Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Leuk topic!

Apart om te zien dat er zoveel negatiefs over wordt gepost, weinig denken vanuit mogelijkheden maar zoveel vanuit beperkingen!
Ook zie ik (hoewel de topic starter daar niet om vroeg) nog zeer veel vooringenomen personen..

Ik blijf dit zeker volgen, binnenkort zal ik een filmpje posten van een elektrische motor op een circuit. Dan daarna graag discussie over het geluid, emotie en dergelijke. Mijn haren rezen te berge, wat klonk dat krachtig en high tec!

Groet,

Stravos :+
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic!

Apart om te zien dat er zoveel negatiefs over wordt gepost, weinig denken vanuit mogelijkheden maar zoveel vanuit beperkingen!
Ook zie ik (hoewel de topic starter daar niet om vroeg) nog zeer veel vooringenomen personen..

Ik blijf dit zeker volgen, binnenkort zal ik een filmpje posten van een elektrische motor op een circuit. Dan daarna graag discussie over het geluid, emotie en dergelijke. Mijn haren rezen te berge, wat klonk dat krachtig en high tec!

Groet,

Stravos :+

Aan discussie kan ik nu reeds deelnemen,een proefballonnetje werd opgelaten bij de WSBk nurnburgring 2010,waarbij ik aanwezig was
Verder dan zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz en wat geklapper van de vering en gepiep van de remmen was er niet.

tot zover een bijdrage van een vooringenomen en low tech persoon
In hoeverre je een simpele electromotor,t.o.v. een vrij complexe verbrandingsmotor,high tec kunt noemen ontgaat mij een beetje zeker als je racers gaat vergelijken :)
 
Aan discussie kan ik nu reeds deelnemen,een proefballonnetje werd opgelaten bij de WSBk nurnburgring 2010,waarbij ik aanwezig was
Verder dan zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz en wat geklapper van de vering en gepiep van de remmen was er niet.

tot zover een bijdrage van een vooringenomen en low tech persoon
In hoeverre je een simpele electromotor,t.o.v. een vrij complexe verbrandingsmotor,high tec kunt noemen ontgaat mij een beetje zeker als je racers gaat vergelijken :)
Kun je mij het high tech van een Otto motor uitleggen?
Het is nog steeds hetzelfde ding als Otto en Benz mee knutselden, het is nu alleen helemaal aan het eind van het latijn en helemaal uitontwikkeld. Het litervermogen stijgt bijna niet meer en het rendement wordt al 40 jaar niet beter.

Dan Zie ik de ontwikkeling op accu's en besturingselektronica toch even anders.
 
Er is verwarring over welk type motor er in de Vectrix zit; Vectrix zelf schrijft "DC Brushless", in greencarreports lees ik commentaar van iemand die zegt dat dit fout is en dat er een AC motor in zit. Dat zou dus kloppen met het verhaal van Ed.




....tot zover een bijdrage van een vooringenomen en low tech persoon....
Onzin natuurlijk dat complex beter zou zijn; het is de omgekeerde wereld...

Allemaal leuk en aardig maar het gaat mij niet om racen en al helemaal niet om geluid.
Die discussie heb ik elders al eens gevoerd en die voegt hier helemaal niets toe.

Verder begrijp ik niet wat het inhoudt om voor- of tegenstander van elektrisch rijden te zijn. Ik ben toch ook geen tegenstander van choppers of voorstander van viercilinders ? 
Laat ieder toch rijden wat ie wil ! Ieder heeft z'n eigen wensen wat motoren aangaat; laat mensen die andere modellen rijden toch in hun waarde ! 
Ik ben die vreemde denkwijzen wel vaker tegengekomen maar wil dit topic er niet mee vervuilen.





Even waar het mij zelf om gaat, anderen hebben weer andere wensen en dat is hun goed recht, als dat over racen of lawaai gaat zijn daar andere topics voor.


Ik zoek een bruikbare elektrische motorfiets voor alledag; hij moet leuk rijden, redelijk presteren; ik hoef absoluut geen scheurijzer. Hij moet uitermate betrouwbaar zijn want ik gebruik hem elke dag, in weer en wind, zomer en winter. 
Verder zoek ik een goede zitpositie en een comfortabel veergedrag.
Wat handige gebruiksmogelijkheden zijn ook nooit weg, denk aan opbergruimte voor grote en kleine spullen.
ABS zou ik erg fijn vinden maar ik ben nog geen elektrische motorfiets tegengekomen die daarvan is voorzien.

Een top van net over de 100 is genoeg; hoger is leuk maar niet perse nodig. 
Met 95 zou ik nog kunnen leven als de motor dit maar lang genoeg kan volhouden.

Een actieradius van 60 km zou al genoeg zijn maar daar wil ik graag wat reserve in want batterijen worden op den duur minder; zodoende denk ik aan 100 Km en dan moet je heel goed opletten bij welke snelheid die gehaald wordt. 
Het zou zomaar kunnen dat 100 km opgegeven actieradius nog niet genoeg is om 50 normaal te rijden.

Een servicepunt in dit land zou handig zijn, ook dat is nog niet zo eenvoudig.

Dat soort zaken is waar ik tegenaan loop en daarom is elke hulp welkom.
 
Laatst bewerkt:
Kun je mij het high tech van een Otto motor uitleggen?
Het is nog steeds hetzelfde ding als Otto en Benz mee knutselden, het is nu alleen helemaal aan het eind van het latijn en helemaal uitontwikkeld. Het litervermogen stijgt bijna niet meer en het rendement wordt al 40 jaar niet beter.

Dan Zie ik de ontwikkeling op accu's en besturingselektronica toch even anders.

Dus wel,als je alleen al naar de vermogens kijkt,in de gp zitten ze nu al op 250 pk/liter
Verbruik benzine wagens wordt ook minder,getuige de belastingvrije wagens al dan niet uitgevoerd met een turbo.

maar het ging over racers,waar ik op reageerde,de huidige fietsen zijn met vanallerhande electronica voorzien(traction control,anti wheelie,"inteligente"CPU etc)er worden ook steeds meer exotische materialen gebruikt zoals titanium(lichter,minder weerstand).
Verder als je naar een huidige 4-tact racer kijkt met al zijn bewegende delen + electronisch geregelde gatgets is dit toch een heel stuk complexer als een electromotor en een regelbare weerstand+wat verdere electronica.
Dus als je naar de complexheid en werking van het geheel kijkt wint de verbrandings motor,en dat zie ik als high tec :)
 
Er is verwarring over welk type motor er in de Vectrix zit; Vectrix zelf schrijft "DC Brushless", in greencarreports lees ik commentaar van iemand die zegt dat dit fout is en dat er een AC motor in zit. Dat zou dus kloppen met het verhaal van Ed.








Hmm... interessant.. als de fabriekant zegt dat er een DC motor inzit. (een AC motor is duurder, dus als fabriekant zijnde zou je willen pronken met je betere AC motor)

apart..

Dan, voor zover ik weet kan een DC motor niet regeneratief remmen, als een DC motor vooruit draait, en 'zou' hem regeneratief willen laten remmen, zou dat simpel betekenen dat je hem in zijn achteruit gooit.
Nou weet ik zelf ook niet alles, maar naar mijn weten is dat verschrikkelijk slecht voor een DC motor.

De oude heftruck die we hebben op het werk is ook een DC (oude Toyota) , maar als je daarmee vooruit rijd, en je gooit hem in zijn achteruit, hoef je geen techneut te zijn om te horen dat dat slecht is.
Geldt trouwens ook voor een oud Visser truckje.

Ben nou wel erg nieuwsgierig naar zo'n electrische motor :)
 
Dus wel,als je alleen al naar de vermogens kijkt,in de gp zitten ze nu al op 250 pk/liter
Verbruik benzine wagens wordt ook minder,getuige de belastingvrije wagens al dan niet uitgevoerd met een turbo.

maar het ging over racers,waar ik op reageerde,de huidige fietsen zijn met vanallerhande electronica voorzien(traction control,anti wheelie,"inteligente"CPU etc)er worden ook steeds meer exotische materialen gebruikt zoals titanium(lichter,minder weerstand).
Verder als je naar een huidige 4-tact racer kijkt met al zijn bewegende delen + electronisch geregelde gatgets is dit toch een heel stuk complexer als een electromotor en een regelbare weerstand+wat verdere electronica.
Dus als je naar de complexheid en werking van het geheel kijkt wint de verbrandings motor,en dat zie ik als high tec :)

Ook leuke techniek ja, ik vraag me af wanneer ze de nokkenas eruit kunnen laten, en de kleppen electronisch open en dicht kunnen laten gaan.
Op die manier kan je ten alle tijden de perfecte timing houden voor hoge en lage toeren.
Denk dat dat de 4takt motor al enorm kan doen laten stijgen in rendement, want probeer maar eens een klepveertje in te drukken, daar is enorm veel kracht voor nodig !

(sorry, probeer het natuurlijk wel ontopic te houden hier :+ )
 
Ook leuke techniek ja, ik vraag me af wanneer ze de nokkenas eruit kunnen laten, en de kleppen electronisch open en dicht kunnen laten gaan.
Op die manier kan je ten alle tijden de perfecte timing houden voor hoge en lage toeren.
Denk dat dat de 4takt motor al enorm kan doen laten stijgen in rendement, want probeer maar eens een klepveertje in te drukken, daar is enorm veel kracht voor nodig !

(sorry, probeer het natuurlijk wel ontopic te houden hier :+ )

Pneumatische kleppen zijn er al,en ducati doet het al jaren zonder veren(desmodromisch)
 
Kun je mij het high tech van een Otto motor uitleggen?
Het is nog steeds hetzelfde ding als Otto en Benz mee knutselden, het is nu alleen helemaal aan het eind van het latijn en helemaal uitontwikkeld. Het litervermogen stijgt bijna niet meer en het rendement wordt al 40 jaar niet beter.

Dan Zie ik de ontwikkeling op accu's en besturingselektronica toch even anders.

De ontwikkeling betreft kleine accu's met een grote capaciteit is de bottleneck van het geheel, anders waren er al lang auto's geheel op elektriciteit. Logisch dat daar een verbetering in moet komen.

Er is eigenlijk niets beters op dit moment dan de ordinaire verbrandingsmotor. Het is massaal te produceren, simpel en relatief goedkoop en gaat zelden kapot.

Mocht het zover komen dat we met z'n allen overschakelen op volledig elektrisch rijden dan komt daar een heel nieuw belastingstelsel voor. Dat wordt dan weer gewoon flink dokken voor je km tjes.
En wie denkt dat het dan heel erg schoonrijden is komt ook bedrogen uit zolang er geen gebruik gemaakt kan worden van fusie-energie.
De elektrische energie moet worden opgwekt met een low tech thermisch proces. Het is maar wat je low tech noemt natuurlijk.
Dus voor elke kw die je op de weg verslind staat een hoeveelheid kolen/olie voor of als je importelektriciteit uit frankrijk hebt een hoeveelheid radioactief verval.
 
Verbruik benzine wagens wordt ook minder,getuige de belastingvrije wagens al dan niet uitgevoerd met een turbo
Oh? Vooralsnog ben ik niet bijster onder de indruk van het praktijkverbruik van moderne auto's, al dan niet met turbo's.
 
De ontwikkeling betreft kleine accu's met een grote capaciteit is de bottleneck van het geheel, anders waren er al lang auto's geheel op elektriciteit. Logisch dat daar een verbetering in moet komen.

Er is eigenlijk niets beters op dit moment dan de ordinaire verbrandingsmotor. Het is massaal te produceren, simpel en relatief goedkoop en gaat zelden kapot.

Mocht het zover komen dat we met z'n allen overschakelen op volledig elektrisch rijden dan komt daar een heel nieuw belastingstelsel voor. Dat wordt dan weer gewoon flink dokken voor je km tjes.
En wie denkt dat het dan heel erg schoonrijden is komt ook bedrogen uit zolang er geen gebruik gemaakt kan worden van fusie-energie.
De elektrische energie moet worden opgwekt met een low tech thermisch proces. Het is maar wat je low tech noemt natuurlijk.
Dus voor elke kw die je op de weg verslind staat een hoeveelheid kolen/olie voor of als je importelektriciteit uit frankrijk hebt een hoeveelheid radioactief verval.

Da's pas high tec :Y ,maar helaas nog niet rendabel B|
Als het zover is wil ik wel een fusie reactor op mijn brommer :P ,lekker helium uit de uitlaten :Y
 
Dus wel,als je alleen al naar de vermogens kijkt,in de gp zitten ze nu al op 250 pk/liter
Verbruik benzine wagens wordt ook minder,getuige de belastingvrije wagens al dan niet uitgevoerd met een turbo.
250pk/l zat Suzuki/MZ in 1970 al op. Het is dat tweetakten en turbo's niet mogen, anders had de 500cc nu veel meer vermogen gehad.
En die zuinige moderne auto'tjes zijn maar een paar procent zuiniger als een Simca uit 1976. 1:30 gaan ze echt niet redden bij normaal gebruik. Om een Ottomotor te laten draaien moet je 1:13 mengen. Met moderne techniek weten ze 1:14 te mengen, maar dan heb je wel klopsensoren nodig. De techniek is zo eenvoudig dat je in een half A4 tje aan kan tonen dat er geen ontwikkeling meer in zit.
maar het ging over racers,waar ik op reageerde,de huidige fietsen zijn met vanallerhande electronica voorzien(traction control,anti wheelie,"inteligente"CPU etc)er worden ook steeds meer exotische materialen gebruikt zoals titanium(lichter,minder weerstand).
Verder als je naar een huidige 4-tact racer kijkt met al zijn bewegende delen + electronisch geregelde gatgets is dit toch een heel stuk complexer als een electromotor en een regelbare weerstand+wat verdere electronica.
Dus als je naar de complexheid en werking van het geheel kijkt wint de verbrandings motor,en dat zie ik als high tec :)
Maar al die shit kan je ook op een elektromotor hangen. De Ottomotor blijft daar even primitief van. :?
 
Da's pas high tec :Y ,maar helaas nog niet rendabel B|
Als het zover is wil ik wel een fusie reactor op mijn brommer :P ,lekker helium uit de uitlaten :Y
Hoe wil je die Cern hoepel op je motor vervoeren?
Bovendien is dat helemaal niet modern, om de warmte in beweging om te zetten heb je een stoommachine nodig.
 
Grafeen, veelbelovend...

Probleem is dat je er met zo'n uitvinding nog niet bent, voordat dit op de markt is en in voldoende mate kan worden geproduceerd ben je heel wat jaren verder.

~[Edit] Maar begrijp me niet verkeerd; dit zou zomaar de grote doorbraak kunnen zijn in batterijtechnologie die we nodig hebben. Heel interessant is dat hier helemaal geen exotische of milieugevaarlijke stoffen voor nodig zijn.


....Pneumatische kleppen zijn er al,en ducati doet het al jaren zonder veren(desmodromisch)....
Nou nou nou, wat een ontwikkelingen.... Dat ding draait al 125 jaar en dan is er één fabrikant die het toepast ? 
De techniek van verbrandingsmotoren heeft lange tijd zo goed als stil gestaan; telkens alleen maar meer van hetzelfde.  Pas sinds de invoering van milieueisen moeten fabrikanten nadenken en blijkt dat het ook beter kan.


....De elektrische energie moet worden opgwekt met een low tech thermisch proces. Het is maar wat je low tech noemt natuurlijk. ....
Enig idee hoeveel energie er extra nodig is als iedereen elektrisch gaat rijden ?

10% van wat er nu gebruikt wordt. Dit cijfer komt uit Duitsland, zal vast niet veel anders zijn dan in dit land.

Wat je zegt over de productie van energie slaat dus nauwelijks op elektrisch rijden maar des te meer op de energie die jij nu al dagelijks gebruikt....

Blijf jij maar lekker tanken, ik kijk alvast vooruit want dit gaat hoe dan ook veranderen.
 
Laatst bewerkt:
quote]halflive schreef op 10 april 2012 @ 19:18:250pk/l zat Suzuki/MZ in 1970 al op. Het is dat tweetakten en turbo's niet mogen, anders had de 500cc nu veel meer vermogen gehad.
En die zuinige moderne auto'tjes zijn maar een paar procent zuiniger als een Simca uit 1976. 1:30 gaan ze echt niet redden bij normaal gebruik. Om een Ottomotor te laten draaien moet je 1:13 mengen. Met moderne techniek weten ze 1:14 te mengen, maar dan heb je wel klopsensoren nodig. De techniek is zo eenvoudig dat je in een half A4 tje aan kan tonen dat er geen ontwikkeling meer in zit.Maar al die shit kan je ook op een elektromotor hangen. De Ottomotor blijft daar even primitief van. :?~[/quote]




Hoe wil je die Cern hoepel op je motor vervoeren?
Bovendien is dat helemaal niet modern, om de warmte in beweging om te zetten heb je een stoommachine nodig.

Zo :o ,je bent lekker bezig,iets verkeerd gegeten :?

Komt ie ; hoeveel ontwikkeling zit er dan in een electomotor(let wel alleen de motor ;) ) pak hem beet de laatste 50 jaar?

Kernfusie is idd niet modern,volgens de geleerden zo'n 13 miljard jaartjes oud :Y
Maarrrrr als wij in staat zijn zo'n, wat was het ook alweer ,10 miljoen graden celcius te beteugen met behulp van een donut :P en wat hele vette magneten :Y ,vind ik dat toch razend knap *O*,wat we met de vrijkomende energie doen is een 2e *D
 
quote]halflive schreef op 10 april 2012 @ 19:18:Zo :o ,je bent lekker bezig,iets verkeerd gegeten :?

Komt ie ; hoeveel ontwikkeling zit er dan in een electomotor(let wel alleen de motor ;) ) pak hem beet de laatste 50 jaar?

Nee hoor, ik wordt alleen een beetje moe van de heiligverklaring van de Otto motor. Dat ding heeft een nuttig rendement van 25%. De rest van de energie wordt omgezet in warmte en geluid.

Aan het principe van een elektromotor kan je ook niets verbeteren. als je een oogje van koperdraad buigt een batterij aansluit en er een magneetje naast houdt heb je een elektromotor.
e5.gif

De winst zit hem in de batterij.
Maar een elektromotor zet wel 99% van de energie om in beweging.
 
Nee hoor, ik wordt alleen een beetje moe van de heiligverklaring van de Otto motor. Dat ding heeft een nuttig rendement van 25%. De rest van de energie wordt omgezet in warmte en geluid.

Aan het principe van een elektromotor kan je ook niets verbeteren. als je een oogje van koperdraad buigt een batterij aansluit en er een magneetje naast houdt heb je een elektromotor.
[afbeelding]
De winst zit hem in de batterij.
Maar een elektromotor zet wel 99% van de energie om in beweging.

Juist! Een elektromotor kan je bijna direct aan een wiel vastmaken en rijden maar. Dat itt verbrandingsmotoren die allerlei complexe transmissies, versnellingsbakken, overbrengingen, tandwielen, kettingen, v-snaren en cardanassen nodig heeft.

Desondanks vermoed ik dat de verbrandingsmotor zal blijven bestaan. Ik heb mijn hoop gevestigd op waterstof. Of dat het winnende idee is weet ik niet, want als drinkwater straks onbetaalbaar is omdat we al het water in onze motoren en auto's gieten zijn we ons doel lelijk voorbij geschoten.

Ook ik hecht waarde aan de beleving van het geluid van de motor. Simpel: elektrisch klinkt zo suf. Maar misschien is dat gewoon een kwestie van wennen. Zeg nooit nooit. Als elke druppel diesel of benzine op is ben je maar wat blij dat je niet hoeft te fietsen ;)
 
Laatst bewerkt:
Met de (zover ik weet) huidige beste batterijtechniek van Lithium Ion ben ik wel bang dat we vrij snel tegen een grondstoffenprobleem aan gaan lopen als de elektrische auto gemeengoed zou gaan worden en er komt geen techniek op basis van minder exotische materialen. de voorrad van lithium is toch vrij beperkt en (helaas?) voor overgroot deel in handen van China.
 
Nee hoor, ik wordt alleen een beetje moe van de heiligverklaring van de Otto motor. Dat ding heeft een nuttig rendement van 25%. De rest van de energie wordt omgezet in warmte en geluid.

Aan het principe van een elektromotor kan je ook niets verbeteren. als je een oogje van koperdraad buigt een batterij aansluit en er een magneetje naast houdt heb je een elektromotor.
De winst zit hem in de batterij.
Maar een elektromotor zet wel 99% van de energie om in beweging.



Om die energie te kunnen opwekken is er wel een heel gewone stoomturbine nodig die of met fossiele brandstof wordt gestookt ofwel met kernenergie.
En dat is dus weer een gewoon rendement met extra transportverliezen door het netwerk.
Ik had dit al eerder neergepend.
 
Hoe wil je die Cern hoepel op je motor vervoeren?
Bovendien is dat helemaal niet modern, om de warmte in beweging om te zetten heb je een stoommachine nodig.

Dat is wel heel outdated. Al jaren gaat dat met stoomturbines.
Misschien bedoelde je dat wel.
Of je het nou leuk vindt of niet een stoomturbine is het ideale apparaat om grootschalig goedkoop thermische energie in arbeid/elektrische energie om te zetten.

Zelfs de beroemde zonnecentrale maakt gebruik van een stoomturbine om uiteindelijk de zonnewarmte in elektriciteit om te zetten.
 
Dat is wel heel outdated. Al jaren gaat dat met stoomturbines.
Misschien bedoelde je dat wel.
Of je het nou leuk vindt of niet een stoomturbine is het ideale apparaat om grootschalig goedkoop thermische energie in arbeid/elektrische energie om te zetten.

Zelfs de beroemde zonnecentrale maakt gebruik van een stoomturbine om uiteindelijk de zonnewarmte in elektriciteit om te zetten.

Voor Downsider: de temperatuur is over de 100.000.000 graden om een fusiereactie te starten.
 
....Om die energie te kunnen opwekken is er wel een heel gewone stoomturbine nodig die of met fossiele brandstof wordt gestookt ofwel met kernenergie.....
Ik begrijp de aanleiding van deze energiediscussie niet.

Zoals ik al schreef kan iedereen elektrisch gaan rijden, daarvoor moet er 10% meer elektriciteit worden geproduceerd dan nu. Dat is een schijntje, je houdt daarvoor een enorme plas olie over die anders wordt opgestookt in auto's en motoren.

Even zonder cijfers maar met gezond boerenverstand.

Natuurlijk heeft een elektriciteitsnet verliezen, ineens wil iedereen daar graag op wijzen....
Maar wat ze vergeten is dat een auto of motor op benzine zo'n driemaal meer energie gebruikt dan eentje op elektriciteit, bij dezelfde afgelegde afstand.
Elektrisch rijden heeft een veel hoger rendement, er wordt minder weggegooid.

Uiteindelijk verbruiken we met elektriciteit, inclusief transport en opslag dus veel minder energie; ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is.

In een grote centrale is de uitstoot veel beter onder controle dan bij allemaal kleine ouderwetse zuigermotoren die met veel kunstgrepen geschikt gemaakt zijn voor gebruik in voertuigen. Moet je nagaan wat je allemaal meesleept onder de motorkap alleen maar om de uitlaatgassen binnen de normen te houden.
Dit is een doodlopende weg, voor veel toepassingen kan het immers veel eenvoudiger en beter.
 
Laatst bewerkt:
Om die energie te kunnen opwekken is er wel een heel gewone stoomturbine nodig die of met fossiele brandstof wordt gestookt ofwel met kernenergie.
En dat is dus weer een gewoon rendement met extra transportverliezen door het netwerk.
Ik had dit al eerder neergepend.
Dat is ouderwets denken. Als Nederland er eens werk van zou maken zou het hele land op zonne- en windenergie kunnen draaien.
Dan hou je nog de niche bronnen als getijden en stroming over om het hele voertuigpark van energie te voorzien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan