Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Electric Scooter Hub Motor - CZ Brushless Motors

Maar dat ga je niet redden met een simpele accu. Je hebt nog een controller nodig en ik denk aan accu cellen in het formaat van je huidige motorblok.

Het idee staat me aan, maar ik denk dat je beter een XT zonder blok kunt zoeken om om te bouwen.

Dat ding werkt dus pas vanaf 48volt, ik wil wat hebben wat werkt op 12v (of 24, maar liefst 12v)

En ik wil geen controllers of andere electronische ongein, gewoon een DC motor, een relais, en een potmetertje.

Volgens mij moet een 12v 100Amp. accu genoeg energie bevatten om aan mijn (persoonlijke) behoefte te kunnen voldoen.
Maar nogmaals, ik weet niet precies hoe ik kan uitrekenen hoeveel energie ik nodig heb, heb me school nooit afgemaakt :+
 
Hmm.. en anders moet je er weer zo'n omvormer aanhangen, van 12v naar 48v .

Maar dat is ook weer zo'n gedoe, heb je weer een grote electronische kast aan je motor hangen, en dat komt de handigheid en betrouwbaarheid ook weer niet ten goede.

Kan helemaal niet echt veel vinden, er zijn wel een aantal 12v 1000watt naaf motortjes voor je fiets (ook DC) , maar echt zwaardere zie ik niet, 4kw is eigenlijk allemaal vanaf 48volt.
Jammer eigenlijk.
 
Het wachten is op Ducati/Audi/Siemens/Bosch. Daar zie ik wel potentie in.

Alleen gaat dat waarschijnlijk 400 kg wegen, 80.000 euro kosten en een bereik hebben van 60 km.

Man, die Duitsers lopen hopeloos achter. Bosch doet helemaal niks met electrische auto's. Audi heeft ook niks, net Duc gekocht waar ze niet eens fatsoenlijke electronica hebben. Waar zie jij in godsnaam de potentie?
 
....Dat ding werkt dus pas vanaf 48volt, ik wil wat hebben wat werkt op 12v (of 24, maar liefst 12v)

En ik wil geen controllers of andere electronische ongein, gewoon een DC motor, een relais, en een potmetertje.....

Ik ben zeker geen elektrotechnicus maar toch een paar opmerkingen.

Ten eerste het voltage; hoe lager het voltage, hoe groter de verliezen.
Neem het voltage hoog dan kan voor hetzelfde vermogen de stroom een stuk lager blijven. Het is de stroomgrootte die zorgt voor verliezen.

P = U x I  (vermogen is spanning maal stroom)
U = I x R (spanning is stroom maal weerstand, de basisformule)
Hieruit volgt dat P = I² x R.    Hiermee bereken je verliezen (is ook vermogen) in een stroomcircuit. De stroom staat dus in het kwadraat.

De stroom heeft dus een grote invloed, zorg dus dat die laag blijft. Dat kun je doen door de spanning hoger te kiezen, daardoor is minder stroom nodig en heb je dus kwadratisch minder verliezen.
Het is dezelfde reden als waarom elektriciteit vanaf de centrale via hoogspanningsleidingen wordt vervoerd.



Verder die "potmeter". Potentiometers worden gebruikt in de elektronica, dus voor kleine stromen en lage vermogens. 
Een potmeter is immers niet meer dan een weerstandsbrug die per definitie een hoop weggooit. Voor minimale elektronica stroompjes is dat niet zo erg, voor een elektrische aandrijving is het hopeloos ouderwets want je gooit een hoop vermogen weg.

Ik herinner me de Spijkstaaltjes van vroeger, die hadden onder de zitting een stel klapperende relais met elk een weerstandsstaaf in de vorm van een labyrint. Afhankelijk van de "gas"pedaal stand werden er meer of minder relais, en dus weerstanden, aangeschakeld.
Dat genereert veel warmte en dus verliezen terwijl je juist zuinig moet zijn met je beperkte accucapaciteit.

Ook al ben je misschien geen fan van elektronica, moderne schakelingen kunnen een gelijkstroommotor wel netjes aansturen zonder zulke grote verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Dat ding werkt dus pas vanaf 48volt, ik wil wat hebben wat werkt op 12v (of 24, maar liefst 12v)

En ik wil geen controllers of andere electronische ongein, gewoon een DC motor, een relais, en een potmetertje.

Volgens mij moet een 12v 100Amp. accu genoeg energie bevatten om aan mijn (persoonlijke) behoefte te kunnen voldoen.
Maar nogmaals, ik weet niet precies hoe ik kan uitrekenen hoeveel energie ik nodig heb, heb me school nooit afgemaakt :+


Wat wil je doen, dat bepaald min of meer hoeveel energie je nodig hebt.
De accu in je voorbeeld kan dus 1 uur lang 1,2 Kw leveren. Dat is ongeveer 1,6 Pk. Beetje een opgevoerde bromfietsmotor.
Voor een beetje (pit) heb je toch een pk of 10 nodig . Dat zijn dus een stuk of 6-7 van die accu's voor een ritje van 1 uur.
Gewicht ca 0.34 kg/Ampuur ofwel 3 Ampuur/kg, (loodaccu) dat betekent een gewicht van ca.220 kg. De gewone loodaccu moet je dus niet toepassen.
Litium-ion accu's zijn 2-3x lichter maar ook weer duurder.
 
Alleen gaat dat waarschijnlijk 400 kg wegen, 80.000 euro kosten en een bereik hebben van 60 km.

Man, die Duitsers lopen hopeloos achter. Bosch doet helemaal niks met electrische auto's. Audi heeft ook niks, net Duc gekocht waar ze niet eens fatsoenlijke electronica hebben. Waar zie jij in godsnaam de potentie?
Ducati is van oorsprong een scheermachine en radiofabriek, dat zie je nog terug in de massa elektronica die ze voor de bromfietsindustrie maken.
Audi doet het heel goed in marketing, hoe verkoop je anders een Volkswagen voor de dubbele prijs? Bosch heeft de kennis van motoren en besturingstechniek.

Het is ook maar een hersenspinsel, Ik denk dat we de echte innovatie vooral uit China, Silicon Valley en Frankrijk moeten verwachten
 
Wat wil je doen, dat bepaald min of meer hoeveel energie je nodig hebt.
De accu in je voorbeeld kan dus 1 uur lang 1,2 Kw leveren. Dat is ongeveer 1,6 Pk. Beetje een opgevoerde bromfietsmotor.
Voor een beetje (pit) heb je toch een pk of 10 nodig . Dat zijn dus een stuk of 6-7 van die accu's voor een ritje van 1 uur.
Gewicht ca 0.34 kg/Ampuur ofwel 3 Ampuur/kg, (loodaccu) dat betekent een gewicht van ca.220 kg. De gewone loodaccu moet je dus niet toepassen.
Litium-ion accu's zijn 2-3x lichter maar ook weer duurder.

Een kwartiertje a 20 minuten kunnen rijden met 4kw @ 60km/u is voldoende.

Ik snap helemaal niets van al die mooie berekeningen :N '(

Het is meer het idee, dat wanneer ik motor rij, ik op de binnenwegen (dus niet de B wegen waar je 80km/u mag rijden) maar dat ik op de N wegen (waar je meestal 60km/u mag) , dat ik daar electrisch ga rijden.
Meestal zijn dat toch maar kleine stukjes, het idee is dan dat wanneer ik op een B weg of snelweg kom, ik gewoon weer op de benzine motor ga rijden, en dat de accu dan in de tussentijd weer op kan laden gewoon met de benzine motor.
En desnoods laat ik de benzine motor wanneer ik op een N weg rij, (iets verhoogd) stationair draaien.
Wanneer ik dan vanaf een N op een B weg kom, klik in de motor in zijn 2 en rij ik verder :)

Dat is een beetje het idee, soort prius hybride achtig, geloof dat een prius pas ook bij 40+ op de benzine motor gaat rijden, bij de motor zou dat dan vanaf 60+ gaan :)

Verder wist ik wel dat electro motoren efficienter gaan worden met een hoger voltage, dan maar iets minder efficient, ik wil echt gewoon maar 1 accu. Dan maar iets minder efficient, maar ik wil niet dat ik (veel) in ga leveren op rij comfort. Het moet geen lomp zware onhandelbare motor gaan worden. Anders had ik wel een Harley gekocht :+ :P
 
Een kwartiertje a 20 minuten kunnen rijden met 4kw @ 60km/u is voldoende.

Ik snap helemaal niets van al die mooie berekeningen :N '(

Het is meer het idee, dat wanneer ik motor rij, ik op de binnenwegen (dus niet de B wegen waar je 80km/u mag rijden) maar dat ik op de N wegen (waar je meestal 60km/u mag) , dat ik daar electrisch ga rijden.
Meestal zijn dat toch maar kleine stukjes, het idee is dan dat wanneer ik op een B weg of snelweg kom, ik gewoon weer op de benzine motor ga rijden, en dat de accu dan in de tussentijd weer op kan laden gewoon met de benzine motor.
En desnoods laat ik de benzine motor wanneer ik op een N weg rij, (iets verhoogd) stationair draaien.
Wanneer ik dan vanaf een N op een B weg kom, klik in de motor in zijn 2 en rij ik verder :)

Dat is een beetje het idee, soort prius hybride achtig, geloof dat een prius pas ook bij 40+ op de benzine motor gaat rijden, bij de motor zou dat dan vanaf 60+ gaan :)

Verder wist ik wel dat electro motoren efficienter gaan worden met een hoger voltage, dan maar iets minder efficient, ik wil echt gewoon maar 1 accu. Dan maar iets minder efficient, maar ik wil niet dat ik (veel) in ga leveren op rij comfort. Het moet geen lomp zware onhandelbare motor gaan worden. Anders had ik wel een Harley gekocht :+ :P

Ik denk dat je even om de tafel moet gaan zitten die je kan uitleggen hoe dat werkt met de opslag en afgifte van elektriciteit. We kunnen het hier wel proberen, maar ik ben bang dat je halverwege gillend afhaakt.

Maar om 60km/h te rijden is 4kw erg krap. Om een half uur met die snelheid te rijden heb je een behoorlijk volume aan accu's nodig. Dan is er geen plek meer voor een motorblok, benzinetank en andere meuk.

Deze motor lijkt me best leuk en ook geschikt voor mijn doel, de Brammo Enertia Plus.
A. je link wijst naar een mobiele website, Apple?

B. Ja voor mij lijkt hij ook geschikt. Het uiterlijk is wel wennen. In het zwart gaat wel, maar in de lichte kleuren is het raar. Ik vind hem ook erg smal, wat bulliger had wel gemogen.

Deze al gezien: Made in Holland Over smaak valt echt te twisten. Er staat wel iemand op de website als designer, dat vind ik stoer!

Italiaans: die hebben het wel begrepen!
 
Laatst bewerkt:
....Apple?....

.....Ja voor mij lijkt hij ook geschikt. Het uiterlijk is wel wennen. In het zwart gaat wel, maar in de lichte kleuren is het raar...
Beide heb je goed... Tik gewoon "Enertia Plus" in en je ziet wat ik bedoel.

Ik dacht precies hetzelfde bij deze Brammo, in zwart valt die koddige vormgeving minder op.
Maar het lijkt me een heel bruikbaar dingetje, hij lijkt gemaakt voor wat ik ermee van plan ben.






Die Energica kwam ik eerder tegen, staat ook in de OP; hij ziet er zeker goed uit maar kost vast meer dan ik uit wil geven...

~[Edit]Prijzen van de Energica beginnen bij € 15.000,-
Bron: Ecrp.

En over die Nederlanse inbreng; ik dacht vrij rationeel te zijn in mijn keuze van vervoer, en toch... Zo'n cruiser is het niet voor mij. Hoe mooi hij ook gemaakt is, sorry.

Ik denk meer aan een soort lichte all-road, dat heeft dan vooral met veercomfort te maken op de hindernisbaan die ze hier ook wel "openbare weg" noemen.
Dat is het grote kritiekpunt van mijn huidige motor die verder heel goed bevalt.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk meer aan een soort lichte all-road, dat heeft dan vooral met veercomfort te maken op de hindernisbaan die ze hier ook wel "openbare weg" noemen.
Dat is het grote kritiekpunt van mijn huidige motor die verder heel goed bevalt.

Misschien is een Zero DS dan wel wat je zoekt. Grootste voordeel is dat die al leverbaar is. Ga eens proefrijden met zo'n ding. Ze staan in Alkmaar.
Is niet zo fraai afgewerkt als een Brammo maar zit verder goed in elkaar.
 
Dat vind ik eigenlijk best een goed idee...

Heb jij trouwens gereden met de Zero ? Kun je daar meer over vertellen ?

Ik heb al eerder contact gehad met iemand van Zero maar tot een proefrit is het toen niet gekomen, dat moest ik dan alsnog maar eens doen.
Ik heb een aanvraag lopen voor verdere informatie.





Waar ik ook benieuwd naar ben is wat zo'n Brammo hier dan uiteindelijk zal gaan kosten; ik zie dat ie sinds de introductie in z'n thuisland al $ 2000,- duurder is geworden.
 
Laatst bewerkt:
Dat vind ik eigenlijk best een goed idee...

Heb jij trouwens gereden met de Zero ? Kun je daar meer over vertellen ?

Ik heb al eerder contact gehad met iemand van Zero maar tot een proefrit is het toen niet gekomen, dat moest ik dan alsnog maar eens doen.
Ik heb een aanvraag lopen voor verdere informatie.





Waar ik ook benieuwd naar ben is wat zo'n Brammo hier dan uiteindelijk zal gaan kosten; ik zie dat ie sinds de introductie in z'n thuisland al $ 2000,- duurder is geworden.




En volgens mij worden er al tijden geen Brammo's meer uitgeleverd, ondanks alle verhalen over de productie die gestart zou zijn..
 
Dat vind ik eigenlijk best een goed idee...

Heb jij trouwens gereden met de Zero ? Kun je daar meer over vertellen ?

Ik heb al eerder contact gehad met iemand van Zero maar tot een proefrit is het toen niet gekomen, dat moest ik dan alsnog maar eens doen.
Ik heb een aanvraag lopen voor verdere informatie.





Waar ik ook benieuwd naar ben is wat zo'n Brammo hier dan uiteindelijk zal gaan kosten; ik zie dat ie sinds de introductie in z'n thuisland al $ 2000,- duurder is geworden.





Ik heb de Importeur in Alkmaar bezocht toen ze de 2012 modellen even tijdelijk hadden staan na de beurs in Milaan.
Ik heb ze toen goed bekeken en uitgebreide toelichting gehad. Helaas mocht ik niet op een 2012 model rijden maar heb toen op het parkeerterrein rondom hun vestiging gereden op een 2011 model (zonder kenteken platen vandaar)
Voelde aan als heel lichte fiets en heel wendbaar.
Ze waren bezig met het opzetten van een dealer netwerk dus misschien dat ze nu doorverwijzen maar ik zou ze even bellen.

Persoonlijk denk ik dat die Brammo's voorlopig alleen aan de US voorbehouden blijven helaas.
 
Een kwartiertje a 20 minuten kunnen rijden met 4kw @ 60km/u is voldoende.

Ik snap helemaal niets van al die mooie berekeningen :N '(

Het is meer het idee, dat wanneer ik motor rij, ik op de binnenwegen (dus niet de B wegen waar je 80km/u mag rijden) maar dat ik op de N wegen (waar je meestal 60km/u mag) , dat ik daar electrisch ga rijden.
Meestal zijn dat toch maar kleine stukjes, het idee is dan dat wanneer ik op een B weg of snelweg kom, ik gewoon weer op de benzine motor ga rijden, en dat de accu dan in de tussentijd weer op kan laden gewoon met de benzine motor.
En desnoods laat ik de benzine motor wanneer ik op een N weg rij, (iets verhoogd) stationair draaien.
Wanneer ik dan vanaf een N op een B weg kom, klik in de motor in zijn 2 en rij ik verder :)

Dat is een beetje het idee, soort prius hybride achtig, geloof dat een prius pas ook bij 40+ op de benzine motor gaat rijden, bij de motor zou dat dan vanaf 60+ gaan :)

Verder wist ik wel dat electro motoren efficienter gaan worden met een hoger voltage, dan maar iets minder efficient, ik wil echt gewoon maar 1 accu. Dan maar iets minder efficient, maar ik wil niet dat ik (veel) in ga leveren op rij comfort. Het moet geen lomp zware onhandelbare motor gaan worden. Anders had ik wel een Harley gekocht :+ :P

Aan hybride moet je op dit moment niet denken voor een motor-toepassing. Je hebt dan naast de accu's ook nog een normale verbrandingsmotor. En of dat nu allemaal zo zuinig gaat worden is de vraag, een Toyota Prius rijdt ook niet 1:30 (bij normaal gebruik) omdat het hybride is.

Aan de accu's ben je gebonden vanwege de techniek en wat er praktisch is. 4,8 Kilowatt slurpt 200 Ampere met een 24 volts accu. Met die stroomsterkte kan je lassen. De elektromotoren zijn daarom gebouwd voor een hogere spanning.
De spanning die je nodig hebt is zo,n 72 volt (6 accu's van 12 volt). de stroomsterkte is dan pakweg 66 Ampere. Dat is met een dikke kabel te transporteren.
Je snelheid is dan 70 km/uur.
Voor dit systeem heb je wel sturingselectronica nodig, je moet immers wat (gas) kunnen bijgeven of minderen.
Alles bij elkaar nog niet zo eenvoudig.
 
Tjonge, dat er dan zoveel energie nodig is, had ik niet verwacht B|

Nou, laat dan maar zitten, heb echt geen zin om met 200kg accu's te zeulen. :/
 
....Nou, laat dan maar zitten, heb echt geen zin om met 200kg accu's te zeulen. :/
Dat zal nog een beetje meevallen... Andere elektrische motorfietsen zoals die Brammo en Zero zijn juist heel licht.
Om aan deze prestaties te komen hebben ze wel een hoogwaardig batterijpakket.


Maar ik krijg ook de indruk dat het allemaal nog niet zo gemakkelijk zal worden; ik had gehoopt dat ik na deze motor elektrisch zou kunnen gaan rijden maar dat kon nog wel eens moeilijk worden.
Misschien heb ik dit topic toch nog te vroeg gestart; ik hoopte eigenlijk dat het wat meer zou leven.
 
Het leeft heus wel, ik vind het nog altijd mooie nuttige techniek. Is toch mooi als in dit topic de ontwikkelingen een beetje gevolgd kunnen worden ? :)
 
Mogelijkheid om de actieradius te vergroten is door de accu te laden tijdens het remmen, dit soort systemen zijn in ontwikkeling maar ik zie het tot nu toe nog nergens toegepast op een elektrische motor (correct me if I'm wrong)
 
Laatst bewerkt:
We schoppen het over een jaar of twee weer omhoog, als de benzine naar de 4 euro gaat.
De eerste aanzet is er al. Als het Catshuisoverleg was gelukt, was een van de maatregelen, dat de onbelaste reiskostenvergoeding ging vervallen(0,19 cent p.km). Ben benieuwd of men dat na een paar maanden ook weer boven tafel haalt. Hoop het niet.
 
Mogelijkheid om de actieradius te vergroten is door de accu te laden tijdens het remmen, dit soort systemen zijn in ontwikkeling maar ik zie het tot nu toe nog nergens toegepast op een elektrische motor (correct me if I'm wrong)

Ik gebruik die regeneratieve motorrem zo vaak dat mijn achterbandjes heel snel slijten terwijl de voorband nauwelijks slijt.
Achterbanden gaan 6-8000 km mee
Voorbanden nog nooit vervangen (nu 26000 km)
Remblokken voor na 24000 km voor het eerst vervangen
De remblokken achter slijten alleen door al het zand en vuil wat op de schijf komt. Helaas is dat zo veel dat de achter blokjes veel harder slijten dan voor terwijl ik de achterrem dus nooit gebruik. Die achterrem hadden ze van mij dus mogen weglaten. Aan de motorrem en voorrem heb ik genoeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan