Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik las laatst, dat je in Amsterdam centrum bij een laadpaal, gewoon voor de stroom moet gaan betalen en dat het parkeren(tijdens het laden), ook gewoon betaald moet gaan worden. De proef was voorbij.

Klopt. Sterker nog, voorheen waren er speciale scooter laadpalen in Amsterdam maar na 1 april zijn die opgeheven (nog niet zelf gekeken trouwens).
Gelukkig dus dat motoren nu bij auto palen kunnen staan.
Ik zet mijn motor dan wel op de stoep zodat ik geen parkeerboete kan krijgen.
Laadpassen kun je nu gewoon via je energie leverancier krijgen en je verbruik wordt dan netjes verrekend. Mijn e -laad pas geeft nog gratis stroom tot eind 2012 trouwens dus ik heb nog mazzel.
 
Het warm worden van gewonden kabels komt door de wisselstroom. Bij grote stroomsterkte's wordt hierdoor een deel omgezet in warmte.

De elektrische auto vandaag de dag worden geladen met gelijkstroom, de kabel hoeft niet te worden afgewonden omdat het effect van de luchtspoel niet bij gelijkstroom optreedt.
Ben ik niet met je eens...

Sowieso is er bij een elektriciteitssnoer met wisselspanning geen spoel effect omdat er twee draden zijn die dezelfde stroom geleiden en die tegengesteld gewikkeld zijn. De veroorzaakte flux wordt zodoende door de andere draad weer teniet gedaan.

Warmteontwikkeling in een haspel komt mijns inziens door een grote stroom die een Ohmse weerstand ondervindt, dat heeft weinig te maken met wissel- of gelijkstroom.

Een snoer heeft altijd weerstand, wordt bij een forse stroom dus altijd warm maar doordat de zaak hier strak zit opgewikkeld kan de warmte niet weg; hogere temperatuur geeft hogere weerstand en als dit maar lang genoeg aanhoudt wordt de zaak zo heet dat het smelt.
 
Laatst bewerkt:
@ King Charles: dit was dat artikel:

Nog drie dagen en dan is het feest voorbij voor Amsterdammers met een elektrische auto. Vanaf 1 april schrapt men een deel van de voordelen voor bezitters van een elektrische auto. Volgens de gemeente kan de elektrische auto het nu zonder bonussen af.Na zo’n drie jaar vindt de gemeente het welletjes met de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s. In 2009 startte men met het pilot project elektrisch rijden om de verkoop van elektrische auto’s op gang te helpen. Dat de voordelen niet tot het einde der dagen zouden blijven bestaan was toen ook al bekend. Later werd de einddatum op 1 april 2012 bepaald.

Concreet betekent dat dat eigenaren van een elektrische auto gaan betalen voor de stroom van openbare laadpalen. Bij een snellader betaal je dan meer dan bij een conventionele lader, waar het voltanken van een elektrische auto enkele Euro’s gaat kosten. Pijnlijker is dat het ook gedaan is met het gratis parkeren tijdens het laden, waardoor ook bezitters van een elektrische auto’s per 1 april op zoek zullen moeten naar een betaalpaal. Voor wijkbewoners geldt voortaan dat men, net als andere autobezitters, een parkeervergunning nodig heeft. Wel worden bezitters van elektrische auto’s op een aparte stapel gelegd, zodat het aanvragen weinig tijd in beslag neemt.
Volgens de gemeente wist iedereen dat de pilot tot 1 april 2012 zou duren, dus is er geen sprake van een oneerlijke situatie. Daarbij wordt er volgens de gemeente de komende jaren nog steeds zo’n 10 miljoen Euro geïnvesteerd in elektrische mobiliteit. Daarmee wordt onder meer het aantal laadpalen in de gemeente Amsterdam van 300 naar 1.000 uitgebreid.
Bron: autoweek
 
Nog een gedachte om te delen.

Ik heb op verschillende electrische brom -en snorscooters gereden. Die snorscooters doen niet onder voor een (noem eens wat, ik heb er 3 staan) Tomos. De electrische versies zijn sneller en degelijker. En als je een matige koopt heb je een actieradius van 25km, genoeg voor de meeste gebruikers om 'm 's nachts weer op te laden.

Laatst reed ik op een bromscooter, Chinees fabrikaat maar weet niet meer welke. De afwerking was redelijk. Technisch heus goed maar de lak was verdrietig. Ding reed (eenmaal de elektronische begrenzing gepasseerd) moeiteloos 65kmpu! Getest door 2 van mijn vrienden, gezamenlijke gewicht 220 kg :o Die scooter had een leeggewicht van 220kg en een enorme wielbasis, dus bochten nemen ho maar. Maar de motor, de remmen, de afwerking (muv de lak) waren er al.

Lang verhaal kort. Ik verwacht nog aardig wat ontwikkeling op gebied van actieradius en vermogen. Lees: de batterijen. Ik voorzie vooral problemen in oplaadpunten. Die gaan namelijk ten koste van tankstations. En juist DAT zie ik niet zo snel gebeuren.

Edit:

Wellicht offtopic maar toch zijdelings relevant. Wie kan mij iets uitleggen over waterstof? Klinkt mij in de oren als een fantastisch plan, maar ik vraag me af. Als we alle water gaan gebruiken voor vervper ipv drinkwater komen we we niet. En als ik lees over waterstof, lees ik dat je watertankt en dat er water uit je uitlaat komt. Ik ben geen chemicus maar dat kan niet kloppen: er wordt energie onttrokken aan het water dus het water dat uit je uitlaat komt heeft een andere samenstelling dan hetgeen er in je watertank verdwijnt. Anyone?
 
Laatst bewerkt:
....Wellicht offtopic maar toch zijdelings relevant. Wie kan mij iets uitleggen over waterstof? Klinkt mij in de oren als een fantastisch plan, maar ik vraag me af. Als we alle water gaan gebruiken voor vervper ipv drinkwater komen we we niet. En als ik lees over waterstof, lees ik dat je watertankt en dat er water uit je uitlaat komt. Ik ben geen chemicus maar dat kan niet kloppen: er wordt energie onttrokken aan het water dus het water dat uit je uitlaat komt heeft een andere samenstelling dan hetgeen er in je watertank verdwijnt. Anyone?....
Maak je geen zorgen.... Water verdwijnt niet zomaar.

Waterstof (H2) reageert met zuurstof (O2), geeft daarbij energie af en vormt water (H2O).

Waterstof vind je niet in de vrije natuur, het ontstaat door elektrolyse van water (splitsing van het watermolecuul in H2 en O2); daarvoor is dus diezelfde energie nodig die je er bij verbranding weer uithaalt. Ziehier waarom ik waterstof een energie opslagmedium noem.

Waterstof is het kleinste molecuul; het is een heel licht gas, werd destijds bijvoorbeeld gebruikt om het luchtschip de Hindenburg te laten zweven.
Ook de inmiddels antieke space shuttle gebruikte o.a. waterstof maar dan voor aandrijving. De grote hulptank was gevuld met waterstof en zuurstof dat gebruikt werd voor voorstuwing in de drie hoofdmotoren.
 
Laatst bewerkt:
De Lithium accu's van VECTRIX kunnen een laadamperage van 90A aan. Er is een nieuw type lader in ontwikkeling die men volgend jaar als optie wil gaan aanbieden. Vraag is nu: optie of standaard ?
Niet iedereen heeft behoefte aan snelladen en is dus niet bereid de extra kosten voor de speciale lader uit te geven. Zeker niet als men woon werkverkeer doet en de scooter gewoon op het werk aan het stopcontact kan. Ik zou dus denken : maak er een optie van.
Mij is, vanuit de fabriek, om input gevraagd: Optie of standaard ?
De lader is geschikt voor (openbare)laadsystemen tot 64A en voor de VECTRIX VX-1 Li machines achteraf ook nog te (her)plaatsen. Wat is de mening van dit Forum ?
 
De Lithium accu's van VECTRIX kunnen een laadamperage van 90A aan. Er is een nieuw type lader in ontwikkeling die men volgend jaar als optie wil gaan aanbieden. Vraag is nu: optie of standaard ?
Niet iedereen heeft behoefte aan snelladen en is dus niet bereid de extra kosten voor de speciale lader uit te geven. Zeker niet als men woon werkverkeer doet en de scooter gewoon op het werk aan het stopcontact kan. Ik zou dus denken : maak er een optie van.
Mij is, vanuit de fabriek, om input gevraagd: Optie of standaard ?
De lader is geschikt voor (openbare)laadsystemen tot 64A en voor de VECTRIX VX-1 Li machines achteraf ook nog te (her)plaatsen. Wat is de mening van dit Forum ?

Uit commercieel oogpunt snap ik de vraag wel. Nu weet ik niet wat het netto prijsverschil zou zijn tussen een Vectrix met snellaadsysteem of zonder (?)

Ik denk dat het een USP is als de Vectrix heel snel geladen kan worden. Alleen daarom al zou ik 'm standaard uitrusten met het snellaadsysteem. Of dat commercieel gezien het slimste is zal afhangen van het prijsverschil.
 
De Lithium accu's van VECTRIX kunnen een laadamperage van 90A aan. Er is een nieuw type lader in ontwikkeling die men volgend jaar als optie wil gaan aanbieden. Vraag is nu: optie of standaard ?
Niet iedereen heeft behoefte aan snelladen en is dus niet bereid de extra kosten voor de speciale lader uit te geven. Zeker niet als men woon werkverkeer doet en de scooter gewoon op het werk aan het stopcontact kan. Ik zou dus denken : maak er een optie van.
Mij is, vanuit de fabriek, om input gevraagd: Optie of standaard ?
De lader is geschikt voor (openbare)laadsystemen tot 64A en voor de VECTRIX VX-1 Li machines achteraf ook nog te (her)plaatsen. Wat is de mening van dit Forum ?

Als Vectrix eigenaar zeg ik: Optie
De huidige 1,5KW lader is snel genoeg voor mij. Uurtje laden is nu 20km stadsverkeer.

Maar wanneer in de toekomst de Accu capaciteit nog verder omhoog gaat (naar 100Ah bijvoorbeeld) dan wordt het wel interessant om in 1 uur weer op 80% te zitten. Genoeg om weer 100Km snelweg te doen.

Ik heb trouwens liever dat Vectrix tijd steekt in het ontwikkelen van alarm lichten (voor file rijden) en ABS.
 
@kingcharles1666
ABS is in ontwikkeling. In 2016 is het toch verplicht om alle motoren van ABS te voorzien. De "alarmlichten optie" doen we in eigen beheer.
 
Over die lader....  Al te snel ontladen is niet goed voor een batterij, heel snel laden zal dus ook meer van een batterij vergen dan rustig aan stel ik me zo voor.

Zelf zou ik als het even aan kan kiezen voor langzaam laden, gewoon thuis als ie stilstaat in de garage en misschien ook wel op het werk waar ie ook zo'n negen uur de tijd heeft. Dan blijven de stromen beperkt en dus ook de warmteontwikkeling in de batterij.

Zou het een idee- / mogelijkheid zijn de laadstroom / laadduur  in te kunnen stellen? 
Als je pas de volgende dag weer op pad gaat is het natuurlijk onzin om die batterij in hoog tempo vol te pompen.
Ik zou het tijdstip willen instellen wanneer ik verwacht weer op pad te moeten zodat de lader kan zorgen dat ie dan klaar is, en niet teveel eerder. Dat scheelt slijtage aan de batterij.
Liefst met een soort dagprogramma zodat ie dit altijd doet tenzij ik hem anders instel.
 
Laatst bewerkt:
@ Hybride : Inderdaad, ik snap al niet waarom dit systeem er nog niet is voor welk electrisch voertuig dan ook.

De accu snel opladen is echt killing, (snel of helemaal ontladen ook) , als je bijvoorbeeld op je werk zit, s'ochtends stel je hem in op 9 of 10uur laden en dan vol.

Thuis kom je aan, en stel je hem in op 13 of 14uur.

Het is overigens het beste voor een accu als die na het laden een uurtje tot rust kan komen voordat je hem weer gebruikt, en dat geldt eigenlijk ook voor het opladen, dus niet direct na gebuik aan de lader hangen, maar de accu even een uurtje de tijd geven om af te koelen.

Op het werk hebben we trouwens hele mooie compacte ladertjes voor de heftrucks, kosten een godsvermogen maar doen hun werk echt heel erg goed. (zou de naam even niet weten, maar het zijn rode kastjes) zou je zo in een auto of motor in kunnen bouwen.
 
Ik moet zeggen dat ik de ontwikkeling van de electrische auto erg leuk vind om te volgen. Ik zou zelf ook graag een electrische auto of plugin hybrid voor de deur willen hebben staan.

Een electrische motor is daarintegen een horror object. Ik moet er niet aan denken om ooit zo emotieloos motor te rijden.

Ik wil het motor karakterstatiek voelen, knallen uit de uitlaat bij het los laten van het gas, de lucht van de benzine bij het starten, met koppeling in een wheely maken en de motor in de toerenbegrenzer voelen gaan, het geluid van de toerenbegrenzer ansich.


Dan betaal ik 4 euro voor een liter benzine dan 0.21 per kwh
 
Ah, maar wat als op benzine rijden helemaal geen optie is? Hopelijk gaat dat nog heel lang duren, maar het heeft er alle schijn naar dat het gebeuren gaat. Ga je dan alleen nog maar in je koekblik rondzoemen?

Reken er maar op dat mij ook dan liever op 2 wielen voortbeweeg dan op 4.
 
Ben ik niet met je eens...

Sowieso is er bij een elektriciteitssnoer met wisselspanning geen spoel effect omdat er twee draden zijn die dezelfde stroom geleiden en die tegengesteld gewikkeld zijn. De veroorzaakte flux wordt zodoende door de andere draad weer teniet gedaan.

Warmteontwikkeling in een haspel komt mijns inziens door een grote stroom die een Ohmse weerstand ondervindt, dat heeft weinig te maken met wissel- of gelijkstroom.

Een snoer heeft altijd weerstand, wordt bij een forse stroom dus altijd warm maar doordat de zaak hier strak zit opgewikkeld kan de warmte niet weg; hogere temperatuur geeft hogere weerstand en als dit maar lang genoeg aanhoudt wordt de zaak zo heet dat het smelt.

Ik moet je hierin gelijk geven.
Het is de geaccumuleerde warmte als gevolg van de weerstand.
 
Ah, maar wat als op benzine rijden helemaal geen optie is? Hopelijk gaat dat nog heel lang duren, maar het heeft er alle schijn naar dat het gebeuren gaat. Ga je dan alleen nog maar in je koekblik rondzoemen?

Reken er maar op dat mij ook dan liever op 2 wielen voortbeweeg dan op 4.


Waterstof *O*
Electrische motoren :r, the horror.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist vrijgegeven:
2012 Brammo Empulse R Specifications: Electrified Power | Cummins Inc.
Kijk, dat begint erop te lijken!
Van de range word ik nog niet echt blij, wel voor woon-werk, niet voor een Brammo. De 40Kw is wel heel lekker, maar dan wil ik geen zesbak en een natte koppeling. de snellader is ook wel aardig. Nog even sparen.
Het wachten is op Ducati/Audi/Siemens/Bosch. Daar zie ik wel potentie in.
 
Waterstof *O*
Electrische motoren :r, the horror.
Helaas, Waterstof wordt gebruikt om (electrische) energie op te slaan, die weer wordt gebruikt om een electromotor aan te drijven.
Waterstof verbrandingsmotoren zijn er bij mijn weten niet..

[edit]schijnen wel te bestaan, meeste grote partijen zijn met brandstofcellen bezig, dus met electro[/edit]
 
Laatst bewerkt:
VECTRIX heeft in het verleden een Range Extender ontwikkeld voor de VX-1. Deze is getest en kon op de markt gebracht worden. De RE kon in de buddy van de machine geplaatst worden en de actieradius die gehaald werd lag op 250 km met de NiMH accu's. De RE werd gevoed door methanol. Gelet op de marktomstandigheden was het op dat moment niet (commercieel) rendabel (hoge prijs van de RE) om dit uit te brengen. Brochures met specs waren al gemaakt.
Zouden we deze RE nu toepassen dan is een actieradius van 300 km met de huidige Li accu's haalbaar waarbij methanol als brandstof voor de RE dient.
 
Weet iemand toevallig of er compacte 4kw naaf motoren bestaan, liefst op 12v ?

Zit er serieus aan te denken om dat eens op me XT of anders me kleine Honda CB te proberen.

Liefst met gewoon een simpele 12v accu van een auto (zeg 1 van 100amp)

Dat ik dan gemakkelijk 60km/u kan rijden, puur voor woon werk gebruik (ik hoef de B wegen niet op, dus 60km/u is voldoende)

En als ik dan eens wat verder weg moet ga ik gewoon op de benzine motor rijden, dus eigenlijk een hybride maken van me motor.

Ik denk dat 4kw (meer dan) voldoende moet zijn om 60km/u te halen, maar het naafmotortje moet wel compact zijn (hij moet tenslotten tussen een vrij smalle voorvork passen) , en ook het liefst op 12v kunnen werken. (24v, 2x 12v zou ook nog kunnen, maar liever niet ivm gewicht en ruimte)

Weet iemand ook hoeveel km ik af zou kunnen leggen met een 4kw motor @ 60km/u met 12v 100ampere ?

Ik heb geen idee hoe ik dit uit moet rekenen helaas, maar het kan nooit moeilijk zijn.
Oja, gewicht van de CB zou iets van 100kg zijn, en de XT iets van 140kg.

(denk dat als ik de boel ga verbouwen ik de CB50 neem, daar rij ik eigenlijk toch nooit meer mee, en dat ding is ondertussen toch verbouwd en toe aan een opknapbeurt)
 
Helaas, Waterstof wordt gebruikt om (electrische) energie op te slaan, die weer wordt gebruikt om een electromotor aan te drijven.
Waterstof verbrandingsmotoren zijn er bij mijn weten niet..

[edit]schijnen wel te bestaan, meeste grote partijen zijn met brandstofcellen bezig, dus met electro[/edit]

Het staat al ergens in dit topic maar waterstof kan als branstof op 2 manieren worden toegepast. Direct in een verbrandingsmotor, rendement 60% , of met behulp van een brandstofcel, ook 60% rendement.
Beide systemen zijn nog niet op de markt maar zijn wel vollop in ontwikkeling.
Denk wel dat je waterstof moet opwekken met behulp van een energiebron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan