. Een elektrische motor zal met dezelfde prestaties als de benzineversie misschien drie maal 16 cent nodig hebben o.i.d. De winst is dan nog steeds een factor acht! Ik wacht nog wel even met die zonnepanelen.
 
Tja, dat zal iedereen ook wel gezegd hebben toen de eerste automobielen hun intrede deden. Kijk is waar we nu zijn :+

Ik ben wel een voorstander van elektrische motoren :Y De accutechniek verbetert met de jaren dus het is een kwestie van tijd voordat er motoren komen die 200 km kunnen rijden en met een half uur zijn opgeladen :Y


Kijk, dat is ons verschil.
Jij bent voorstander, ik niet.. :+
 
....De technologie van elktrische motoren is nieuw en voor de meeste gevallen onvoldoende als het gaat om afstand en kruissnelheid...
Waar haal je dat vandaan ? 

....Bij zonnecellen is het ook maar de vraag of je energie gratis is. Op dit moment betwijfel ik of de baten opwegen tegen de kosten. Bovendien moet je met zonnecellen een behoorlijk oppervlak hebben om voldoende vermogen te ontwikkelen voor het opladen van de accu's....
Op dit moment... Dat zeg je goed.

Dat laat die documentaire dus ook heel mooi zien. Er wordt een bedrijf aangehaald waar de vertegenwoordigers voornamelijk met elektrische auto's op pad gaan. Het dak van de garage is voorzien van zonnepanelen, daarmee worden al die auto's opgeladen en dan leveren ze ook nog terug aan het stroomnet.
En dat is niet in het zonnige Arizona maar in ons buurland Duitsland waar ze wat dat betreft een heel stuk verder zijn dan wij in Nederland.
 
Laatst bewerkt:
De technologie van elktrische motoren is nieuw en voor de meeste gevallen onvoldoende als het gaat om afstand en kruissnelheid.
De meeste motoren komen nooit de eigen provincie uit. Hoogsten twee uurtjes over lokale dijkjes rijden en bij hetzelfde terras afspreken.
De afstanden en kruissnelheden die hier geroepen worden zijn incidenten. Als ik de 5 baans A2 van Aam naar Utrecht rijdt met 110 km/h met het span wordt ik nooit voorbij gereden.
Bij zonnecellen is het ook maar de vraag of je energie gratis is. Op dit moment betwijfel ik of de baten opwegen tegen de kosten. Bovendien moet je met zonnecellen een behoorlijk oppervlak hebben om voldoende vermogen te ontwikkelen voor het opladen van de accu's.
kosten ongeveer € 1,25 per watt (piekvermogen) aflopend na pakweg 20 jaar met 80% .

Als je dus een gloeilamp van 60 watt wil laten branden heb je een investering nodig van 60*1.25= € 75,= reken nog wat extra's omdat er niet altijd piekvermogen is en er verliezen zijn vanwege een omzetter (niet eens in de kosten meegerekend) dan kost de (gratis) energiebron pakweg € 100,= en dan heb je daar pakweg een jaar of 20 licht van 8 uur per dag.
Dat is precies de reden dat 60 Watt lampen afgeschaft zijn. Het is energieverspilling.
Zonnepanelen zijn de laatste jaren zoveel beter en goedkoper geworden dat je ze in tien jaar terugverdient. Gebaseerd op gemiddelde opbrengst en huidige energieprijs.
Dat je voor zonnepanelen zon nodig hebt is ook een fabeltje. Daglicht is al voldoende. Maar hoe meer hoe beter. Nederland zou in zijn eigen energie kunnen voorzien met zon en wind, maar dan moet je wel willen.
 
Omdat ik straks ipv 120 km/dag nog maar 45 km/dag woon-werk hoef te rijden, waarbij snelweg geen noodzaak is, ben ik ook gaan kijken wat er mogelijk is aan elektrische voertuigen. Waarschijnlijk zal ik 'm sowieso pas vervangen als m'n huidige ww-motor het begeeft, met een verbruik van 1:30 vind ik 'm al rendabel genoeg.
Ik ben echter niet aan het kijken geweest naar een motorvervanging, maar als alternatief een elektrische 45km-scooter. hier is al best redelijk veel in te krijgen tegen prijzen die redelijk concurrerend zijn tegenover een scooter met verbrandingsmotor, met prijzen van zo'n €2000-3000.
Waar het net als bij de motoren nog aan ontbreekt is de actieradius, die is voor een 45 km/u versie gemiddeld zo rond de 50 km, wat ik net wat krap vind.
Wat voor mij een grote onbekende is, is de "houdbaarheid" van de capaciteit en daarmee bedoel ik dat ik me afvraag hoe lang van de levensduur van de accu kan hij ook een actieradius leveren van bv de genoemde 50 km. dus hoe snel, na hoeveel laadcycli gaat deze merkbaar achteruit.
Het is logisch dat de actieradius sowieso afhankelijk is van externe omstandigheden als tegenwind, werkelijk gereden snelheid, helling (vanuit centrum Nijmegen richting Ubbergen is behoorlijk heuvelop) en zo nog wat zaken, maar dan voor het gemak uitgaande van gelijkblijvende omstandigheden.
Voor m'n ww-transport geef ik erg weinig om uiterlijk, functionaliteit en bruikbaarheid zijn veel belangrijker.
Helaas verwacht ik nog geen (flinke) verbetering van accucapaciteit op korte termijn, uit diverse artikelen die ik heb gelezen staat de ontwikkeling van accu(capaciteit) behoorlijk stil, omdat met tegen de grens van de natuurkundige mogelijkheden van de huidige gebruikte materialen aan zit.
 
Zoek eens op KERS;  bekend uit de Formule 1. Dit is een mechanisch energie terugwin systeem dat werkt met een vliegwiel in een vacuumkast.
Het idee is al heel oud maar men vond het blijkbaar niet interessant genoeg. Porsche bouwt dit systeem in op de 918; die auto is hierdoor ondanks 100 Kg extra gewicht toch sneller op de Nordschleife.

Aaa tnx! Erg interestant, te weinig plaats voor in een motor maar ik denk wel dat er steeds meer stappen richting dit soort technologiën worden gezet om energie te besparen.
 
De testrit op de Vectrix (waar ik over schreef)  heeft destijds best wel indruk gemaakt; en dan in bijzonder het regeneratief remmen.

De Vectrix heeft een normaal handvat waarmee je "gas" geeft, dat heeft een extra functie; draai je het door neutraal de andere kant op dan rem je af op de motor terwijl stroom wordt teruggeleverd aan de batterij. De remkracht is traploos regelbaar.

Als je er goed over nadenkt is dat eigenlijk heel logisch en het werkt ook fantastisch !
Zonder het gashendel los te laten ga je van volle acceleratie naar stevige decelleratie en terug terwijl de energie die je anders weggooit wordt hergebruikt.

Natuurlijk komt alles aan op het aangedreven wiel, het achterwiel. Toch is dat genoeg voor stevig rijden in het verkeer, de schijfremmen dienen alleen nog als noodrem. Op die manier wordt het een sport om de schijfremmen niet te gebruiken en dan kun je er toch nog een behoorlijk wilde rijstijl op nahouden.

Dit slimme gashendel heeft nog een functie; je kunt er ook mee achteruit rijden.
Ook dat is heel handig,  je kunt de motor veel eenvoudiger manoeuvreren.

Dit is echt een slimme optie om meer uit elektrisch rijden te halen.


De achterbrug van de Vectrix; achter het glimmende deksel zit de elektromotor die niet alleen voor aandrijving zorgt maar ook als rem kan dienen.


Dit zou ik dus ook graag zien op mijn toekomstige motor alleen....
Het is een patent van Vectrix; andere fabrikanten hebben weer wat anders bedacht of ze hebben het niet.
De Zero heeft iets dergelijks maar dat bedien je met het remhendel, ik heb nog geen idee hoe dat in z'n werk gaat en of het ook goed werkt.

Ik ben dus heel benieuwd hoe andere fabrikanten dit regeneratief remmen hebben ingericht.

Ik wil je feestje niet bederven (ik ben ook groot fan van electrische motoren en auto's, simpel omdat dat nou eenmaal de toekomst is) , maar wat betreft dat 'regeneratief remmen' , dat houd simpel in dat de motor een AC motor is, waar een controller (computer, etc) voor nodig is.
Heel leuk.
Maar om het even in het kort te houden, de stroom die je 'wint' tijdens het remmen is echt te verwaarlozen. Nihiel tot niks. Dus zie het 'regeneratief remmen' niet meer persee als 'groot' voordeel. Het is over-rated, punt.

Nu, hetgeen wat 'regeneratief' remmen mogenlijk maakt is de AC motor.

Om te beginnen is een AC motor een stuk duurder als een DC motor.
Een AC motor heeft een controller nodig, geen idee wat de prijzen daarvan zijn, maar reken op 500euro minimaal, terwijl 1000euro denk ik dichter in de buurt komt.
Het hele AC systeem is vrij ingewikkeld, veel componenten, neemt veel ruimte in beslag en is storings gevoelig. (en al om al zal het een aantal kilo zwaarder zijn)

Dat is dus een AC systeem, ofwel, het bekende 'regeneratief' remmen.

Dan heb je ook nog een DC systeem, een simpel motor die draait, doormiddel van + en -. Dus niks wisselstroom gezeik.

Het nadeel van dit systeem is, je kan niet 'regeneratief' remmen. Maar oja, dit was toch te verwaarlozen. :)
Een DC motor is veel goedkoper
Het hele DC systeem is vele malen simpeler. En VEEEEELLL minder storings gevoelig.
Alleen, in theorie zou een DC systeem 10% minder efficient zijn als een AC systeem.
Kwa gebruik, is dit inderdaad een goed punt om een AC systeem te kiezen, echter, economisch gezien, is een DC systeem veel en veel interessanter.
Voor die paar duizend extra euro dat je betaald voor een AC systeem, kan je namelijk je DC systeem heel vaak opladen...

En nog even in het achterhoofd te knopen dat een AC systeem veel minder betrouwbaar is.

Voor dat laatste, dat zou je moeten vragen aan de doorsnee heftruck chauffeur die ervaring heeft met beide systemen.

Toevallig ben ik zelf ook zo'n chauffeur :+

De DC systemen zijn veel betrouwbaarder, veel goedkoper, en al om al gewoon veel geschikter (simpeler) , maar vooral de economische redenen wegen hier zwaar om een DC systeem te kiezen. :)

Verder vind ik het wel mooi hoor, die electrische motoren en de ontwikkeling, echter erger ik me er enorm aan dat iedereen zich zo blind straart op dat regeneratief remmen, de stroom opwekking is te verwaarlozen, terwijl het hele ganse systeem wat daarvoor nodig is 100x ingewikkelder en 3x zo duur is als een simpel DC systeem. :)
 
Hallo Ed,

allereerst bedankt voor jouw bijdrage.

Het is inderdaad kennis die mij ontbreekt, en mij niet alleen begrijp ik want er zitten hier meer met vraagtekens. Vandaar ook dat alle kennis die ingebracht wordt van harte welkom is, bedankt daarvoor.

Over dat regeneratief remmen; het zou best kunnen dat het "overhyped" is, geen idee. Ik praat niemand na, heb het zelf ondervonden en ik vond het geweldig rijden.
Ik begrijp ook heus dat het rendement beperkt zal zijn, natuurlijk is er een hoop elektronica voor nodig die stuk kan gaan en wat doet het met de laadcycli (lees levensduur) van de batterij? Dat vroeg ik me ook al af....

Wat ik niet begrijp is dat de Vectrix waar ik mee reed een DC motor heeft, en dus geen AC; tenminste dat lees ik op verschillende websites zoals visforvoltage.com
Het stond meen ik ook op de site van Vectrix zelf alhoewel ik het zojuist niet kon vinden.


Nog iets anders waar ik pas later achter kwam. De Vectrix VX-1 waar ik mee reed was voorzien van een pakket NiMh batterijen; naar ik nu lees blijkt dit pakket bij normaal gebruik zwaar te worden overbelast, er wordt veel meer stroom uit getrokken dan waar het pakket voor bedoeld is. Dat kan natuurlijk nooit goed zijn en dat was waarschijnlijk wat ik gemerkt heb.
Inmiddels is deze motor leverbaar met een Li-Ion pakket dat hogere stromen aankan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan